Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2821 ggr
starhawk
7/24/12, 2:31 PM

GB 45: Fujimis F-4E Phantom II i skala 1:48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får se hur det blir med den här jag kan i alla fall börja med att presentera den, lådan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
7/24/12, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Åsså en titt i lådan, jag har redan torrpassat sidorna och det är typisk Fujimi-kvalitet dvs. perfekt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
7/25/12, 8:38 PM
#2

Den var inte ny och vad skoj, ALGA-logga. Glad

Ligger det en maskinskriven svensköversatt byggbeskrivning i också?

Tänk på att de tidiga israeliska F-4E ursprungligen levererades med hard wing.

Runt 1971-72 levererades den första F-4E med slatted wing och de tidigare modifierades efter hand till slatted wing.

Vid Yom Kippur 1973 var fortfarande hard wing vanligast förekommande.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
7/26/12, 7:23 AM
#3

#2: Jodå visst ligger det en sån med, inte ägnat den nån större uppmärksamhet, byggbeskrivningen räcker så bra för mig.

Är hard wing alltså utan det där hacket i vingen? kommer nog inte bry mig om nån konvertering vad det beträffar, en del hade ju slatted wing vid Yom Kippur vilket räcker för mig. Mer intresserad av beväpningalternativ, den här har bara med vanliga tråkiga bomber, har diverse extrasatser med lite godsaker men vill ju hålla mig till vad israelerna de facto använde. Och sen är det den där målningen, det står bara angivet med FS nummer på dekalbladet, får väl gå in i the ultimate paint conversion chart och hitta några lämpliga Model Master eller Tamiya

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
7/26/12, 10:39 PM
#4

Du är som ett uppslagsverk Sau
Undra man något så är det bara att fråga dig och man får garanterat ett rätt svar.
Imponerande.Glad

Lycka till med ditt bygge starhawk.
Phantom är en av mina favisar

starhawk
9/1/12, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Gick igenom mitt Model Master färg-lager och jämförde med vad The Ultimate Paint Conversion Chart ansåg, det visade sig att jag hade tre av dom aktuella färgerna, två av dom hade jag köpt tidigare bara på "kul" för att se hur dom såg ut och den fjärde som fattades hittade jag på Harambee i samband med att jag köpte Dark Gull Gray till fartygen.

Gubbarna har blivit målade och inlimmade i flygkroppen, det fick göras i två operationer eftersom dom två sektionerna bråkade ned varandra. Har varit van med att Fujimi har väldigt fina pilotfigurer med, men dom här var hemska, men det syns inte så mycket av dom så dom får duga. Här är kroppen under färd att sättas ihop för limmning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/8/12, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det står visserligen Fujimi på den här lådan men… Jag är van vid att Fujimi har riktigt fina piloter och att delarna passar fint, och att plasten är gjuten i samma färg. Så är det inte här, piloterna är hemska passningen är dålig i vissa delar och den är gjuten i två färger helt utan skäl. Jag limmade dit luftintagen innan vingen eftersom det var lättare med gummistoddarna då, noterade att bakre kanten på dom inte var i linje med kroppen varvid jag öppnade upp hålen där piggarna passade in en smula. Detta "kom igen" när vingen skulle dit, jag fick pressa den på plats med tvingar och framändan fick en extra omgång med tvingarna trots detta kom höger vingrot inte in helt delvis eftersom luftintaget satt ivägen, jag har spacklat skarven för att den inte skall bli alltför påtaglig, det är lite skarvar i bakändan också men dom är åtminstone i samma plan. På den ljusa sidan är skarven mellan vinge och kropp på översidan i det närmaste obefintlig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
9/22/12, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

När huvarna skulle på visade det sig att gubbe 2 satt för högt och piloten satt för mycket åt höger så huvarna passade inte alls! jag fick loss gubbe 2 plattformen men fick inte ut den ur planet förrän jag tog till hovtången, det resulterade i att han fick trynet något intryckt men dom här gubbarna är så dåliga att det knappast märks, han fick en klick Skin Tone där färgen lossnat sen såg det ut ungefär som förut. Efter snaggning av plattformen limmade jag in den i en betydligt lägre och något främre position. Piloten justerades med en bit gjutstam som trycktes in mellan hans sida och kroppssidan. När väl huvdelarna kom på plats så visade det sig en rejäl springa beroende på att "huvdelaren" var för kort på ena sidan. Vis av skadan att använda spackel på huvar använde jag mig av häftmassa för att sätta igen det hålet sen blev huven maskad och in med den i sprayboxen, här är den efter ett kvällspass på fredagen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/23/12, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu har första lagret av tre-tons camot kommit på. Sand ser betydligt mörkare ut än det föreföll i burken, den verkade närmast vit med en anstrykning av beige men fördigrörd blir den Beige

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/30/12, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu är även Phantomen färdig, dekaleringen var lite kritiskt när vinkeln på vänster fena sprack i fyra delar redan i vattenbadet, men jag lyckades peta ihop dom. Nån som vet om dom fyra ringarna på nosen är "killmarks" eftersom nr 119 (den här) har fyra och nr 127 har två så antog jag att så är fallet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/30/12, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Annan vinkel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
9/30/12, 8:30 PM
#11

Attans snyggt bygge.
Den har du fått väldigt fin.

Upp till toppen
Annons: