GB 42: Dragon 6441 Sherman M4 Composite hull PTO
Hej!
Jag lägger upp en tråd med mitt bidrag till detta gruppbygge.
Jag tycker att denna variant av Sherman är riktigt märklig. En gjuten framdel (som M4A1) sammanfogas med en svetsad bakdel(samma som M4).
Jag avser påbörja bygge i ganska snar framtid, förhoppningsvis efter midsommar.
Roger
Fint, Roger! Det blev en "Composite Hull", det gillar jag. Tycker att den har ett coolt utseende, speciellt som Firefly. Bra val
Den där varianten är inte så vanlig, har inte sett så många av den, kul bygge IKV91
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Hej!
#1,2 Efter mycket vånda valde jag en US army variant av M4 composite. Dragon har den även som Firefly variant (6228). Jag uppfattar att det är ca 400-500 vagnar tillverkade i composite variant. Företaget som tillverkade dessa gjorde 1676 M4 vagnar under perioden augusti 1943 - jan 1944 och tillverkningen av composite varianten startade sent 1943.
Det finns ganska många bilder på Firefly varianten.
Nu ser jag fram emot Miniarts nya "tank crew"
http://miniart-models.com/HQ_IMAGES/BOX/1_35/35135.jpg
http://miniart-models.com/HQ_IMAGES/BOX/1_35/35126.jpg
Roger
#3 Jag köpte det här häftet från Squadron Signal. Inte dum alls, måste jag säga. Eftersom du gillar Shermans, Roger, så kan jag rekommendera den varmt.
I den står det;" Approximately 1,675 of the composite-hull tanks were built". Det finns även en bild på den första M4 Composite Hull som lämnar fabriken (Chrysler Tank Arsenal i Detroit) med en skylt som säger 28/8 1943.
Frågan är vad som var vinsten med Composite Hull? Jag har för mig att jag läst någonstans att den gjutna "karossen" gav bättre skydd, men att den var svår att få fram i tillräckligt antal. Därför denna kompromiss. Kanske minns jag fel eller stämmer det bara helt enkelt inte, men det vore intressant att få veta.
Som kuriosa, så kan man även läsa om en M4A6 som hade ett Composite Hull. Endast c:a 75 vagnar byggdes, men ingen användes i strid.
/Stefan
Problemet med A1 var att det var en ganska stor gjuten del och det var inte så många gjuterier som hade erfarenhet och utrustning att gjuta så stora delar, därav blev produktionen liten. Om man bara gjuter framdelen så blir ju delen betydligt mindre och det gör ju det hela lättare.
Jag har även sett en variant där man har svetsat på en plan platta över den gjutna överdelens front på A1:an, vet inte hur vanlig den var emellertid
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ja, det är säkert mer komplicerat (och dyrare) att gjuta en "kaross" än att svetsa samman den. Fast, gjutning har fördelar också såklart. Varierad godstjocklek t ex.
M4A1 var inte så ovanlig, trots allt.
M4A1 (75 mm): 6.281 st
M4A1 (76 mm): 3.426 st
Totalt lär det ha tillverkats 49.233 st Shermans, så i stora drag var var 5:e en M4A1. Det lär ha varit ganska jämnt skägg (gjutskägg?) mellan M4A1, M4A2 och M4A3 vad det gäller tillverkade vagnar. Men, visst - ser man enbart gjutet kontra svetsat, så var ju den svetsade "karossen" vanligast. Men, knappt 10.000 M4A1 är trots allt en ansenlig andel vagnar. Jämför med tyskarnas produktion t ex.
Ja Hitler vägrade ju att införa "krigsekonomi" trots flera påstötningar från Speer och nån serieproduktion var det ju heller inte fråga om när det kunde rulla omväxlande Tigrar och Pantrar från samma produktionslinje
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jo, men Tiger och Panther tillverkades inte i samma fabrik. Inte vad jag vet. Annars är det ju rätt att M4 (eller som USA kallade den: "Medium Tank") var ett typexempel på massprodution a´la USA. Mängden fällde utslag, helt enkelt. Om jag minns rätt så fanns det c:a 500 Panthers i Normandie medan det fanns c:a 5.000 Shermans. "Head-to-Head" hade en Sherman inget att sätta emot en Panther, men eftersom de var så pass många fler i antal så blev utgången en annan.
Jag har sett bilder där Pantrar och jag har för mig Tigrar rullade ut från samma fabriksport, Och bildtexten handlade just om detta att flera olika pansarmodeller tillverkades i samma fabrik, tyvärr kommer jag inte ihåg var jag såg det så jag kan inte lämna några direkta referenser.
Jo antalet var det som avgjorde man, räknade med att det behövdes fem Shermans för att slå ut en Tiger, flera blev utslagna men åtminstone en hann rulla upp bakom Tigen. En annan situation relaterades i TV-serien stora pansarslag tror jag det var, en tysk stridsvagn täckte en väg och slog ut varje Sherman som kom upp på vägen, tills tysken fick slut på ammunition, i det fallet hade jänkarna mera Shermans än tyskarna hade ammunition!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Japp, kollade i min bok "Der Panther" av Thomas L. Jentz. De som tillverkade Panther var:
Daimler-Benz
Falkensee
Henschel
M.A.N.
M.N.H.
Niebelungwerk
Tiger I och II tillverkades av Henschel, så det kan stämma. Henschel blev sedemera uppköpt av Daimler-Benz och heter idag Mercedes-Benz Kassel. Där tillverkas idag axlar/fjädringssystem för tunga fordon.
Sorry, Roger…I got carried away
Roger! kom just och tänka på det, det där PTO, vad står det för?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
PTO = Pacific Theater of Operations
ETO = European Theater of Operations
Ahhh, där ser man! hade det stått ETO hade jag fattat direkt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Fniss…..och jag har inte hunnit börja bygga ännu.
Intressant att denna variant av Sherman kanske inte är så ovanlig.
Roger
Hej!
Jag har börjat montera denna fina byggsats. Det finns fotoetsade verktygsremmar som jag provade att montera. Lite pilligt är det men det fungerar att montera.
Hittade även en länk med lite fina referensbilder på Shermans.
http://www.hardcorpsmodels.com/index.php?option=content&task=category§ionid=3&id=68&Itemid=28
Det tar sig.. Ser bra ut, Roger
Ser snyggt ut Roger! Går framåt fint tycker jag!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Hej!
#20, 21 tack!
Den här Sherman varianten gillar jag riktigt mycket.
Landstigning på Leyte genomfördes under regnperioden så jag försökte fundera ut hur mycket lera man skall vädra på.
Jag har hittat en bild på vagnen (bild nr 3) men så mycket lera blir det inte.
http://www.afv-news.com/afvforum/allied-archives/m4-medium-tank/page-4/
Roger
Hej!
Några bilder på bygget innan jag startar med lera och damm.
Jag blev riktigt nöjd med färgen. Då jag tycker att Tamiya XF-62 blir i mörkaste laget så blandade jag en färg bestående av XF62, XF60 i förhållande 2:1 och la på som bas. Därefter har jag lagt på ett tunt lager XF62 på nedre delen av chassit för att skapa skuggor och kontrast. Nästa steg blev strimmor och fläckar med XF51. Som sista steg har jag lagt på ett tunt lager lack.
Roger
Det ser mycket lovande ut!
Jo Tamiyas Olive drab är väldigt mörk, nästan svart, jag kör numera med Model Masters Olive drab som är betydligt ljusare
Snygg vagn!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Snyggt jobbat!
Önskar dig ett riktigt skifiske i fjällen, Roger
Ovansidan är mycket snyggt vädrad. Bra bygge!
Fint! snygg vadring