Hej Calle!
Trevligt med lite fräscha dekalalternativ på den här byggsatsen. Det handlar alltså om Bf 109 E-4 eller E-7/Trop.
Det första flygplanet, en E-4 från JG 26; tillhör 9. Staffel, III. Gruppe (Varje Gruppe hade 3 Staffeln vid den här tidpunkten, utökades till 4 senare) ur Jagdgeschwader 26. Tiden är "Battle of Britain" och platsen Caffiers, Frankrike.
Det stämmer, att enheten var baserad i Caffiers i augusti 1940. De var utrustade med Bf 109 E, av undertypen E-4, stämmer bra det. E-4 skiljer sig utvändigt från grundversionen E-1 främst genom att den har MG FF akan i vingarna istället för MG 17, därav utstickande eldrör samt bulor under vingarna. Sen så utrustades E-4 redan från början med den kantigare cockpithuven, samt Kopfpanzer och pansarglas i vindrutan. Dessa detaljer fick redan levererade E-1 och E-3 också, allt eftersom man hann med att modda dem. E-4 hade två MG 17 ovanför motorn.
"Gelbe 9": Maskinen har existerat, men jag har inte hittat några uppgifter om piloten. 9. Staffel var under befäl av Gerhard Schöpfel, som flög "Gelbe 1".
På "Falcon's Messerschmitt Hangar" kan du söka och få se bilder på denna maskin och en hel massa andra 109:or, däribland flera andra ur samma förband.
Gul färg på siffran är korrekt för 9. Staffel, vertikalt streck också.
Förbandssymbolen för 9./JG 26 är en s.k. "Höllenhund" eller "Greif" i rött, fanns på Bf 109 E & F mellan 1939 & 1941, en variant i svart förekom också.
Maskinerna ur JG 26 bar förstås också dess symbol, ett svart "S" i en vit sköld, vilket stod för "Schlageter", namnet härrör från Albert Leo Schlegeter, en av nationalsocialismens "martyrer" i likhet med Horst Wessel.
Werknummer ej känt.
Källor:
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Så till det andra dekalalternativet: en E-7/Trop. E-7 var utrustade med fälltank på 300 liter, upphängd under buken, alternativt en 250 kg bomb. (troligen tanken i det här fallet, det var jakt, inte jaktbombare) Övrig beväpning samma som E-4. Den tropiska utrustningen bestod, mest prominent, av förlängt luftfilter vänster sida motorhuven mot sanden, samt igentätade håligheter i propellerspinnerns nav och hjulhuset för sporrhjulet av samma anledning. Mera info på Falcon's Messerschmitt Hangar.
"Rote 8" är en kärra som varit föremål för flera ofta publicerade bilder, och har ofta tillskrivits ässet Werner Schroer. Men enligt nya källor (Schroers flygdagbok) var denne inte alls den huvudsaklige piloten, utan en som hette Franz Elles.
I alla fall, tidpunkten: 1941, plats: Nordafrika, Western Desert. Stämmer fint; I/JG 27 ankom i Libyen i april 1941. Med ledning av de fyra nedskjutningsmarkeringarna borde mera exakt tidpunkt vara mellan juni och december -41; se källan nedan rörande Franz Elles.
Förbandet är 2./JG 27, inte 8. Staffel. Röd är färgen man ska gå efter här, stämmer för 2. Staffel. Och eftersom ingen symbol finns bakom korset, så är det I. Gruppe det handlar om.
Emblemet för I/JG 27 kallades "Löwe und Neger in Afrika" och har från början inget med tjänstgöringen i Afrika att göra, utan infördes redan 1939 och fanns kvar på Bf 109 E, F & G åtminstone tills fälttåget i Afrika var slut, 1943.
Källor:
Samma som de två första i inlägget ovan, samt:
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Här fick man lära sig en hel del om 109an Tack så mycket Roca
Många bra sidor du hade också..
Har bokmärkt dom nu..
Funderar på att köpa denna Bf 109a också.
Men ska bli kul att få se den byggd…
Lycka till med bygget..
#4,5: Tusen tack för info och länkar, Peter! Jag lutar nog åt att bygga rote 8! Det lät mest spännande, verkar ju finnas mest historia om den… och fräsigt färgschema, också! Nu måste jag förkovra mig i länkarna du skickade!
#6: Tack Henke!
Ah, den här Bf 109-entusiasmen är verkligen smittande!
Kan det möjligen vara NP-NN?
Fd NP+NN (Luftwaffe), D-EPFC
Registrerad 1940-03-12 Kungl Svenska Aeroklubben, Stockholm & Linköpings Flygklubb, Linköping (pga flygförbud uppställt F 6)
Eo 1940-05-23 Rekvirerat av FV som Sk 15A nr 5088, bas F 8 civilreg,
1940-07 kronmärkt, åter KSAK 1940-12-14
Lu 1940-12-14 till 1941-10-23
Eo 1942-05-04 Rekvirerat av FV som Sk 15A nr 5086, bas F 8 senare kod F 5-72, åter KSAK 1944-09-15, ommålat
1944-10-10 Linköpings Flygklubb, Linköping
Haveri 1946-03-29 Blindflyghuv lossnade, slog av h stabilistatorhalva
Förstört 1949-05-14 Linköping/SAAB, påkört av fpl SE-ADN, stjärtpartiet skadat vid utkörning till start, magasinerat.
Avreg 1954-03-09 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år, skadat.
#10 Det måste vara NR+NN
http://www.luftwaffe-experten.org/stam-n.html
Camoflaget på 109orna byttes ifrån RLM 70/71 till RLM 02/71 (som på bilden) någon gång runt Sitzkrieg och BoB och då fanns redan NP+NN i Sverige
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#11: WildeSau, har ditt nick kanhända att göra med tysk nattjakt? :-) (läser just nu om Hajo Hermann) ;-)
#12 Genau, stimmt
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
# 11: Jag ger mig för ditt resonemang vilda suggan! NP-NN reggades ju redan i mars 1940 i Sverige!
Intressant med Klemmen i bakgrunden också ja :) #6: låter bra Henke, fundera dock på om du ändå hellre skaffar den nya gjutningen som vi kommenterar ovan, verkar vara en bra mycket bättre modell! #7: blir kul att följa fortsättningen och att få se Rote 8 byggd!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#16, attans snygg kärra charlie! Jag hoppas på att hinna smyga igång det här bygget ikväll… ;-)
#18: exakt! Så ska det va :-) Bra idé att bygga med öppen huv också av den anledningen att hela den stängda huven är något för smal för huvöppningen på denna byggsats. Kanske man kan få en bättre look om man kör öppet!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#19: Tack, då vet jag! :-)
Jättesnyggt målat.
Tack, Tunnan! 🙂
Snyggt jobbat med detaljeringen.Precis lagom!
Otroligt fint målat
Jättefint knåpat Calle!
Tack Kalle! 😃
/Calle
Bra pillat
Det går åt lite klädnypor.😉
Tack Tunnan! Ja det går åt både klädnypor, tålamod, spackel, putty och plasticard, puh! Har suttit hela morgonen och pillat med huven: glipor, glipor glipor… Men skam den som ger sig!
Kämpa på, Calle 👍
Är det här en äldre Airfix? T om en väldigt gammal?
/Stefan
Tack för de glada tillropen Stefan! Ja, den lär ha några år på nacken tror jag. Artikelnumret är A02048A. 70-talet?
#33 Anade det…undrar om den inte t om härstammar från 60-talet? Hur som helst så är det en byggsats som inte är jämföra med dagens. Usel passform och vare sig lätt eller rolig att få fason på. Airfix har dock en tämligen ny Bf109 E som är mkt bättre på alla sätt & vis, A01008.
Gillar du alla typer av flyg eller är det här bara en avvikare från pansarspåret?
#34: Nja, jag drogs med av den allmänna messermanian här i vintras! Så ja, det är väl mest en avstickare från pansarspåret! Går i skrivande stund och funderar på ett dio med en Jagdtiger faktiskt!
#35 Tänkte nog det 🙂
Jagdtigern ser jag fram emot. Blir det byggmöte den 25/8?
Byggmöte 25/8, ja! Kommer du förbi?
#37 Troligen 🙂
#38: Kalas! :-)
#33-34: 1976 gavs den ut första gången.
#35 för mig får du gärna förbli i messermanian 😉
Lycka till med resten, kämpa på!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack Peter! Jag bygger lite av och till! Det gick åt sjuka mängder spackel och svordomar till huven! :-)
Den där interiören såg bra ut! Hur långt har du kommit sen sist? Upp med mer bilder! :)
#42 Tack ska du ha! Det var ett tag sen jag byggde på detta ja! Vi får väl se… ;-)
Snyggt!👍
Den där vill jag bygga. Finns många Airfix Messor jag har uppradade att med nöje sätta mina händer i.
Dem tidiga Messerschmitt versionerna är mina favoriter, speciellt E-3:an 😃
"It´s all about the details"!
#44 Ja men jag vet inte om jag kan rekommendera just den här byggsatsen… Som Stefan skriver i #34 finns det lite nyare alternativ, med bättre passform får man hoppas! :-)
Hej !! Väcker liv i en gammal tråd. Ska bygga en ME bf-109 E4 med siffran 9 som här i tråden sägs vara placerad i Caffiers vilket också det står på modellen. Men när jag pratar med mina kontakter om WW2 så ska nr9 inte existera som bf-109 E4 . Leta på Hangarsidan men hitta ingen gelbe 9 där? Tanksam för svar. Modellen Airfix 1:24
Här kommer en bild på byggsatsen.
Mvh
På Falcon´s Messerschmitt Bf 109 Hangar finns en Gelbe 9 från den här enheten, 9./JG 26.
Egentligen spelar det ingen roll vilken underversion det står att det är, de "typiska" kännetecknen som ibland tillskrivs specifikt E-4 (den kantigare, kraftigare ramen för cockpithuven, samt pansarplåt bakom pilotens huvud och även pansarglasskiva framför vindrutan) gäller ju i alla fall för övriga, tidigare underversioner (E-1, E-3 osv) beroende på individ, eftersom dessa förstärkningar ofta eftermonterades i fält.
Huvudpansar och kantiga huvramen har den i alla fall, Gelbe 9 i länken ovan.
Beväpningen (MG 17 i nosen samt MG FF i vingarna) är ju samma på E-3 och E-4. Det är bara mellan E-1 och E-3/4 man kan se en skillnad i beväpning som går att se utifrån, då E-1 hade MG 17 även i vingarna, vilket innebar - inga utstickande pipor och inga bulor under vingen.
Sedan så är det inte förrän version E-4/B och E-7 som det syns nån skillnad på vad som hänger under buken, dvs bomblast eller fälltank.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack för bra svar!
Varsågod, hoppas det var till hjälp 🙂 och ursäkta kapningen Calle! Ser fram emot mera flyg från dig men minst lika mycket emot dina pansarmodeller!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus