Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2475 ggr
sponny
7/3/12, 12:44 PM

GB 47: Clean?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Titel på bygget är bara en liten vignette-idé än så länge så vi får se hur det går med den biten. Hur som haver så kommer figurerna från MB:s modell Europe, 1945 i skala 1/35. Ett kul litet kit med lite ovanliga figurer till skillnad från hur det brukar vara.

Annons:
sponny
7/3/12, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har börjat på lite så smått med att slipa och limma och måste säga att jag fortfarande gillar MB:s figurer. Bra finish, tydliga detaljer och väldigt lite gjutskägg. Så jag kan verkligen rekommendera deras figurer till den som funderar på att ställa lite gubbar bredvid markmålet.

MarkusN
7/3/12, 5:52 PM
#2

Kul motiv! Jag förutsätter att få se en exakt avbildad kopia av den ljusblå klänningens mönster Flört

Bra att gjutningen är fin Är du även nöjd med plasten i sig? Går det enkelt att rista in lite djupare veck i detaljerna om man vill tror du?

Jag frågar eftersom jag tittat lite på deras utbud och funderar på ett litet minidiorama med deras figurer, utan markmålet.

sponny
7/3/12, 11:54 PM
#3

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men plasten känns mindre spröd än annan plast. Mer böjlig än en del andra tillverkare som tex Tamiya. Så att göra en del eget arbete på figurerna borde inte vara något större problem.

Mönstret ja…. Jag tror jag får ta det lite lugnt med mönstret på klänningen. Dels för att figuren måste bli klar innan sommaren och dels för att jag inte har råd med de mängder nervlugnande medicin som krävs. Skrattande

sponny
7/5/12, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ett ansikte klart än så länge. Får se om jag smyger dit en mustasch också. Men det blir väl som det brukar. Man har inte vett att sluta när man håller på och så slutar det med att man får måla om allt istället.

Och medan jag pratar om ansiktsmålning så måste jag säga att jag älskar mitt set med hudfärger från Lifecolor. Innehåller 6 olika burkar från ljus solbelyst hud till mörk skuggad hud. Kan rekommenderas till alla som ska måla figurer. Utan tvekan det bästa köp jag gjort när det gäller figurmålning.

sponny
7/6/12, 11:46 AM
#5

Man lär sig något nytt var dag. Jag fick ju lov att börja rota i ett ämne som jag tidigare inte riktigt har behövt bry mig om.

How To: 1940s Eye Makeup

How to apply 1940s makeup

What kind of clothes did people wear during world war 2?

Old magazine articles - World War 2 fashion

Det är mycket smink och mode nu. Skrattande

sponny
7/10/12, 8:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bottenplattan ramlar ihop. En fotoram, några bitar kartong, några nålar, lite snickerispackel och några tändstickor. Voila!

Annons:
sponny
7/13/12, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lämnar diot för bedömning. Två medlemmar av 82 luftburnas 325th Glider Infantry Division som lyckats klara sig levande från striderna i Italien har förflyttats till Storbritannien i förberedelse för D-dagen -44. Och när man väl är där får man ju passa på att fira att man fortfarande är i livet och gärna med lite sällskap. Men det verkar som de glömt eller bara väljer att hoppa över delar av propagandan. Flört

sponny
7/13/12, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ovanifrån. Funderar på att bygga om det i framtiden med en liten diod i gatlyktan. Men oavsett, ett kul litet dio att bygga. Baserat på en rolig propagandaposter.

IKV91
7/13/12, 5:26 PM
#9

Hej!

Det var kul att du fick in lite moraliserande i ditt bygge.

Clean var riktigt fyndigt.

Du har fått till trevliga gradbeteckningar, har du målat?

Roger

sponny
7/13/12, 8:00 PM
#10

Tackar. Ja, vinklarna på armar och axelklaffar är målade. Även det runda glider-märket på mössan och märkena på bröstet. Men divisionsmärket (All American) och regementsmärket (325th Glider Infantry Regiment) följde med modellen som vanliga dekaler. Så lite "fusk" var det.

sponny
7/14/12, 11:49 AM
#12

#9 "Det var kul att du fick in lite moraliserande i ditt bygge."

Mja, jag fick lov att fundera lite på den meningen. Moralisering handlar det väl egentligen inte om. Snarare att visa en bild av något som också hörde kriget till. Men som man förmodligen inte får läsa så mycket om hos Anthony Beevor, Cornelius Ryan och Stephen E Ambrose. En del av kriget som gått lite under radarn.

#11 Tack för länken Orso. Nästa gång jag ska måla en klänning ska jag nog beställa ett blommönster. Men det roligaste var nog texten om var de ska användas:

"This item is a sheet of decals for marking military vehicle models."

Allvarligt?! Tungan ute

IKV91
7/14/12, 3:38 PM
#13

Hej!

Jag hade ingen annan avsikt än glädjen av att du hade fått ihop namnet på byggtråden med avslutet på bygget.

Roger

Annons:
Azgaron
7/14/12, 7:14 PM
#14

Trevligt litet dio! Bra gjort Sponny!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

StefanW
7/14/12, 8:17 PM
#15

Gillar idé och komposition, det är inte ofta man ser den
typen av propagandaaffischer i dioramabyggen. En stor” tumme upp”!

Stefan - Modellbyggare

Upp till toppen
Annons: