Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3208 ggr
SGH
2013-09-10 20:30

HMS Gladan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha då var det dags att starta upp vinterns hobbyaktivitet.
Det är ett bygge av Gladan som jag fick tag på via en annons i vintras.
Har med stort intresse läst dom tidigare byggloggarna för samma fartyg och fått mycket bra tips och idéer.
Började kolla i lådan och bland alla prylar och kan konstatera att allt verkar vara med. Men kan hålla med de tidigare byggarna att det är lite mycket plast detaljer samt att däcket kunde sett lite mer tilltalande ut.
Här blir det nu kompletteringar med list till ett trädäck, träblock och även ny rigg tråd med lite mörkare färg på.  
Då var det dags att kör i gång men först behövs en lämplig byggplattform som är stabil , plan och som det går att spänna fast saker på.
Så det var bara att snickra till en sådan först.

Annons:
SGH
2013-09-10 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Första steget blir kölsträckning.

SGH
2013-09-10 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Limning av spant pågår

SGH
2013-09-10 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Spantning klar

SGH
2013-09-10 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Då var det dags att börja experimentera med limning av listerna som ska bli däcket. Mycket klämmor och tvingar kommer det att behövas.

petzon
2013-09-10 21:59
#5

Härligt med ett Gladanbygge till. Kul modell men något utmanande p.g.a. bristerna i byggsatsen. Rekommenderar några timmars surfande på, det finns en hel del bilder på nätet som kommer väl till pass när frågetecknen hopar sig. Goda möjligheter att lägga till detaljer i byggsatsen saknas flera iögonfallande detaljer såsom reservankare, livbojar mm

gorthon
2013-09-10 23:04
#6

vilket fabrikat är satsen ifrån??

MVH Johan

Annons:
SGH
2013-09-11 20:53
#7

Byggsatsen är från Billing Boats. Tackar för tipsen petzon , jag har kollat in ditt Gladanbygge och även en del bilder på originalet men inte så detaljerat. Dags att studera bilderna bättre.

julle doris
2014-11-25 13:19
#8

Hej.Hoppas det går bra med bygget.Har tidigare byggt 2 Gladan modeller,men dom är sålda. Just nu bygger jag SS Bohuslän den är snart färdig.Nästa bygge blir Skonaren Vega.

MVH Kenneth

Upp till toppen
Annons: