Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 12957 ggr
AChristian
2009-03-24 14:34

Plastlim

Hej!

Jag vet inte vilken sorts plast som en plastmodell oftast är tillverkad av. Har en som är gjord av polystyrene och frågar för säkerhets skull om det funkar att sätta ihop den med Revells plastlim?

Räcker det med att tvätta delarna i vatten och en gnutta diskmedel som en första åtgärd när man har öppnat lådan? T.ex. för ett bättre resultat med målningen.

Som ni kanske förstår, så är jag nybörjare på plastmarknaden! Är tillfälligt trött på att bygga i trä.

/C

Annons:
starhawk
2009-03-24 16:10
#1

Polystyren är det klart vanligaste materialet när det gäller plastmodeller, och Revells plastlim fungerar bra på det. Själv brukar jag inte tvätta modellen i samband med att man packar upp den men det är ett råd som man ibland får, Det är i så fall viktigare att tvätta modellen efter att den är hopsatt och innan målningen, själv gör jag inte det heller, den enda modell jag tvättat i samband med uppackningen var en resinmodell för där är det större risk att det kan finnas rester från släppmedel o likn. När man använder flytande lim såsom etylacetat så tror jag nog att eventuellt släppmedel kommer till korta. Det förekommer som sagt även modeller av annan plast men jämfört med polystyren är dom sällsynta. dessa kräver givetvis ett annat lim

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
2009-03-26 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jepp jag håller med Starhawk om att Revells flytande plastlim funkar bra på styrenplast,
För att får till en fin limfog på större ytor som tex flygplanskroppar eller vingar så använder jag Eylacetat eller Tamiyas extra tunna lim (Flaskan med grön kork)
Till klarplast och fotoetsdetaljer så har jag nu mera börjat använda mig av Gators Grip Acrylic Hobby Glue

Jag brukar tvätta mina modeller med såpavatten innan jag grundmålar dom.
Måste får bort allafeta fingeravtryck innan jag målar

AChristian
2009-03-27 00:59
#3

I bruksanvisningen till mitt nästa projekt står nämligen uttryckligen att delarna bör tvättas i vatten med en gnutta diskmedel (eller annat). Som nybörjare frågar jag varför. Jag kan inte se några rester på delarna från tillverkningen.

Eftersom jag skall bygga en Hot Rod i 1/8 (Lindberg) så blir vissa delar ganska tunga, t.ex. motorn. Om man vill använda sig av ett starkare lim än Revell, vad föreslår ni då? Epoxy är i detta sammanhang uteslutet!

ElLobo
2009-03-27 01:26
#4

Jag brukar göra som Tunnan och tvätta innan jag börjar måla. Då får jag bort släppmedel, fingeravtryck och kanske kvarliggande damm.

Jag har aldrig prövat att bygga något i den skalan, så jag har ingen aning om vilka krafter och belastningar limmet kan behöva klara, men i de flesta fall använder jag etylacetat när jag bygger. Det är ett lösningsmedel som via kapillärkraften drar sig in i fogarna och smälter plasten så att det i stort sett blir som en svets. Om det räcker eller om du måste använda något annat, det får Maysula eller någon annan byggare av storskala svara på.

starhawk
2009-03-27 09:47
#5

#3: När det gäller stora fogar så är det en fråga om kontakt, passar ytorna samman utan några direkta glipor så fungerar det bra med ett etylacetat-baserat lim (Model Master eller Kibri t.ex.), om däremot kontakten inte är bra så har man två val antingen fylla ut fogen med ex. vis epoxy eller också fila ytorna tills man har kontakt och sen limma med etylacetat, Notera här att Revells lim är Lacknafta-baserat (i princip plast upplöst i lacknafta) enligt min erfarenhet ger etylacetat-baserade limmer bättre fog

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
2009-03-27 10:58
#6

Starhawk har slagit huvudet på spiken, jämna fina ytor och etylacetat ger en otroligt stark fog. Sedan jag började limma med det så är det nästan omöjligt att få isär skarvarna. Det spricker hellre någon annanstans.

Niclas

Annons:
starhawk
2009-03-27 11:52
#7

Jag kommer ihåg min farbror han byggde bilmodeller på den tiden då det bara fanns "kräm-lim" han fick i princip varje år renovera bilparken eftersom dom torra limfogarna släppte, jag började tidigt med flytande lim och dom fogarna håller!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Belgarion69
2012-02-29 21:00
#8

Slänger in en limfråga i denna tråd, då jag inte hittar tips någon annan stans…

Grabben min började bygga en modell och har limmat lite väl mycket, nu tänkte jag ta över och göra modellen klar. Min fråga är då, hur kan jag få bort det lim som torkat för att göra om alltihop. Det gäller alltså vanligt modell-lim (humbrol)? Finns det något lösningsmedel som får bort limmet men inte skadar plasten?

Belgarion - amatör på tillväxt

StefanW
2012-02-29 21:11
#9

Nej, inte rent generellt skulle jag vilja säga! Det som
skulle kunna lösa upp limmet kommer med största säkerhet att också förstöra
plasten. Måste du ta bort allt lim? Om det är så att det är för mycket av det
goda så skulle jag nog prova att lossa biten med lite milt våld i annat fall
låta det sitta ihop det som är och istället slipa och spackla över skarven, om
jag förstod din fråga rätt…

Stefan - Modellbyggare

Belgarion69
2012-02-29 21:25
#10

Du förstod frågan helt korrekt Stefan…Skrattande

Tack för svaret, det lutar åt att jag får försöka skrapa/slipa bort så mycket det går. Planet är ju inte grundat än så det kanske går att dölja så mycket som möjligt…Dessutom är det i cockpit, så det syns kanske inte så mycket…

Belgarion - amatör på tillväxt

ElLobo
2012-02-29 21:34
#11

Handlar det om gammalt tublim så är en klassiker är att lägga modellen i en plastpåse och sedan lägga ned den i frysen några dagar. Sen kan du försiktigt använda milt våld och bryta med nåt lämpligt verktyg (en liten skruvmejsel eller liknande). OFTAST så lossnar  delen i limfogen.

Dioramabyggare
2012-02-29 23:55
#12

#11: Just den metoden fick jag tips om att testa när jag köpt en påbörjad modell av en Fairchild-Republic A-10 Warthog/Thunderbolt. Den tidigare byggaren hade varit ganska slarvig vid limmandet av en av motorgondolerna. Efter kanske tjugo minuter i frysen var limfogen så spröd att jag utan problem försiktigt men bestämt kunnde bryta isär gondolhalvorna med hobbykniven. Sedan gick det åt en hel del spacklande och slipande innan jag lyckades snygga till det hela.

Lycka till så mycket med "renoveringen"!

Belgarion69
2012-03-01 13:55
#13

#11 Låter som en tänkbar idé, tackar för tipset.

Belgarion - amatör på tillväxt

Annons:
Upp till toppen
Annons: