Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 5143 ggr
ElLobo
7/26/12, 2:09 AM

Användbara små knep -- del 2

Det är bara att fortsätta att dela med er av olika små knep.

Del 1 hittar ni här.

Annons:
Joppo
7/26/12, 10:50 AM
#1

Om ni tycker att Vallejofärgen blir för blank när ni målar med den, kan jag rekommendera att addera lite av Tamiyas X-21 Flat base till färgen. Jag brukar alltid göra det när jag penselmålar figurer, eftersom jag föredrar att tyg och dylikt får en riktigt matt finish. Ration färg/vatten/X-21 jag kör med är typish 35/60/5.

Ett annat Vallejotrix som jag kör med, är att stoppa i rostfria stålkulor i flaskorna. Anledningen till att jag gör detta är att färgen blandas mycket bättre då när man skakar den.

starhawk
7/27/12, 9:28 AM
#2

#1: Jag brukar strunta i om färgen är blank eller matt, det kan man fixa efteråt genom att ge det hela ett lager mattlack, man bör ju i vilket fall som helst alltid blanklacka inför dekaleringen

Funkar rådet om stålkulor även i glasburkar, är det inte risk att glaset spricker?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
7/27/12, 10:47 AM
#3

#2 Att mattlacka efteråt gör i mitt tycke att kontrasterna, främst i de mörka partierna, minskar på ett mindre tilltalande sätt. Det kan bli lite grått och trist liksom.

På fordon och liknande spelar detta kanske inte så stor roll, men på figurer där förhållandet mellan ljust och mörkt är mer delikat, vill jag gärna slippa att mattlacka efteråt för att undvika att balansen i skuggningar och högdaggrar rubbas

Kulorna fungerar utmärkt i glasburkarna också(jag använder dom i mina tamiyaburkar). De jag använder är bara 8mm så det är inte så stor massa det handlar om. Risken att man med handkraft skulle kunna ha sönder dem bedömer jag som i princip omöjlig.

starhawk
7/27/12, 11:28 AM
#4

Det beror nog lite på vilket mattlack man använder när jag målade figurer så använde jag Pollys mattlack vill jag minnas, som skyddsskikt. Fungerade utmärkt utan att påverka kontrasterna och gav ett bra slitskikt eftersom figurerna användes i rollspel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
7/27/12, 11:36 AM
#5

Joppo har helt rätt!

Joppo
7/27/12, 2:31 PM
#6

#4 Jag tror det även beror på hur man applicerar färgen. Du är väl penselmålare har jag för mig, medan jag använder airbrush när jag mattlackar. AB:n ger en mattare finish än man penselmålar, vilket i sin tur gör att kontrasterna minskar mera och därmed risken för "dassighet".

#5 Vad bra! hehe

Annons:
starhawk
7/28/12, 12:54 PM
#7

#6: Jo det kan stämma, dom ytterst få tillfällen jag airbruschat mattlack blev det lite "dimmigt"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

widen76
7/29/12, 10:00 AM
#8

Några små spackeltips:

  • När man spacklar öppna fogar, t ex fog mellan vinge och flygkropp på ett flygplan, tejpa med maskeringstejp på vardera sidan längs med fogen. Tejpa ett par millimeter från fogen så att det lämnas en "fåra". Lägg sedan spackel i fåran. Dra bort tejpremsorna och låt torka. Resultatet? Mindre kladd och mindre spackel att slipa. Genom att begränsa spacklet till fåran mellan tejpremsorna så minimerar man risken för att spacklet ska förstöra detaljering runtomkring fogen.
  • Tips kopplat till ovanstående. Flytspackel är lättare att applicera än vanligt "tubspackel" som vi alla använt någon gång. En vanlig variant är Mr. Surfacer och finns i tre olika tjocklekar, 500/1000/1200 där den sista är mest tunnflytande. Svenska hobbybutiker på nätet har dessa. Flytspackel appliceras lämpligen med en pensel eller med en s.k. gummipensel. En gummipensel gör livet lättare genom att man får bort en del av överflödigt spackel, det minskar ytterligare behovet av slipning. Dock krymper spacklet en aning och det kan behövas ett par lager innan det blir helt bra. Spacklet luktar rätt mycket så se till att inte sitta för länge och bli yr i pannan Glad
  • Milliput, ett tvåkomponentsspackel med akrylbas. Mycket bra för större glipor i fogar. Milliput White Extra Fine är bra tycker jag. Man knådar ihop en "deg" av accelerator och spackel och sen kan man applicera spacklet med en tandpetare eller ett spackelverktyg. Spacklet är tjockt som lera, men kan bearbetas och formas efter behov. Det fina i kråksången är att man kan ta en topz doppad i vatten och torka bort överflödet av spackel, eller använd ett finger doppat i vatten och torka bort överflöd. Det är ungefär som när man lägger fogmassa mellan kakelplattorna i badrummet Glad Kan hittas i svenska hobbybutiker på nätet.

Ja, det var lite tips sådär kort, ha det gott! //Marcus

Tarmvred
12/8/12, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Dessa små tandstickor är suveräna till att rengöröring av alla svåråtkomliga utrymmen av airbrushen.

nox_umbra
12/8/12, 11:10 PM
#10

aaa så jävla enkelt, att man inte tänkt på det förut.

tack Tarmvred

nox_umbra
1/15/13, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

då kommer jag med en lösning jag kom på nu när jag limmat ihop mitt flygplan. sen ska det ju målas och då tänkte jag använda airbrush och man vill ju inte hålla på att ta i modellen med feta grisfingrarna när färgen inte är torr. så jag byggde en enkel roterande skiva som planet kan stå på medans man airbrushar det.

Bilden förklarar konstruktionen ganska väl tror jag, förutom att jag la till en bricka emellan glasslådan och skivan.

Joppo
1/16/13, 12:55 AM
#12

Det finns en liknande skiva på IKEA  för den lateFlört49 spänn kostar den: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90074483/

starhawk
1/16/13, 8:31 AM
#13

#11-12: Och för oss lata finns ju Tamiyas snurrbara ställ, mycket användbara

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
strigon
1/19/13, 12:44 PM
#14

#9  Det tippset ska jag lätt ta åt mig.

sponny
6/29/16, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag startar denna tråden igen eftersom jag tycker den är så bra att ha.

En whisky kan vara gott då och då. Men kan man har nytta av den även när den är urdrucken? Det kan du fethaja. De lite "finare korkarna av kork fungerar perfekt som hållare när man målar figurer.

mangemani4
6/29/16, 10:47 AM
#16

har väl inte så mycket att bjuda på mer än 2 saker som nog de flesta vet redan.

1. tunna alltid ut färgen och måla flera tunna lager istället för 1 tjockt heltäckande, det minskar riskan att råka fylla ut utrymmet runt detaljer med färg.

2. måla runt saker istället för att pilla dit färg i små trånga utrymmen, tex när man målar ögon, istället för att dutta dit färgen i iris osv när ansiktet är klart, måla tvärtom, dvs det pilligaste först och sedan måla hudfärg och skuggor runt det pilliga.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Upp till toppen
Annons: