Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 10613 ggr
muggebigge
2012-05-19 22:15

GB 57: Mariefred

Kanske lite tidigt o starta tråden redan nu…Gruppbygget startar inte förns i Augusti…Men men…lägger ut lite bilder redan nu…

Annons:
muggebigge
2012-05-19 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

LÅDAN…e ju inte direkt litenSkrattande

muggebigge
2012-05-19 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bygget fick ju vara påbörjat…kunnde inte hålla mejSkäms….Detta är livbåten…rättare sagt en av dom…Byggsatsen är en kopia från orginalet o vad jag sett på bilder av henne idag,så finns där inga….Hon har brunnit 2 gånger det senaste o ombyggd rätt ordentligt idag

muggebigge
2012-05-19 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bild på hur hon ser ut idag

zander
2012-05-21 12:41
#4

Det här bygget ska bli roligt att följa o se hur Nordic Boats har löst det med byggsätt. Bilden på livbåten ser ut att va i plywood, utskurna bitar lagda ovanpå varandra o det kan ju va ett smart sätt. Nyfiken e jag också på vad dom har för kvalitet på byggmaterial. Som båten ser ut idag så saknar den livbåtar o har istället livflottar. Radar e det också på dagens "Mariefred". Den e också inglasad i aktern idag. Ja det blir till att välja, men du har kanske redan valt med tanke på den byggda livbåten o den ser redan fin ut.

muggebigge
2012-05-21 19:37
#5

#4 Spanade in ditt bygge av ungefär samma båt…Många snygga o bra tips tar jag med på denna…Din blev fruktansfärt snygg måste jag få säja…Måste erkänna att jag är fruktansvärt nöjd med satsen än så länge…Allt är laserskuret o färdigt…Dock vart vissa bitar gött skeva,,men efter o blött ner dom arken lite +press under en stund så vart dom bra…Nu är frågan bara vart en ska få plats o bygga den…Blir ca metern långSkrattande

PonCar
2012-05-21 21:53
#6

Så härligt gammalt fartyg. Har själv åkte med "Maja" rutten Stockholm - Mariefred några gånger. En härlig upplevelse! Med tanke på att hon brunnit minst en gång, så är det ett fantastiskt jobb man har gjort för att få henne i skick igen!

Annons:
muggebigge
2012-05-22 17:57
#7

Måste ju säga att det är synd en aldrig vart ombord…Gick uppe på Röda Korsets Folkhögskola i Mariefred…Har bara sett båten på håll

PonCar
2012-05-22 18:24
#8

#7: Ja, då är det definitivt dags för en tur i sommar! Och när man väl är i Mariefred så är ju det självklart obligatoriskt med en åktur på den smalspåriga järnvägen till Läggesta t.o.r också!

zander
2012-05-23 17:08
#9

#7: Om du har möjlighet, åk dit o fotografera en massa bilder. det kommer du säkert att ha nytta av när du bygger.

Jag fick en del bilder på "Bohuslän" av lasselucifer o dessa har jag haft mycke nytta av.

Om du har möjlighet; scanna flaken innan du tar ut dom laserskurna detaljerna så har du råd att göra fel.

muggebigge
2012-05-23 19:32
#10

#9 Sparar det som blir över efter en skurit ut alla delar…Då har en en bra mall att gå efter….Om inte annat så kan det vara bra att ha,om man vill bygga en tillSkrattande

muggebigge
2012-06-03 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild på en del av arken….Detta är livbåten

muggebigge
2012-06-03 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Planritningarna påminner mycket om en vanlig plastbyggsats….Väldigt bra beskrivet måste jag säja

muggebigge
2012-06-03 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En till

Annons:
muggebigge
2012-08-02 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har kommit igång efter semestern….Blöt sådan måste ja säjaSkrattande…nu får en sätta fart på byggandet igen…fått ihop lite på bygget iaf

muggebigge
2012-08-02 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Satte dit sidorna löst innan bordläggningen…första varvet lagt,sen tog jag loss sidorna igen…lättare att komma åt då däckplanken ska läggas senare

muggebigge
2012-08-04 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Däcksplankning påbörjad

muggebigge
2012-08-04 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Medans däcket tar form passade jag på att lägga lite färg på insidan av sidostyckena…Använder Fluggers vattenbaserade innomhusfärg..glans 30 sidenmatt

zander
2012-08-05 16:04
#18

Det ser jättefint ut på däck och med lagom glans på den vita färgen.

När jag byggde "turkmodells Bandirma" efter samma sorts byggbeskrivningar som du bygger efter hade jag svårt att hålla mig till numreringen.

Där fanns inget i beskrivningen som talade om när det var lämpligt att måla. Det var ett elände att komma till med penseln när jag skulle måla skotten i det nersänkta däcket utan att kladda på själva däcket.

Jag hoppas att "Nordic boats" har tänkt till när med uppgifter om placering av hyttventilernas o avbärarnas placering i bordläggningen.

Ska du glasa fönstren sidostyckena?

muggebigge
2012-08-05 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Fönstren ska glasas in och ornamenten ovanför ska limmas dit…Hoppas jag får loss dom hela…Dom sitter på en plastkarta som verkar väldigt skör…Det var med en färgkarta,men inga färgnummer att gå efter….Ska passa på att måla så många saker som möjligt lösa,iof ska det mesta bli vitt…Men det kommer säkerligen att bli lättare…..fören är nu betsad o hunnit få på två lager klarlack……Tror nog att det får bli minst två till innan jag våtslipar o lägger sista varvet

[Henke29]
2012-08-05 21:23
#20

Vilket härligt bygge Skrattande
Kul att få se sånna här fina båtar…

Annons:
muggebigge
2012-08-13 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Bordläggning snart klar…Det var en väldigt lätt båt att planka….Alla plank är lagda utan att jag behövt smalna av dom

muggebigge
2012-08-13 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hatar verkligen att slipaSkrikandes…Nu är ena sidan klar o spackel pålagd,sen mer slipning…Men det får en ta

zander
2012-08-15 11:35
#23

Nu har de satt myror i huve`t mitt:-)

Jag trodde att det var en omöjlighet att lägga alla plank utan att smalna av ändarna

Det skulle va intressant att veta hur man gör.

På bilderna ser det inte ut att behövas så värst mycket slipning.

Slipning gillar jag men städningen efteråt e bara huuuuuuu.

muggebigge
2012-08-15 18:55
#24

En får passa på nu o slipa ute…Men med tanke på hur sommarn vait,vet en ju inte hur länge värmen stannar kvar…Fråga mej inte hur jag lyckades med plankningen,men jag har bara behövt följa föregående plank…Knappt en behöft blöta dom en gång….Nästan så en önskade att alla träbåtsmodeller vart lika lättaSkrattande

muggebigge
2012-08-20 18:28
#25

Skulle lagt ut lite mer bilder,men kameran har lagt ner….Tur en hann rädda dom bilder en tog från systers bröllop iaf…Har kommit så långt att jag börjat på akterdäck.Huset baktill är ihopsatt o bordläggning påbörjad

zander
2012-08-21 11:27
#26

Aj då. Synd när grejorna  går sönder. Själv har jag tappat en hel del av dokumentation av mina byggen när jag skulle flytta över mappar från en krånglande hårddisk till en annan. Det enda som flyttades över var tomma mappar. En del hade jag lagt in på I fokus o det kunde jag hämta hem igen som tur var.

Jag hoppas du snart får möjlighet att plåta o lägga in bilder igen.

muggebigge
2012-08-26 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Ny o fin kamera inhandlad i dag…Liten bild på hur det blev baktill…Huset bara grundat än så länge..det ska dit lister runt fönster o dörrar

Annons:
muggebigge
2012-08-26 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

en till…Ett lager klarlack lagt

muggebigge
2012-09-01 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Inte blivet så mycket byggt i veckan..Lister o färg pålagt iaf…Nu får det stå ett tag o härde,sen våtslip o ett tunnt lager färg till.Av bara farten så bidde det lite inredning oxåGlad

muggebigge
2012-09-02 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Helgens jobb på varvet resulterade i detta.Alla byggnader på andra däck ihopsatta

muggebigge
2012-09-02 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Justerade in allt för att få det att passa.Fick ta bort ett par av styrpinnarna.Men nu passar allt som hand i hanske….Vovven i bakgrunden vaktar så ingen stör jobbetSkrattande….Nu får allt stå o torka,sen blir det puts o grundfärg

muggebigge
2012-09-02 17:24
#32

Glömde skriva att alla byggnader fortfarande bara sitter lösa.Lister ska dit o sen färg på allt..Det är lättare när en har byggnaderna lösa

muggebigge
2012-09-02 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Avslutar helgen med en mockup på bygget…Det börjar ta sej bannemejTungan ute

zander
2012-09-03 11:07
#34

Det ser ju riktigt kalas ut.

Styrpinnar fick jag också ta bort på bandirma.

Kommer du att glasa fönstren i byggnaderna?

Man blir ju lite sugen på att fortsätta bygga när man ser skapelserna växa fram här.

Annons:
muggebigge
2012-09-03 17:46
#35

Funderar på att sätta in tjockare plast i fönstren.Det vart med tunn plastfilm,men tror det blir snyggare med den tjockare…..Än återstår mycket jobb,men det går framåt….Hinner inte med så mycket under veckorna,men ett par timmar varje kväll försöker jag hinna med iaf

muggebigge
2012-09-10 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Efter att få gjort om ena sidan efter spacklingen,kom jag på att jag hadde denna burk ståendes.Nu är det så att jag mestadels använder vattenbaserede produkter.Alla som arbetet med trä vet att trä o vatten reser fiberna i trät.Efter att jag lagt spacklet reste sej givetvis hela sidan,såpass på vissa ställen att det sprack Gråter.Till alla som inte använt denna produkt,rekomenderar jag den högt

muggebigge
2012-09-10 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nu är hela skrovet målat med ovanstående produkt.Sedan ett lager spackel.Ena sidan slipad o klar.Blev satan så mycket bättre o rakareGlad

zander
2012-09-11 11:12
#38

Tummen upp. Det ser riktigt slätt o fint ut.

Ja, det e ett elände när träet reser sig. Eller att det framträder sprickor när färgen har torkat. Det har hänt mig med ett av skroven. Jag tror att det var på cutty sark.

När jag byggt skrovet på bohus kände jag att det sviktade på sina ställen mellan spanten. Otillräckligt med lim. Så jag slipade och lät slipspånet va kvar, smorde in skrovet med vitlim o arbetade ner gojan med tummen. Sen skrapade jag av överflödet och eftertorkade med fuktig trasa. På så sätt fick jag en armering.

Nåt skrov har jag lagt ett tunt lager epoxy på insidan för att motverka träets rörelse när det torkar. Förhoppningsvis förlänger det båtens livslängd.

muggebigge
2012-09-11 22:03
#39

Den här fillern ska stänga fiberna i trät..Funkar som en slags epoxi…Väldigt nöjd med resultatet…Skulle gjort rätt o riktigt från börjanSkrikandes….Men man lär sej av sina misstag..Har dock aldrig hänt på dom mindre båtarna,men denna är ju ca 1 meter lång

petzon
2012-09-12 22:40
#40

En nackdel med grundfillern är lukten, den är acetonbaserad så man bör använda kolfiltermask även vid kortvarig lackning.Tycker dessutoma tt den funkar bäst på mjuka träslag (lind, abbachi  och liknande) hårda träslag (bok, björk mm) lägger sig fillern på utsidan och blir för blank för att färgen skall fästa riktigt bra.

Har du förresten sett recensionen av byggsatsen i senaste Allt om Hobby? Där byggdes den radiostyrd, men jag tycker att roderstötstången verkligen skämmer modellen,  (men jag är å andra sidan rätt kräsen) tycker dessutom att det är lite futtigt med en tvåkanalare på en fartyugsmodell, det finns så mycket kul man kan styra på en sådan modell såsom ångvissleljud, ljus mm

muggebigge
2012-09-13 07:40
#41

#40…Här vart det på gränsen att det inte skulle suga in ordentligt…Men tyckte det var värt ett försök…Du skulle sett hur det såg ut innan…Vart nästan färdig o ge uppGråter…Fick dock putsa av lite innan spacklingen,då det blev en hård blank yta överst….Det kanske inte syns så mycket på bild #33,men tittar man väldigt noga ser man ett hål i botten av skrovet.Precis bakom ställningen den står på

Annons:
muggebigge
2012-09-16 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Veckan har mest bestått av målning..Lagt 6 lager grundfärg,,,våtslipat o nu äntligen börjat på slutmålning av skrovet…KrockkuddarSkrattande ditsatta på sidan…Som det ser ut nu blir det nog ett lager vitt till…Sedan väntar bottenfärgen

muggebigge
2012-09-18 08:09
#43

Fick tag på Allt om hobby i dag o lusläste artikelnSkrattande..Han tycks ha samma uppfattning av kvaliten som jag.Jag skippar oxå soffan bak på första däck…Mest därför att den gick i tusen bitar Skrikandes…Tricket med att betsa dom före o limma dom på plats tar jag som ett bra tips…Den blev otroligt vacker måste jag säja oxåCool

muggebigge
2012-09-24 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Efter många turer är nu äntligen bottenfärgen lagd…Då jag jobbar på VW blev det Transportens mörkröda…tycker den blev lagom matt

muggebigge
2012-09-24 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Tittar man noga ser man att den vita är penselmålad.Tröttnade på penselränder och sprutade den röda med sprayburk…Hadde sprutan funkat som den skulle,hadde jag även sprutat den vita…Just nu känner jag inte för o köpa en ny

zander
2012-09-25 20:38
#46

Det ser verkligen bra ut. Rätt röd färg o rak linje.  Penseldrag tror jag inte man ska fästa så stor vikt vid . På bohus syns mina penseldrag o lite ojämnheter här o var e ju som det ser ut verkligheten. Då syns det ju att det e ett hantverk o inte något som stansats ut i tusental i nån jäkla maskin o målade med en robot.

muggebigge
2012-09-25 20:50
#47

Håller faktiskt med dej…har släppt lite på kravenSkrattande…Det är ju faktiskt ett hemmabygge o inget fabriksbyggt…Var nere på Hobbycenter i Göteborg o kollade på en modell av Bohuslän…Och det ser faktisk bättre ut med lite penseldrag och lite missar här o där…Så härmed släpper jag kraven på mej självObestämd

StefanW
2012-09-26 14:21
#48

Startar en del 2 av denna spännande byggtråd!

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: