Annons:
Etikettallmänt
Läst 1383 ggr
MarkusN
2011-08-27 11:16

Permission to come aboard

Hej byggare!

Efter att ha smugit omkring på forumet en tid så var det dags att regga mig - och presentera mig.

Är 35 år och boende i Helsingborg. Har byggt modeller till och från från det att jag blev betrodd med egen färg och pensel som grabb Oskyldig .

Då var det plast som gällde, först flygplan, sedan fartyg och därefter en mängd pansar. Sedan vid gymnasiet försvann intresset och kom tillbaka först när alla mer eller mindre seriösa studer var avklarade, då jag saknade att ha något att pilla med och återupptäckte hur rofyllt modellbygge kan vara!

Idag bygger jag nästan uteslutande träfartyg, en fin balansgång med en sambo som inte riktigt förstår att jag behöver minst 100kvm arbetsyta Flört. Så inte bara byggandet utan även val av modell är en utmaning ibland när det ska vara både litet men ändå utmanande bygge.

Håller för närvarande på med en kanonbåt från Amati kallad Arrow. Dess historiska ursprung är något oklart, men det är inget som bekymrar mig längre.

Hoppas på mycket utbyte och inspiration här hos er, det märks på tonen och nivån i diskussionerna att detta är "stället"!

Önskar en fortsatt trevlig dag!

//Markus

Annons:
[Hayabusa]
2011-08-27 11:29
#1

Välkommen!

Belgarion69
2011-08-27 12:14
#2

Välkommen Markus

Belgarion - amatör på tillväxt

ElLobo
2011-08-27 12:45
#3

Varmt välkommen, och ett stort grattis som medlem nummer 1000!

StefanW
2011-08-27 13:30
#4

Välkommen in! Glad

Stefan - Modellbyggare

petzon
2011-08-27 19:33
#5

Välkommen. Kul med ytterligaren en träbåtsbyggare. Vi är i minoritet på siten, men vi verkar bli fler och fler

JaguarMkVII
2011-08-28 09:03
#6

Välkommen ombord! Jag bygger en hel del fartyg i plast men har funderat på att bygga en trämodell. Hjärtat säjer en scratchbyggd Kronan men jag bör nog ha nåt annat under bältet först tror jag…

Annons:
starhawk
2011-08-28 12:39
#7

Jag har bara pulat ihop en enda träbåt i mina dar det var en amerikansk passbåt hette det, den hade jag radiostyrning och diverse glödstiftmotorer i och terroriserade sjölivet i diverse sjöar innan den till slut fick gå till de sälla jaktmarkerna.

Nästa båt blev ett scratchbygge baserat på Norrköpingsbåten vars spantrutor jag hittade i en Allt om Hobby och skalade upp, fast den blev i plast/glasfiberarmerad plast, javisst ja! spanten var i trä, plywood närmare bestämmt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MarkusN
2011-08-28 14:24
#8

Tack för välkomnandet! alla!

#5 Ja, men å andra sidan är det ju inte så många nu som kan genomskåda våra quick-fix när vi gör misstag, något av det bästa med trä! Flört

#6 Jag provade en ubåt i plast för ett tag sedan (1:350 VII/c), klarade förvisso av etsen, men insåg att allt som är mer koplicerat än en ubåt skulle ge mig hjärnblödning… Så jag håller mig till trä! Alla ni som kan hantera de allt mindre och pilliga detaljerna imponerar stort på mig!

Jag har lärt mig den hårda vägen och gett mig på projekt som jag borde ha insett jag inte skulle reda ut! Numera nöjer jag mig med att inse att linjeskeppen blir något jag är redo att hantera vid pensionen eller nått!

#7 Ja hur många byggen har inte drabbats av plötslig explosion i krutdurkarna? Visste ni tex att Bismark egentligen sänktes med Kinapuffar i Helge Å utanför Kristianstad först 1987? Jag såg det med egna ögon… Cool

Upp till toppen
Annons: