Annons:
Etikettdiorama
Läst 4907 ggr
Roca
1/8/12, 1:00 AM

Flak 88 dio, Airfix+AB Figures

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu startar jag ett nytt bygge samt tråd, jag kommer att bygga en 88 mm Flak-kanon från Airfix, med servis från AB figures (metallfigurer), i skala 1/76. Än så länge så är gubbarna bara målade i ansiktena och på händerna;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
ElLobo
1/8/12, 1:08 AM
#1

Jag tycker gubbarna ser väldetaljerade ut. Riktigt bra.

Azgaron
1/8/12, 1:30 AM
#2

Fina figurer Peter! Bra start! 88mm kanon är ju kul!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Dioramabyggare
1/8/12, 2:08 AM
#3

#0: Synnerligen välmålade gubbar! Snyggt jobbat! Och de är väldigt väldetaljerade också, med tanke på den lilla skalan. Det ska bli väldigt intressant att se de i färdigt skick!

Roca
1/8/12, 12:49 PM
#4

Tack ska ni ha, ja gubbarna är riktigt fint detaljerade, kan verkligen rekommendera AB Models, säljs via Milicast i Skottland. Målningen går vidare ikväll, om jag orkar Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
1/8/12, 6:53 PM
#5

Spännande projekt Roca. Ser mycket bra ut!

Roca
1/8/12, 7:52 PM
#6

Tack Charlie!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
1/15/12, 1:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Just nu tycker jag att det är roligast att måla figurer. Nu har AB Figures´ Flak-88 crew fått hudfärg samt första strykningen Humbrol 71 på unformerna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
1/15/12, 11:17 AM
#8

Ser riktigt bra ut. Inte lätt att måla i den skalan.

Azgaron
1/15/12, 12:11 PM
#9

Ser bra ut Peter! Nä, det är ju rätt pilligt att måla figurer i 1/72 eller mindre.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Roca
1/15/12, 6:59 PM
#10

Tack Charlie och Håkan! Nej, det gäller att inte ha för skakiga händer och använda ganska så fina penslar Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
1/15/12, 10:26 PM
#11

Snyggt Pete.
Nej att måla gubbar i denna storleken är inte någon dans direkt.
Jag skulle behöva sätta mina händer i ett skruvstäd om jag skule får det att ser bra ut.Flört

Charlie82
1/15/12, 10:40 PM
#12

SkrattandeSkrattande

Roca
1/16/12, 11:08 AM
#13

Skrattande Tack Tunnan! Får inte bli för mycket kaffe bara så går det ganska bra här. Har kommit igång ordentlig med byggandet/målandet igen, nu sprids grejorna på alla tomma ytor i huset Flört, nymålade halvbandare i tvättstugan, gulnade dekaler med hakkors upptejpade i fönstren för att blekas och dammiga flygplan i bokhyllorna, små artillerister på diskbänken… Flört, man har en förstående sambo som tur är…

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
1/17/12, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu är själva pjäsen ihoplimmad!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
1/18/12, 7:45 AM
#15

Tjusigt! Snyggt byggt Peter!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Charlie82
1/18/12, 8:35 AM
#16

Sicken härlig mörsare! Skrattande

Roca
2/16/12, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tack, Håkan och Charlie!

Nu har dioramat börjat ta form; det finns fortfarande en hel del att göra med målning och bättring. Även boggies saknas ännu på plattan.

Den här pjäsen ingår i I. bataljonen/Flak-Regiment 33, som tjänstgjorde framförallt inom pansarbekämpning, i Nordafrika mellan februari 1941 och maj 1943, då enheten förintades/gick under. Man använder sig av Flak 18, 88 mm, samt som dragfordon SdKfz 7, 8t. Förutom servisen så syns även självaste GFM Rommel till bredvid pjäsen, entusiastiskt vinkande, samt även general Ramcke (på halvbandaren) som tjänstgjorde med sin fallskärmsjägarbrigad i Nordafrika. De har anlänt i en Kübelwageni vilken mannen med avståndsmätaren genast tagit plats. Tidpunkt? Kan vara första eller andra slaget vid El Alamein (juli/oktober -42), eller i Tunisien -43. Ramcke var dock ute på egna äventyr under andra slaget vid El Alamein och Rommel lämnade Afrika i mars -43.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/16/12, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

En fråga har jag förresten; kanonen samt halvbandaren kommer att märkas med det taktiska tecknet för 21. Panzer-Division, samt med Afrikakårens palm med hakkorset, eftersom förbandet var underställt dessa även om det ingick i Luftwaffe. Men vilket taktiskt märke/tecken ska jag använda för Flak? Det fins en del olika märken på dekalarket från min Fujimi Kübelwagen, vet inte om nåt passar, syns dock knappt. Skulle kunna vara ett långt streck och två korta som ser ut som kanonrör och däck kanske?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/16/12, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här en bild där märket finns med, svårt att tyda

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
2/16/12, 2:12 PM
#20

Märket på tillbehörssetet ska tydligen vara Matador Models, men han jag frågade var inte säker på om det fanns att köpa längre.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Roca
2/16/12, 7:21 PM
#21

Tack Håkan för tipset! Jadå, tycks finnas kvar:

KCG12 i listan på Matador Models webbsida! tycks vara med motor till dragaren också.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
2/16/12, 10:15 PM
#22

Gott att höra! Kanske skulle man skaffa sig en sats och bygga en till!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Roca
2/16/12, 10:37 PM
#23

Kör i vind! Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/17/12, 10:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

The real thing! Från senaste resan till Wien, uppåtriktad dock, mot "die Amis da oben" och utan skyddsplåt.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/17/12, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och en Kübel, ska sätta dit en sån här dekal på min också

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
2/17/12, 11:59 AM
#26

Fina bilder!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Roca
3/23/15, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Nu var det ett tag sen som jag jobbade på mitt diorama med "Acht-Acht" ; nu har jag målat sidorna på bottenplattan med akrylfärg och ska snart detaljera kanonens transportboggier med hjälp av Matador Models set.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Dioramabyggare
3/23/15, 3:12 PM
#28

#0: Ja, verkligen jättefina figurer, och skickligt målade! Bra gjort!

Vad för gula saker är det i bakgrunden?

Roca
3/23/15, 5:21 PM
#29

Tack! Nja, det var så länge sen jag tog just den bilden, men jag tror att det var några trasiga delar till ungarnas bilbana 🤔

I alla fall, bygget fortsätter ikväll så fort nämnda barnaskara behagar somna 😉

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/25/15, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

De två boggies för kanonen, vilka tillsammans utgör en:
Sonderanhänger 201

håller på att detaljeras med kabelrullarna i vitmetall från Matador Models. Jag skar ned byggsatsdelen och superlimmade dit de tvådelade rullarna. Jag kommer också att montera hjulen förstås, dragstång, sits för ena boggien, lite verktyg och kanske ett reservdäck, ett par bensinfat…

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
3/25/15, 12:13 PM
#31

Ser bra ut Peter! Jag ser fram mot fortsättningen!

Roca
3/25/15, 1:52 PM
#32

Tack Calle! Ja, jag tror jag kommer att gå lös rejält med detaljeringen innan detta är över…😃

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/25/15, 2:17 PM
#33

Åhå, efter att ha läst på kan jag konstatera att Airfix modell är en "Mischmasch" av olika versioner. Om jag ska bygga en Flak 18 med SdAnh 201 ska det inte vara några kabelrullar på frontdelen av min Anhänger…kanonens rör verkar dock vara representativt för en Flak 18? Men så läste jag att rören kunde bytas ut mellan de olika modellerna Flak 18, 36 och 37. Nåväl, då spelar det ingen roll, min kanon kan få vara en Flak 36 med 18-rör samt SdAnh 202, som hade fyra kabelrullar 😂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/25/15, 4:13 PM
#34

Men men, Airfixmodellen har cirkulära stödfötter underst, som Flak 18, (inte fyrkantiga som på bilden i #24, det är väl troligen en Flak 36/37, den har också mät/visningsinstrumenten på sidan), så det blir nog till att bygga en framdel av SdAnh. passande Flak 18, alltså karva bort all antydan till kabelvindor på framdelen samt slipa ner snyggt. Får bli till kvällen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
3/26/15, 9:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Så har jag kommit en bit till med bygget; kabelvindor, reservhjul och bromsarsits på bakboggien, ett par medförda bensinfat och verktyg monterade på framdelen. SdKfz 7 har fått ett nytt "nattlyse" (Tarnscheinwerfer) på framskärmen och kommer också att vidare detaljeras med lite backspeglar, Peilstangen (så heter breddindikatorerna på tyska 😉) med mera.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/30/15, 12:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Så är målning, montering och vädring av boggierna nästan klart! Då SdAh 201 endast hade enkla hjul på främre boggien så fick jag lite hjul över, blir säkert bra att ha. Reservhjulet ramlade dock av, så det fick direkt tjänstgöra som ordinarie, så slapp jag måla ett till just nu 😉

Halvbandarens vindruta såg så naken ut utan glas, så jag tog och kapade loss den, virade in den i en bit näsduk, doppade i trälim/vattenblandning och voila! Så har vi en nedfälld vindruta skyddad av presenning/tältduk! Ska bara måla den och montera breddindikatorer, så borde själva fordonet också vara klart.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/31/15, 12:52 AM
#37

Som en parantes kan nämnas, att min favorit-figurtillverkare AB Figures, efter en period offline nu har öppnat för business igen, i Australien! (var i UK innan)

AB Figures

Dessa är alltså metallfigurer i skala 1:76 och i min mening med närmast oslagbar detaljnivå i gjutningarna. Anatomin är i klass med Preiser, förutom kanske en tendens till "wargaming style" med lite för stora huvuden (deras slogan innefattar ju även denna målgrupp).  Men nu fattas bara att samtliga tidigare set återutges. I nuläget är det mycket SS och Fallschirmjäger, jag behöver mera DAK-ökensoldater!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
4/1/15, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Vi ska hålla den här fönsterbrädan till siste man och sista patron!

Klart projekt 🙂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
4/1/15, 11:01 PM
#39

#38:😂

[Hayabusa]
4/2/15, 10:37 AM
#40

#38 Trevligt bygge, men måste fråga; Är det snö du har utanför fönstret?

[Roftic]
4/2/15, 12:14 PM
#41

Fint bygge! Gillar dina dio/vignetter skarpt Peter!

Annons:
Roca
4/2/15, 2:28 PM
#42

#39 😉

#40 Tack Stefan; ja haha vi bor i olika landsändar 😎, här hade faktiskt den mesta snön tinat bort för ungefär en vecka sedan och barnen börjat cykla osv, och så kom det en sån där typisk (för Norrland iaf) bautaladdning med snö, bakslag! 🥶 Trevligt då med lite ökenbyggen 🥵

#41 Tack Daniel, kul att höra! 🙂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
4/2/15, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Och en bild på lite närmare håll!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
4/2/15, 2:44 PM
#44

#42 Haha, sannerligen ett avlångt land vi bor i. Här börjar det bli dags att klippa gräset snart.

Upp till toppen
Annons: