Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 7516 ggr
petzon
4/30/11, 10:15 PM

GB 33, 39: Kon-Tiki

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Startar upp en byggtråd på senaste bygget. Började karva på den i måndags kväll. Inleder traditionsenligt med boxart

Annons:
petzon
4/30/11, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lyfter man på locket ser det ut såhär. Större delen av byggsatsen är av balsa. Jag antar att materialvalet är gjort efter orginalet, men det är ju som bekant inte alltid orginalmaterialet som gör sig bäst i modell. En del laserskuren riktigt tunn plywood är det också. Materialkvaliteten ser riktigt bra ut. Det medföljer också pulverbets. Bygganvisningen är nästan helt utan text, ingen ritning finns med. Istället har man valt att visa bygget med ett 130-tal färgfoton. Illustrativt, men vissa detaljer hade nog varit tydligare på en ritad bild

petzon
4/30/11, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bottenstockarna behövde bara en lättare puts med sandpapper och misshandlades sedan enligt bygganvisningen. Eftersom orginalstockarna hade märken av yxor och annan hantering skulle stockarna vädras genom att rullas på en grusgång eller grov betongyta. Som tur var det ingen som såg mig när jag var ute och rullade balsastockarna i gruset.

Bygget är rejält, från för till akter mäter modellen 47 cm.

Den otroligt fula vaxduken är inte min egen utan tillhör vandrarhemmet där jag bor när jag är ute på jobb.

petzon
4/30/11, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ytterligare en bild på "skrovet". (och vaxduken)

petzon
4/30/11, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hyddan som skall stå på däck flätas av laserskuren plywood. Rätt så marigt innan man kommer på tekniken. Som tur är finns några extra plywoodremsor med som kan ersätta de man byter av.

Bygget går ganska snabbt framåt. Skala 1:18 gör att det är rejäla saker att hantera. Bygget kommer att fortsätta under vardagskvällarna när jag är tillbaka på vandrarhemmet i Smålandsskogarna

AndersE
4/30/11, 11:22 PM
#5

Kul och annorlunda bygge. Ser fram emot fortsättningen!

PonCar
5/1/11, 10:01 AM
#6

Verkligen annorlunda byggsats! Visst är det på gång en långfilm om Tor Heyerdahl och Kon-Tiki expeditionen? Då passar ju det här bygget alldeles extra bra. Spännande att föla det hela!

Annons:
Azgaron
5/1/11, 10:40 AM
#7

Kul båt du valt att bygga! Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

ElLobo
5/1/11, 10:44 PM
#8

Kul bygge! Klart intressant.

Och så har du ju något att göra när du sitter där på rummet.

starhawk
5/2/11, 7:34 AM
#9

Kul byggmoment, ut och rulla stockarna i gruset! Lycka till med fortsättningen av detta bygge, intressant objekt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Belgarion69
5/2/11, 10:55 AM
#11

#4:

Ytterligare ett plus måste ju vara att du kommer att kunna fläta korgar också, kanske som extra hobby…hehe

Kul bygge.

Belgarion - amatör på tillväxt

petzon
5/5/11, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hemma från Småland igen och har nu både mobiltäckning och bredband samtidigtGlad

Tack för alla glad tillrop. Har ingen koll på hur det är med Kn-Tikifilm, men boken kan jkag rekommendera varmt. Läste den i tidiga tonår och var helt faschinerad, läste om den för några månader sedan och tyckte lika bra om den nu.

Stockrullningen i gruset var lite bortkastad, de flesta märkena försvann när jag betsade, då reste sig de flesta märkena igen, trots att de var rejält djupa.

Denna veckan har jag gjort repsurrningen av stockarna. Nästan som knypplingGlad. Rejält svårt innan jag kom på hur jag skulle surra för att få det rätt. Fösta stocken gjordce jag om surrningen fyra gånger på, när jag sedan till slut kom på hur det skulle vara blev det strömavbrott jag jag fick lära mig varifrån begreppet "Mörka Småland" kom ifrån. Nästa kväll gick surrningen jättebra. Ungefär 45 m rep har gått åt till surgen.

petzon
5/5/11, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ytterligare en bild på "skrovet"

Annons:
PonCar
5/5/11, 9:05 PM
#14

Otroligt "handarbete" med surrningen! Och fin betsning (färgning) av stockarna. Kommer inte ihåg var jag läste om planerna på långfilm om Tor Heyerdahl, men det var ganska nyligen. Har läst den spännande boken även jag och rekommenderar den också.

petzon
5/23/11, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tack PonCar. Betsen är vanlig Herdins spritbets från påswe. Kulören är Mörk Valnöt. Lackad med matt lack på sprayburk (Swedol).

Bygget går sakta framåt, däcket tog mig en hel kväll (fyra timmar) att fläta. Pilligt som tusan. Däcket täcker nästan all den arbetsamma "knypplingen" jag gjorde. Att surra fast sidostockarna tog mig ytterligare en kväll.

Under kommande vecka (Byggvecka nr 5) skall jag börja pyssla med masten

Azgaron
5/23/11, 5:31 PM
#16

Vilken massa jobb, men snyggt blir det ju!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

PonCar
5/23/11, 8:58 PM
#17

Med allt flätande och surrande är du ju snart kvalificerad för den lokala Hemlslöjdsföreningen!Skrattande Skämt åsido -det blir fantastiskt snyggt! Beundrar din noggrannhet och tålamod.

petzon
5/23/11, 9:15 PM
#18

PonCar, jag tror jag hoppar hemslöjdsföreningen. Kanske skulle satsa på Hembrygdsföreningen iställetOskyldig.

Det är sannerligen en annorlunda modell. Fläta och surra, knappt något limmande. Tålamod är en dygd. På jobbet har de hört talas om min udda sysselsättning på vandrarhemmet, den andre konsulten som bor på samma vandrarhem skvallrade. Bygget kallas avundsjukt för "Glasspinneprojekt"

[Henke29]
5/23/11, 9:23 PM
#19

Mycket kul att få se detta bygge Skrattande
jag har läst boken den kan rekomenderas…

[Tunnan]
5/24/11, 12:34 PM
#20

Riktigt imponerad blir man av detta härliga hadarbete.
Jag följde en serie på TV för rätt många år sedan där dom hade bygt en exakt kopia av hans flotte och gjorde en resa i hans fotspår.

Annons:
starhawk
5/24/11, 12:50 PM
#21

Var det inte en lirare som blev så påverkad av färden att han gjorde samma färd ensam?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
5/24/11, 8:05 PM
#22

Häftigt!

Kommer ihåg serierna som gick på TV under sjuttiotalet, både Kon-Tiki och RA. Så jäkla spännande!

Niclas

PonCar
5/24/11, 9:27 PM
#23

#22. Har inget direkt minne av TV-serierna, fast en annan är ju 66-a så man var väl inte så gammal då. Var det dramatisering eller dokumentärserier?

Proosen
5/24/11, 10:37 PM
#24

Dokumentärer, första försöket med RA I gick åt fanderns då den helt enkelt gick i bitar så det blev en RA II som höll ihop bättre.

Kon-Tiki var ju annars en höjdare, finns i bokform dessa resor med balsa- och vassbåtar.

Hittade ett klipp på dutuben, håll till godo…

Niclas

starhawk
5/25/11, 7:29 AM
#25

Såg också dom där dokementärerna, även den med Tigris. Att Ra I misslyckades berodde ju snarast på att byggarna kom från Thcad och där bygger dom vassbåter med avhuggen akter, dom visste helt enkelt inte hur man skulle bygga den spetsig i båda ändar så det blev en improvisation som inte höll. Ra II byggdes däremot av indianer, från Titicacasjön tror jag, där bygger dom fortfarande med spetsiga ändar så det var bara att skala upp en av deras välkända konstruktioner

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

petzon
5/29/11, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Har fått "Bogvisiret" på plats. Som vanligt på denna modell var det en hel del knytande för att få ihop det.

Masten knöts också ihop och har rests. Har kommit halvvägs i byggbeskrivningen, men det känns som om modellen är mer än halvvägs. Det blir väl som vanligt att detaljeringen tar mer tid än man tror

petzon
6/5/11, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Så var seglet målat. Som tur är följer det med en mall som man nålar fast på segelduken och blåser över med svart sprayfärg för att få till konturerna. Målningen är gjord med Tamyias akrylfärg rejält spädd med vatten. Blandade friskt av gul, orange och flat earth. Ser fram emot att sy segel under kommande vecka.

Annons:
Azgaron
6/6/11, 11:35 AM
#28

Tjusigt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

petzon
6/27/11, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Bygget börjar gå mot sin final, köpte en bestättning idag när jag besökte Kunglig Hufudstaden. Får fixa till lite badbyxor till besättningen och knåpa dit rejäla skägg.

petzon
6/27/11, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Innehållet i lådan ser ut såhär: Känns som jag köpt en modell av ett styckmordGlad

Charlie82
6/27/11, 11:42 PM
#31

Skrattande

petzon
8/15/11, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Efter en del spacklande blev gubbarna riktigt OK. Kändes lite suspekt att sitta och spackla modellgubbar i skrevetSkäms. Eftersom gubbarna var nakna så fick jag fixa egna kläder åt dem. Gjorde /shorts av aluminiumfolie som limmades på plats med CA-lim

petzon
8/15/11, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Med gubbarna på plats på båten är bygget klart. Eventuellt kommer jag att komplettera modellen med ytterligare detaljer någon gång i framtiden men det blir isåfall utanför GB:t. Tyvärr har vi förlagt familjens digitalkamera så ni får hålla till godo med mobilbilder

petzon
8/15/11, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

I fören känner man igen Bengt Danielssons röda kalufs

Annons:
petzon
8/15/11, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Tor Heyerdal själv står till rors

petzon
8/15/11, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hyddans tak är av palmblad, representerat med löv i laserskuren plywwood. Fyra lager löv gör att mina Preisergubbar inte behöver bli blöta när det regnar.

petzon
8/15/11, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Kon-Tikis nuna övervakar expeditionen från seglet

petzon
8/15/11, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Till sist en bild på undersidan, den är riktigt trevlig, men syns inte när modellen är uppställd.

Charlie82
8/15/11, 1:07 PM
#39

Mycket snyggt! Vilket härligt bygge och vilket otroligt arbete du har lagt ner.

Bägge tummar upp för detta!

Upp till toppen
Annons: