Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 6125 ggr
IKV91
2011-06-20 18:41

GB 42: Dragon 6441 Sherman M4 Composite hull PTO

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag lägger upp en tråd med mitt bidrag till detta gruppbygge.

Jag tycker att denna variant av Sherman är riktigt märklig. En gjuten framdel (som M4A1) sammanfogas med en svetsad bakdel(samma som M4).

Jag avser påbörja bygge i ganska snar framtid, förhoppningsvis efter midsommar.

Roger

Annons:
[Hayabusa]
2011-06-20 20:38
#1

Fint, Roger! Det blev en "Composite Hull", det gillar jag. Tycker att den har ett coolt utseende, speciellt som Firefly. Bra val Glad

starhawk
2011-06-21 13:36
#2

Den där varianten är inte så vanlig, har inte sett så många av den, kul bygge IKV91

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

IKV91
2011-06-21 17:46
#3

Hej!

#1,2 Efter mycket vånda valde jag en US army variant av M4 composite. Dragon har den även som Firefly variant (6228). Jag uppfattar att det är ca 400-500 vagnar tillverkade i composite variant. Företaget som tillverkade dessa gjorde 1676 M4 vagnar under perioden augusti 1943 - jan 1944 och tillverkningen av composite varianten startade sent 1943.

Det finns ganska många bilder på Firefly varianten.

Nu ser jag fram emot Miniarts nya "tank crew"

http://miniart-models.com/HQ_IMAGES/BOX/1_35/35135.jpg

http://miniart-models.com/HQ_IMAGES/BOX/1_35/35126.jpg

Roger

[Hayabusa]
2011-06-21 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Jag köpte det här häftet från Squadron Signal. Inte dum alls, måste jag säga. Eftersom du gillar Shermans, Roger, så kan jag rekommendera den varmt.

I den står det;" Approximately 1,675 of the composite-hull tanks were built". Det finns även en bild på den första M4 Composite Hull som lämnar fabriken (Chrysler Tank Arsenal i Detroit) med en skylt som säger 28/8 1943.

Frågan är vad som var vinsten med Composite Hull? Jag har för mig att jag läst någonstans att den gjutna "karossen" gav bättre skydd, men att den var svår att få fram i tillräckligt antal. Därför denna kompromiss. Kanske minns jag fel eller stämmer det bara helt enkelt inte, men det vore intressant att få veta.

Som kuriosa, så kan man även läsa om en M4A6 som hade ett Composite Hull. Endast c:a 75 vagnar byggdes, men ingen användes i strid.

/Stefan

starhawk
2011-06-22 14:17
#5

Problemet med A1 var att det var en ganska stor gjuten del och det var inte så många gjuterier som hade erfarenhet och utrustning att gjuta så stora delar, därav blev produktionen liten. Om man bara gjuter framdelen så blir ju delen betydligt mindre och det gör ju det hela lättare.

Jag har även sett en variant där man har svetsat på en plan platta över den gjutna överdelens front på A1:an, vet inte hur vanlig den var emellertid

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2011-06-22 15:52
#6

Ja, det är säkert mer komplicerat (och dyrare) att gjuta en "kaross" än att svetsa samman den. Fast, gjutning har fördelar också såklart. Varierad godstjocklek t ex.

M4A1 var inte så ovanlig, trots allt.

M4A1 (75 mm): 6.281 st

M4A1 (76 mm): 3.426 st

Totalt lär det ha tillverkats 49.233 st Shermans, så i stora drag var var 5:e en M4A1. Det lär ha varit ganska jämnt skägg (gjutskägg?) mellan M4A1, M4A2 och M4A3 vad det gäller tillverkade vagnar. Men, visst - ser man enbart gjutet kontra svetsat, så var ju den svetsade "karossen" vanligast. Men, knappt 10.000 M4A1 är trots allt en ansenlig andel vagnar. Jämför med tyskarnas produktion t ex.

Annons:
starhawk
2011-06-22 16:24
#7

Ja Hitler vägrade ju att införa "krigsekonomi" trots flera påstötningar från Speer och nån serieproduktion var det ju heller inte fråga om när det kunde rulla omväxlande Tigrar och Pantrar från samma produktionslinje

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2011-06-22 17:40
#8

Jo, men Tiger och Panther tillverkades inte i samma fabrik. Inte vad jag vet. Annars är det ju rätt att M4 (eller som USA kallade den: "Medium Tank") var ett typexempel på massprodution a´la USA. Mängden fällde utslag, helt enkelt. Om jag minns rätt så fanns det c:a 500 Panthers i Normandie medan det fanns c:a 5.000 Shermans. "Head-to-Head" hade en Sherman inget att sätta emot en Panther, men eftersom de var så pass många fler i antal så blev utgången en annan.

starhawk
2011-06-22 18:46
#9

Jag har sett bilder där Pantrar och jag har för mig Tigrar rullade ut från samma fabriksport, Och bildtexten handlade just om detta att flera olika pansarmodeller tillverkades i samma fabrik, tyvärr kommer jag inte ihåg var jag såg det så jag kan inte lämna några direkta referenser.

Jo antalet var det som avgjorde man, räknade med att det behövdes fem Shermans för att slå ut en Tiger, flera blev utslagna men åtminstone en hann rulla upp bakom Tigen. En annan situation relaterades i TV-serien stora pansarslag tror jag det var, en tysk stridsvagn täckte en väg och slog ut varje Sherman som kom upp på vägen, tills tysken fick slut på ammunition, i det fallet hade jänkarna mera Shermans än tyskarna hade ammunition!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2011-06-22 19:20
#10

Japp, kollade i min bok "Der Panther" av Thomas L. Jentz. De som tillverkade Panther var:

Daimler-Benz

Falkensee

Henschel

M.A.N.

M.N.H.

Niebelungwerk

Tiger I och II tillverkades av Henschel, så det kan stämma. Henschel blev sedemera uppköpt av Daimler-Benz och heter idag Mercedes-Benz Kassel. Där tillverkas idag axlar/fjädringssystem för tunga fordon.

Sorry, Roger…I got carried away Skäms

starhawk
2011-06-22 19:54
#11

Roger! kom just och tänka på det, det där PTO, vad står det för?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2011-06-22 19:56
#12

PTO = Pacific Theater of Operations

ETO = European Theater of Operations

starhawk
2011-06-22 19:58
#13

Ahhh, där ser man! hade det stått ETO hade jag fattat direkt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
IKV91
2011-06-22 20:15
#14

Fniss…..och jag har inte hunnit börja bygga ännu.

Intressant att denna variant av Sherman kanske inte är så ovanlig.

Roger

IKV91
2011-06-26 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hej!

Jag har börjat montera denna fina byggsats. Det finns fotoetsade verktygsremmar som jag provade att montera. Lite pilligt är det men det fungerar att montera.

Hittade även en länk med lite fina referensbilder på Shermans.

http://www.hardcorpsmodels.com/index.php?option=content&task=category§ionid=3&id=68&Itemid=28

IKV91
2011-06-26 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Spade.

IKV91
2011-07-04 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hej!

Nu har jag knåpat ihop min besättning. Figurerna är från Tamiya, den stående killen har jag uppdaterat med ett huvud från Hornet. Jag köpte några färger från Lifecolor i hudnyanser och provade att måla 1/1 figuren. Lifecolor förefaller vara en trevlig färg att penselmåla med.

Roger

IKV91
2011-07-10 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Färg och lack är klart. Nästa steg blir att montera bandaggregatet.

Roger

IKV91
2011-07-10 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bild 2

[Hayabusa]
2011-07-11 23:28
#20

Det tar sig..Flört Ser bra ut, Roger

Annons:
Azgaron
2011-07-12 13:49
#21

Ser snyggt ut Roger! Går framåt fint tycker jag!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

IKV91
2011-07-13 15:51
#22

Hej!

#20, 21 tack!

Den här Sherman varianten gillar jag riktigt mycket.

Landstigning på Leyte genomfördes under regnperioden så jag försökte fundera ut hur mycket lera man skall vädra på.

Jag har hittat en bild på vagnen (bild nr 3) men så mycket lera blir det inte.

http://www.afv-news.com/afvforum/allied-archives/m4-medium-tank/page-4/

Roger

IKV91
2011-07-14 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Hej!

Några bilder på bygget innan jag startar med lera och damm.

Jag blev riktigt nöjd med färgen. Då jag tycker att Tamiya XF-62 blir i mörkaste laget så blandade jag en färg bestående av XF62, XF60 i förhållande 2:1 och la på som bas. Därefter har jag lagt på ett tunt lager XF62 på nedre delen av chassit för att skapa skuggor och kontrast. Nästa steg blev strimmor och fläckar med XF51. Som sista steg har jag lagt på ett tunt lager lack.

Roger

IKV91
2011-07-14 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Eftersom många Sherman i stilla havet inte var överlastade blir det inga stora mängder extra utrustning på denna vagnen.

IKV91
2011-07-14 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Bild 3

IKV91
2011-07-14 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Vertygen med Dragons nya verktygsremmar i fotoets.

AATC-86
2011-07-14 14:26
#27

Det ser mycket lovande ut!

Annons:
starhawk
2011-07-14 19:22
#28

Jo Tamiyas Olive drab är väldigt mörk, nästan svart, jag kör numera med Model Masters Olive drab som är betydligt ljusare

Snygg vagn!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

IKV91
2011-07-22 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Hej!

Då är jag färdig med detta bygge. Jag har försökt vädra något mindre men det blev ganska mycket ändå. Jag tycker inte att mina foto gör bygget helt rättvist så jag måste försöka förbättra min fototeknik.

Roger

IKV91
2011-07-22 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

bild 2

IKV91
2011-07-22 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

bild 3

IKV91
2011-07-22 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

bild 4

IKV91
2011-07-22 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

bild 5

IKV91
2011-07-22 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Bild nr 6

Annons:
IKV91
2011-07-22 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

bild 6

Imorgon åker jag till fjällen för en veckas flugfiske och kan fundera på nästa projekt.

Roger

[Hayabusa]
2011-07-22 15:16
#36

Snyggt jobbat!

Önskar dig ett riktigt skifiske i fjällen, Roger Flört

AATC-86
2011-07-22 20:19
#37

Ovansidan är mycket snyggt vädrad. Bra bygge!

Texxas
2011-08-09 16:50
#38

Fint! snygg vadring

Upp till toppen
Annons: