Annons:
Etiketterairbrush-färg-lacktips-råd-problemlösning
Läst 4553 ggr
Ninjapixel
2013-08-22 19:14

Balsamterpentin i airbrush

Kan man använda balsamterpentin som rengöringsmedel i airbrushen? Är det att rekommendera? Jag tänker på att kromet gärna får sitta kvar efter rengöring samt att packningarna inte torkar och spricker. Det är ju iallafall väldigt mycket billigare än att köpa specifik airbrush cleaner.

Jag målar i princip bara med akrylfärger.

  • Redigerat 2020-10-07 11:38 av Niklas
Annons:
[Hayabusa]
2013-08-22 19:59
#1

Är säkert inget problem = skadligt. Vilket fabrikat på färger använder du?

Ninjapixel
2013-08-22 20:11
#2

Vallejo såsom det ser ut just nu.

[Hayabusa]
2013-08-22 20:17
#3

#2 OK, hur reagerar den på balsamterpentin?

Janne Nilsson
2013-08-22 20:34
#4

Använd deras egen Airbrush-cleaner. Annars T-röd.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Ninjapixel
2013-08-22 21:14
#5

#3 Vet inte, ännu. :)

[Orso]
2013-08-22 22:55
#6

Bli inte förvånad om det blir en klistrig gegga med Vallejo.

Prova utanför airbrushen så slipper du otrevliga överraskningar

Annons:
Charlie82
2013-08-22 22:58
#7

Det som kan påverka kromet är ammoniak som du finner i t.ex vissa fönsterputsmedel men för den skull är det inte sagt att något behöver inträffa ändå. Jag brukar köra med Nitors cellulosaförtunning. Tar bort allt och trots långvarig användning har varken packningar eller o-ringar påverkats. Billigt är det också. Nackdel? Ja. Det är väldigt onyttiga ångor tyvärr.

[Hayabusa]
2013-08-23 00:11
#8

#5 Det är ju väldigt avgörande, minst sagt.

#7 Andelen ammoniak i fönsterputsmedel är så pass låg att jag inte tror att det påverkar skiktet av krom/nickel nämnvärt. Men, "better safe than sorry". 

Till Vallejo, tycker jag personligen, att deras egna Airbrush Cleaner är väldigt bra. De flesta av oss har en bygghög som kostat ett antal kronor att bygga upp. Trots att många av oss fler modeller än vad vi någonsin kommer att bygga, så drar vi oss inte från att köpa fler och fler…Men, kommer det till förtunning eller andra vätskor - ja, då ska det sparas in. Trots att det inte rör sig om några stora summor, egentligen. Märkligt, tycker jag. Men, det är bara min högst personliga reflektion.

[Jarl]
2013-08-23 19:10
#9

Jag tvättar med varmvatten men å andra sidan har jag en air brush lätt att göra rent.

PAK43
2013-08-24 00:18
#10

Jag håller med Janne, kör med deras egen rengöring. Om du inte bygger helt sjukt mycket så kommer merkostnaden vara överkomlig.

Banjoman
2013-08-24 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag kör med tre (nå, egentligen fyra) sorters rengöringsmedel: vanligt vatten (flaskan med blå tejp), en baserad på solrosolja (gul-grön tejp) som jag köper från Airbrush Services Almere (14,50 € för en liter) och så Vallejos egna i två varianter, den "vanliga" (71.199, röd tejp) och den som hör till RC Premium-färgerna (62.067).

För att spara på de köpta dropparna applicerar jag medlen på olika vis: dels har jag en färdigspädd blandning med vatten (50/50) för att köra igenom sprutan med lite större mängd rengöring, dels droppflaska med koncentrat, men framförallt två småburkar i vilka jag doppar tops eller rengöringsborstar (nota bene: rena tops, och borstarna alltid sköljda i vatten mellan varje dopp 😉). På det viset går det åt ganska små mängder köpemedel per rengöringsomgång 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Ninjapixel
2013-08-25 01:49
#12

Anledningen till att jag vill hitta ett bra alternativ är pga att jag brukar spruta igenom lite rengöringsmedel under tiden när jag målar. Och efter avslutad session blir det en grundligare rengöring. Vid båda tillfällena använder jag just nu Vallejos rengöringsvätska för Airbrush. Jag skulle vilja hitta ett alternativ för de där genomspruten under själva målningen. Helst något som inte luktar något märkvärt men som ändå biter på den färg som kan ha hunnit torka i sprutan. Kanske kan en 50/50 blandning med vatten vara "the way to go" för detta.

Banjoman
2013-08-25 09:20
#13

#12 Man fattar, man förstår! 🙂

Jo, det är framför allt till det jag använder 50/50-blandningen, omväxlande med rent vatten. För det mesta kör jag följande rutin mellan två färger eller före ett kortare uppehåll i målandet:

  1. Kör igenom AB:n en gång med en full kopp rent vatten.
  2. Fyller koppen med 50/50 Vallejo-rengöring/vatten.
  3. Rör försiktigt (dvs. utan att komma i närheten av nålen i botten av koppen) om i övre delen av koppen med ett tops, så att det mesta av färgresterna där löses upp, och kör igenom AB:n.
  4. Har i två-tre droppar oblandad Vallejo-rengöring i botten av koppen och kör dem igenom AB:n.
  5. Kör igenom AB:n två gånger till med koppen fylld av rent vatten.
  6. Om jag inte genast skall måla vidare så fyller jag koppen till hälften igen med rent vatten innan jag hänger den åt sidan, vilket jag sedan, när jag skall börja måla igen, kör igenom AB:n.

Som framgår sker det mesta av rengöringen med rent vatten, vilket sparar en hel del på köpemedlen.

Steg 1–5 går jag också igenom innan jag efter avslutad målningssession plockar isär AB:n för grundligare rengöring med tops och borstar doppade i de olika koncentrerade rengöringsmedlen.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Ninjapixel
2013-08-25 12:31
#14

#13 Låter som några bra steg där. Tack herr Banjo!

Banjoman
2020-09-06 11:47
#15
Upp till toppen
Annons: