Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 5013 ggr
SentiC
10/12/11, 4:35 PM

GB 43: Heller PzKpfw 35-H

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var det dags för mitt första grupp bygge. Cool

Jag tänkte ställa upp med Hellers gamla model av en fransk PzKpfw 35-H som senare tyskarna tog över.

Bygget består av 4 st plast sprues var en är figurer (2 st franska enligt min efterforskningar).
2 st plast länka med en extra kedja.
Sen skulle den innehålla 2 st koppar kedjor (enligt reviwes på nätet) jag fick dock bara 1.

Jag kommer bygga den rakt ut boxen. Hoppas passformen inte är allt för dålig, tanke på åldern. Jag är rätt ny på spackling mm.

Här har ni lite bilder.

MvH Anders

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Annons:
SentiC
10/12/11, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lite sprues:

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/12/11, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kära figurer som troligt kommer målas som tyskar även om de nu är fransmän.

Här ser ni också 2 koppar kedjor, men jag fick bara en i min byggsats….Foten i munnen

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/12/11, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Inte speciellt många dekaler att välja på Gråter

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/12/11, 4:54 PM
#4

Då skall bygget starta.
Jag valde att sätta ihop stommen först, gahhhrrrghhh hatar när den inte kommer i ett stycke.

Slänger upp mer bilder efterhand så fort jag hinner

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/12/11, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här har vi 3 st bilder över stom-bygget. Passformen är so far so good Skrattande

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/12/11, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Annons:
SentiC
10/12/11, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lite trixit var det att få dit de första delarna.
Men nu har jag fått lite problem med passformen. Delen som täcker främre delen passade inte speciellt bra. Nästan en glipa på 1 mm. hoppas mina dåliga spacklings skills räcker till. Ni ser förhöjningen precis under första tejp bitenRynkar på näsan

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/12/11, 9:27 PM
#8

Nu vill jag har lite hjälp. Om man vill ha info om en tank hur/vart är det lätast att finna information. Tex färg/cammo/interiör mm ? Googla/böcker mm tänkte bli lite seriösar så hjälp sökes hur gör ni ?Cool

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Joppo
10/12/11, 9:44 PM
#9

Fråga Öken-Erik Skrattande Han vet det mesta och lite till om de allierades stridsvagnar.

Gällande böcker vs. nätet så föredrar jag personligen böcker. Dels är de enklare att hantera vid byggbordet samtidigt som det är softisch att läsa referenslitteratur innan man somnar.

Det finns ett fransk förlag som heter Editions du Barbotin som gett ut en bok om just din stridsvagn. Du hittar den här: http://www.minitracks.fr/Hotchkiss_H35.htm Jag har några av deras böcker och jag tycker de är bra och är hyfsat prissatta.

/J

SentiC
10/13/11, 10:03 AM
#10

#9 Får ta och lägga hans namn på minnet till senare byggen Glad

Angående böcker vs internett så håller jag med dig,känns bättre och enklare att använda en bok.

Finns det några andra böcker du/ni andra kan rekomendera. Då menar jag om alla olika tanks. Tex sherman/phanter mm detta för sernare byggen.

Nu skall jag se vad minitracks har att erbjuda Flört

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Joppo
10/13/11, 11:08 AM
#11

Jadu… Det är ju ett rätt stort ämne… Böcker alltsåGlad

Här är några förlag som jag spontant kommer att tänka på som jag tycker är bra:

Canfora: http://www.canfora.se/products-page/canfora

Canfora är ett svenskt förlag som drivs av en kille som heter Toni. Jag har de tre senaste av hans böcker och de håller alla världsklass tycker jag. Alla foton i böckerna är riktigt fina och inspirerande samtidigt som modellbygget är riktigt bra. Eftersom du efterlyser en bok om Panthern så tycker jag du ska kolla in hans bok som heter just "Panther". Den är grym…

Osprey publishing: http://www.ospreypublishing.com/

Ett engelskt förlag som ger ett massor av olika krigsrelaterade böcker. Enligt mig gör de bra och framförallt prisvärda böcker. De går bland annat att köpa på svenska Adlibris.

Panzerwrecks: http://www.panzerwrecks.com/

Panzerwrecks ger ut rena fotoböcker med gamla fotografier från andra världskriget. Bilderna håller varierande kvalitet pga att de i många fall är tagna av soldaterna själva, men de ändå väldigt intressanta att titta på.

Ett tips när det gäller mer allmänna krigsböcker är att hålla ögonen öppna på loppisar. Där har jag hittat en hel del böcker till mycket bra priser. Även allmänna biblotek brukar ha del göttiga titlar :)

/J

[Hayabusa]
10/13/11, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Böcker är trevligt Glad

Här är ett häfte från Squadron Signal som jag tycker är bra. Ja, om man är ute efter info om Shermans, vill säga. Gäller det US pansar, så har en herre vid namn Steve Zaloga skriver flera bra böcker/häfte. "Armored Thunderbolt" av Zaloga gillar jag.

Thomas L. Jentz är en annan läsvärd författare, tycker jag. Hans bok om Panther gillar jag.

Som sagt, det finns många intressanta böcker men tyvärr även en del mindre bra.

/S

BjarneS
10/13/11, 1:35 PM
#13

Vill du veta något om franska fordon så är den här sidan oumbärlig:

chars-francais.net/

Klicka på Chars och gå ner till 1935 så hittar du Hotchkiss. Texten får du köra i något översättningsprogram om du inte kan franska.

Lite bilder på en Hotchkiss 39:a

modelarmour.com

Lite info om slaget om Frankrike:

http://www.tbof.us/

Här är lite mer info:

www.france1940.fr/

Angående cammo, ska du ha den tysk så är det grå som gäller, som fransk har du massor av underbara cammon att välja på.

Lycka till

Bjarne

Annons:
SentiC
10/13/11, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#11 Ooo här var det länkar som jag bara måste spara till framtiden Flört Tackar

#12 Mycket välkommnande info tackar

#13 den franska sidan hade väldigt mycket bra information, här skall läsas och sparas Cool

--------------------------------------------------------
Satt och spandade på lite böcker vad tycker ni om denna serie, bifogar en bild (bry er inte om vilken tank det är)

de kostar ca 13 pund dyrt billigt ??
Edit : Är dessa bara steg för steg bygge ?? hum ?

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

[Hayabusa]
10/13/11, 10:01 PM
#15

#14 Har inte kollat i just den boken du visar, men har två andra i samma serie. Innehåller en hel del nyttigt, men de tenderar att bli "gamla" rätt fort eftersom det kommer ut nya byggsatser hela tiden. Ska man generalisera, så riktar dessa böcker in sig på de som vill detaljera/modifiera ett specifikt objekt. Hur man får ut det mesta/bästa av en viss byggsats, vad man bör/kan detaljera, ändra etc.

AATC-86
10/14/11, 10:48 AM
#16

Personligen så är jag väldigt förtjust i de böcker/häften som ges ut av Concord Publications. De har mycket att välja mellan, och de brukar innehålla en massa spännande foton och information.

Jag brukar köpa dem från eBay.

Joppo
10/14/11, 12:27 PM
#17

#14 Jag har några stycken böcker från Ospreys Modelling-serie och jag tycker generellt sett de är bra. För min egen del så tittar jag först och främst vem byggaren/byggarna är innan jag köper nån av de där böckerna eftersom det är rätt avgörande när det gäller stilen på målningen och vädringen. Exempelvis så är jag väldigt förtjust i "Modelling the t34/76" eftersom den innehåller väldigt fina modeller av bland annat Mig Jimenez och Adam Wilder medan jag inte lika förtjust i exempelvis "Modelling US Army Tank Destroyers pf WWII" pga författaren Steven Zalogas målningsstil.

Stefans synpunkter gällande att böckerna åldras ganska snabbt är också bra att ha i bakhuvudet innan du köper en av dessa böcker. Vissa av titlarna är till exempel utgivna innan 2000-talet innehåller ju oundvikligen en hel del gamla byggsatser.

13 pund är ca. 135 kronor vilken jag anser vara billigt i sammanhanget. På Adlibris kostar dessa böcker runt 150 kronor och skickas fraktfritt vilket antagligen blir billigare än att beställa dem utomlands.

SentiC
10/14/11, 2:41 PM
#18

Resaverat till Svara från bok kommentarer

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/14/11, 2:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tänkte uppdatera bygget lite:

Tamiyas white putty har smetats ut och var inför denna bild redo att slipas ner.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/14/11, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag är som sagt rätt ny på detta. Men resultatet blev klart godkänt. som ni kan se här efter ett lager test färg.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Annons:
SentiC
10/14/11, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Idag har jag fortsatt bygga och kommit ganska långt (är hemma sjukFlört)
Tornet är klart samt alla hjul är redo. Hjulen sitter i en "hållare" med stötdempare på denna tank, det är också första gångne jag byggt hjul som inte går att fästa i efterhand. Men men det får bli lite detalj målning senare.

Så här ser dem ut.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/14/11, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här har vi alla delar sorterade. Bara min figur som inte kom med. Han skall för övrigt senare sitta i luckan vilket gör att de får bli lite inrednings färg på tornet.

Nu blir det att grund måla alla delar. Later Tungan ute

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Joppo
10/14/11, 3:54 PM
#23

Tjusigt! Franska WWII-tanks har allt en viss charm Glad

[Tunnan]
10/14/11, 10:45 PM
#24

Riktigt snyggt jobbat.

SentiC
10/14/11, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#14-15-16 Jag tackar för alla kommentarer om böckerna och bestämt mig för att forska lite mer om det fast får nog starta en ny tråd om det där ni får kommentera Flört

Planerna är att fixa en bok om en Panther och en om Marader II det är mina nästa byggen. Gamla byggsatser från tamiya

#23 Jag har inte så mycket kunskap om dem, men jävlar vad liten den är Tungan ute kolla denna bilden där jag provisoriskt satt ihop allt med dubbelhäftande tejp.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Roca
10/14/11, 11:42 PM
#26

Här går det framåt! Ser fint ut!!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

SentiC
10/16/11, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#26 Javar lite sjuk i nnan helgen så hade tid över Cool

Men nu har nästa problem kommit. Eller problem är det väll inte mer än tolkningsfråga.

Iallfall German Panzar Grey…. vad inne bär detta.
Jag köpte en burk från Tamiya. Målade tanken och tyckte resultatet blev väldigt svart aktigt. Efter lite googlandes verkar det som att orginal panzar grey är svart aktig, MEN det finns en tendens att folk som bygger modeller mjukar upp den med lite blått. Här ser ni min grundad.
* Blir den för mörk?
* Stämmer mina uppgifter om nyanserna?

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Annons:
starhawk
10/17/11, 7:36 AM
#28

#25: vad är en Marader II? är det möjligen en felstavad Marder II?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

SentiC
10/17/11, 8:37 AM
#29

#28 ja de stämmer, jag skriver som en kratta:(

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

AATC-86
10/17/11, 9:22 PM
#30

SentiC,

Det tycks som om den tyska panzer-grå var så pass mörk att den ibland misstogs för svart (t.e.x. i Wolf Heckmans "Rommels krig i Afrika"). Så personligen tycker jag att den nyans du använder funkar.

Anledningen till att folk ofta använder en ljusare nyans av grå är - kan jag tänka mig - dels p.g.a. "skalaeffekten", det vill säga att en mörk färg ser mycket mörkare ut på ett litet objekt än på ett stort. Och dels för att tanks tenderar att vara ute i sol, regn och snö, och då bleknar färgen.

Hade du förresten tänkt använda figuren på bilden? Han ser nämligen ut att ha fransk uniform på sig, och du bygger din vagn som tysk förstår jag. Flört

SentiC
10/17/11, 10:37 PM
#31

#30 jag gillar inte min färg, den känns precis som du säger för mörk. Men ivrig som jag var så har redan dekalerna satts på samt att jag lackade den med matt lack. Jag tror nog att färgen kan bli ok. Annars kanske man kan stryka över ett gråaktig filter? (har highlightst lite ytor med en ljusare färg) Angående figuren så har du helt rätt, han e fransk. Tänkte måla honom för att få lite mer liv på bygget. Bättre än inget tänkte jag. Iofs var där en till figur. Skall bygga ihop honom och lägga upp en bild, så får ni med lite mer kunskap avgöra vart han kommer ifrån. Jag tror dock att han är från samma land.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

AATC-86
10/17/11, 11:38 PM
#32

Jag är själv väldigt ny på det här med filter och oljefärger, men vad jag förstått så kan man absolut ljusa upp modellen, eller partier av den, på just det viset. Att pröva bör inte skada.Flört

SentiC
10/18/11, 10:55 AM
#33

Nu behöver jag lite mer info.

Angående chipping. Tanken är mörk som tidigare beskrivits, så de kommer inte direckt synas mycket om jag chippar med en mörk röd färg(tror jag iallall).
Men då kommer frågan, när tyskarna tog över denna tanken, de exemplar som var målade i fransk cammo, målade tyskarna sin panzar grey rakt över den? om det är fallet så borde ju chipping av den franska färgen synas och på så vis göra chippingen mer ögonfallande.

Dessamma gäller larvfötterna, kan man måla dessa i en ljus färg? antar iofs bara att fransmännens larvfötter var ljusa.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

AATC-86
10/18/11, 11:38 AM
#34

Larvband har i regel ingen riktig färg, utan är oftast omålad metall. Så hur du målar dem beror lite på hur du tänkt framställa din stridsvagn.

Jag har sett band som är genomrostiga, men även de som är grå-metallic med fläckar av rost. Det beror nog på lite var och när stridsvagnen befinner sig, och vad den varit med om.

Annons:
SentiC
10/18/11, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#34 Jag tänker nog måla dem i en ljus färg men de kommer vara rostiga och skitiga samtidigt. Men behöver lite ljus på min mörka tank tycker jag.

Iallfall så här ser han ut just nu efter dekaler och en wash.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/18/11, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

NI får ursäkta kvaliteten på bilderna men Tjejen har beställt en kamera men den hade lite leveranstid. Så fram tills dess blir det mobilkameran Cool

Här har vi en till blid

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/18/11, 8:00 PM
#37

Nu vill jag att ni kunniga verkligen hjälper mig för u står jag lite still.

Angående chipping. Tanken är mörk som tidigare beskrivits, så de kommer inte direkt synas mycket om jag chippar med en mörk röd färg(tror jag iallall).

Men då kommer frågan, när tyskarna tog över tanken, de exemplar som var målade i fransk cammo, målade tyskarna sin panzar grey rakt över den? om det är fallet så borde ju chipping av den franska färgen synas och på så vis göra chippingen mer ögonfallande.

Funderingar? Hjälp ?

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/18/11, 8:00 PM
#38

dubble post :/

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

AATC-86
10/18/11, 8:10 PM
#39

Ser lovande ut tycker jag. Glad

Joppo
10/18/11, 9:22 PM
#40

Angående chippingen så kan du "highlighta" skrapningarna med en ljusare variant av basfärgen för att de ska framträda bättre. Dvs först målar du "chipsen" med en blandning av pansargrå och vitt och sedan fyller du vissa av dem primerfärg eller rost. Bilder hittar du här: http://www.network54.com/Forum/110741/message/1252249382/VK3001%28H

Vill du har ytterligare variation kan du ju även måla några av chipsen i franska färger som tittar fram. Om det görs på ett subtilt sätt kan det säkert bli rätt effektfullt Glad Lycka till!

/J

IKV91
10/18/11, 9:29 PM
#41

Hej!

Ditt bygge ser lovande ut. Jag tycker att Joppo har ett bra förslag, fram med lite franska färger!

Roger

Annons:
SentiC
10/19/11, 5:54 PM
#42

#40,41 jag håller med er båda. Skall försöka få fram lite ytor med gamla camot sen kör jag ljusa blåa chippningar med mörk röd i. Då e frågan hur jag gör för att få fram cammot snyggast. Hum

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/19/11, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Då skal lvi se vad ajg har knåpat med ikväll Cool
Först hur jag tänkt mig i teori.

Mål: att uppnå ett slitage på den tyska målningen så att man ser det franska camot under. Alltså att tyskarna målade sin german grey rakt över.

Så här gjorde jag.
steg ett ta bort färgen där jag planerat ta fram camot. Varför? För att inte skapa för mycket lager på lager färg på vissa ytor bara.

Tog lite pappers dukar och dräkte dem i Air brush cleener. sen placerades dem ut på tanken. Efter en srund drogs färgen under bort med en pensel samt papper.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/19/11, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Sedan var det att lägga ett nytt lager primer. för att sen märka ut camot. Detta gjordes med en penna så här såg det ut.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/19/11, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Sen var det bara att måla camot  Tungan ute

Här e resultatet.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

SentiC
10/19/11, 9:08 PM
#46

Stora ytor med camo… ?? ja jag vet men ta det lugnt nu.

Nästa steg är nämligen att använda min masksoll och dutta ut den över cammo områdena. Sen måla tanken med samma panzar gey igen så den får en fin yta.

Sen skall jag skrapa fram ccamot igen. Som salt metoden men med silikon typ.

Tänkte ta några större skador så man ser 2 färger och den svarta lingen samtidigt.

Så är tanken hoppas resultatet blir de samma Skrikandes

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Joppo
10/19/11, 10:08 PM
#47

Spännande metod Glad Jag ser fram emot fortsättningen.

/J

ElLobo
10/20/11, 9:43 AM
#48

Det är lika bra att starta del 2 av den här tråden.

Länk: Del 2

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: