Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 8941 ggr
[Orso]
12/27/12, 2:05 AM

Orange Hobby 1/350 HMS Visby

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte ju denna också samtidigt som HMS Gotland

Annons:
[Orso]
12/27/12, 2:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Skrovet

[Orso]
12/27/12, 2:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Smådelar inklusive helikopter.

[Orso]
12/27/12, 2:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Etsdelar

[Orso]
12/27/12, 2:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det finns även dekaler

[Orso]
12/27/12, 2:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tyvärr inte ett helt skrov. Det irriterar mig mycket.

[Orso]
12/27/12, 2:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dom blir inte stora.

Annons:
MarkusN
12/27/12, 9:49 AM
#7

Där är alltså fyra ets-dörrar till helikoptern?! Det verkar ju inte tålamodsprövande alls.. Cool

Trist när tillverkaren "bestämmer" om det ska vara fullskrov eller inte, det vill man ju helst avgöra själv. Det stör mig också, för det blir inte så lätt att visa dem tillsammans i ett samanhang.

JaguarMkVII
12/27/12, 1:20 PM
#8

Vattenjetarnas styr- och backdon har inte helt korrekt utförande. Googla på Kamewa Waterjet SII så ser du hur det ska se ut. Det här är förstahandsuppgifter då det är min signatur som står på originalets ritningar på S&B-donen….. I övrigt tycker jag satsen är riktigt bra. Jag har dock valt att gå över alla ytor med 800-pappaer för att få bort mönstret från maskinbearbetningen när de fräste mastern.

[Orso]
12/27/12, 4:45 PM
#9

#8 Det här blir värre och värre. Måste allt under vattenlinjen ersättas?

Men jag har tur. Det verkar inte finnas bilder av SII-an lättillgängliga så det är få modellbyggare som vit hur det ska se ut. Några kommer ha läst  att det är fel så någon besserwisser kanske kommer berätta det men då är det bara att storljuga och säga att man byggt om det  och dom kommer att tro på det Cool

Förutom den obefintliga botten werkar det vara en fin byggsats

#7 Etsdörrar till helikoptern är nog en barnlek jämfört med vindrutetorkarna som också är etsade på helikopternGlad

JaguarMkVII
12/27/12, 9:24 PM
#10

http://machinedesign.com/article/the-navy-s-new-ships-0306

ger en rätt bra bild av hur det ska se ut. De här är något större, storlek 153 medan Visby har storlek 125.

[Orso]
12/29/12, 1:16 AM
#11

Såg en fånig sak till som gör mig ännu mer övertygad om att ets i byggsatser ibland mest är till för att skryta över hur detaljerad byggsatsen är även om då etsdelen bara blir tvådimensionell och platt jämfört med plastdelen man byter ut.

Den lilla helikoptern har altså etsade dörrar och vidrutetorkare men vindrutan är i grå resin. Varför sk man ha små sidofönster man kan titta in genom när den stora frontrutan är ogenomskinlig. Trams.

[Orso]
1/13/13, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ingen idé att sitta och gråta.Det är en vattenlinjemodell.

HMS Gotland är färdig så efter att fått hjälp av Erik började jag skära plast till HMS Visby.

[Orso]
1/13/13, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Spant av 0,75 mm tjock plastic card limmas med 8 mm breda distanser vilket gav rätt avstånd mellan dom.

Annons:
[Orso]
1/13/13, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Bakre halvan är rakare så jag använder färre spant eftersom jag använder tjock (0,75 mm) plast även till at täcka spanten

[Orso]
1/13/13, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Formen börjar anas.

[Orso]
1/13/13, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det kanske inte riktigt metoden en van båtbyggare skulle valt att göra det på men förhoppningsvis blir slutresultatet ungefär detsamma.

Jag behöver ta en liten funderare på hur jag ska fortsätta. Jag behöver förstärka och bygga upp inne i skrovet för att kunna montera den på en platta. Dessutom har jag inte bestämt vad jag ska limma fast den nya botten med för lim.

[Orso]
1/7/14, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Har väckt upp denna sömntuta.

[Orso]
1/7/14, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

och fått färdig botten till slut.

[Orso]
1/7/14, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Blev ganska nöjd med resultatet.

[Orso]
1/7/14, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Men jag får ingen koll på vattenjetarna. Den enda bild (dålig) jag hittar på Visbys stämmer inte överens med bilder på S II aggregaten.

Annons:
[Orso]
1/7/14, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Så jag pillar ihop modellens delar  rakt av. Dom syns ju knappt ändå. Två resin och tre etsdelar.

[Orso]
1/7/14, 9:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Så det börjar likna en båt.

Charlie82
1/7/14, 10:14 AM
#23

Jättefint! Sicket petgöra. Skrovet blev ju otroligt bra.👍

Decaius
1/7/14, 10:22 AM
#24

Jag håller med, skrovet ser grymt ut. Ser fram mot fortsättningen! /Calle

Dan016
1/7/14, 12:33 PM
#25

Fantastiskt arbete med skrovet! Djupt imponerad och i den lilla skalan dessutom..👍

/Dan

erihan
1/7/14, 1:20 PM
#26

Snyggt!

JaguarMkVII
1/7/14, 10:20 PM
#27

Orso: Den här bilden visar hur en Kamewa Waterjet SII ser ut:

http://www.meretmarine.com/objets/500/23377.jpg  Visby har till skillnad från en standardjet återföringskabeln i ett 70mm böjt rostfritt rör på ovansidan av dysan och det finns några vertikala pinnar också på ena sidan som skyddar återföringskabeln. Jeten på bilden är lite mindre, skulle tippa storlek 71 medan Visby har storlek 125. Utseendet är dock i princip identiskt. Det finns en del andra skillnader i jeten som inte syns men det kan jag inte gå in på närmare då det är säkerhetsklassad information. Jag tror för övrigt inte att det finns någon bra närbild på Visbys undersida ute på nätet. 

Sen ska jag vara värsta party-poopern och säja att det ska vara intag i skrovbotten också. Om du tittar på sidan fem här: http://www.rolls-royce.com/Images/RR%20Kamewa%20S3_0908_tcm92-8663.pdf så ser du hur intagen ser ut. Broschyren visar en Serie 3 men principen är densamma.

Ja, jag har viss insyn i ämnet då det är min signatur som står på ritningarna till Visbys styr- och backdon….

Annons:
Upp till toppen
Annons: