Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 5134 ggr
Roca
4/28/11, 11:27 PM

GB 45: Plastyk 1/72 Mig-17

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu sätter jag igång med att bygga en nigeriansk Mig-17F av min nyinköpta, polsktillverkade PF (radarnos)-variant.

Här har vi då alltså lådans framsida;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
4/28/11, 11:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här har vi plasten. Byggsatsen är, av allt att döma, en moderniserad kopia av KP:s gamla Mig-17 PF. KP-satsen hade upphöjda panellinjer och mycket nitar. Den här har försänkta panellinjer, men delarna tycks vara desamma och därmed kan man nog utgå från att den är ganska så korrekt. KP har gott rykte för sin utformning av Mig-satserna (15, 15UTI, 17, 19)

Jag har en resinnos liggandes så att jag kan göra en F-variant utan radar. Det som är bra, i jämförelse med Bileks Mig-17, är att Plastyk/KP har bakkroppen med den större luftbromsen och ebk.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
4/28/11, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Byggsatsens dekaler för en syrisk Mig-17 PF:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
4/28/11, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag kommer att bygga individen NAF 615 ur nigerianska flygvapnet under Biafrakriget.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
4/28/11, 11:40 PM
#4

Ser trevligt ut Peter! Kul med en MiG-17 till fast i något mindre skala.

Verkar vara en hygglig modell.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

ElLobo
4/28/11, 11:47 PM
#5

Det låter som en bra byggsats. Tack för snabbrecensionen! Det ska bli kul att följa bygget. Själv har jag en gammal Hasegawa-Hales MiG-17PF liggande i rysshögen.

Glad

Roca
4/28/11, 11:56 PM
#6

#4-5: Varsågod; ja, jag tror den är rätt OK! Det handlar ju inte om någon superdetaljering i cockpit t.ex. men det spelar ingen roll för mig. Sen finns ju en hel räcka med ganska nyutkomna (i höstas) Mig-17 F med olika märkningar från AZ Models, men till ett högre pris än vad jag la ut för denna. Gamla Hasegawan ja, hur är den då, ganska "basic" antar jag?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
ElLobo
4/29/11, 12:02 AM
#7

#6: Utan att säga för mycket så har jag för mig att det var mer åt basic-hållet. Den ligger för närvarande obyggd i bygghögen och vilar sig lite i väntan på motivationen, och det var länge sedan jag kikade på innehållet.

Roca
4/29/11, 6:43 PM
#8

Nåt åt det här hållet då kanske;

Hasegawa 1/72 MiG-17

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
4/29/11, 8:31 PM
#9

Härligt Roca! Kanske du kan fira 1 maj med ett MiG-bygge Flört

Ser ut som en fin modell och är säkert lite mer lätthanterlig i 1:72.

Nigeria låter som kul märkning.

Kom igen ElLobo, fram med MiG:en på byggbordet Skrattande

ElLobo
4/30/11, 1:36 AM
#10

Glad Nej, den får allt vänta. Jag har fullt upp med de femtiotalet byggen (varav fyra MiG) jag håller på med utan att jag startar fler projekt. Och skulle jag starta fler så blir det inte den …

Roca
5/8/11, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så är bygget igång! Lite limmat och lite grundat…

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
5/8/11, 11:48 PM
#12

En bra start! Snart halvvägs.

ElLobo
5/9/11, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#8: Missat hela kommentaren … Skäms

Min gamla byggsats går enligt uppgift att bygga som antingen Fresco-D eller E.

Annons:
Roca
5/15/11, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13; OK! Maffig boxart!

Lite inredningsdetaljer mm har målats;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
5/16/11, 12:27 AM
#15

Det går framåt här med ser jag!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Roca
6/20/11, 2:45 PM
#16

Jajamen! Nu har jag ångrat mig; det blir ingen nigeriansk kärra utan en egyptisk, så att den kan vara med i GB 45! Om nåon har de grön/vita egyptiska, tidiga rundlarna över så tar jag gärna dem; jag saknar en efter ett missöde på min egyptiska Mig-15.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
7/8/11, 8:59 PM
#17

Blir det fortfarande en F eller blir det en PF OOTB?

Charlie82
7/8/11, 10:40 PM
#18

Kul att du är i gång igen. Det är en riktigt snygg kärra.

Roca
7/9/11, 1:51 AM
#19

#17: Jag satsar nog på en F från tiden kring Suez ´56, måste se över mina EAF-rundlar.

#18: jajamen! Den är lite smäckrare och mera utdragen jämfört med sin föregångare. Nu får vi se hur den här modellen är att bygga, jag gillade Dragon/Bileks, hoppas denna är lika lättsam.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
7/9/11, 7:35 AM
#20

Eduard ska släppa en MiG-15 Profipack i 1/72. Vet inte om det är en repack av någon annan tillverkare eller om det är deras egna men den blir säkert fin. Profipacken brukar ju innehålla lite godis som ets odyl.

Annons:
Roca
7/9/11, 9:51 PM
#21

#20: Det låter som en intressant modell!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/21/12, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Lite lite har det blivit byggt här också, kämpar vidare!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
10/28/20, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Woop woop! Nu är jag igång med en riktig gammal surdeg, eller mera positivt uttryckt en gammal långkörare/bekant! Jag har ändrat mig vad gäller nationaliteten på just denna MiG och det blir i stället en Mocambikansk kärra. Österrikiske flyg- och militärhistorikern Tom Cooper hade en gång i tiden en superintressant hemsida/journal som hette ACIG, där det publicerades artiklar om olika afrikanska länders flygvapen-historia och mycket annat smaskigt material för en modellbyggare, massor av färgprofiler!
Hemsidan kraschade men det finns sparade versioner på nätet och därifrån hämtar jag nu inspiration till bygget. Jag har slipat och spacklat och kämpar på med att "blända in" den "normala" noskonen som jag plockat in istället för radarnosen (den har jag ju snott till ett annat bygge). Sprayat med Tamaiyas ljusblåa RLM 65 och håller då alltså på med bättringsarbeten kring nosen. Fortsättning följer!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Nalle1976]
10/28/20, 2:07 PM
#24

Härlig inställning Roca att slutföra en sådan riktigt gammal surdeg! Hatten av!

Roca
10/28/20, 5:58 PM
#25

#24 Tackar! Ska bli roligt att putsa vidare på denna :-)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
11/13/20, 1:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Arbetet fortsätter med min Moçambikanska Mig. Färg har den fått, undertill blev det Tamiyas RLM 65 (Luftwaffe ljusblå!) på spraydosa, på ovansidan blev det penselmålat Vallejo Leather Brown och Dark Green. Det syns lite väl mycket på bilden att det är dålig täckning på färgen än så länge, lite flammigt, vi får se om jag åtgärdar detta eller ser det som en början på en riktigt kraftig vädring :-)
Dekalerna med nationalitetstecknen kommer från ett riktigt gammalt ark med olika Mig-17, men det var bra kvalitet på dem. Kodsiffran kommer från Academys Messerschmitt Messerschmitt Me 163! Vi är mitt uppe i en flytt till nytt hus just nu men jag låter mig inte hindras utan försöker bygga på i maklig takt.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

  • Redigerat 11/13/20, 1:47 PM av Roca
Roca
12/15/20, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Håller på och försöker få till beväpningsbulorna undertill fram på nosen på denna Mig-17, blir kanske OK till slut men byggsatsen är inte vidare bra detaljerad!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
12/31/22, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Så! Lagom till årsslutet 2022 är min Mig-17 färdig :-)

Cockpit-delarna i lådan var verkligen inget vidare, så jag har lånat vindrutan från en KP Mig-15 UTI och sedan använt en nedkapad huv från en Mustang, för bakre delen. Är ganska nöjd, särskilt med tanke på utgångsläget!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: