Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 6513 ggr
IKV91
12/21/13, 3:45 PM

GB 68: Tamiya 35297 Sd.Kfz 232

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger nästa bidrag till gruppbygget./Roger

[Länk: GB #68//ElLobo]

Annons:
Decaius
12/21/13, 4:10 PM
#1

Det ska bli spännande att följa bygget!

Lycka till!

/Calle

IKV91
12/29/13, 12:14 PM
#2

Någon som provat hjul från Hussar productions?

Ser väldigt trevliga ut men ganska dyra./Roger

BjarneS
12/30/13, 3:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har köpt Hussarhjul till min 232:a. Klart bättre än Tamiyas.

Länk till min byggtråd:

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d8f912ac5c6a71a4200009d-gb-37-sdkfz-232-8-rad?bookmarks-1

Trevligt bygge så här i hjuletid 😉

IKV91
12/30/13, 1:52 PM
#4

Hjulen ser verkligen fina ut. Tack för bilden!/Roger

IKV91
1/11/14, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En uppdatering och några funderingar. Denna byggmodell är lite av en besvikelse. Mycket gjutskägg och på några få delar så syns det tydligt att gjutformarna har varit något förskjutna. Om detta beror på att formarna är gamla och slitna eller att jag har fått ett måndags ex. vet jag inte. Förövrigt antar jag att injektionsgjutna modeller gjuts i formar med samma princip som tennsoldater. Har någon sett bilder på hur gjutningen går till?

Hade planerat att köpa lite extra till detta bygge men det struntar jag i och det får bli ett bygge rakt ur lådan(nästan) Jag skall testa Mig "heavy chipping" på detta bygge då det inte är katastrof om det går åt skogen./Roger

Charlie82
1/11/14, 5:16 PM
#6

Synd att det var en besvikelse. Alltid tråkigt när man har förhoppningar om en modell och det visar sig vara tvärtom. Ska bli kul att se ditt experiment med "heavy chipping"

Annons:
IKV91
1/13/14, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Provade Heavy chipping. Det får nog bli det på hela vagnen./Roger

BjarneS
1/14/14, 8:12 AM
#8

Najs, vill se mer….

Charlie82
1/14/14, 5:37 PM
#9

Det där ser riktigt bra ut! 👍

IKV91
1/18/14, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har fortsatt mitt experiment. Som det mesta så krävs det lite övning och att man provar lite olika saker. Jag har provat att ta bort den ljusa färgen med pensel, färgblandare(av metal), minispakelverktyg och del av en tvättsvamp från köket. Jag har försökt att inte fullständigt överarbeta men det är nog en kandidat till "mest vädrad modell hittills"

Roger

Dan016
1/18/14, 12:54 PM
#11

Ser riktigt bra ut!👍

/Dan

stuartm5a1
1/18/14, 2:03 PM
#12

Snyggt följer med intresse !

Decaius
1/19/14, 2:04 AM
#13

#10: det ser fint ut! Jag får för mig att en hel del DAK-fordon målades om till sandfärg direkt ovanpå den grå färgen. I den extrema miljö som en öken är, borde det bli ganska hårt slitage på färgen…Så helt rätt med mycket chipping tycker jag!

Annons:
IKV91
1/24/14, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#11,12,13 Tack

#13 vad jag har läst så kan det nog vara så att sandstormar har gått hårt åt ökenfärgen. Det blev ett kul experiment i varje fall.

En liten uppdatering av bygget. Vädring och slutmontering pågår.

Jag monterade hjulen tillfälligt för att få en uppfattning om hur det ser ut. De skall av igen och få en omgång med mig pulver.

Roger

IKV91
1/24/14, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

bild 2

IKV91
1/24/14, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

bild 3.

Decaius
1/24/14, 9:38 PM
#17

Jag tycker det ser mycket realistiskt ut. Det kommer att bli kanon med lite pigment!

En liten fundering bara: I och med att färgen är så pass blästrad av sand, sol och besättning som klättrar runt, borde inte trappsteget mellan främre och bakre stänkskärmen vara mer nött? 🤓

/Calle

IKV91
1/24/14, 10:19 PM
#18

#17 Såklart! Du har helt rätt. Jag skall fixa trappstegen./Roger

xakan
1/25/14, 10:09 AM
#19

mycket snyggt bygge och bra slitage på fordonet. en liten detalj bara om man får ge lite konstruktiv kritik. reg-skyltarna ser alldeles för fräscha ut, dom borde vara lika slitna som fordonet i övrigt. men annars riktigt fint bygge roligt att läsa din inlägg.

IKV91
1/28/14, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 Hmm… det visade sig inte var enkelt med skyltarna. Jag har gjort ett försök.

Bygget är snart klart och detta får bli sista uppdateringen innan avslut. Provade att "slita" dunkar. Vet inte om det är rimligt att hänga en dunk där men så får det bli./Roger

Annons:
Texxas
1/28/14, 9:59 PM
#21

Mycket snyggt!

Decaius
1/29/14, 12:04 AM
#22

Supersnyggt Roger! Lycka till med den sista touchen då, så ser vi fram mot bilder!

stuartm5a1
1/30/14, 7:08 PM
#23

Ser klart bra ut fint slitage

Dan016
1/30/14, 7:20 PM
#24

Ser väldigt bra ut, imponerad!👍

/Dan

Charlie82
1/30/14, 10:53 PM
#25

Den där kan du vara riktigt nöjd med! Snyggt!

IKV91
2/2/14, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#21-25 Tack!

Några bilder på slutresultatet. Jag hade en figur till men det inte bra så den får gå till något annat projekt.

Sammantaget ok bygge och största behållningen var att testa att chippa med Migs produkter.

IKV91
2/2/14, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

bild 2.

Annons:
IKV91
2/2/14, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

bild 3

IKV91
2/2/14, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

bild 4

IKV91
2/2/14, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

bild 5

IKV91
2/2/14, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

bild 6 slut.

Charlie82
2/2/14, 3:07 PM
#32

Supersnyggt! Jag gillar verkligen alla detaljer. Kättingen, reg.plåtarna, dunkarna m.m. ser riktigt fina ut. Bra jobbat!

petzon
2/2/14, 3:18 PM
#33

#5 jag har jobbat i en fabrik som formsprutade plast (det som på engelska kallas injection moulding). Principiellt är det som tennsoldatsgjutning men formarna är av stål (eller aluminium för kortserie) Plasten är betydligt segare än smält tenn och trycks in med stor kraft, maskinenrna klassas efter vilken kraft de låser formarna med minsta maskinerna 20 ton, de största flera tusen ton. Det som främst avgör vilket låstryck som behövs är ytan på det formsprutade materialet mot formens delningsplan. De vanligaste defekterna som man ser i byggsatser såsom
Grader beror på för låg t låstryck eller slitna formar sär plastmaterialet smiter emellan formarna. Vissa material är mer benägna att grada än andra då de är mer lättflytande. Dyrare material är ofta bättre då man modifierat dem för att minska gradbildning. 

Sjunkmärken beror på att plasten krymper när den svalnar. En tjockare detalj krymper mer i mm än en tunn bit då de har procentuellt samm krymp. En bit som är tjock på ett ställe och tunn på andra får alltid sjunkmärken. Har man slina formar så att man minskar fyllnadsgraden för att minska gradningen ökar sjunkmärkena.

Utstötarmärken (kallas i modellbyggarkaretsar utkastarmärken) beror på att utstötarna inte ligger i samma plan som detaljen, en erfaren verktygsmakare fixar lätt detta genom att shimsa (lägga in tunna metallbitar) bakom utstötarna.

kvaliteten på gjutningen ökar om man kör processen långsammare, men det kostar mer.

Det går säkert att hitta filmer på tuben som visar formsprutningsprocessen.

IKV91
2/2/14, 4:10 PM
#34

#33 Mycket intressant läsning. Tack.

Annons:
Decaius
2/2/14, 8:48 PM
#35

Det blev kalasbra Roger!

Jag tycker vädringen blev mycket bra.

Bra jobbat!

Rone
2/2/14, 10:17 PM
#36

Riktigt snyggt bygge! 

Tycker du lyckats riktigt bra med vädring och detaljarbete👍

Dan016
2/2/14, 11:18 PM
#37

Gillar skarpt!!Tummen upp

/Dan

xakan
2/3/14, 10:25 AM
#38

snyggt jobbat!!

xakan
2/3/14, 10:27 AM
#39

gillar kättingen bak på fordonet riktigt snygg, och reg skyltarna blev bra tycker jag. har kämpat med dom själv så vet att dom är bökiga att få slitna på ett realistiskt sätt.

[Hayabusa]
2/3/14, 12:54 PM
#40

Trevligt bygge, Roger. Tamiya gav ut 232:an redan 1974 och tillhör bland de tidiga 1/35 modeller som man gav ut. Några år på nacken, med andra ord, vilket gör att det inte är särskilt underligt att modellen inte håller dagens klass. Även om man kan hitta godbitar från förr, så har tekniken gått framåt. Jag vet inte exakt hur man tillverkade gjutformar 1974, men sannolikt är tekniken även här mer sofistikerad idag. 

http://www.youtube.com/watch?v=seZqq1qxW30

Upp till toppen
Annons: