Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 5280 ggr
Decaius
2013-02-16 16:19

Penselmålning av tanks- så här gör jag:

Hallå! Några medlemmar här på forumet har frågat om min målningsteknik, så jag tänkte försöka sätta ihop en liten artikel om detta. Nu vimlar det ju av betydligt skickligare byggare än jag -både här på forumet och på nätet i allmänhet- som har skrivit bra artiklar på ämnet. Dock handlar dessa i regel om airbrush-målning och jag har själv saknat artiklar om manuell målning, så här kommer mitt bidrag om någon orkar läsa!

Jag har delat in min arbetsprocess i fyra steg:

1. Basfärg

2. Toning/Torrpensling

3. Kamouflage

4. Skuggning/Wash

Då kör vi!

Annons:
Decaius
2013-02-16 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

1. Basfärg:

Jag lägger i regel basfärgen över en vit primer. Till tyska vagnar med Dunkelgelb använder jag citadell's Tallarn sand (khakigul) och Ushabti brown (gräddvit) i lika stora delar (kan passa på att säga direkt här att jag använder citadells akrylfärger rakt av, så alla färgnamn syftar på deras range!). Jag späder färgen med lite vatten, så den blir smidig, brukar behövas 2-3 lager på bygget innan jag är nöjd.

En tumregel här är att basfärgen ska vara en gnutta mörkare än man vill ha slutresultatet!

Decaius
2013-02-16 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

2. Toning/torrpensling:

Det är nu det börjar bli spännande! Ta en ljusare nyans av basfärgen, för att fortsätta på exemplet ovan: 1 del tallarn sand och 2 delar ushabti bone. Ta en ganska styv syntetisk pensel, gärna en platt ca 6-7mm bred, (som du inte är så rädd om) doppa i färgen, stryk av mot ett hushållspapper så det nästan inte är någon färg kvar i penseln, sedan "borstar" du modellen. Vid den första borstningen borstar jag hela modellen, möjligen kan man köra lite hårdare på ovansidan av tanks, torn och luckor och så…

Obs! Det är viktigt att penseln är torr och att färgen inte är för vattnig när man torrborstar!

De här penslarna använder jag till torrborstning: Den undre av dem använder jag först.

Decaius
2013-02-16 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

När färgen efter första torrborstningen torkat droppar jag i lite vitt i den färgblandning som jag nyss använt, sedan upprepar jag proceduren. Nu koncentrerar jag mig på ytor som jag vill ha lite ljusare: sidor som vätter uppåt, luckor lite större paneler och så…

Sedan ytterligare en gnutta vitt i färgblandningen och nu en mindre pensel, fortfarande styv syntet (den röda på bilden ovan!). Nu torrpenslar jag samma ställen som nyss, men ännu mer koncentrerat.

Och så här kan modellen se ut nu:

Notera speciellt färgskiftningarna på överbyggnaden:

Decaius
2013-02-16 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ett till exempel:

Decaius
2013-02-16 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

3. Kamouflage:

När jag är nöjd med toningen så här långt pålar jag kamouflagemönster. Om det ska vara en enfärgad tank, gå vidare till punkt 4!

Jag försöker att inte få en för skarp kontrast mellan basfärg och kamouflage, harmoni är ledordet!

För att få en mjuk nyans som samspelar med basfärgen blandar jag i denna i kamouflagefärgen. För en Dunkelgelb vagn med grönt kammo, (som min Ferdinand) t ex: Grönt kammo: 1 del Castellan green (olivgrön), 1 del Tallarn sand och 1 del Ushabti bone. Det blir alltså 2 delar av basfärgen och 1 del grön!

Sedan späder jag färgen med ganska mycket vatten, om du doppar penseln i blandningen och sätter mot hushållspapper ska blandningen sugas in i pappret och liksom "blomma ut" en aning, så tunn ska den vara. Tänk mjölk, men inte minimjölk! Blir blandningen för tunn blir det mer som en wash, så vill vi inte ha den!

Det finns två skäl till att färgen ska vara så tunn. Det första skälet är att kanterna på kamouflaget blir mjukare. Det andra är att toningen från steg två ska få lysa igenom lite.

Lägg på det första lagret tunnt, och undvik droppar och färgansamlingar, det ska vara som en riktigt tunn film, det mesta av basfärgen ska lysa igenom.

Vänta tills det torkat och lägg på ett lager till. Se till att spara ut någon milimeter av det undre lagret mot kanterna, så att kammot blir ljusare där det gränsar mot basfärgen.

Eventuellt är man nöjd här, annars upprepar man proceduren ovan, det beror på hur täckande man vill att kamouflaget ska vara. Tror det är tre skikt på min Ferdinand.

För ett trefärgskammo, upprepa allt ovan: blanda kamo-färgen med basfärg, späd med vatten osv.

När man är nöjd med kamouflaget kan man måla detaljer och eventuell chipping.

Så här ser det ut nu:

Decaius
2013-02-16 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ett till exempel:

Annons:
Decaius
2013-02-16 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

4. Skuggning/Wash:

Jag kallar det wash, andra kallar det filter, hur som helst är det också ett slags toning, man kan använda den till att ytterligare framhäva skiftningar på stora ytor, eller dämpa skiftningar om man vill det, accentuera fördjupningar, samt för att få modellens alla ytor att smälta ihop lite.

Det här, sista steget, går ju att göra på andra sätt. Många gör washer med oljefärger. Jag har snott det mesta i andras "how-to's" och anpassat det till min teknik, bara!

Återigen utgår jag från basfärgen: till en Dunkelgelb vagn tar jag 1 del tallarn sand (det var khakigul, om ni inte minns!) och 2 delar Mechanicus standard grey (mörkgrå) och blandar detta med MYCKET vatten. Man kan prova någonstans, typ undertill eller så, för att se att blandningen blir bra. Den ska mörka ner fordonet en aning bara.

När man gör detta med akrylfärg, som torkar på ett par minuter, måste man jobba ganska snabbt. Jag brukar ta en sida i taget, annars har washen torkat, innan man hunnit bearbeta den.

Jag lägger på ganska generöst med wash på modellen, sen tar jag en ren pensel och stryker bort en del av den innan den torkat. Jag gör det i vertikala drag. Sedan kan man gnugga lite ytterligare med penseln, om man vill ha en lite ljusare skiftning, på stora plana ytor som sidorna på ett torn, eller på ovansidan av modellen.

Den här proceduren kan upprepas igen om man vill ha modellen lite mörkare, man kan även experimentera med washer i andra nyanser, eller stryka på "rinningar" om man vill att det ska se lite smutsigt ut.

Exempel: Man kan se att vagnen är lite mörkare i fördjupningar och runt upphöjningar, som luckor.

Decaius
2013-02-16 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ett till exempel:

När jag lagt på washen torkade jag bort det mesta på tankarnas ovansida, så de blev mörkare under. På tornet har jag torkat bort washen på de stora öppna ytorna, men sparat den runt upphöjningar.

Decaius
2013-02-16 18:32
#9

Så, det var det hela! Hoppas det kan vara till hjälp för någon😃

Om ni orkar tugga er igenom texten, men finner den luddig eller otydlig, besvarar jag gärna eventuella frågor! 🤓

/Calle

Roca
2013-02-16 19:22
#10

Fantastiskt, tack för den detaljerade beskrivningen! Ska läsa mera noggrannt så fort jag hinner.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

erihan
2013-02-16 19:53
#11

Tack för det! Mycket användbart och pedagogiskt!

fjantomen
2013-02-16 20:06
#12

Bra tråd och ett gott initiativ med mycket användbara tips tack ska du ha Calle 😃

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Decaius
2013-02-16 20:19
#13

#10-12:

Ingen orsak! Bara ett nöje att sprida den penselmålade akrylfärgens evangelium! 😃

Annons:
Buliwyf
2013-02-16 21:44
#14

Kanon! Tack!

Har du en konverteringstabell mellan Citadellfärger och t.ex. Vallejo eller Tamiya?

/Pelle

ElLobo
2013-02-16 22:13
#15

#14: Den här kan kanske vara till hjälp:

The Ultimate Model Paint Conversion Chart

Decaius
2013-02-16 23:55
#16

#15: Snyggt! 😃 Dock visar tabellen de gamla namnen på citadellfärgerna.

Här är en länk till en konverteringstabell från de gamla namnen till de nya! Ack, tabeller tabeller tabeller… 🤪

http://www.games-workshop.com/MEDIA_CustomProductCatalog/m2320032a_Citadel_Conversion_Chart

pryzze
2013-02-17 00:04
#17

TACK!

//Pryzze

Tarmvred
2013-02-17 00:33
#18

Din T-34 ser så bra ut att jag nästan blir arg på dig.

Hur något i skala 1:72 och målat enbart med pensel kan bli så snyggt begriper jag knappt. 

Jag tror jag får läsa dina instruktioner en gång till :)

[Hayabusa]
2013-02-17 08:04
#19

Välskrivet på alla sätt & vis. Tummen upp 👍

/Stefan

[Henke29]
2013-02-17 09:43
#20

Mycket bra skrivet 😃
Kommer att skriva ut denna artikel..

Annons:
Decaius
2013-02-17 11:19
#21

Roligt att man kan bidra med något! 😃

jockeiskogen
2013-02-17 11:45
#22

Tack så mycket! Nu hoppas jag så småningom kunna omsätta dina instruktioner till verklighet för det var jäklar vad du lyckas bra med penseln! 🙂

grDalMas
2013-02-17 13:41
#23

tack!mycket bra tips

[Tunnan]
2013-02-18 22:53
#24

Många fina tips…Tackar.

Charlie82
2013-02-19 10:33
#25

Jisses!!! Du hanterar ju penseln som Da Vinci. Fantastiskt vad skicklig du är på penselmålning, och i den skalan! Mycket bra och välskriven artikel. Den kommer jag att ha nytta av. Tack!

Decaius
2013-02-19 13:38
#26

#22-25! Som sagt, bara kul om man kan bidra med något! :-) Da Vinci? Skäm inte bort mig med beröm Charlie! Jag kanske blir helt odräglig! ;-)

JaguarMkVII
2013-02-19 21:06
#27

Här pratar vi verkligen om att tillföra något… Alla tummar upp för bidrag av den här kalibern!

Annons:
Upp till toppen
Annons: