Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2371 ggr
starhawk
2012-07-21 13:51

GB 46: Academys Catalina Mk.IVA i skala 1:72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På boxarten är det visserligen en amerikansk PBY-5 Catalina men jag skall bygga den som Coastal Command Catalina Mk.IVA (minus radomen) Dekaler är redan inköpta

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2012-07-21 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En titt i lådan. I den här skall jag peta in min Catalinabesättning från nån gammal slaktad Airfix trots att skalan inte stämmer riktigt. den här skall vara skala 1:72 men det är den inte, möjligen skala 1:76 eller ännu mera

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2012-08-21 08:41
#2

Kroppen är hoplimmad med besättning, jag fick ta bort dom små löjliga stolarna eftersom piloterna inte rymdes då, skyttarna sitter innanför blistrarna och tittar ut så det gick bra med besättningen och igår kom ett maskset från Hannants så nu är det bara att maska och limma på vingen som nästan är klar. Tyvärr inga bilder eftersom Bredbandsbolagets lina är nere där hemma

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2012-08-26 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här har vi äntligen foto på kroppen som är i det närmaste komplett och vingen. Det skulle vara 12 hål för bomber och några pinnar som jag glömt att borra upp så jag fick hålla upp den mot lysrörsarmaturen och lokalisera dom med pinwisen, men det gick bra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
2012-08-27 21:23
#4

Ser bra ut.

Hur är passformen på denna modellen?

starhawk
2012-08-28 10:28
#5

Passformen är mycket bra, alla delar passar fint hittills

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2012-09-01 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Att maska den här var ett jobb! trots att jag hade en maskningssats. En överraskning var att nostornet inte har nåt takfönster, det finns bara två ytte-pytte-små gluggar víd vardera sidor om kulsprutan i taket. När den väl var maskad så kunde vingen limmas dit, dom två gluggarna på vingpylonen var ju enklare att nå när vingen var ur vägen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Penguin
2012-09-01 23:03
#7

Ser bra ut det där, Catalinan är ju ett vackert plan!

starhawk
2012-09-08 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu har dom sista antennerna kommit på plats och huvar och fönster har klarlackats så nu skall den in i sprayboxen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
2012-09-10 21:52
#9

Ser man till vingytan så ser ju inte dom där motorerna mycke ut för världen.
Nu menar jag på riktigt och det är inte menat någon kritik till ditt bygge starhawk, för det se mycke bra ut.

starhawk
2012-09-11 07:47
#10

#9: Du har rätt! på den bilden ser dom rätt pluttiga ut

Catalinan har nu blivit primad vit och jag har även dragit på översidan med Gunship Grey den verkar täcka i första lagret men behöver fixas lite utefter kanterna på kroppen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2012-09-30 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu är den färdig och dekalerad Model Alliances dekaler var mycket trevliga att ha och göra med

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2012-09-30 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Annan vinkel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

lanm65
2012-09-30 15:14
#13

Snyggt bygge Glad du fick till det riktigt bra. Håller med tunnan om att den ser lite undermotoriserad ut, kanske var flygkroppen ganska lätt för sin storlek?

Annons:
starhawk
2012-09-30 16:43
#14

Tror nog snarare det var beroende på den stora vingen och tillgången på i stort sett obegränsad startsträcka, den var ju optimerad att kunna hålla sig i luften väldigt länge och då är det kontraproduktivt med tunga och bränsletörstigare motorer. Ett par bränslesnålare och betydligt lättare motorer som precis klarar jobbet funkar bättre i det fallet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: