Sk 16
Jo nu är det dags för mitt kanske första flygbygge, ja åtminstone hitta lite fakta först! Jo saken är att detta bygge är tänkt som en present till min gamle farsgubbe (över de 80) han jobbade med dessa flygplan för längesedan och då vart de alltid gul målade ,så nu undrar jag massor!??? Vilken färg i kabinen? vilken gul färg bör man andvända då gul täcker för det mesta inte alls osv På bilden är det inte modellen jag tänker bygga utan en snarlik! // Micke
Kan väl tillägga att jag är en flyganalfabet, så precis som mitt andvändar namn så bygger jag mest bilar eller fordon
Roca blev ju klar med sin kärra för ett halvår sedan. Han har säkert bra förslag på färg i kabinen.
Till utsidans gula så skulle jag föreslå Humbrol 24, eller 154. Silverfärg som primer brukar väl göra att det gula täcker bättre.
Sk 16A (Harvard II) levererades i RAF Trainer Yellow, medan Sk 16B (AT-6) var kamouflagemålade i grönt och blågrått.
Stämmer säkert bra med färg koderna Ellobo, men de täcker ju så fjomsans dåligt, men ska nog pröva detta med silver färg, tror jag!!!// Tack Zeke varg ska kolla in Roca's bygge!!
Tackar för tipset! Har fått reda på att min Farsa vart vid F-18 Tullinge och så som jag förstår det malmslätt F3 vet ej hur korrekt detta kan vara, men tydligen så vart de alltid just gula dessa flygplan!!
När min Far vart där ja gissningsvis tidigt 50-tal
#0: Jag har använt någon form av interior green i kabinen, kan ha varit Humbrol 226 eller 158. Amerikanska/kanadensiska flygetyg lär väl ha haft mest grönt i cockpit. Utsidans färg Hu 24 eller 154. Precis som ElLobo nämner så hjälper det med att grunda med silverfärg under det gula, det gjorde jag på min Safir:
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#6: Både F 18 och F 3 hade ju Sk 16, så det stämmer säkert.
De första Sk 16A kom till Sverige 1947 och var kvar i tjänst till 1972.
Tackar och bockar, ska försöka pressa min gamle far och se om det kan ev dyka upp något historiskt intressant
De olika camoflagealternativen för resp. version
Sk 16A - gul, vit (UN), grön/grå eller blå/guld (Ambassadfpl)
Sk 16B - grön/grå
Sk 16C - grön/grå
Kollade upp vilka koder som funnits på gula Sk 16A baserade på F18.
Källa: Flyghistorisk Revy - Flygvapnets Sk 16
koder
25, 26, 27, 28, 29, 30
Sedan fanns det även grönmålade på F18, både ommålade Sk 16A och Sk 16B.
Byggsatsen liknar mest en Sk 16B (AT-6) och kan modifieras till en
Sk 16A (Harvard IIB).
De största skillnaderna är instrumentpanel, styrspak, bakre delen av huven och stagbocken i cockpit.
Om jag vore som du hoppar jag över modifieringen då det bara är sådana som jag som märker det.
Cockpit där du ser hur en joystick och instrumentpanel till en Harvard ser ut.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Eftersom jag har ett mörkt förflutet som flygpojke har jag sett åtskilliga Sk 16, men jag har faktiskt aldrig sett någon gul någonstans
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
De gula var gula för att de användes som skolflygplan på F5. På samma sätt som SK50 var gula på F5 men blev kamouflagemålade då de flyttades till flottilj som sambandsflygplan. Vilket för övrigt gällde även de som blev kvar på F5 i ny tjänst.
Naturligtvis har det också funnits gula SK16 på förband, sådana som överflyttats till andra flottiljer men inte hunnit målas om, lånats ut eller varit på besök.
Jag minns dem också som kamouflagefärgade men det beror ju på att "på min tid" var SK16 inte längre skolflygplan utan sambandsflygplan på olika flottiljer.
#10 ja tackar wildesau! ja du råkade ju veta vem som vart min Far så det var ju en kul grej, hursom så vet jag själv ruskigt lite om dessa plan mest att det skulle ha varit just skolflygplan, sen om de alltid var gulmålade verkar dock vara lite sisådär med, antar att minet sviker! Gubben var inte pilot utan mekaniker/tekniker och ska väl ha fått följa med ngn gång upp i det blå!
vill minnas att det har funnits en sådan här maskin på F-17 ????? Tack ni andra också// Micke
Ska bli kul att följa detta bygge!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jo här är den rätta modellen som jag har tänkt bygga,: Bör nog nämna att denna modell kommer ifrån Tunnans kompis Berra tillika min före detta arbetskamrat, modellen är ännu inte betald, men nu när hela forumet vet detta så är det jättesäkert att Berra kommer att få sina pengar! nog om det här är ialla fall modellen!!
Borde också nämna att dekalerna är tingade till en ny ort! ja ifall någon undrar så bor den snart nye ägaren i mellersta Sverige, förvisso inte ännu sänt men så det kommer att bli!!!
Ska blir intressant att följa detta bygget.
Vad beträffande Berra och pengarna så är det lugnt.
Dekalerna är ju bra förutom färgnyansen på kronorna.
Tack Tunnan, är lite lätt orolig ändå har ringt Berra många gånger utan att han är hemma! men det kommer säkert att ordna sig! Kan väl säga att detta bygge inte kommer att bli ett super bygge vad det gäller färg sättning, byggs mest för att det är kul + att det ska som sagt bli en present till min gamle Far som är över de 80, ja som säger att han en gång i tiden jobbat med dessa kärror!!!
Lite historik (källa Heller)
Skolflygplanet North American NA 66(At-6)) var färdigt 1938 och benämdes "basic combat trainer" maskinen blev under 2:a världskriget de allierades standardflygplan. Det tillverkades förutom i USA även på licens i Kanada.
Nästa inköpsomgång omfattade 75 flygplan och tillsammans med de hundra första benämndes de sk-16a och tilldelades F5 och F16.
År 1950 tog dt ett beslut att att anskaffa ytterliga ett antal sk-16: Denna gång blev det USA-tillverkade AT-6 och SNJ (SNJ var usa navy.s verision)
Totalt blev det 112 stycken flygplan. SK16B tog i tjänst 1951-54 som samblandsplan vi FV:s flottiljer.
SK16A tjänstgjorde som skolflygflygplan typ 2 vid F5 åren 1947-56 . Från 1956-72 tjänstegjorde SK16A som sambadsflygplan och väderspaningsflygplan vid samtliga FV:s flottiljer.
SK16B förklarades övertaliga allredan 1957 och de såldes faktiskt till USA.
SK16C var tydligen 6 flygplan och skrotades redan 1958 bara efter 5 års tjänst.
4 SK16A ska tydligen också gjort FN-tjänst i Libanon 1958.
Som enligt Heller och då en kuriosa ska det nämnsat att 1948 beslöts det att uppsätta en Reservflygkår. Dessa förband fick just som beväpning just SK-16 . Reservflygkårens uppgift var att i en händelse av krig var kustspaning och attackuppgifter. Dessa SK-16 var beväpnade med bomb och raketer:
Bör tilläga att detta är inget jag vet om det är korrekt utan som sagt en källa från HELLER!!!
Kan tillägga att myggan på F5-75 är Reservflygkårens emblem och att de flög gulmålade Sk 16A ursprungligen.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#15: T-6G, som Airfix byggsats föreställer, är en ombyggd AT-6/T-6. De har förbättrad cockpit, ökad bränslekapacitet, modifierat landställ, styrbart sporrhjul, annan radioutrustning och en annan motor.
Hur mycket av detta som påverkar exteriören (förutom landställ och sporrhjul) vet jag inte, men vår kännare WildeSau kan säkert komma till undsättning med några bra svar.
De flesta av de svenska Sk 16A var tillverkade av kanadensiska Noorduyn Aviation.
Finns det något bra tips hyr man limmar det (jo jag är flyganalfabet) "huven" som är över piloterna, när jag llimmar lycktglas på bilar andvänder jag vitt trälim så att plasten ej blir immad, så vad ska man andvända för limm tro? Ja sen undrar jag hur man på smartast sätt målar de "metalldelar" på nämnda glas!
Hoppas nån förstår vad jag menar
Jodå, vitlim fungerar bra här med. Jag brukar själv använda det och är det inte frågan om en huv eller fönster som utsätts för någon kraft så fungerar det alldeles utmärkt.
När det sedan gäller att måla "metalldelarna" på huven, så kommer vi in på det roliga med modellbygge, nämnligen maskering.
Det gäller att maskera huvens klarplast men lämna huvramen som ska målas fri. Maskeringstejp, Maskol, målningsmask är några alternativ.
#28 ja fri hand kan man lätt glömma bort, men risken när det gäller en så pass liten kåpa lär väl vara att man måste maskera över redan målat och ja lite typiskt färgen följer med. Hmm säker mycket tålamods krävande, men ja maskol kanske då! känns som att ordförådet fula ord kommer att växa!!
Du kommer säkert att ha ett riktigt rikligt ordförråd efter ett tag.
Ser bra ut zoncar!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tack Azgaron, egentligen så gillar jag inte publicitet!!! men Tack ska du ha ändå!!!!!!!
Nä många av dom gamla Airfixsatserna har en inte allt för hög kvallitestatus
Men många av dom lite nyare är bra mycke bättre, men så är dom tillverkade i asien också.
!! ja du Tunnan, detta är ju för mig en lite anorlunda modell, men 7 tusiken va kul det är , jo faktiskt! Har ringt Berra!!!
Ahaaaa, du fick tag på honom till slut då?
Det här är väl Hellers gamla Sk 16 i Airfixlåda? Airfix hade väl en egen på sextiotalet har jag för mig. Och den lär vara ännu värre…
Hursomhelst ser det bra ut så här långt! Ska bli kul att följa.
Ja fast det verka vara en "svårflötad" herre, ja den där trevlige Berra!!
#38: Mmm, Airfix egen, gamla, utgåva är den Harvard Mk.II/Sk 16A som jag har byggt, i FN-kläder. En mycket enkel byggsats utan särskild detaljering, men inga problem med passningen och proportionerna/måtten är OK. Då har jag haft större problem med just Hellers T-6 Texan, som man verkligen får tvinga ihop. Academys T-6 är väl kopierad från Heller, men med försänkta panellinjer och förhoppningsvis bättre passning. //Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#38 jo det är alldelles säkert en heller byggsts i en airfix låda, men den modellen var inte heller så bra, (har byggt den, se överst i tråden för länge sedan) fast nu känns det som att man behöver trixa lite mer helt enkelt, Ja det är en enkel byggsats men jag är ingen flygbyggare så det får bli lite så som det är!!!!
Liten ord vits, heller är inte heller så bra!!??
Ser ju riktigt bra ut det där tycker jag.
Ser fin ut motorn! Så här långt har jag inte ens kommit på min Heller. Men den är rätt jobbig den här byggsatsen, kämpa på! Ser fram emot slutresultatet!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#43 och #44 jo tack bägge två, men Tunnan hör av dig ifall du har vägarna förbi Karlskrona, tycker det skulle vara kul att prata plast liksom!!!!!!!!!
Ja det kan jag ju göra.
Händer inte så ofta tyvärr men ibland så.