Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3474 ggr
Roca
4/5/14, 4:03 PM

GB 68: Kfz. 2 Funkkraftwagen + besättning, 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar jag bygga en liten special-Kübelwagen, en radiobil för mina DAK-styrkor, inom ramen för detta afrikanska GB! Har hittat lämpliga öken-ballongdäck för denna modell också. 

[Länk: GB #68//ElLobo]

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Decaius
4/5/14, 8:41 PM
#1

Spännande! Academy?

Roca
4/5/14, 8:48 PM
#2

Italeri! Plus däck från okänd gammal flygplansmodell och radioutrustning från Zvezda kommer till.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
4/5/14, 8:57 PM
#3

Ok! Det ska bli kul att följa! Lycka till! 👍

Roca
4/5/14, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack ska du ha!

Radion plockar jag från detta Zvezda-set;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
12/1/15, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här har vi en Italeri Kübelwagen som först inte blev byggd i tid i GB 68 (DAK) som jag tänkt mig, men som jag tror kan bli bra ändå… 

Egentligen tänkte jag av denna istället bygga en prototyp som jag såg i en av mina Waffen Arsenal-böcker, en vit, snygg kärra som hade en blå rand med vit text: "Volkswagen - Kundendienst" (!). Men den vita akrylfärgen från Panduro som jag använde var svårjobbad och det blev ingen snygg yta. Så jag började skrapa loss uppsprucken färg och kom snart på att detta såg ut som ett slitet vintercamo Glad, så det får bli en främre observatörs/signaltrupp-Kübelwagen, ur ett Nebelwerfer-batteri eller haubitsbatteri på östfronten.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
12/1/15, 10:03 PM
#6

#5:👍

Annons:
Roca
12/15/15, 12:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack! Vinterkübeln har kommit en bit på vägen. Eftersom det ska bli en radioutrustad bil, så ska den ha en låda av plåt där annars en passagerare hade suttit, på höger sida i baksätet. Den har jag byggt av ett väldigt lättsamt och lättskuret material, påsförslutare!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/19/16, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bygget går vidare. Om jag får klar den här så tillåter jag mig att starta ett eller två nya byggen 🙂

Lådan/hyllan som täcker halva baksätesutrymmet fanns ju både på Funkkraftwagen och Instandsetzungskraftwagen. Den första blev dock för kort, så jag bara byggde på den, spacklade slipade och målade. En figur från PSC har jag hittat också, han har fått nytt huvud med lurar men är för tillfället lite avkapad på flinten, då han ska få ny huvudbonad. Radioutrustningen är i metall och kommer från SHQ. Vindrutan kläs in i näsduk som tyg och ska vara i nedfällt läge och ska målas först förstås.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/3/16, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ja, då var den här lilla radiobilen (nästan) klar!

Det är alltså en standard Italeri 1/72 Kübelwagen, ombyggd till 3-sitsig Kfz. 2 Funkkraftwagen. Jag ser nu att italienarna har fått de tyska begreppen lite om bakfoten och kallar Kübeln för "Kdf 1" på boxarten  - Kfz. 1 ska det vara, KdF (Kraft durch Freude) var ju i och för sig förknippat med VW (Typ 1, KdF-Wagen) men men…

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/3/16, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har byggt en låda för radioutrustningen av gamla påsförslutare, ett antennfäste av gjutstam, antennspröt av gammal ägg-skärare, opererat en PSC-gubbe med nytt huvud och skärmmössa, installerat kablage av sytråd samt lagt till radioutrustningen (i metall) från SHQ. 

Besättningen på Kübeln när den användes som sambandsbil var normalt tre signalister, eventuellt tillkommer det flera kompisar senare. 

Jag ska iväg och jobba om ett par timmar, innan dess tänkte jag vädra gubbens uniform etc, lägga till ett gevär, hjälm mm.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2/3/16, 11:27 AM
#11

Mycket fint bygge. Fin detaljering och innovativt bruk av påsförslutare.

Roca
2/3/16, 11:36 AM
#12

Tack Calle! Blev ett riktigt roligt bygge faktiskt. Nästa Kübelwagen blir ambulansen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/4/16, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu har jag vädrat och fixat lite till, men det finns en sak jag inte är nöjd med - baklyset! Det ska finnas ett s.k. Abstands-Rücklicht ovanför reggskylten bak, ett kombinerat broms/back/avståndsbedömningslyse, en liten låda med olika öppningar/luckor.
Dels så saknas detta lyse och dels så lämnar passformen på bakpartiet en hel del övrigt att önska. Jag har målat dit några röda punkter, men det blev inte bra heller.

Så jag ska ta och snida till ett lyse, gissa av vilket material :-) samt karva, slipa, spackla och måla lite på bakpartiet i övrigt, hoppas kunna "blenda" in det hela i den övriga färgsättningen.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Dioramabyggare
2/4/16, 11:29 AM
#14

#13: Jättesnyggt bygge!

Hmm… snida till ett lyse… saker som "snids till" brukar ju göras av trä… rätt?

Roca
2/4/16, 11:47 AM
#15

#14 Tack! Nä jag fortsätter använda mig av påsförslutarplasten 😂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/5/16, 1:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jaha ja, då tog jag och snäppte loss registreringsskylten igen, fixade till bakpartiet lite och lät spacklet torka sedan i morse. Efter att ha lagt barnen ikväll och själv somnat trodde jag aldrig att jag skulle återvända till livet, men det funkade till slut och nu är den nya belysningen på gång - det blev faktiskt trä jag använde, en bit balsa! Lättare att skära en sån liten bit av detta material, helt skalenlig blev den nog inte men den måste ju synas också 😉

Jag passade på att jämföra mitt pågående Italeri-bygge av Kübelwagen med motsvarande modell från Academy som jag byggde ca. 2006. Det såg ut som att den sistnämnda är smalare och något längre.

Efter lite research kom jag fram till att den rätta skalabredden skulle vara 22,22 etc mm (fullskalabredd 160 cm) - Italeri ligger på 23, Academy på 21 mm :-)

Båda modellernas längd är rätt så exakt 50 mm, vilket är lite kort (skulle vara nästan 52 mm / 374 cm i original)

Nu när jag har börjat svamla så kan jag ju lika gärna (efter att ha hämtat kaffe) skriva något om de båda modellernas för- och nackdelar som jag ser det. 

Båda modellerna har den obligatoriska spaden på vänster framskärm, valbar typ av suflett, ratt, instrumentbräda, framlysen inklusive Tarnscheinwerfer, reservhjul samt hyfsat detaljerad inredning. De saknar båda en ordentlig representation av just baklyset, som jag nu håller på att fixa till. 

Plus för Academy:

Både motor och avgasrör, som kan exponeras med öppen/genomskinlig huv. 
Backspegel och en snygg ihoprullad suflett. 
Detaljerad instrumentbräda, samt växelspak.
Färdigglasad vindruta inkl. torkare. 

Minus för Academy:

Motorhuven baktill ligger inte "flush" mot resten av karrosseriet som den borde göra, den passar bättre att bygga i öppen position i så fall.
Som vanligt med Academy, svårjobbade dekaler, i alla fall i min utgåva (medföljer Fieseler Storch-byggsatsen).
Lite för smal kaross. 

Plus för Italeri:

Bra dekaler.
Två byggsatser i lådan!

Minus för Italeri:

Förenklade detaljer.
Utkastmärken bl.a. på insidan av dörrarna, vilka även saknar detaljering. 
Förenklad instrumentbräda, saknar växelspak.
Lite för bred kaross, men jag tycker ändå "looken" är trovärdig. 
Ingen vindruta, genomskinligt plastark medföljer dock. 

Nu har jag en hel drös med Italeri, de var lätta och billiga att komma över, så jag kör nog vidare med dem.

I övrigt så finns det Kübelwagen i plast i 1/76 både från Fujimi och Airfix, där avgår Fujimi solklart med segern, jag har byggt ett par stycken av dessa båda också. 

Ett antal vitmetall- och resinbyggsatser finns också förstås, både 1/72 och 1/76, samt ganska mycket tillbehör/uppgraderingar.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/5/16, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En liten Kübel-kavalkad kan man kanske kosta på sig, det är ju redan fredag 😂

Jag har nog byggt 8 Küblar och en Schwimmer så långt;

Italeri Luftwaffe:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/5/16, 1:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Airfix

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/5/16, 1:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Fujimi

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/5/16, 1:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Fujimi

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2/5/16, 1:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Academy

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/5/16, 1:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Airfix

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/5/16, 1:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Eidai

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/5/16, 1:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Om vi ska vidga begreppet Kübelwagen lite utanför just Volkswagen så…

Stoewer Kfz. 1

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/5/16, 1:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Mercedes 170 VK Kfz. 2

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/6/16, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Då var den klar!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/6/16, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Baksidan

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2/6/16, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Närmare

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/6/16, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Och sista

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

flyingdragon
2/6/16, 3:37 PM
#30

kanon fin samling. 👍👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Roca
2/7/16, 1:06 AM
#31

Tack!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
2/7/16, 1:08 AM
#32

Jag kan bara hålla med! 👍

Roca
2/7/16, 11:21 AM
#33

Tack ElLobo! 🙂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: