GB 50: Curtiss Hawk 75 1:48 Hobby Craft
Hej, den här modellen skall byggas i Argentinsk version. Det är inte så många delar men gjutningarna verkar hyggligt bra. Kommer att bygga planet rätt ur lådan, inget extra med ets och annat. Möjligen lite hempulade detaljer. Vill ha något enklare att bygga mellan mer detaljerade pågående bf 109 och Spitfire-byggen
Mattias
Hobby Crafts modeller brukar inte innehålla mera än det viktigaste.
Badkar, Stol, spak och instrumentbräda.
Passformen brukar vara okay fast på min Shooting star var väl så där.
Cockpitt färdig! Säkerhetsbältena är av brunt papper och "spännen" ritade jag dit med blyertspenna, inte lika snyggt som ets men det ser rätt ok ut ändå. Instrumäntpanelen gjorde jag drybrushing fast tvärtom, först silverfärg sedan tunnt lager svart. Därefter ett par försiktiga drag med 1200 papper.
#2 Badkar.. ??
Mattias
Ser riktigt bra ut och metoden funkade bra!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Motor och kåpa på plats. Färgen är tmiya xf-61 den verkar överenstämma hyggligt med de referenser som jag använder mig av.
De två groparna på övre delen av motorkåpan antar jag skall vara öppningar för kulsprutor…. eller är det bara gropar?? Någon som vet? Om det är för beväpning så behöver de borras upp.
"Grejen" längs ut på vingen är aldeles för stor, jämför med kulsprutorna. Det går ju att kapa lite men den är även för tjock så där blir det nog till att pilla i hop något på egen hand.
Lite skämmigt men jag vet faktiskt inte vad grejen har för funktion, något med luftmätning tror jag det är. Tacksam för upplysning av kunnig person.
#9 Pitotrör, med hjälp av den mäter man hastigheten
Stefan - Modellbyggare
Snygg cockpit.
#6 Det är bara till att borra upp.
Beväpningen i motorkåpan är 1st 0.30" och 1st 0.45" Madsen ksp.
Vingarna har vardera 1st 0.30" Madsen ksp
http://www.militariarg.com/foreign-aircraft-operated-by-the-argentine-air-force.html
De argentinska Curtiss H-75O hade 9-cyl Wright Cyclone-motor.
Jämför med den franska i #9 som har en 14-cyl Pratt & Whitney Twin Wasp-motor med en lite mer slimmad motorkåpa och 1st 7.5mm FN-Browning i vardera knölen på kåpan
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Tackar för hjälpsamma upplysningar #10 och #11. Bra och intressant länk. Skall ge mig i kast med borrning och beväpning.
Mattias
Tummen upp! Det nya pitotröret blev bra och ksp ser också bra ut!
Stefan - Modellbyggare
Härligt bygge.
Ser bra ut Mattias!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tackar o bockar för kommentarerna om bygget. Nu är undersidan målad, preshaden blev rätt ok, det var lättare med den nya Iwata sprutan. Möjligen vart det lite för mycket "sot" vid avgasutsläppen, fast det får duga. Det är en fröjd att måla med Iwata eclipse jämfört med min gamla biltema spruta. Nu får den torka till ordentligt innan ovansidan målas.
Mattias
Mycket snygg preshade!
Roger
Snygg preshade!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
fin finnish på målningen.
Läckert! Ser snyggt ut.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Detta bygge kommer bli kanon
#3 Instrumentpanelen blev riktigt fin, funkade ju det med!
"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."
Planet klart!
Det var ett rätt trevligt bygge som inte tog så lång tid. Tänkte sammanfatta lite om byggsatsen, först mindre bra
saker:
1.Passformen mellan flygkropp och vinge var väl lite sisådär
och det krävdes en del spackling.
2.Pilotrör och siktet var överdimensionerade och fick bytas
ut.
3. Ritningen var lite väl enkel och en del viktig info
saknades.
I övrigt var den helt ok, förutom ovannämda problem var
passformen bra. Dock gjorde jag en miss, de ribbor och bulor som är på kåpan framför cockpitten fanns inte på den här modellen av Hawk. Det hade varit enkelt att slipa ner dessa men jag kom på det först när dekalerna var på plats.
Här kommer några bilder på planet.
Mattias
Snyggt bygge! Får man fråga vad det är för klarlack du använt i #25?
#33 Modellen är lackad med Johnsons golvpolish. Jag hade tidigare haft problem med krakelering men kom fram till att det berodde på att färgen inte varit riktigt torr innan lacken kom på. Här har färgen fått torka 5 dagar luftigt och varmt innan lack lagds på. Fungerade helt ok.
Mycket snyggt bygge
Ännu en läckerbit.