Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2521 ggr
JohanRydberg
1/27/14, 5:54 PM

GB 65: 3 st FW190 ur JG26

Är helt ny på modellbygge i fokus, och jag har relativt nyligen återfallit i modellbyggande (som så många andra kan jag konstatera att mycket har hänt på de senaste 20 åren). Hur som helst, här tänkte jag presentera ett bygge jag håller på med, och som jag anmält till GB65–små modeller.

[Länk: GB #65//ElLobo]

Tanken är att använda tre stycken Revell’s Micro Wing FW190A-8 (1:144) för att bygga ett litet diorama där två flygplan just lyft, medan det tredje får någon form av underhåll på marken. Jag kommer inte sträva efter att 100% vara historiskt korrekt, utan kommer tillåta mig en del konstnärlig frihet. Hur som helst så har jag hittat bilder på två flygplan från 7./JG26 som under den givna tidsperioden bevisligen var i luften samtidigt. Dessa är Brun ”4”+”-” och Brun ”5”+”-”, som i maj 1944 var baserade vid flygbasen Camrbai-Süd i Frankrike. Som förebild för det tredje flygplanet har jag valt JG26s Geschwaderkommodore Joseph Prillers Svart ”13-”+”-”. Varken Svart 13 eller Priller var baserad vid Cambrai-Süd, men dels tycker jag planet är snyggt, dels så är det ju inte helt otänkbart att han vid något tillfälle besökte sina underlydande vid Cambrai-Süd. Alla tre planen var målade i 74/75/76-färgschema med en del gula detaljer (undersidan på nosen + fenan).

Bygget började för någon vecka sedan, och kvaliteten på modellerna är inge vidare. En hel del gjutskägg, och sjunkmärken, dessutom saknas en hel del av detaljeringen på nosen på den ena kroppshalvan eftersom Revell verkar ha snålat lite på plasten på mina tre exemplar (lustigt nog är alla tre helt identiska vad gäller dessa fel). Hur som helst detta fixar man lätt med lite spackel. En sak jag störde mig lite på var att fenan har lite fel proportioner (bakkanten är för ”lodrät” och trimrodret för stort). Detta var dock lätt fixat med några drag med filen. En annan sak som störde mig var att beväpningen saknas (de fyra 20 mm-kanonerna är ju rätt framträdande på FW190A-8), så detta var jag också tvungen att åtgärda. Dessutom saknas ”bulorna” som innehåller MG131:orna i nosen (med andra ord, mer spackel). En sista modifiering är att det kändes roligare om det plan som står på marken hade öppen huv, så den nyinköpta skalpell-sågen fick arbeta lite. Slutligen behövde jag fixa lite nya dekaler. Nya balkenkreuz (de som följer satsen är fel för de flesta FW-190A-8), identitetsnummer (blir ju tråkigt med tre individer med märkningen ”Vit 1”) och slutligen nya hakkors (bor för närvarande i Tyskland, och här är det olagligt med hakkors i alla sammanhang utom rent historiska (och dit räknas inte plastmodeller), därför följer det inte några hakkors med de modeller man köper här nere).

Nedan följer lite bilder på hur det gått ännu så länge. Förhoppningsvis skall jag kunna ro i land det hela innan slutet på mars. Skall försöka uppdatera allt eftersom det händer något.

Annons:
JohanRydberg
1/27/14, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En Bild på hur boxarten och plast delarna ser ut.

JohanRydberg
1/27/14, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Modifiering av fenan.

JohanRydberg
1/27/14, 6:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hål borrade för att fästa fyra stycken 20 mm MG17-kanoner

JohanRydberg
1/27/14, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

I satsen följer med en bomb, men det verkar vanligare för planen ur 7./JG26 att ha fälltankar, så det fick bli lite modifiering.

JohanRydberg
1/27/14, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Slutligen, den första modellen är någorlunda "färdig" för grundmålning.

[Hayabusa]
1/27/14, 10:12 PM
#6

Välkommen! 

/Stefan

Annons:
Decaius
1/28/14, 6:54 AM
#7

Det ser bra ut! Välkommen till forumet och tillbaka till hobbyn! :-) /Calle

Lano
1/28/14, 3:15 PM
#8

Ambitiöst projekt som ska bli kul att följa!

JohanRydberg
1/28/14, 5:08 PM
#9

#7 och #8: Vi får väl se om jag får det i land. Hur som helst så är det riktigt kul att modifiera modellerna. 

Fick idag även besked om att dekalerna är på väg. Det som saknas nu är lite figurer, men där verkar min beställning fastnat någonstans.

/johan

P.S: insåg också att jag skrivit fel ovan, det skall givetvis vara hål för 4 st 20 mm MG151/20 automatkanoner i #3

Roca
1/28/14, 6:05 PM
#10

Välkommen! Ser bra ut, trevligt projekt! Har ett liknande på gång med 2 x Revell Fw 190.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

JohanRydberg
1/28/14, 9:57 PM
#11

#10 Jo, jag såg det. Hur var dina modeller i gjutningarna? Var de också mycket missar?

Roca
1/28/14, 10:02 PM
#12

#11 Rätt oprecisa ja, mycket missar, risig passform. Jag måste spackla oh slipa lite till på mina innan jag kan måla! Främst i nosen ser det riktigt illa ut på mina kärror.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

JohanRydberg
1/28/14, 10:17 PM
#13

#12 Då är nog mina rätt så lika dina. Men med lite spackel kan man nog lösa det mesta.

Annons:
JohanRydberg
2/4/14, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lite uppdatering.

Alla tre planen är ihop monterade.

JohanRydberg
2/4/14, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Lite detaljering av fälltanken

JohanRydberg
2/4/14, 11:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det av planen (Svart 13) som skall stå på marken har fått landningsställen monterade.

JohanRydberg
2/4/14, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här ser man dessutom hur bakre delen av huven förberetts för att vara öppen.

JohanRydberg
2/4/14, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ett av planen har dessutom fått grundfärg…

JohanRydberg
2/4/14, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

…och lite mer "korrekta" färger. Det skall fixas lite mottling och ev. skall färgerna göras lite ljusare.

Charlie82
2/5/14, 10:04 AM
#20

Snyggt jobbat! Jag gillar dessa små rackare skarpt! Kanske en av dom kan bli en A8/R2 Sturmbock? 30 mm kanoner i vingarna istället för 20 mm. 30 mm pansarglas i vindruta och huv samt 5 mm pansarplåt runt cockpit. Ett riktigt monster 😎

Annons:
JohanRydberg
2/27/14, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 jo jag gillar FW190 skarpt, och i princip gillar jag 1:144 också (framförallt eftersom man kan få till lite mer omfattande dioramor utan att det tar allt för mycket plats). Dock är kvaliteten på dessa Revel-modeller så pass dålig att det blir ett rejält irritations moment.

Hur som helst, bygget går långsamt framåt (kameran har dock vilat en del). Här kommer några bilder. 

Först en på Svart 13. Bilden är ganska oskarp (den kamera jag har här nere i Tyskland är inte den bästa för makrofotografering), men med lite vilja kan man se den öppna huven och också skymta självaste Maj. Priller i cockpit samt en mekaniker på vingen (båda är Preisler figurer). Kvar är att måla översidans kamouflage samt sätta dit dekaler m.m.

JohanRydberg
2/27/14, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här kommer också två bilder på de andra båda planen, främst ser man Brun 4 som är den som är mest färdig. Dock upptäckte jag när jag skulle sätta dit dekalerna att de siffror jag beställt är allt för små. Jag håller fortfarande på att fundera på hur jag skall lösa detta (blir nog ett försök med att göra någon form av schabloner i Tamiya tejp och sedan måla siffrorna).

JohanRydberg
2/27/14, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

En till ur en lite annan vinkel. Här ser man också början till basplattan. Har fått dit ett lager gips som nu skall fixas till så att det liknar en betong bana (och lite gräs vid sidan av banan).

Roca
3/18/14, 9:04 AM
#24

De ser fina ut dina små Fw 190! Jag håller som bäst på att göra klar en av mina. När det gäller individuella markeringar, stabsvinklar, flygplansnummer etc så finns det en del att tillgå på eBay. Jag har ett ark med nummer i olika färger och ett med vinklar, Gruppe-markeringar osv.

Jag tror det var på den här eBay-shopen jag köpte mina;

1/144 Direct

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

JohanRydberg
3/18/14, 1:26 PM
#25

Tackar för tipset. Det fanns ju t.o.m. bruna. Frågan är ju bara om de hinner komma innan nästa helg. 

Hur som helst, det går långsamt framåt, och med lite tur kan jag snart visa lite mer bilder.

JohanRydberg
3/19/14, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Fixat lite mer, framförallt målat men också provat att vädrat lite på Brun "4 + -". Så här ser de ut nu på morgonen. Det är lite kul att de tre förebilderna har så pass olika kamouflage (eller åtminstone övergången mellan den övre (74/75) och det undre (76) delen av kamouflaget är olika), även fast det är tre FW190A-8 som opererade vid samma tidpunkt. 

Brun "4 + -"

JohanRydberg
3/19/14, 8:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Brun "5 + -"

Annons:
JohanRydberg
3/19/14, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Svart "13- + -". På denna blev jag riktigt nöjd med övergången mellan den övre (74/75) och undre (76) delen av kamouflaget (det måste dock bättras på lite strax framför stabilisatorn där övergången är lite för skarp). 

Nu blir det att måla siffror, fixa till propellrar och sedan fixa med basplattan.

Emo
3/22/14, 6:48 PM
#29

Spännande att få följa detta. Hoppas du sen har en bra plats där det hela kan komma till sin rätt, för det är mycket arbete med att få det så som du vill ha det. Imponerande detaljrikedom.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JohanRydberg
3/22/14, 9:32 PM
#30

Tackar. Jag håller på med en basplatta, förhoppningsvis kommer det inte se allt för ihopträngt ut (även om det blir ganska kompakt. Hur som helst, den som lever får se (och nu fick jag ju ett tag extra på mig att få ihop allt).

JohanRydberg
3/27/14, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Det går långsamt framåt. Inget mer målande på planen, men jag har lyckats få till någon form att basplatta. Här är en bild där jag testar hur jag skall placera planen (de två som är i luften är redan bestämt). Nu blir det att fokusera på att få märkningen av planen klar (och få dit propellrar).

JohanRydberg
4/13/14, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Nu är jag klar med det här projektet (eller åtminstone tror jag det, ev. så målar jag någon mer mekaniker och sätter dit, men vi får se). 

Hur som helst, planen är färdiga med märkningar m.m. Var inte helt lätt att måla dit dem, men även om de inte blev lika snygga som det blivit med dekaler så känner jag mig nöjd (4:an som bara har raka former var betydligt enklare än framförallt 3:an som var riktigt lurig).

Även om jag anser mig färdig så återstår en viktig sak, att ta bra bilder (i bra ljus). Detta skall jag fixa till veckan när jag har tillgång till en lite bättre kamera än den som sitter i telefonen.

Roca
4/13/14, 8:38 PM
#33

Jag tycker du har fått till det jättesnyggt, både med camouflagemålning och siffrorna/märkningarna! Speciellt i denna minimala skala!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

JohanRydberg
4/13/14, 8:43 PM
#34

#33 Tackar, Jo det är ganska pilligt i 1:144. Nästa modell tror jag kommer bli i någon lite större skala. Från normalt befruktnings avstånd ser det helt OK ut, och som sagt även om man ser misstagen på nära håll så är jag nöjd.

Annons:
Rone
4/13/14, 9:03 PM
#35

Riktigt snyggt!!👍 

Imponerande att du får till det så snyggt i den skalan.

JohanRydberg
4/22/14, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hade utlovat lite bättre bilder, så här kommer det några.

Först två översiktsbilder.

JohanRydberg
4/22/14, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Och den andra

JohanRydberg
4/22/14, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Detaljer på Brun 4:a. Detta var den första av modellerna jag byggde. Lite modifieringar från original satsen blev det, bl.a. komplettering med pipor till vingkanonerna, fästet för extra tanken, samt lite antenner/pitorör. Konverterade dessutom landningsställen för att vara i uppfält läge och bättrade på bulberna för kanonerna i kroppen.

JohanRydberg
4/22/14, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Och lite framifrån

JohanRydberg
4/22/14, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Brun 5, var den andra att bli målad. I princip samma modifieringar som Brun 4:a, men med landningsställen halvt utfällda.

JohanRydberg
4/22/14, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Och snett framifrån

Annons:
JohanRydberg
4/22/14, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Och så den sista som blev färdig. Maj. Prillers Svart 13 (är född den 13e, så jag är lite svag för allt som har nummer 13). Förutom samma modifieringar som de båda andra så fick denna individ öppenhuv, pilot samt mekaniker som entusiastiskt vinkar till Brun 4 och 5 när de lyfter. Struntade också i extratanken på denna, utan det blev ett tomt fäste.

JohanRydberg
4/22/14, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Och även denna lite snett framifrån

Emo
4/23/14, 6:56 AM
#44

Intressant hur du har fått det så "levande", så mycket handling i detta. Snyggt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JohanRydberg
4/23/14, 7:17 AM
#45

#44 Tackar

Upp till toppen
Annons: