Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 4056 ggr
Jolly Roger
2014-04-11 11:32

Färg- och lackerfarenheter

Hej! 

Är helt ny här på forumet men har tidigare läst mycket trevligt här och fått många bra tips. Tänkte därför att jag kanske kunde få lite tips av andra med lite mer erfarenhet av olika färgmärken. Om jag hamnat fel med min tråd får ni gärna upplysa mig! Jag har ganska nyligen startat igång hobbyn igen och har gått vilse i färg och lack djungeln. Är medveten om att det finns många andra trådar med liknande diskussioner men ämnet är ganska stort och ofta får man tre nya frågor för varje som besvaras. 

Penselmålar för närvarande men kommer snart skaffa airbrush. Letar därför efter en färg som fungerar hyggligt för båda ändamålen. Har i nuläget provat akrylfärger från humbrol, italeri (vallejo sägs det), model master, tamiya och revell. Alla har sina för- och nackdelar och jag har inte känt mig helt nöjd men någon ännu. 

Mina huvudsakliga frågor just nu:

1. Har någon hittat en klarlack som kan penselmålas med gott resultat på italeris/vallejos färger? Har tidigare använt humbrols nya produkt "clear". Trivs med denna men den löser upp färgen tyvärr.

2. Ni som använder er av italeris/vallejos färger, har ni problem med att maskeringstejp tar med färg/missfärgar färgen? Om ja, hur gör ni när ni målar camo-mönster etc.?

Är oerhört tacksam för svar eller allmänna reflektioner om färg mm., om ni orkar läsa uppsatsen ovan dvs. :)!

Annons:
Janne Nilsson
2014-04-11 12:10
#1

Vallejo har egna klarlacker. Den du verkligen skall akta dig för är Humbrol 49 Clear. Däremot har du en på glasflaska som heter Matt Cote och är helt okej.

Många använder även Ocean som finns på Panduro.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[ztriker]
2014-04-11 19:00
#2

#1 Ocean kan vara lömsk då den runt detaljer kan spricka (syns inte med blotta ögat) och sedan när det ska washas med lacknafta/white spirit baserad wash så kan det bli "pizzaost"/krusningar under färgen. De akryl lacker jag bäst lyckats med är Gunze Aqueous Hobbycolor, Tamiya och Modelmaster. Humbrol enamel lack (matt) har blivit "frostig" för mig så den aktar jag mig för. Sedan finns det en skyddslack som egentligen är en plastprimer på sprayburk från Haglunds (tror jag märket heter) som funkar bra samt matt skyddslack på sprayburk för blyertsteckningar. Den sistnämnda finns på Panduro.

[ztriker]
2014-04-11 19:06
#3

Sedan finns det en "vice-versa" regel som lyder… Skyddslackar du med akryl lack så använd lacknafta/terpentin baserad wash/filter…eller använder du enamel skyddslack så använd en akrylwash/filter. Alltså washa INTE med samma förtunning som finns i basfärgen/skyddslacken. Vidare finns det en lack som "generellt" heter shellack och är skal från småkryp på träd (om jag fattat rätt) som löses upp i terpentin och blir riktigt moståndskraftig..kallas kvistlack tror jag i färghandeln..men denna blir högblank och inte så lämplig till stridsfordon :) :) För att göra mig medvetet långrandig så har du även olika typer av golvpolish du kan använda dig av (aldrig provat själv) som Kleer (tydligen svår att hitta i EU) som i sverige numera heter Future men har tydligen något annorlunda sammansättning men skall funka fint. Denna skall ej heller gulna med tiden.

[ztriker]
2014-04-11 20:42
#4

Model Master/Testors dullcote använder jag när jag vill "försluta" hela bygget när all wash, chipping och vädring är klar.

Janne Nilsson
2014-04-11 22:45
#5

Hmmm….om sprickorna inte syns med blotta ögat. Är de då verkligen ett problem?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[ztriker]
2014-04-11 22:49
#6

#5 Jo, för det är då det blir dessa veckningar/pizzaost när lösningsmedlet tränger ner i dessa!! Ocean kan spricka/krympa runt detaljer.

Annons:
[ztriker]
2014-04-11 22:54
#7

Alltså, sprickorna syns inte och när washen sedan kommer på detaljerna så uppstår detta med "pizzaost"/veckningar…innan detta så är allt väl.

starhawk
2014-04-12 08:38
#8

Skall snart pröva att använda wash för första gången men grundfärgen är tänkt att vara Vallejos Primer den gråa men är den enamel eller akryl? står inte på flaskan

Annan fråga vilken färg fastnar bäst på metall (kromade detaljer) har en kaross som är helt kromad men vissa mindre delar skall vara annan färg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[ztriker]
2014-04-12 11:40
#9

#8 Vallejo primer är uretan baserad primer :) Färg på krom har jag inte en susning om :)

starhawk
2014-04-13 12:46
#10

Urethan är ju ganska okänsligt för det mesta så då antar jag att man kan använda antingen akryl eller enamel enligt eget gottfinnande

På primerburkarna står det ju "for metal or plastic" så dom kanske vore nåt att grunda med för att få en yta att måla "som vanligt" på. Blir en del maskande för större delen av karossen skall vara krom det är därför jag inte vill ge mig på kromborttagning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Jolly Roger
2014-04-13 18:27
#11

Tack för alla kommentarer!

Använde min humbrol clear på mitt senaste projekt. En p-47 d som blivit helt ok i bygget och som var målad med italeris akrylfärg. Var lite gambling att köra på med clear men hade inget riktigt bra alternativ. Allt gick till min förtjusning bra och nu var allt klart för dekalerna. 

Tyvärr tyckte min humbrol decal fix inte att det var någon bra idé att använda italeris färg och uttryckte detta genom att reagera med färg/lack vilket skapade fullt med vita fula märken på modellen 😕. Skulle självklart testat på en skrotmodell innan, men tänkte att allt var safe nu när lacken var på. Dekalerna som följde med modellen, academys p-47 1/72, var inte heller några höjdare vilket inte bidrog till en god stämning i verkstaden.

Känns som att man kanske ska försöka hålla sig till ett och samma märkes produkter? Någon som varit med om liknande med just decal fix? Har inte testat andra dekalvätskor men om någon har något tips på annat märke får ni jättegärna dela med er av detta! Ni som använder vallejos färger, vilken vätska använder ni er av?

starhawk
2014-04-14 07:45
#12

Vadå vita märken? Är det nåt som följt med från dekalarket så går det oftast att få bort med vanligt vatten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

chrk
2014-04-14 20:41
#13

Det är lite krångligt med benämningarna på Humbrols alla klarlacker. Tänkte försöka reda ut det, och mina erfarenheter av dem. De som funnits sedan urminnes tider är de som finns i de små plåtburkarna. Jag använder här det namn som är instämplat i locket: 35 Clear - En blank klarlack som är överlägset bäst när man ska penselmåla. Tyvärr har den en tendens att gulna, men den kan användas till sådana kulörer där det inte märks. Det går att få en nästan perfekt yta så länge man inte får damm eller penselstrån i lacken. Lång torktid. 49 Matt - En matt klarlack som också har en tendens att gulna. Tyvärr ger den en lätt flammig yta när man penselmålar. Man ska absolut inte sprutmåla den här lacken på en modell som redan är matt, då får man ofta en frostig vit yta. Denna lack är den jag använder minst av. 135 Satin - Gulnar också, men OK så länge man inte har den på en ljus kulör. Den har en tendens att mörka ner ytan en aning, och ger också en flammig yta om man penselmålar den. Den här lacken var min favorit innan det kom bättre typer. ---------------------------------------------------------------------------- Sedan kom den uppsättning lacker som nu finns i runda små 28 ml glasflaskor med skruvlock. Tidigare var de fyrkantiga. Jag tycker att de innebar ett stort framsteg och jag använder alltid dessa nu. De gulnar inte så lätt. Jag använder samma lacknafta som till lackerna i plåtburkarna. En nackdel kan vara att de torkar snabbt och därför inte går så bra att penselmåla på större ytor. De måste i stort sett alltid sprutas: Gloss Cote - har lite svårt att lyckas med denna, men det beror nog på min klantighet. Jag vill gärna lägga på den för tjockt eller misslyckas med att förtunna den till rätt konsistens. Matt Cote - helt suverän, men sprutmåla den inte på en redan matt yta, då blir den lätt frostig. Har förstört några modeller. Satin Cote - också perfekt, men frostvarning här också. Minns ej om den också är känslig, kanske det bara är den helt matta som frostar. Eller är det lacknaftan som är boven? ---------------------------------------------------------------------------- Det senaste året har Humbrol kommit med ännu en klarlack som ska motsvara golvpolishen Kleer (eller Future), och används på samma sätt. Den heter helt enkelt "Clear" och nedanför på etiketten står också "Gloss Varnish". Den finns i lite större glasflaskor på 125 ml. Den behöver inte förtunnas men kan behöva flera lager. Den kan penslas eller sprutas, och huvar doppar man lämpligen ner i den och låter rinna av. Har köpt en flaska, men bara hunnit prova den på en huv ännu. En instruktionsfilm har funnits på Youtube. Kan vara lite svårt att hitta i Sverige, men Rebell Hobby säljer den. Christer

Annons:
Jolly Roger
2014-04-14 22:45
#14

Hej starhawk!

Verkar som att dekalvätskan på något vis gått igenom lacken på vissa ställen och löst upp färgen eller reagerat på något vis med denna. Ser ut som att plasten eller grundlagret blottats på sina ställen och på andra ställen har det bildats små vita märken som liknar vattenringar som bildats efter att vatten torkat på ett bord eller liknande. De vill tyvärr inte försvinna med vatten och det verkar inte heller gå att skrapa eller gnugga med tops. Kan möjligen pröva med att måla över.

Jolly Roger
2014-04-14 22:55
#15

#13 Jättebra genomgång av Humbrols klarlacker! Man kan ju tycka att de kunde ha lite mer variation vid namngivning av produkterna. Den jag använt är glasflaskan på 125 ml. Humbrol kommer även med en satin och en matt variant av denna produkt senare i år.

starhawk
2014-04-15 08:42
#16

#14: Aj fasen det var värre, aldrig varit med om en dekalvätska som är på det viset. När man dessutom använder Humbrols dekalvätska på Humbrols lack så SKALL det ju bara fungera, allt annat är otänkbart. Det bästa att göra är nog att rugga upp ytan lite försiktigt och måla över

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PAK43
2014-04-15 10:17
#17

Vad gäller dekalvätskor har jag kört med Micro Sol och Micro Set i ett par år nu och inte haft några problem med att dom sabbar eller missfärgar underliggande färger etc, inte heller att dom förstör dekaler (om man är försiktig med Set) vilket exempelvis Testors dekalvätska gjorde åt mig (dekalen sögs ihop till en liten klydd som sprack när man petade på den). Dom biter i på dom värsta läderdekalerna, men på alla dekaler som går att jobba med funkar dom bra. Finns att köpa på Rebell och Hobbybokhandeln har jag för mig.

starhawk
2014-04-15 10:42
#18

#17: Har också använt Microset och Microsol utan problem, nu råkar det sig så att nästa på tur är Gunzes Mr set och sol eller vad dom heter men än har jag inte använt dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2014-04-15 15:05
#19

#14 På blank färg/lack kan dekalvätska "fräta" märke i ytan. Har testat olika fabrikat av dekalvätska med samma resultat. Här gäller det med andra ord att vara varsam (och ha lite flyt).

/Stefan

nebeln
2014-04-16 12:48
#20

#18 Den dekalvätska från Gunze/Mr Hobby med grön kork använder jag och det gör dekalen riktigt mjuk och fin :)

Annons:
[Hayabusa]
2014-04-16 13:29
#21

#20 Absolut. Dock, min erfarenhet är att den är mer "aggressiv" än t ex Microsol/Microset. Något att beakta, anser jag.

starhawk
2014-04-17 07:33
#22

#20: Jag tog och luktade på den igår, till skillnad från Microset luktar den inte ättika så det är definitivt en annan sammansättning på den. Har du sett om några dekaler inte riktigt tål den? Hayabusa beskriver den som mer aggresiv vilket väl är bra för att mjuka upp Italeris pansarplåtar men mindre bra för tunnare saker som Academys, dom har gått sönder för mig några gånger.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[ztriker]
2014-04-17 11:15
#23

#22 Har ej märkt några konstigheter ännu med Gunze Decal Softener. Dock har jag ej behövt prova på dry-transfers ännu. Märkt att dekalen även verkar bli tunnare eller iallafall mycket skörare.

[Hayabusa]
2014-04-17 11:32
#24

#23 Några konstigheter är det inte med Mr Hobby, men i mitt tycke är den "starkare" och fungerar som bäst på lite tjockare dekaler typ Hasegawa m fl. I värsta fall så kan den (Mr Hobby) påverka dekaler och/eller färgen negativt. Solvaset dekalvätska är ännu något "starkare", anser jag.

I regel inget problem på matta färger, men på blanka färger har jag råkat ut för "frätmärke" oavsett fabrikat.

nebeln
2014-04-17 11:57
#25

#24 Visst kan den påverka färgen, i alla fall akrylfärg - har använt den till en sliten whitewash på en tysk vagn :)

Men Mr Hobby har inte påverkat färgen negativt för mig då jag alltid har skyddslackat innan dekalen sätts fast.

starhawk
2014-04-17 15:51
#26

En hel vetenskap det där tydligen, jag trodde tidigare att all dekalvätska var samma med lite små skillnader men det är en klar skillnad i både konsistens och lukt på Microset och Mr Mark Setter. Hur är det med Microsol kontra Mr Mark Softer? har den erfarenheten att man skulle vilja att Microsol skulle vara lite kraftigare, den klarar inte alltid att mjuka till dekalen riktigt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: