Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 7707 ggr
muggebigge
3/19/13, 10:24 PM

HMS Victory

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem min drömbåt idag,så jag startar en tråd på mitt livstidsprojekt.Hoppas sidan är kvar ett tag😃.Satsen är köpt från Jotika England.Caldercraft är tillverkaren.Ska gå igenom lådan bättre i morgon,men det är en väldigt massa grejor,bla hadde dom sänt med färgburkar till bygget o sånt gillas👍.Skalan är 1/72 så det är en jätte.Blir färdig ca 140 lång nära metern hög.Fördelen är att byggbeskrivning,riggning mm går att ladda hem från Jotikas hemsida.Givetvis har det legat på datorn ett tag😊

Annons:
Banjoman
3/19/13, 10:46 PM
#1

Wow!

JoTiKa har gott rykte, vad jag förstår! Har själv byggt deras Pickle, en av de minsta modellerna i samma serie (Nelson's Navy) och var mycket, mycket nöjd med kvaliteten på såväl byggsats som ritningar och instruktioner. 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

muggebigge
3/19/13, 10:51 PM
#2

Instruktioner till denna var det gott om.Tror jag gått igenom närmare 18 stora blad än så länge😂.Kopparplattor o ornament är rena drömmen att se.Fruktansvärt vackert o detaljerat

Banjoman
3/20/13, 12:11 PM
#3

Jo, du tör komma att ha ett par timmars tidsfördriv med att limma kopparplåtar … liksom med att knyta vevlingar … 😉
Jag har givetvis tittat mer än lystet på Caldercrafts Victory ett par-tre gånger eller så, men givet min genomsnittliga byggtakt på senare år så får det nog ändå vänta ett tag. Deras Endeavour har jag också dräglat över, och så har de ju flera fina fregatter … Fast lite avis blir man ju på dig som törs ta en så stor fan i båten Tummen upp

För egen del har jag annars för nästa projekt snarare tänkt mig nå't radiostyrt med 1900-talsförebild. Hade långt gångna planer på någon av byggsatserna från Mountfleet Models, men dessvärre drabbades deras verkstad och lager av en svår eldsvåda i början av februari 😭

Ser dock på deras webbplats att de räknar med att kunna börja leverera åtminstone vissa byggsatser igen redan efter påsk…

Nå, detta åsido: grattis till Victoryförvärvet, och mycket byggnöje 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
3/20/13, 1:07 PM
#4

Satan i gatan, det där är fina grejor!  Men kanske bra att de "gått ner" till 1:72 istället för sin normala skala om 1:64? Skrattar

Nån gång ska jag också ha mig en Caldercraftlåda. Helst den med HMS Diana i.

Mr_bob
3/20/13, 3:58 PM
#5

En riktig pjäs. Det blir mycket intressant att följa.

lanm65
3/20/13, 5:18 PM
#6

Ett ståtligt linjeskepp som blir 140cm långt, det är inte utan att man blir imponerad 😎 

Har du funderat på var du skall ställa den? borde var hedersplats i vardagsrummet.

Annons:
muggebigge
3/20/13, 7:00 PM
#7

Tackar för gratulationerna.Just denna har varit en våt dröm länge,så passade nu när Pundet är hyfsat låg.Men med tanke på vad den kostade blir det väl att ha den i larmad monter med okrossbart glas😉Nedan lite bilder på innehållet

muggebigge
3/20/13, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Räknade till 9 påsar ets😍

muggebigge
3/20/13, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hela 3 instruktionspärmar

muggebigge
3/20/13, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Färg ingick.Här med lite riggtråd o en påse på säkert 1/2 kilo kanonrör

muggebigge
3/20/13, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Spanten är rätt maffiga👍

muggebigge
3/20/13, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

kanonkulor,ornament o lite annat bra o ha grejer

muggebigge
3/20/13, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Avslutar kvällen med att ha sågat ur delarna i ark nr 1.Ja ja då är det bara 44 ark 5mm plyfa kvar å såga ur😭

Annons:
erihan
3/20/13, 9:24 PM
#14

Imponerande pjäs! Skall bli kul att följa!

muggebigge
3/20/13, 9:48 PM
#15

#14 har inte samma fart som du😃.Du har kommit otroligt långt med ditt båtdiorama.Önksar att dygnet haft fler timmar ibland,eller att man haft mer fritid.Ser fram mot att se ditt bygge färdigt.

erihan
3/21/13, 9:09 PM
#16

Lite annan komplexitet på Pinta…den kan nog vara livbåt på Victory! Går och funderar på att bygga en svensk Chapman fregatt i 1/72 och packa den full med figurer..men det är nog ett mastigt projekt! Funderar eventuellt på att göra Viborgska gatloppet i 1/1200 istället…tar inte så stor plats…

muggebigge
3/23/13, 6:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Efter mycket finputsande o inpassning är detta gjort i veckan.               Notera att spant nr 1 och nr 18 inte är limmade än                                       Efter att spanten torkat riktigt,limmat o spikat ihop den i dag,ska det föras in träregel mellan alla spant.

muggebigge
3/24/13, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Fått i stödplankorna utefter spanten.Då det vart en svag krökning genom hålen,var jag tvungen att både blötlägga o värma.Lyckligtvis behövde dom inte ligga länge i blöt.Då det är limmade fanerer i lager finns risken att limmet i dom släpper.Även målat allt så det inte blir nått synligt trä genom kanonhålen senare.Det ska kapas för sidoingången där jag inte lagt färg på stödplankan.Vet inte hur mycket av detta plan som kommer att vara synligt senare,men passar på att planka o fixa i detta stadiet.Bordläggningen är 85 mm långa med en offset på 34 mm till nästa

muggebigge
4/4/13, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Efter mycket finputs o inpassning är det dax att passa in sidorna

muggebigge
4/4/13, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Linjerade kanonportarna genom att använda en listbit som passade genom hålen.Det är noga att dom linjerar med innre väggen.Förborrade för spiken o markerade var utstidan ska sitta.

Annons:
muggebigge
4/4/13, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ena sidan färdig.Blir nog bra detta😃

muggebigge
4/4/13, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ena sidan limmad o spikad.Notera att alla däck bara är löst påsatta på föregående bilder.Gillar att alla kanonportar är färdiga,spar mycket tid mot att själv rita o skära ut. PS: För att det inte ska börja skeva o dra sej är även andra sidan ditsatt

erihan
4/4/13, 9:50 PM
#23

Vilken pjäs! Maffig! Vad gör man mellan inre och yttre väggen vid kanonportarna?

muggebigge
4/4/13, 10:07 PM
#24

#23 Det ska dit en innre ram i ett senare skede.Panelerna som sättas på ska plankas senare o sen kan man göra ramarna.

erihan
4/4/13, 11:47 PM
#25

Vilket jobb! Vet du hur stor besättning den hade?

muggebigge
4/7/13, 12:14 PM
#26

Detta var det jag fick fram.Notera att även svenskar ingick i besättningen.441 engelsmän, 64 skottar, 63 irländare, 18 walesare, 3 shetländare, 2 från Kanalöarna, 1 från Isle of Man. 71 utländska: 22 amerikaner, 7 nederländare, 6 svenskar, 4 italienare, 4 maltesare, 3 frivilliga fransoser, 3 tyskar, 3 norrmän, 2 schweizare, 2 danskar, 2 portugiser, 2 indier, 1 ryss, 1 afrikan, 9 från de Västindiska Öarna.

muggebigge
4/7/13, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Fått dit resten av sidorna i helgen.Herregösses,halva första plankningen redan gjord👍.Sparade fruktansvärt med tid på denna konstruktion.

Annons:
muggebigge
4/7/13, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Grovslipat spanten o lagt in fillerblocks i fören

erihan
4/7/13, 9:53 PM
#29

Rejäla böjar i fören!

muggebigge
4/14/13, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Plankning påbörjad

MarkusN
4/14/13, 7:51 PM
#31

Maffigt! Här går det undan! 

Plywoodsidorna med alla kanonportar sparade väl dig ett halvår eller så? 😃

erihan
4/14/13, 8:58 PM
#32

Hur skall du förvara den nätta pjäsen när den är klar?

muggebigge
4/15/13, 6:37 PM
#33

#31 Jag är väldigt tacksam för att dom verkligen tänk till.Skulle med all säkerhet ta ett tag att fixa alla portarna🤪                                        #32 Ska bygga ett glasskåp till den,blir nog specialmåttat till domma måtten.Blir att prata snällt med glasmästaren😂

SGH
4/15/13, 9:49 PM
#34

Häftigt bygge, hur mycket tid lägger du ner på det varje dag? I vilket skede lägger du in däcken, kan du bygga klart hela skrovet på utsidan innan du börjar färdigställa batteridäcken?

Annons:
muggebigge
4/16/13, 2:17 AM
#35

Det blir ett par timmar varje dag,jobbar 8-17,så det blir inte så mycket på veckorna.Men iaf ca 3 timmar om dagen i veckan.Helger blir det mest gjort.Håller hellre på med byggande istället för att bli sittande framför dumburken😉.Det mesta på skrovets utsida gör jag färdigt innan,sedan blir det däck för däck.Att dom passas in löst först o slipas i form innan plankning underlättar.När all plankning är gjord passar dom direkt och är bara att sänka dit.

muggebigge
4/29/13, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Inte fått så mycket gjort det senaste,men plankning färdig iaf

muggebigge
4/29/13, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Ena sidan slipad o klar.fick dock lägga ett tunnt lager spackel.Andra lagret plank påbörjat.Skulle hyrt en golvslip till detta moment😃

MarkusN
4/29/13, 11:10 PM
#38

Här går det undan! och fint blir det! 

En liten elektrisk handslip har räddat flera av mina första lagrets plankningar faktiskt! Ser ut som kriget efter spikning och limning, men ett par hårdhänta behandlingar med slipen så är skrovet babylent😃

muggebigge
5/6/13, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Mätt,provat och provat igen😃.Det var lite krångel o få alla delar att passa,men nu äntligen är jag nöjd.Blev lite mer båt av den när bakre galleriet väl kom på plats

muggebigge
5/9/13, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Färgtest.Alla som sett den gula färgen live vet att den är hemsk😭,men det blir nog bra när det blir färdigt.Lägger nog en ljusgul grund före.Nu är det bara lagt ett lager direkt på mahognybakgrund

muggebigge
5/12/13, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Inte går det fort😓….Önskade man haft mer fritid.Nu är iaf motorcyklarna bes o körklara,blitt lite åkt oxå😍

Annons:
muggebigge
5/19/13, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

fått färdigt andra lagret plank på ena sidan,har lite kvar på andra sidan.slipat som en tok🤪 då träslaget var stenhårt att slipa.Använde dock slipmaskinen på dom värsta ställena

muggebigge
5/19/13, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Grundat lite för att se om det behövs slipas mer

muggebigge
5/19/13, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Igäntligen synd att den ska målas,tyckte den var fruktansvärt vacker färglös.

Men nu är det snart dax att limma kopparplattor o få på lite färg.Ska testa gators clue om jag lyckats få tag på nått.Nånn som vet vem som säljer här i Svergie

erihan
5/19/13, 9:55 PM
#45

Ser oerhört snyggt och mäktigt ut…

muggebigge
5/26/13, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Ramat in nedre kanonportar…Fått dit undre "krockkuddar" o fixat till vattenlinjen. Det blir inte så mycket gjort i det fina vädret 🥵

muggebigge
5/26/13, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

en till

ElLobo
5/27/13, 1:10 AM
#48

Fortsättning i del 2.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: