Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1377 ggr
trille98
2014-07-27 12:49

rc bensinbåt kyler inte

Hej,

Min bensinbåt har slutat att ta in kylvatten…

Jag har plockat isär hela kylsystemet, men det funkar inte i alla fall.

Har ni nåt tips?

Annons:
Arthedain85
2014-07-27 12:52
#1

Ge den en vikingabegravning? :P

petzon
2014-07-27 13:00
#2

Jag skulle gissa på att det sitter något skräp i något av rören i kylsystemet. Kanske går det att peta ut med en bit ståltråd.

trille98
2014-07-27 13:03
#3

Bra idé, men jag har faktiskt redan rensat igenom alla slangar, det fanns ingen smuts i alls.

Banjoman
2014-07-27 13:27
#4

Om det inte är så att kylledningarna är blockerade någonstans bör det ju rimligen vara fel på intaget … Hur fungerar/drivs kylsystemet? Pump kopplad till motorn, eller? Om du drar runt motorn för hand, går då kylpumpen eller vad det nu är också runt som en skall? Tar du kraften till pumpen direkt från motorns huvudaxel, eller från något sidosystem? Eller fungerar vattenintaget till kylsystemet på nå't annat vis? Beskriv gärna i lite mer detalj hur kylinstallationen är konstruerad …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

trille98
2014-07-28 17:03
#5

Jag har en Aquacraft Rio 51z, den har ingen vattenpump utan endast ett litet rör bredvid propellern. Eftersom båten är ett RTR utförande och kylningen har funkat innan är jag väldigt förvånad.

JohanRydberg
2014-07-28 19:12
#6

Om den inte har en vattenpump så bör vattnet sugas upp med hjälp av vaccum (om det inte är rent passiv kylning som bara funkar då båten rör sig).  För att vaccumet skall kunna suga upp vatten måste alla kopplingar vara täta, så förutom att kolla om det sitter något i vägen i slangarna bör du kolla så att de är täta. Detta är åtminstone mitt förslag på varför det inte funkar.

/johan

Annons:
Upp till toppen
Annons: