Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 7873 ggr
pentti01
12/29/07, 4:42 PM

"chrome" -Färg

 Jag skulle vilja ha tips på en färg som kommer så nära chrome-effekt som möjligt. Har hittils provat några av humbrols burkar .pga bristande sortiment på hemmaplan,är jag hänvisad att använda humbrols sortiment… Har dock gjort för mig en ny upptäkt; köpte en färgpenna på bokhandeln (Pilot supercolor silver,med flytande färg + kula inuti) den ger en bättre effekt än någon av de burkar jag provat! Har förstått att jag måste börja beställa färger själv, för att få det jag vill ha…. Så, är det någon som har något bra tips? Pentti.

Annons:
Proosen
12/29/07, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Alclad 2 har krom på flaska, kolla kofångar och grill på min GTX så ser du hur det tar sig ut. Finns att köpa på Bl.a. Rebell hobby i Solna.

Niclas

pentti01
12/29/07, 10:18 PM
#2

Ser fantastiskt bra ut, precis vad jag är ute efter!! Tack för tipset!. Blir faktiskt sugen på att åka till "stora sta`n" och handla lite pryttlar.. det är ju läge nu när jag är långledig. Att handla på plats är ju så mycket roligare (o ibland mycket dyrare..Glad ) då kan man ju känna o klämma på grejorna! Har du fler bilder på GTX:en förresten?   Tackar o bockar gör: Pentti.

Proosen
12/29/07, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är mitt färdiga byggen-album, nickelilltroll, gräv dig in och leta. Det finns en GTX där inne tillsammans med en del annat jox.

För mer byggbilder tar du en titt i proosen

En sak med just kromfärgen är att den är väldigt känslig för nötning, man lägger den på en blanksvart enamelbas och minsta lilla gnugg så lyser det svarta igenom. Ganska enkelt att bättra på i efterhand men en aning irriterande i längden. Men det finns i dagsläget inget bättre för hemmabruk, alternativet är att skicka grejerna över atlanten och få dem omkromade efter att man putsat till dem.

Så slutligen en flukt i helfigur då på den röde.

Niclas

Martin85
9/23/14, 9:49 PM
#4

Väcker liv i en gammal tråd.

Har förstått att Alclad 2  bara kan airbrushas och är ytterst ohälsosam, finns det någon  krom färg som kan målas på med pensel med acceptabelt resultat? 

Gäller ett par smådetaljer.

Har också övervägt BMF men är osäker på hur bra vidhäftningsförmågan är, finns det risk för att sådan lossnar med tiden?

starhawk
9/24/14, 7:56 AM
#5

Har hittills bara provat Humbrol, Model Master och Tamiyas silverfärg och dom går att penselmåla. Humbrolen är svår att få ordning på, ofta blir den väldigt tunn och täcker inget vidare, dessutom har den en rätt äcklig "arom". Model Mastern är bättre och har inte den där äckliga aromen. Får man till dom så ger dom däremot ett alldeles utmärkt resultat med riktigt fin kromglans. Tamiya slutligen är jämfört med dom båda föregående väldigt lättmålad och täcker bra, dock ger den inte ett lika bra kromresultat, den heter visserligen Chrome Silver men fungerar snarare som silver enbart. 

Är man ute efter ett slitet aluminium utseende så har jag funnit att Tamiyas Titan faktiskt funkar riktigt bra.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Janne Nilsson
9/24/14, 6:00 PM
#6

Jag har fått bra resultat med att först grundmåla med Tamiya Semi Gloss Black och sedan lägga på Testors Chrome Silver. Visst funkar det bäst med Airbrush men också med pensel på mindre detaljer. Fast det blir nog mera att jag doppar detaljen i fråga i Chrome Silver.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Upp till toppen
Annons: