Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2673 ggr
nox_umbra
2012-11-13 17:43

GB 51: Anderson Air-Raid Shelter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har jag börjat med mitt bygge på temat Slaget om Storbritanien.

Det blir inget flyg, utan det blir ett diorama med inriktningen på dom civila som genomled Slaget om storbritanien. Dom civila var nog dom som fick kämpa hårdast under blitzen.

tanken är att det ska vara ett Anderson air-raid shelter på bakgården till en klassisk engelskt arbetarbostad. jag har ingen färdig plan på hur det ska se ut, utan det får växa fram helt enkelt.

Jag försöker hålla mig till skala 1:35 så gott jag kan

här har ni en bild på hur långt jag har hunit idag.

Annons:
Decaius
2012-11-13 22:19
#1

Intressant och annorlunda! Blir det några civilister med i bilden? Kanske någon hemvärnsman/civilförsvar? Lycka till!

erihan
2012-11-13 22:25
#2

Kul tema! Vad är det för plåt?

nox_umbra
2012-11-13 22:47
#3

det är plåt ifrån en ravioliburk som jag klippt till. det är nästan exakt rätt skala på plåten vilket var en himmla tur. tänkte först ta wellpapp men det blev inge snyggt.

jag ska se ifall jag kan bygga om en av mina tyskar till en civil engelsman. då tänkte jag att han ska få öppna dörren och kika ut och se ifall kusten är klar.

men det blir mycket jobb att få till det så vi får se vad som händer. har ju några andra projekt på gång samtidigt.

Decaius
2012-11-13 23:16
#4

Du verkar ju vara rätt driven på det där med att skulptera, så en engelsman får du nog till! :-)

[Henke29]
2012-11-14 11:59
#5

Detta ska bli väldigt kul att följa..

nox_umbra
2012-11-23 00:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

så det har blivigt lite gjort ikväll.

det går inte snabbt men humöret måste vara rätt för att man ska orka sätta sig och börja bygga igen efter ett uppehåll.

det som har hänt sen förra bilden är att jag har målat plåten i brun färg och strött på rostpulver. och sen har jag byggt upp marken med frigolit och spacklat ett lager spackel på allt.

det kommer att ligga jord på taket men det mesta ska ha ramlat av.

och så har jag satt en enkel träram runt ingången.

ska se ifall lusten att bygga finns kvar i morgon då kommer det nog en uppdatering till

Annons:
fjantomen
2013-01-02 15:17
#7

Den här hade jag helt missat, spännande idé och komposition Glad

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

nox_umbra
2013-01-02 17:25
#8

ja just nu står det ganska stilla med det där projektet,

jag lägger all min tid på mitt Auf einem minenfeld projekt just nu

men förhoppningsvis så blir det klart nån gång

nox_umbra
2013-03-21 23:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

det har hänt mycket idag.

det började med att jag skulle städa hobbybordet och då hittade jag igen det här bygget, jag sa för nån dag sen att jag drar mig ur det här gruppbygget men nu fick jag lite byggar inspiration och satte mig ner och började pilla lite. jag hade inte gjort något på det sedan förra bilden togs så det har hänt en hel del idag. det blir nog ingen gubbe med i dioramat då det inte finns tid till att fixa med det. det ska bli en husfasad där det fortfarande är vitt tänkte jag.

Decaius
2013-03-21 23:05
#10

Det ser ju riktigt nice ut! Jag gillar att du tänkt på att få det att se nygrävt ut! 👍

nox_umbra
2013-03-25 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

så nu har jag gjort en husfasad också. ska på med en massa bråte nu så det ser mer bombat ut. har ni några tipps eller synpunkter?

nox_umbra
2013-03-27 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

har fixat lite bråte framför huset.

Mr_bob
2013-03-27 20:10
#13

För min del ser det jättebra ut. Jag har en fråga angående dioramor. Tar de inte stor plats? Det ser kul ut att hålla på med men var gör man av dom?

Annons:
nox_umbra
2013-03-27 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 Tack. jo dom tar lite plats men jag har ett vitrinskåp som jag bara har modeller i så det finns lite plats kvar. men jag tycker modellerna får så mycket mera liv när man har ett diorama till dom.

jag satt och kollade lite på bygget och insåg att det behövs en gubbe för att det inte ska bli så tomt helt enkelt. jag hade bara tyska soldater så jag fick utföra en ordentlig plastikoperation på en av soldaterna. fram med magic skulp och pilla på. ganska nöjd med resultatet ska fila lite på den när det torkat. det blir samtidigt en bra referens till skalan i bygget också.

jag gjorde en jacka/rock till han och långbyxor. ska föröka göra en gubbhatt av någe slag också.

Charlie82
2013-03-28 10:05
#15

Det där blir ju hur bra som helst.

nox_umbra
2013-03-28 12:06
#16

ja jag hoppas att jag ska hinna klart till på söndag, just nu ser det ut som det iallaflall. men det känns fortfarande som att det är något som saknas. men kan inte komma på vad.

Charlie82
2013-03-28 14:07
#17

Kanske någon skylt ovanför ingången till skyddet eller en blindgångare som ligger nerborrad i marken eller en affisch på husväggen. Något som så att säga bryter av det hela. Det vilar ett lugn över diot just nu och det är inget fel med det men kanske något som tillför lite "action".

nox_umbra
2013-03-28 14:24
#18

ja det behövs något mer "mänskligt" jag håller helt med, en blindgångare var ju en rolig ide, ska se om jag hittar på något. funderade på ett klädessträck men det blir för lite plats för det tror jag. en skylt kanske det ska bli ovanför dörren. jag ska sätta mig och pilla vidare så får vi se på söndag vad det blev av det hela. :)

nox_umbra
2013-03-30 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

så då bestämmer jag mig för att jag är klar med mitt bidrag till det här gruppbygget.

jag har döp det till "Ok, let's do this shit"

tanken är att det avspeglar civilbefolkningens kamp under blitzen, och problemet med alla blingångare som modiga män och kvinnor var tvungen att ta hand om.

bomben är ifrån ett av Revells messerschmitt kitt. gubben är en omgjort tysk soldat och kråkan i trädet har jag gjort av magic skulp.

mer bilder finns på den här länken: http://postimage.org/gallery/sksqu3m/f197c997/

Decaius
2013-03-30 16:48
#20

Det blev riktigt snyggt! Bra jobbat. Det blev en levande scen!

Annons:
Roca
2013-03-31 10:27
#21

Supersnyggt blev det och bra jobbat med figuren också!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

nox_umbra
2013-04-02 15:32
#22

tack, ja jag trode inte att jag skulle lyckas göra klart det överhuvudtaget. men tyckte att det var en rolig tvist på gruppbyggets tema då alla andra byggde flygplan.

Charlie82
2013-04-02 18:54
#23

Blev ju riktigt bra med blindgångaren i bersån 😃 Snyggt jobbat!

Upp till toppen
Annons: