Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 1330 ggr
AATC-86
5/29/11, 12:25 AM

GB 42: Type 95 Kurogane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bygger Matador Models japanska Type 95 Kurogane, skala 1/76. En trevlig resinmodell som är liten nog att stå på min tumme. Glad

Japanska soft-skins är det svårt att få tag på information om såtillvida man inte kan läsa japanska själv (vilket jag inte kan). Men av vad jag kunnat få fram så var den lilla bilen som ser ut att kunna smälta in alldeles utmärkt i Ankeborg japanernas motsvarighet till den amerikanska jeepen.

Den användes under hela andra världskriget av både flottan och armén, och det gick lätt att se vilken vapengren den tillhörde genom att titta på kylaremblemet; en stjärna så tillhörde den armén, ett ankare flottan. Amerikanerna erövrade och använde själva en del under striderna om Stilla Havet.

Min Kurogane tillhör armén (den lilla stjärnan var väldigt svår att skära ur plastic card!) och är en tidig version av bilen. De senare versionerna var förenklade p.g.a. omfattande materialbrist och kylaren såg annorlunda ut. Som ni ser har jag detaljerat den en del.

Annons:
AATC-86
6/8/11, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I stort sett färdigmålad. Nu återstår vädring.

Jag är i vanliga fall en Vän Av Vädring, men med Kuroganen så tänkte jag försöka att ta det ganska lugnt. Någon repa här och där, wash och en touch damm, men inte mer.

AATC-86
6/23/11, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så var den lille äntligen färdig!

AATC-86
6/23/11, 11:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

.

Upp till toppen
Annons: