Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 4521 ggr
petzon
2014-05-30 15:06

Airbrushkit Iwata Neo

Funderar på att skaffa mig en airbrush, pensel i alla ära men jag börjar inse att airbrush är ett måste i varje lyckligt hem. Eftersom jag mestadels bygger båtar i trä blir det både stora och små ytor som skall målas. Det kommer att bli både lackfärg, akryl och klarlack som skall airbrushas. Det är hela båtskrov och en hel del små detaljer. Funderar därför på ett kit från Iwata med en stor och en liten spruta. Jag har förstått att Neo är Iwatas lågprisserie. Är det någon som har erfarenhet av Neo? Är de trots sitt pris värda att lägga de surt förvärvade slantarna på? Om jag inte skall köpa detta kit vad skall jag då köpa?

Annons:
Banjoman
2014-05-30 17:59
#1

Som lycklig airbrushägare (och -användare, nota bene! 😎) i ett lyckligt hem kan jag bara utbrista i allmänna hejarop – blir din erfarenhet det minsta lilla lik min kommer du inte ångra dig en sekund!

Som du säkert redan vet med ledning av diverse trådar i ämnet här på forumet och/eller övriga efterforskningar i ämnet, så är den verkliga nyckelkomponententen i AB-sammanhang luftkällan. Alla goda råd jag läst (liksom min egen erfarenhet) säger detsamma: jämn, ren och tillräckligt mycket luft är en av de allra viktigaste faktorerna för att lyckas med AB-måleri!

Nu skulle det alls inte förvåna mig om du redan äger en stor och stark garagekompressor, och så länge ljudnivån på densamma (för de brukar vara ganska bullriga) inte besvärar vare sig dig, familjen eller Johanssons på andra sidan samhället är en sådan en utmärkt luftkälla om den bara är försedd med tryckregulator med filter och vattenfälla (brukar gå att eftermontera om det saknas).

Alltså: vilken AB? 🤔

Jag har ingen egen erfarenhet av Iwata Neo, så jag kan inget säga om dem, annat än att det ju som du vet är ett välrenommerat märke. Det finns dock mig veterligen en hel del Iwata-användare här på forumet, som kan komma med mer användbara tips och synpunkter.

Det jag däremot känner igen mig i precis från när jag skulle köpa AB var just båtbyggets spännvid i måleriarbeten, med i ena änden av spektrumet skrov vars stora ytor skall målas i blott någon eller några släta färger och i andra änden små, små detaljer.

Jag valde därför för min del av köpa en Harder & Steenbeck Infinity 2-in-1, vilken levererades med 0,15- och 0,4-nålar samt till vilken jag köpte till en 0,6-nål. Detta ger ungefär samma spännvidd som Iwata-setet du nämner, men fördelen med två sprutor är förstås att man kan ha bägge igång under en målningssession, medan ett nålbyte inte direkt kräver men helst bör ske med rengöring emellan.

För min del har detta inte varit något större problem – i slutändan har det blivit så att jag målar allt med 0,6-munstycket! Jag tror inte 0,6:an skulle fungera lika bra om jag ville måla som många plastmodellbyggare gör, dvs. med många tunna, tunna, halvtransparanta skikt på tidvis mycket begränsade ytor, men för Eilean Mòr-bygget har det inte varit några som helst problem.

Jag har också annars varit mycket, mycket nöjd med min H&S, men om jag i dag stode i beråd att köpa skulle jag nog ändå ha tagit en seriös funderare på att trots allt köpa två sprutor, just för att smidigare kunna växla.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-05-30 22:13
#2

#2 visst har jag en garagekompressor, 10Bar och 50L tank lär väl räcka till för AB🙂. Ljudnivån är bara 97 dB😇 och närmsta grannen skall ändå flytta.

Tanken med två sprutor är inte bara storleken på nål utan även på färgbehållaren, en liten kopp räcker inte långt när man skall spruta båtskrov och en stor burk på en sifonspruta är onödig när man bara skall måla ögonbrynen på en skeppare i skala 1:144.

Banjoman
2014-05-30 23:31
#3

#2 Närmsta grannen skall flytta? Så du använder redan din kompressor ganska ofta? 😇 … 😉

Vad gäller det där med färgbehållare så förstår jag förvisso din tanke. Med min 2-in-1 AB följde inte bara olika nålar med, utan också två olika färgkoppar: en på 2 ml och en på 5 ml. Eftersom jag vid köpetillfället förutsatte att även den större av dessa skulle vara för liten slog jag dessutom till på ett ytterligare tillbehör, nämligen en sidohävertadapter med 15 ml-burk. Den har jag aldrig använt! 😮

Åtminstone min erfarenhet är att AB-målning är otroligt mycket mer färgsnål än penselmålning – det täcker helt enkelt så mycket bättre att det går åt betydligt mindre färg än man tror. Som jag t.ex. nämnde i Eilean Mòr-tråden gick det bara åt omkring 20 ml svart färg när jag målade skrovet (nå, lite till blev det ju se'n, när det blev tvunget att måla om, men det är faktiskt en annan sak)!

Sammanfattningsvis: en överliggande pyttekopp på +/- 1 ml (som på en del bl.a. Iwata-sprutor) är givetvis i minsta laget för att måla större ytor, men en 5 ml-kopp räcker gott och väl! Javisst, man får tanka sprutan med jämna mellanrum, men inte så ofta att det stör.

Därmed inte sagt att en hävertspruta med ännu större behållare inte skulle vara intressant – absolut inte! Jag har som sagt aldrig kommit dithän att jag provat min, så det borde jag kanske göra, endera da'n, om inte annat så för att se hur det hela känns och fungerar jämfört med  överliggande kopp … 🤔

Hur som haver: lycka till med AB-införskaffandet! 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-05-31 18:55
#4

#3 grannen kan knappast klaga på oljud efter att han för några år sedan bilade upp sitt avlopp i källaren med en Hilti. Började före 7 en lördagsmorgon och tänkte inte på att vibrationerna gick genom marken och att min källare blev en alldeles utmärkt resonanslåda.

Får se vilken spruta jag kommer att använda mest, men jag har ju en förkärlek till att bygga stort (Nordevall är 1,4 m i skrovlängd) så jag misstänker att det blir den stora.

Hur som helst jag slog till på Iwata Neo-kittet ikväll, Spraypal har 10 % rabatt månaden ut (d.v.s. till midnatt) så jag sparade nästan 200 spänn på hela ordern, förutom sprutorna köpte jag två extra färgburkar, ett rengöringsset (rengöringsstation, cleaner, borstar och smörjning), fuktfilter och en flaska retarder samt utbytesfilter till rengöringsstationen. Luftregulatorn var slut men det är lätt att hitta på annat håll med fri frakt och avdragen rabatt landade jag på €169,20, känns som jag fick mycket för pengarna.

Banjoman
2014-06-01 21:24
#5

#4 Låter spännande! Mycket utrustning får du för pengarna, också … 🙂

Berätta gärna längre fram om dina erfarenheter av grejorna!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-06-01 22:01
#6

Recension kommer när jag bekantat mig med grejorna, lär dröja några veckor

Annons:
petzon
2014-06-09 18:43
#7

Väntar fortfarande på leverans, Spraypal skickar med express, men det är Italiensk express😛, paketet skickades 3/6 från Spraypal och kom till Malmö i torsdags, kom till Örebro i natt och idag har det rört sig från inbound till warehouse i Örebro.

MarkusN
2014-06-10 19:21
#8

Ju närmare det kommer desto långsammare går det? 😉

Banjoman
2014-06-10 19:56
#9

#7 Det var inte precis nå'n blixtleverans, nej … Huvva! 😮

Men hade paketet åtmonstone nått Örebro som i går torde du ju i alla fall kunna hoppas på leverans i god tid före helgen! Tummar hålles!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-06-10 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Paketet kom idag, fick hämta det på posten med pappersavi! Första gången jag har fått hämta ett kurirpaket på posten. Spårningstjänsten är verkligen mysko, kolla loggen. Paketet är Inbound exception, Out for delivery och delivered samtidigt.

petzon
2014-06-10 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Såhär ser det ut när man packat upp

petzon
2014-06-10 22:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Skall verkligen förnicklingen på insidan av koppen vara såhär dålig? Man ser ju underlagskopparn på en stor fläck. Bara den stora koppen har denna defekt. Läge för reklamation?

Banjoman
2014-06-10 22:30
#13

#10 Ett fenomen också känt som "oj, vad kul man kan ha med en handscanner och en streckkodslista" … 🤪

#12 Jag har ingen erfarenhet alls av Neo-sprutor, och vet alltså inte vilken kvalitet man normalt sett kan förvänta sig, men rent spontant skulle jag svara "nej" och "ja" på dina bägge frågor: nej, så dålig bör inte förnicklingen vara, och ja, det kan väl i alla fall vara värt besväret att skicka ett e-brev till Italien och höra hur de ställer sig till saken …

Inte så att jag tror att den bristande förnicklingen kommer göra någon märkbar skillnad för funktionen, men ändå.

Ett litet tips också, förresten, om du aldrig har använt AB tidigare; ett som jag fick när jag köpte min i fjol: håll luften i gång!

Mer konkret menar jag att det med en double action-spruta är viktigt för ett gott resultat att genast från början öva in just dubbelaktionen: först släppa på luft utan färg, sedan öppna för färg, därefter stänga för färg med fortsatt fullt luftflöde och först någon eller några sekunder senare strypa luften. Det är annars lätt hänt att man, när man vill sluta spruta på färg, släpper knappen helt och samtidigt stryper både färg och luft, varvid risken ökar påtagligt att färg blir sittande i munstycket och på nålspetsen, och antingen torkar och blockerar AB:n eller skvätter iväg okontrollerat när man nästa gång släpper på luft. Schemat är alltså alltid knapp ned (luft på), knapp bakåt (färg på), knapp framåt (färg av) och först därefter knapp upp (luft av). En smula kontraintuitivt i handen tyckte jag först men ganska lätt att öva in om man tänker på det från början.

Särskilt när man målar lite större ytor, så som plägar ske vid t.ex. fartygsbyggen, kan man därtill gott hålla luften i gång mer eller mindre hela tiden, vare sig man släpper på färg eller ej: det hjälper till att hålla sprutan fri från färgblockage.

Lycka till med dina nya verktyg! 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
petzon
2014-06-10 22:51
#14

#13, tack för tipsen, skall gräva fram airbrushskolan som gick i AoH för något år sedan innan jag sätter igång och övar.

Jag har reklamerat till Apraypal nu ikväll, det är som förgjort med mina näthandlandlanden, fel på mer än hälften av leveranserna. Räckte inte med Banjomans förbön om att det inte skulle strula. 

Väntar på ett paket från Elöfa som bör komma i slutet av veckan, undrar vad som blir fel med den leveransen. Förra gången jag beställde från Elfa fick jag ytmonterade istället för hålmonterade komponenter

petzon
2014-06-11 20:55
#15

Förvirringen fortsätter, idag fick ytterliger en paketavi, gick till postens lokala serviceställe för att hämta ut paketet och de hittade inte paketet, trodde att det skulle dyka upp imorgon. Går hem och kollar, det är samma kollinr som på paketet jag fick igår, å andra sidan fick frugan en påminnelseavi om paket där hon inte fått orginalavin. Nu är det dags att maila posten och begära lite svar på vad de håller på med.

petzon
2014-06-18 22:27
#16

Inget svar från Spraypal trots att det gått mer än en vecka sedan jag reklamerade, skickade ett surt påminnelsemail nyss.

petzon
2014-06-26 21:09
#17

Inte heller mitt andra mail till Spraypal besvarades, provade att ringa men det gick inte att komma fram. Deras chatt fungerade dock och nu har Spraypal lovat att skicka en ny kopp. Surt bra att man skall behöva lägga så mycket tid på att få en reklamation åtgärdad.

Banjoman
2014-06-26 21:50
#18

#17 Jo, det är verkligen svårt b när de kommunikationskanaler en handlare själv föreslår inte bevakas eller hanteras av handlaren i fråga – särskilt om de, så som det ju trots allt verkar vara, är fullt beredda att accepera reklamationen när man väl får kontakt med dem!

Nå: hoppas att den nya koppen kommer inom det snaraste!

Har du annars hunnit testa de nya redskapen något?

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-06-26 22:14
#19

Har mest lekt med sifonsprutan och kan konstatera att den  är svårare att rengöra än gravitationssprutan, den täcker dock ytorna snabbt och är helt klart lämplig till båtskrov och liknande. det har dock varit lite för mycket på jobbet den senaste tiden för att hinna med att testa mer ingående. Men nu är det bara en vecka kvar till semestern

petzon
2014-07-15 22:47
#20

Fortfarande ingen ersättningskopp, trots astt tre veckor gått, la ett surt meddelande på Spraypals Facebook, hjälper inte detta så blir det mail till Iwata så att de får reda på hur deras återförsäljare hanterar deras varumärke. Helt klart är att det är sluthandlat på Spraypal. Har beställt reservnålar och en del annat jox från Snm Stuff i England, har handlat av dem tidigare, enda felet är deras fraktpriser.

Annons:
petzon
2014-07-29 08:45
#21

Fortfarande inte ett livstecken från Spraypal angående min reklamation, har skickat mail till Iwata Europe och och bad om hjälp. De skall enligt sin hemsida kunna hantera reklamationer når man köpt från Iwatas återförsäljare.

Skalski
2014-07-29 08:47
#22

Surt sa räven… Hoppas att "pappa" sköter sig bättre ;-)

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2014-07-29 10:40
#23

Verkligen mer än genomuselt skött av Spraypal! Man skulle ju tycka att en nätbutik som ändå funnits ett tag skulle inse vikten av god kundvård. Vi får verkligen hoppas att Iwata själva har en bättre attityd och fattar att en snabb, smidig och kundvänlig hantering när något blivit fel i längden är guld värd även för dem själva.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

denstore
2014-07-29 11:12
#24

Två saker till försvar för Spraypal. Det är inte säkert att koppen finns i det normala reservdelssortimentet, och det är sommar och semestertider. Jag har ju själv haft airbrushfirma, och ibland var det helt omöjligt att få hem grejer fort och smidigt. Sen hjälpte det ju inte med att frakt och tullavgifter mer eller mindre gjorde små leveranser av ersättningsdelar nästan omöjliga. Angående förnicklingen, så är det självklart att det inte ska vara så, men samtidigt kan jag säga att jag sett halvtaskig invärtes förnickling på rejält mycket dyrare airbrushar än Neo:n, som trots allt är en budget-airbrush, tillverkad i Kina för Iwata.

Banjoman
2014-07-29 11:31
#25

#24 Nu vill jag inte på något vis göra mig till talesperson för petzon i det specifika ärendet, men i den mer generalla debatten om kundvård från nätbutiker har du säkert helt rätt i att det kan finnas både rutiga skäl och randiga orsaker till att en återförsäljare inte ögonaböj kan få iväg en ersättningsdel till kunden.

Om så är fallet kan man dock åtminstone höra av sig till kunden med besked därom: "vi har tyvärr inte delen i lager, men hoppas få den med vår nästa ordinarie leverans från tillverkaren om cirka x veckor" … Som med så mycket annat här i tillvaron är det mycket lättare att hantera väntetid om man får klara och tydliga besked om vad som gäller och varför. Gör man inte det får man, tycker jag, som handlare också ta konsekvensen, nämligen att kunden blir syrak och att detta riskerar att gå ut över butikens rykte.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-29 15:03
#26

#25 Banjoman du för min talan alldeles utmärkt. Jag reklamerade 10/6 så de har haft god tid på sig att höra av sig. Inget av mina två mail har besvarats, inte heller mitt inlägg på deras Facebook. Det har gått en månad sedan de via chatten lovade att skicka ny kopp omgående. För mig är budskapet tydligt: Vi skiter i kunden när vi väl fått betalt.

#24 att det är en budget AB ursäkter inte synlig koppar.

MarkusN
2014-07-29 18:17
#27

Håller med. Man besvarar kunden oavsett! Även om man tvingas svara att man inte kan lämna exakt besked i nuläget. 

Varför företag etablerar sig på Facebook i tron att det är envägskommunikation och aldrig besvarar eller bemöter inlägg fattar jag inte. Panasonics svenska kameradivision är ett annat "lysande" exempel på detta. Postar egna inlägg om hur bra de är, ignorerar frågor eller kommentarer. 

Det kan bli en ny vana att kolla hur ett företag agerar i sina digitala kanaler innan köp! Enkelt sätt att "ta tempen" på kundrelationen. 

Hoppas så klart att det löser sig och att det går bättre med Iwata Europe!

Annons:
Upp till toppen
Annons: