Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 15633 ggr
lindasjöberg
4/10/12, 7:17 PM

Plankning - nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har kollar runt i trådarna, men har inte riktigt hittat någon lösning på mitt problem, vilket är plankningen av skrovet. Det största problemet gäller baken på båten.

Jag försöker bygga Corel's Flying Fish och den skulle vara en bra nybörjarbåt i plankningssyfte.

Men jag vet inte hur ni lösser plankningen på baken av era skepp utan att knäcka listerna. Jag lägger llisterna i varmt vatten för att mjuka upp dem och formar dem efteråt jäms med spanterna så gott det går.

Jag har lyckats bygga Billing's Krabbenkrutter innan, men hade samma problem där. Jag fixade det met en massa spackel och målarfärg så resultatet blev bra. Men jag vill ju gärna försöka lära mig hur jag ska lösa problemet utan en massa spackel.

Alla tips och råd är välkomna!

Annons:
petzon
4/10/12, 8:08 PM
#1

Hej!

Välkommen in i träbåtsträsket. Vi är inte så många träbåtsbyggare på detta forum så det behövs verkligen fler.

Egentligen finns det bara en hemlighet bakom plankning. Tvinga aldrig in in planka i rätt läge, utnyttja plankans naturliga vilja att böja sig på vissa sätt. För att inte behöva tvinga in plankan måste man smalna av plankorna mot för och akter och vid behov lägga in kortare extraplankor. En jättebra guide till plankning hittar du  på http://modelshipworld.com/phpBB2/hptintro.php. Jag följde denna för mitt senaste bygge gallären Callmar och det blev riktigt bra. Callmar har beetsat skrov så det går inte att använda spackel, mitt första bygge som inte gick att spackla. Var lite nervös innan jag började.

lindasjöberg
4/11/12, 7:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för länken! Fanns masser med bra tips där.

Men jag funderar fortfarande lite på hur jag skulle göra på bilden ovan. Om jag inte "tvingar" de nästkommande listerna på plats, så är där ju faktiskt inga lister som kommer att täcka aktern. Redan vid andra listen uppstod det ett sådant problem och den perkar rakt fram eftersom jag inte ville tvinga den på plats. Hur löser jag den otäckta delen på aktern?

Tack för svaret Glad

petzon
4/11/12, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hemligheten är att låta listerna smalna av mot aktern och fören. Jag skulle råda dig till att ta loss de två lister du har satt på plats och börja om. Alltid tråkigt att göra om, men det tar inte så lång tid och du kommer att ha igen det, det blir ett elände att få till skrovet annars. Maqn kan inte böja en trälist åt två håll samtidigt, man böjer listen längs med och krökningen på tvären fixar man till med smala lister. Således, ju svärare krökning desto smalare lister.Skrovet ser ut att vara rätt så lättplankat ut på bilden även om det är svårt att bedöma på bild. Jag skulle tro att du inte ens behöver blöta listerna om du får dem att följa skrovet, det ser inte ut att vara så tvära böjningar.

Titta gärna en extra gång på bygganvisningen, jag har byggt en COrelmodel och det var rikm,tigt bra bygganvisning. Tror att du kommer att märka rejäl skillnad på byggsatskvaliteten jämfört med Billing Boats.

Är det dubbel bordläggning på modellen, Corel brukar ha det på sina. Lite mer jobb, men mycket snyggare resultat.

En tapethyvel från Clas ohlson är ett underbart verktyg för att fixa till listerna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=168515838.

Listerna kan behöva smalnas av rejält, dock bör man undvika smalarw än halva listbredden. Om det är omöjligt att få till utan glipor så lägg in en kortare list, sk. stealer som fyller glipan. Låt jobbet ta tid, att bygga träfartyg är en kontemplativ hobby som tar tid, jag brukar räkna med minst 300 timmar för en modell. Riktmärken för ett segelfartyg är skrov 1/3 av tiden, detaljer 1/3 och rigg 1/3. Mitt nuvarande bygge Callmar tog skrovet 120 timmar men då är det dubbelplankat. Prova varje list så att du är helt höjd med passformen innan du tar fram limmet. Använd gärna ett modellvitlim (trälim) som blir hårdare när det torkar än vanligt snickerilim som kletar ut till något gummiliknade när man slipar det. De riktiga proffsen hävdar att man aldrig skall behöva slipa bort lim eftersm man aldrig spiller, men den nivån är jg inte uppe i än.

Du bör dock känna till ett trick för att ställa in hyvelbladet. Lägg ett vanligt papper (typ skrivarpapper) på bordet, lossa skruven som håller bladet, ställ hyveln på bordet så att bladet går ner bakom pappret, skruva åt. Papprets tjocklek är precis lagom för att ställa in bladet på lagom tjocka spån.

Fråga gärna igen när du stöter på patrull, de enda dumma frågorna är de som aldrig ställs.

lindasjöberg
4/12/12, 8:18 AM
#4

Tack!

Jag tänker ta av listerna och börja om. Man vill ju vara nöjd, helt klart, med sitt arbete.

Petzon menar du att istället för att böja listen upp mot baken på båten, så ska jag smalna avlisterna istället??

P.S. Bestället ett sådant verktyg med det samma ;)

petzon
4/12/12, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det är inte så lätt att förklara i ord hur man skall göra, men jag försöker. När man väl börjar komma överrens med träet så ger det sig av sig själv. Varje båtbyggare har sina metoder och knep, för varje ny modellbåt man byggger så lär man sig något nytt. Fullärd blir man aldrig.

Jag skulle göra såhär, försöker vara så utförlig som möjligt, du får hoippa över de delar som du tycker är självklara:

1. Har du snedslipat spanten så att de följer skrovets form? Det är svårt att se på dina foton om det är snedslipat eller inte. Byggbeskrivningen bör visa hur du skall göra, Använd en lös list som du böjeröäver några spant åt gången så ser du hur mycket du skall slipa och var, låt det ta tid. Slipning av spant tar minst en kväll, kanske två om man är ovan. Slipa lite åt gången och prova med listen flera gånger tills du har perfekat anliggning mellan listen och spantet överallt. Snedslipar du inte så kommer du att få svårt att få tillräckliga limbogar och de vassa kanterna kommer att synas genom bordläggningen.

2. Lägg in Filler blocks (vad tusan kan det heta på svenska, utfyllnadsklossar?) av mjukt trä (balsa eller liknande) vid för och akter. Guiden i mitt första svar vsiar hur du skall göra. Filler blocks ger dig större yta att fästa borden i front och akter och ger deig en mjukare form på skorvet i dessa skarpt böjda partier. Lite bilder på filler blocks finns i min byggtråd för Callmar: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4e8a09a5d4ebea60b1000084-galaren-callmar?participating-4

3. Börja bordläggningen uppifrån med en hel list

4. Lägg nästa list kant i kant med den första i mitten av skrovet (där det är som bredast), böj listen mot för och akter och låt listen själv få välja sitt läge, den bör överlappa list nr 1. Markera med blyerts hur mycket den överlappar och hyvla/skär/slipa bort överlappet. Ta lite i taget och prova flera gånger. När du är helt nöjd efter en halvtimmes provande slipande prrovande ….. limmar du listen på plats.

Upprepa med de följande listerna, ta dock bara bort material på ovansidan av listen hur lockande det än är att ta bort på undersidan. Undvik att ta bort mer än halva listens bredd, lägg då hellre in kortare lister på mitten av skrovet och lägg in stealers (vet inte vad detta heter på svenska heller) Du bör klara dig utan stealers på din skrovform, men helt säker kan man inte vara.

Om det istället för överlapp blir glipor så lägg in stealers.

Hittade en bild som schematiskt visar hur du smalnar av borden och får till aktern, fören görs på ungefär samam sätt men där brukar formen vara snällare

Hoppas att min beskrivning är någotsonär begriplig. Fråga igen om något är oklart.

lindasjöberg
4/13/12, 9:18 AM
#6

Tack!

Jätte bra förklarat! Jag förstår precis vad du menar petzon. Nu känner jag mig verkligen manad att ta tag i detta.

Det är synd att så få bygger dessa modeller och därför omöjligt att hitta någon som skulle kunna visa och lära. Men som sagt så beskriver du det mycket bra och jag ska försöka.

Lägger in bilder när jag kommer så långt!

Annons:
zander
4/13/12, 1:47 PM
#7

petzon har beskrivit tillvägagångssättet jäkligt bra.

Jag vill tillägga att om du behöver böja plank när du väl hyvlat dom så e en hårfön bra till att värma plankorna. Först lite vatten o sen mycke värme. Metoden "basning" använder jag för att undvika spänningar i träet när jag sen ska limma.

Jag önskar dig lycka till o ser fram emot bilder o hur du gick tillväga.

Det finns alltid något att lära.

AChristian
4/13/12, 4:40 PM
#8

#1#3#5 Tack för lektionen och länktipset. Har byggt några båtar (Billing Boats) själv och "plankningen" tycker jag har varit det största problemet. Men det har blivit bra till slut. Med hjälp av lite spackel skall jag väl tillägga!

Nu blir man riktigt sugen på en ny skuta av ett annat märke än ovanstående. Corel kanske? Tips på andra tas gärna emot.

Nämnda hyvel finns faktiskt här redan, men har ännu inte haft anledning att använda den. Förslaget på att ställa in den var inte så dumt. Tidigare använde jag sandpapper, men det är både tråkigt och "tröttsamt" i längden.

zander
4/14/12, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Ja, hyvel kan man ju inte va utan. Med sandpapper blir ju hörnen på plankorna lite rundade med extra spackeljobb som följd. Hyveln e ju mer exakt i sin avverkning.

Verktyg man behöver e dom på bild enligt tillverkarens reklam och byggbeskrivning. Men det stämmer bara i deras fantasi. Hur klara sig utan t.ex. borrmaskin när det e hundratals hål som ska borras. Tja om man har jäkligt gott om tid så går det. Tvingar, tänger, såg, peang o filar…..(listan kan göras lång), detta nämner man inte i sin reklam.

petzon
4/14/12, 12:01 PM
#10

#9 Borrmaskin kllarar jag mig utan, handborrar allt med pin-vise, tycker att jag har bättre kontroll med den så att jag verkligen får hålet där jag tänkt mig. 2400 hål borrade jag för hand i skroveet på Oseberg för spikarna.Rakbladssåg och geringslåda klrade jag mig utan på de tre första fartygen, men skulle nu inte vilja vara utan för allt smör i småland. Peang är kanon, funkar ofta bättre än pincett, men pincett behövs också. Sandpapper upplimmat på en bit tjock plywood är mitt favoritverktyg. Det är hoppläst att hålla fast sandpapper på en slipkloss, mycket bättre att limma fast. Brukar limma fast på en rundstav också fär att slipa kurvor. Slipar man med sandpapper upplimmat och har lite träning rundar man inte kanterna på listerna. Klädnypor som är isaärtang, vända och ihopsatta igen är kanon för att hålal fast delar medan limemt torkar. mattejp för att tillfälligt hålla ihop och hålla delar som målas separat, tandpetare för att lägga på lim, peta, tälja till specialverktyg, bygga delara av mm. Tops för att torka bort färg och lim som kommit på fel plats, sedan blir det ju en del specialverktyg med åren också.

Olika byggare bygger på olika sätt och får olika favoritverktyg, det som är nödvändigt för den ene används inte alls av den andre. Det gäller att tänka sig för innan man köper de dyrare verktygen.

petzon
4/14/12, 12:17 PM
#11

#6 Kul att budskapet gick fram, det är verkligen inte lätt att förklara det som istter i fingarna. . har du vägarna förbi Norrköping så är du välkommen på modellbåtssnack.

#8 Billing boats är verkligen inget för nybörjaren, usla byggbeskrivningar och dåligt mateiral i byggsatsen gör dem till en utmaning., men de har många interssanta båtar som inte finns hos andra tillverkare.

Jag har byggt en Corelbyggsats, riktigt trevlig, kan verkligen rekommendera deras Slup http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d7139f7b9cb462239051e55-ny-pa-forumet, en riktigt trevlig båt, lagom komplex, men med mycket mer detaljeringsjobb ärn man tropr när man ser den första gången. Jättebra instruktioner som visar hur man gör allt från grunden. Bl.a. får man shälv forma årorna från lister. Det finns fler modeller i samma serie av "nybörjarmodeller",

lindasjöberg
4/17/12, 10:52 AM
#12

Om jag har vägarna förbi så hör jag av mig och du ska också vara välkommen till modellbygge-snack om du har vägarna förbi Trollhättan! Filar och putsar för att återställa skadan jag gjort, men det ska nog bli bra.

muggebigge
4/17/12, 7:49 PM
#13

Hoppas det löser sej.Har precis börjat bygga samma modell.Skulle vart kul o jämföra våra lösningar.Jag kör igång mitt bygge nu till helgen.Lycka till med bygget

Annons:
muggebigge
4/17/12, 8:24 PM
#14

Glömde skriva mitt tips :)…Gör en remsa lika lång o bred som trälisten i lite grövre papp.Nåla fast den i mitten,under första listen.Låt den sedan lägga sej så naturligt som möjligt.Sedan skär jag med en skarp kniv utmed nederkant av första.Detta ska ge dej en bra mall för att göra nästa trälist.När du mallar av tänk på att rita lite grövre.Bättre trälisten är lite större från början,det är bara o slipa fila tills den passar.Hoppas du förstår hur jag menar annars lägger jag snart ut en bild på det

lindasjöberg
4/23/12, 8:01 PM
#15

Alla tips är välkomna!

Jag är lite feg och sätta igång. Har filat spanterna, men jag känner mig fortfarande mycket osäker på hur det ska se ut back i aktern. Ska man kapa listerna som kommer sticka ut?

I aktern har de två bakersta spanten en sväng på 90 grader och den kommer med detsamma vilket gör det svårt att få en bra bas redan från början.

Jag avvaktar och tar en titt på din start muggebigge. Ta gärna bra, nära bilder på aktern, snälla =)

muggebigge
4/23/12, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Kolla in tråden Flying Fish påbörjad….kommer att lägga ut bilder allteftersom…håller med om att aktern är lite jobbig…men ge inte upp…vet inte säkert än om jag ska använda akterstycket som är med i byggsatsen eller göra en egen…tiden får utvisa hur de blir…just nu använde ja den mest som en lös mall för att kolla att rundningen blir någorlunda…du kan se på bilden ungefär hur jag tänkt

petzon
4/23/12, 9:12 PM
#17

Vet inte hur just denna modell ser ut, försöker förstå genom att titta på bilderna. Utifrån hur jg tolar dessa skulle jag låta listerna sticka ut en bit för långt och kapa efter att akterspegeln är monterad. Vad står det i bygganvisningen? Jag har bara byggt en Corelmodell och dess bygganvisning var föredömlig.

En bra metod när man är osäker är att torrpassa, bygg en bit på skrovet utan att limma. Fäst listerna tillfälligt med mattejp, gummiband, spik (om skorvet skall målas eller dubbelplanka, annars inte) När du torrpassat några plankor så ser du säkert vad som blir bäst.

lindasjöberg
4/23/12, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Blev lite sugen på testa med papperslister för att få en känsla och idag kändes det riktigt bra. Men papper är ju lite lättare att forma än trä ;)

Petzon, det står tyvärr inget i byggbeskrivningen om akterspegeln mer än att den ska monteras efter att plankningen är klar. Så har jag fattat det i alla fall.

Tack för bilden! Jag får nog dra fram akterspegeln och känna på passningen.

Det känns som att man ska lämna listerna för att sedan kapa dem och fila till dem innan nästa lager ska på. På bilden har jag ringat in mitt största problem och hur jag har tänkt mig att det ska se ut när trälisterna kommer på.

petzon
4/23/12, 10:13 PM
#19

Först var jag helt säker på att aktern skulle se ut som på en eka, d.v.s. listerna går utanpå akterspegeln, men efter att ha kollat runt på diverse bilder på nätet (googla på "Corel flying fish") så insåg jag att akterspegeln sitter ovanför däcket och då blir det ju en helt annan sak.

Du verkar vara inne på rätt spår, men det ser ut att behövas ytterligare snedslipning av det sista (eventuellt de två sista spanten) men det är svårt att bedömma på bild. Jag upprepar min rekommendation om att lägga in filler blocks av balsa eller annat mjut trä längst akter u, då kan du slipa filler blocken till rätt skrovform och bara lägga på listen efteråt. Kolla noga på ritningen så bör du kunna se hur skrovformen ser ut i aktern. Var noga med att inte tvinga in trät på plats, trolivtivs måste du smalna av andra listen rejält och kanske blir det så att tredje eller fjärde listen inte kan gå hela vägen till aktern utan avslutas tidigare.

Svårt att förklara på distans, hade jag kunnat se modellen i verkligheten så hade jag kunnat visa, nu blir det lite som att "gyttjebrottas iklädd tvångströja":-)

muggebigge
4/24/12, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Du behöver slipa av aktern lite till…har ritat upp med blyers hur det blev på min…inte sagt det är rätt,men är nöjd med formen än så längeGlad

Annons:
muggebigge
4/24/12, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu lade jag plankan över först…hoppas du ser skilnaden i tjocklek…den är däremot kapad i nederkant…plankan som ska ligga undertill tar du däremot i överkant…Bild kommer när jag kommit dit

muggebigge
4/24/12, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Vart ingen bra bild ser jag nuSkrikandes…hoppas det syns bättre på nånn annan bild senare…såppas här mycket bör du slipa av baktill

muggebigge
4/24/12, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här kan du se en annan lösning…men nått sånt här ska de bli…hittade denna bild på nätet o det är nått som jag försöker efterstäva

lindasjöberg
4/24/12, 9:09 PM
#24

Att gyttjebrottas i tvångströja känns som en helt omöjlig uppgift!

Har hittat ännu en detaljrik byggblogg på Flying Fish. Jag tror att det inte finns så mycket mer att fråga om, om just aktern, utan det är nog bara till att fila till ettt par lister och pröva sig fram.

Jag hade tänkt mig fillers, men jag har 8 mil till närmsta hobbybutik, vilket gör att det får vänta eller så får jag försöka utan. Men vad jag ser på olika bilder på nätet så verkar det vara till stor hjälp.

Att fila mer på spanten… ja, vet inte om jag behöver det.. Jag är rädd för att jag skulle slippa bort den sista ute i sidorna i så fall.

Jag tänkte faktiskt också testa att dela listen så jag fokuserar på akter och fören var för sig, till att börja med.

Muggebigge, tack igen för att du delar med dig av bilder och teknik. Lite suddiga bilder dock. Jag följer ditt projekt med spänning!

petzon
4/24/12, 10:22 PM
#25

#24, så Tubra har lagt ner, det var bra många år sedan jag var inne hos dem och köpte lim. Beställ balsa på nätet om det är långt till närmsta hobbybutik. MJ Hobbyexperten har enhetsfrakt 29 spänn. ett 10 mm flak räcker till en flera båtar. På bilden i #23 ser man tyudligt vad som kan hända utan fillers i fören, listerna är inte snyggt böjda utan mer knäckta över spanten.

muggebigge
4/26/12, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Linda jag tycker du ska kolla Runt lite på byggfirmorna i Trollhättan…XL-Bygg tex…dom kan ha balsa o faner hemma…Köpte själv lite faner som jag ska ha till mitt bygge på XL i Mellerud…Har en fråga till angående hur du börjat lägga listerna….Jag gjorde som så att jag följde däckets linje på första listen…lägg listen under för o akterdäck först…då ser du att du får slipa av en hel del i aktern för att plankan ska gå runt…den ska ligga närapå plant baktill…Tittade lite på din första bild här inne…Första listen ska ligga ungefär där du har tredje brädan

muggebigge
4/26/12, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Satan i gatan va dåliga bilder ja tar…Försöker med denna oxåSkrattande

Annons:
lindasjöberg
4/26/12, 9:06 PM
#28

Ja, får kolla runt i Trollhättan, om inte det blir en tur till Göteborg snart.

Lite suddiga bilder fortfarande ;) men jag får ändå en idé om hur det ska se ut.

Jag har ju som ni sett gjort lite fel från början och jag kunde inte få bort översta listen, som ju sitter för högt upp. Men jag ska göra det bästa av situationen och går det helt åt skogen finns det alltid spackel och färg ;)

Har bestämt mig för att väntar med att fortsätta plankningen tills jag fått tag i balsa.

muggebigge
4/26/12, 9:20 PM
#29

Lägger ut lite bilder i tråden Flying Fish påbörjad….Har du vägen förbi Mellerud är du välkommen in till Jannes Biltjänst…Ligger nästan mittemot polisen…Det är den gula VW/AUDI verkstan…Lycka till

lindasjöberg
4/30/12, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Det blev en resa till Göteborg och helgen har jag karvat balsa mellan spanten. Det gav en mycket bättre syn på hur linjen ska se ut och jag hoppas att det kommer ge mig den hjälpen om behövs för att få ett fint skrov.

Men efter jag satt de första listerna, så jag fortfarande mycket missnöjd. Kan bero på att jag har gjort fel från början.

Jag hoppas att jag ska greja det ändå, så jag kämpar vidare ;)

petzon
4/30/12, 8:37 PM
#31

Ser bra ut, nu kommer det att gå mycket lättare

muggebigge
4/30/12, 8:57 PM
#32

Som det ser ut på bilderna har du fått till högersidan väldigt bra…Hoppas det ordnar sej….Om inte annat finns det ju spackelSkäms….Det ska ju på ett lager plank till, så det är ju mest formen en vill åt i första varvet…Kämpa på

julle doris
1/29/15, 11:02 AM
#33

Hej Det finns specialtänger för att böja listerna i ändarna,har själv en sådan fungerar väldigt bra😉

Upp till toppen
Annons: