Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2535 ggr
Dan016
2014-04-20 23:34

Dubbelhäftande tejp?

När jag lackar smådetaljer med sprayburk så flyger dessa ibland iväg pga luftrycket från burken. Jag har hört att dubbelhäftande tejp kan vara lösningen, men jag har bara hittat sådana med stark vidhäftning för upphängning av prylar på vägg osv.

Så min fråga är: finns det dubbelhäftande tejp som har svag vidhäftning och i vilken butik/varuhus/byggmarknad kan jag hitta sådan?

Hälsningar

Dan

/Dan

Annons:
[jamtestam]
2014-04-21 00:28
#1

Jag skulle rekommendera Biltemas dubbelhäftande tejp. Väldigt tunn och utan väv.

Banjoman
2014-04-21 00:40
#2

För min del använder jag en så'n där dunderstark variant när jag kör med dubbelhäftande.

Om jag i stället vill ha en tejp med mindre stark vidhäftningsförmåga för att tillfälligt fixera smådelar som skall sprejmålas (i mitt fall med AB) tar jag vanlig Tamiya maskeringstejp, som jag lägger ut på t.ex. en kartongbit med den klibbiga sidan uppåt, och sedan fixerar vid underlaget med hjälp av ett par strategiskt placerade tejpbitar på tvären och med klibbsidan nedåt.

Bilden i det här inlägget i Eilean Mòr-tråden visar, hoppas jag, någorlunda tydligt vad jag menar …

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-04-21 07:31
#3

Jag använder mattejp, dunderstark, men det behövs när det är små detaljer som skall hållas på plats.Clas Ohlsons tycker jag är bäst, 3M:s mattejp är för stark.

_Fisken
2014-04-21 07:44
#4

Jag använder ofta, till allt möjligt, häftmassa. Det är en mångsidig uppfinning som är till nytta lite överallt. Sist var det och få telefonen att sitta fast på instrumentbrädan på bilen då jag hade telefonen som GPS. Lite häftmassa upptill och nertill så satt telefonen fast.

Dan016
2014-04-21 12:59
#5

Tack för alla tips! Tummen upp

Vi har en nyöppnad Biltema i Södertälje så nu fick jag en anledning att besöka varuhuset…Skrattar

/Dan

[Hayabusa]
2014-04-21 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Använder mig av samma teknik som #2. Den bredare maskeringstejpen på bilden har alltså den klibbiga sida uppåt. Funkar bra.

Annons:
AkrylBob
2014-04-21 15:18
#7

Häftmassa! Utan tvekan.

Modellbyggarens universalverktygSkrattar

starhawk
2014-04-21 19:22
#8

Har aldrig använt dubbelhäftande tejp i detta syfte, däremot häftmassa , mycket användbart material

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: