Annons:
Etikettflyg
Läst 2748 ggr
Decaius
2/2/13, 12:34 PM

Revell 1/72 Bf 109 G-10

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat så smått med en Messerschmitt. Har hört en del om byggsatsens tillkortakommanden, men det känns ok som första flygplansbygge. Går det åt pipan kan jag ju alltid skylla på byggsatsen Flört

Annons:
Decaius
2/2/13, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här ser det ut just nu. Har bara lagt kroppen på vingarna, men det ser ut som att det går åt lite spackel… Jag har inte heller putsat limfogarna ännu..

Decaius
2/2/13, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag lyckades dela huven med en vass kniv, vilket var nice, nu kan jag bygga planet med öppen huv.

Jag har även borrat upp luftintaget som ska sitta framme till vänster.

TobbeA
2/2/13, 2:04 PM
#3

Bra början, kul å se att du bygger flyg också.

Decaius
2/2/13, 2:42 PM
#4

Tack, Tobbe! Ja man måste ju upp i luften och pröva sina vingar! Flört

Det som skrämmer mig mest med dett projekt är att penselmåla kammot. Obestämd

nox_umbra
2/2/13, 2:48 PM
#5

ja jag tycker att det var svårt att få till kammot med airbrush så med pensel så borde det vara en mardröm

Decaius
2/2/13, 3:03 PM
#6

#5, man får väl se det som en utmaning! Foten i munnen

Annons:
Roca
2/2/13, 6:04 PM
#7

Härligt att se att du är igång! Välkommen i Bf 109-träsket…

Bra jobbat med huv och luftintag. När det gäller kamouflaget, så finns det ju även dokumenterade maskiner med lite enklare mönster, utan "mottling", t.ex. den här på Falcon's Messerschmitt Hangar Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
2/2/13, 7:06 PM
#8

Aahhh, ser mycket bra ut. Kan säga att 109 träsket är ett mycket trevligt träsk med många fina bekantskaper.

Decaius
2/2/13, 7:54 PM
#9

Tack ska ni ha! Ja, jag kan tänka mig att det här är ett träsk man lätt fastnar i! Skrattande Tack för länken också, Roca!

/Calle

Decaius
2/3/13, 1:38 PM
#10

Ingen som råkar ha några svastikor liggande? (det där lät konstigt Skäms) Revell har visst inga på dekalarket… Obestämd

Roca
2/3/13, 4:14 PM
#11

Jag har! :) pm:a mig din adress så skickar jag!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2/3/13, 4:58 PM
#12

Suveränt Peter! Det är ju helt fantastiskt! Jättetack! Glad

/C

Decaius
2/3/13, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Sett till kvantitativt modell-pyssel har detta varit en mycket gynnsam helg! En kübelwagen och nu detta:

Har smackat på färg på Bf 109an. Jag vet inte riktigt hur bra det blev, men det brukar ju vara ett bra recept att ställa undan det och sova på saken! Flört

Annons:
Decaius
2/3/13, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Andra sidan:

[Henke29]
2/3/13, 11:32 PM
#15

Jag tycker din 109a ser snygg ut Skrattande
Som sagt inte helt lätt med pensel med sånt camo..
Men du har lyckats bra..

nox_umbra
2/3/13, 11:40 PM
#16

ja tycker att du fick till det jätte bra, trodde inte att det skulle gå att göra fläckarna med pensel men du lyckades jätte bra

Charlie82
2/4/13, 12:34 AM
#17

Hur snyggt som helst. Om du ser på gamla bilder av 109or så är det många vars camo ser ut att vara penselmålat på riktigt. Problemet är bara att det är svårt att få skalaenligt då man bygger. Du har lyckats riktigt bra med din.

Decaius
2/4/13, 8:30 AM
#18

#15-17: Tack ska ni ha för de orden! :-) Jag måste säga att det är förbaskat kul att bygga flygplan! :-)

Roca
2/4/13, 9:54 AM
#19

#12: Varsågod Glad - ingen fara, så mycket dekalbitar, byggsatser och pryttlar som har vandrat i byte eller gåva mellan oss här på forumet så har det nog jämnat ut sig för länge sen. Det är det som är så fint, man får alltid något tillbaka förr eller senare!

Ser ju toppen ut! Du har fått till det jättebra. Som Charlie skriver, i verkligheten lades nog mottling på för hand i många fall i fält, t.ex. med pensel eller svamp. På markfordon användes ju till och med sopkvastar och allt möjligt, bl.a. till vinterkamouflaget, som man har sett på originalbilder.

Vad blir det för kärra förresten, ett av de alternativ som finns med i lådan?

Förresten, pansarplattan som skyddar pilotens huvud följde i verjligheten med huven upp när den öppnades. Det kan vara lite klurigt att få till i modell. Jag har nog en del lösa "Kopfpanzer"-delar liggandes om du vill ha ett, även om det egentligen ska vara ett delvis genomskinligt (pansarglas) till dessa senare modeller med "Erla-Haube" (G-6 (vissa), G-10, G-14 & K-4).

Hellers BF 109 K-4 som är mycket äldre har lustigt nog ett övertag mot denna byggsats, med både ihåligt luftintag samt separat huvudpansar. Mitt sitter på plats men är fortfarande inte färdigmålat Oskyldig

Se där, ett långt inlägg igen, jag kan inte låta bli…hoppas jag inte svamlar för mycket Obestämd

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2/4/13, 10:44 AM
#20

Svamla på bara, Peter! Det är ju intressant svammel! ;-) Jo tack, har du nått sånt Kopfpanzer till övers tar jag tacksamt emot det:-) Jag gillar din maskin som tusan! Nu har jag fått massor av inspiration! Jag vill bygga flera 109or! :-D Vad gäller märkningen, tänkte jag använda en av de som följde med i lådan, den som inte är på box-arten. Minns inte vilket förband, är på jobb nu, men den har ett grönt band på bakkroppen! /c

Annons:
Charlie82
2/4/13, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Detta underbara 109-svammel Skrattande Man kan drömma sig långt bort med dessa kärror. Mitt nästa 109-projekt lutar åt ytterligare en 1/32a men från Hasegawa denna gång. Har inte testat deras 1/32or. Det ska bli en F-4a flugen av oberfeldwebel Eberhard von Boremski. Mycket speciellt camo men snyggt.

Förlåt om det blev en trådkapning men så fort det gäller 109or kliar det i fingrarna Cool

Decaius
2/4/13, 11:59 AM
#22

Snygg, Charlie! Då har vi alla nått att sr fram emot! :-D

Roca
2/5/13, 9:42 AM
#23

#20: vad bra Skrattande och tack! Ja just det , en kärra ur JG 27, den har jag byggt tidigare. Lycka till med fortsättningen, dekaler är på väg! Jag ska gräva runt lite i reservdelslådan för Bf 109 (Har en glasslåda full med delar…) så får vi hoppas att en lämplig pansarplåt dyker upp.

#21: Härligt Charlie, vilken snygg maskin! Ser fram emot den.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2/5/13, 4:21 PM
#24

Nu har dekalerna kommit! Tjoho! :-)

Charlie82
2/5/13, 5:43 PM
#25

Härligt!

Decaius
2/5/13, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Kvällens arbete består i landningsställ, kapat Kopfpanzer, propeller och lite skuggning av panellinjer. Jag valde att måla spiralen på propellerkåpan frihand istället för att använda den medföljande dekalen. Det måste nog dock putsas lite.

Just ja! Vindruta på plats oxå! Tungan ute

Decaius
2/5/13, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Annons:
Roca
2/6/13, 9:09 AM
#28

Mycket snyggt! Ser fram emot fortsättningen.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
2/6/13, 12:25 PM
#29

Jäsiken vad fin den blir. Mycket snygg frihandsmålning av spinnern. Hade aldrig vågat mig på något dylikt själv Skrattande

Roca
2/6/13, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Vad är det för färger du använder förresten? De ser "rätt" ut tycker jag; antar att de ska vara RLM 74/75?

Jag hittade ett Kopfpanzer som är på väg snart!

Tror jag använde ett snarlikt sådant på den här nattjägaren (också en Revell G-10 fast konverterad till G-6/AS);

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2/6/13, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#30 Oxå snyggt! Hur många smeder har du byggt egentligen? Glad

Angående färgerna: Allt är målat med citadellfärg. För en gångs skull obrutna kulörer:

Undersidan: Astronomican grey (celestra grey)

Grått kammo: Mechanicus standard grey

Grönt kammo: Orkide shade (caliban green)

Namnen inom parentes anger de nyare färger som har ersatt mina gamla burkar. Tror dock att de ligger tillfredsställande nära i kulör!

Roligt att en kännare som du tycker att det ser rätt ut Glad

Schysst som tusan att du skickade ett Kopfpanzer oxå! Skrattande

Decaius
2/6/13, 4:41 PM
#32

#29 Jasså spinner heter det! Då vet man det. Tack Charlie! Flört

Roca
2/6/13, 6:19 PM
#33

#31: Tack!

Här har vi samlingen med Bf 109, 30 styck är jag nog uppe i nu

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
2/6/13, 9:45 PM
#34

Ett mycket snyggt bygge.
Fantastiskt att får till camot så bra med pensel.
Jag har några som skall byggas ihop, undra hur dom kommer att blir ???Obestämd

Annons:
Decaius
2/6/13, 10:11 PM
#35

#33: Vilken fantastisk samling, Peter! Där fanns det en hel del inspiration! Glad

#34: Tack så mycket, Tunnan!

Jag byggde upp kammot successivt med väldigt tunn färg. Då får man en bra mjuk toning.

Decaius
2/6/13, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nu är smeden klar så när som på huven.

Jag känner mig fortfarande lite tafflig när det gäller att applicera dekaler. Jag har använt tamiya mark fit strong, men jag tycker inte den åstadkommer så mycket… En dekal fick den dessutom att koka och det är silvering under korset på h. vinge… Obestämd

Decaius
2/6/13, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

andra sidan! Glad

Decaius
2/6/13, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Prima dekaler från Härnösand! Glad

Här ser man lite bättre hur kamot ser ut på nära håll oxå.

Decaius
2/6/13, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Lilla magen…

nox_umbra
2/6/13, 10:40 PM
#40

blev mycket bra med dekalerna, och målningen förbluffar mig fortfarande

starkt jobbat

Decaius
2/7/13, 9:14 AM
#41

Tack för de orden! 

Det var ju förblästrat kul att bygga flyg. Detta måste upprepas!

Annons:
Roca
2/7/13, 8:15 PM
#42

#35; Tack!

Kanonfint! Och vad kul att vi har fått en till byggare som gillar flyg

När du får huvudpansaret kan du ju fundera hur du ska fästa det, använd inte plast- eller superlim bara så du inte dimmar till huven
Ibland kan det gå att som på originalet fästa "tapparna" i botten i huvramen, annars kan man ju till nöds limma fast toppen i huvens "tak" med lite lite vitlim.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2/7/13, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Tack, Peter!

Ser fram emot pansaret! Jag använde vitlim när jag limmade fast vindrutan! Fyllde även en glipa mellan glaset och flygplanskroppen med lite extra vitlim på en tandpetare! 

Ja det här var skoj! Har faktiskt klickat hem den här idag…

nox_umbra
2/7/13, 8:48 PM
#44

jag använde lite superlim till rutan på mitt flygplans bygge och det funkade , det kröp inte ut på rutan nånting.

ja jag kommer nog klicka hem en Stuka efter löning, har nog fastnat lite för flygplan jag med

Decaius
2/7/13, 8:50 PM
#45

Nä, men fördelen med vitlim/PVA är att OM olyckan är framme, är det lättare att rätta till 

Decaius
2/7/13, 8:52 PM
#46

Stuka är ett läckert plan. Här är lite inspiration! 

http://www.youtube.com/watch?v=9MoUs8ZlbK0

ElLobo
2/7/13, 9:00 PM
#47

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: