Annons:
Etikettsajten-och-ifokus
Läst 1949 ggr
Mann
4/9/09, 6:06 PM

Angående denna sajt.

Jag tror att många upplever att inläggen blir alldeles för många under varje rubrik. En begränsning av antalet inlägg tror jag skulle medföra en lite bättre aktivitet. Att vissa trådar består av fler än 25 inlägg tror jag dödar intresset. Endast få orkar bläddra och läsa alla dessa inlägg. Möjligheten att göra små tyckande under vissa inlägg gör att de genast åker upp på attraktiv plats. Tråden verkar kunna fortgå hur länge som helst. Personligen tycker jag att varje inlägg skulle vara undertecknat med namn och inte som idag. När endast ett fåtal vet vem som skriver på forumet känns det inte seriöst.

Christer Mann

Annons:
ElLobo
4/9/09, 6:48 PM
#1

Att det blir många inlägg i en tråd är på både gott och ont. Det kan ju visa att det är ett intressant ämne eller också att det är mycket svammel i tråden.

Vi försöker ju i alla fall hålla trådarna till runt max 100 inlägg, sedan försöker vi göra en del 2 av dem. Är det många bilder i inläggen blir det segt och långsamt att ladda upp, och det finns en del som varken har de senaste datorerna eller programmen och som sitter med modemuppkopplingar.

Att medlemmarna ska vara anonyma är något som skaparna av iFokus har som riktlinje, och det är som det är. Att underteckna inlägg med namn är ju däremot en sak som var medlem kan välja att göra om han vill, däremot inget som vi kräver.

Numera är vi ju dessutom många som känner varandra i verkliga livet, både från sajten, affärer och byggträffar.

berfrund
4/9/09, 6:53 PM
#2

Hej!

Visst kan trådarna bli långa men de är inte konstigt jag upplever det mer som om man gruppchattar en att man komenterar en tråd visst man skulle man nog skilja på tråd och chatt.

Skriva under nej kommer aldrig på frågan har mött så många trista döskallar på andra forum så man blir riktigt mörkrädd.

På det forumet kommer jag aldrig igen att sätta min fot som man säger även om de har intressanta ämnen.

Att det blir en inrekrets som känner varandra och träffas privat är nog bara naturligt jag hoppas att jag kommer dit så småning om verkar vara en trevlig gäng här som håller ihop även om vi inte har samma uppfattning i allt

Mvh Johan alias berfrund

Mann
4/9/09, 7:11 PM
#3

Att åsikter inte delas är en livskrydda och skapar många intressanta diskussioner på forumet. Något som kan vara ödesdigert för ett forum är om det upplevs som en sajt för en inre krets. Detta om något kan vara svårt att tvätta bort. Visst känner jag många till både namn och alias efter många modellträffar. Att skriva under ett inlägg är ändå för mig betydligt seriösare än ett "alias".

Christer Mann

Proosen
4/9/09, 7:25 PM
#4

Ett problem som uppstår om man gör många kortare trådar är att de ännu snabbare begravs långt ned i listan då senaste inlägget alltid hoppar överst i listan. Men långa trådar är ett gissel om man kommer som ny in på ett forum.

Jag själv tenderar att inte läsa de extra långa om inte ämnet ligger mig nära. Då känns det bättre att så sakteliga växa in i det allmänna skrivandet, ungefär som att komma ny in i ett redan etablerat gäng i verkliga livet. På en arbetsplats t.ex. Det tar en stund innan man hänger med i svängarna även där.

Håller med om att en underskrift känns bra mycket trevligare än en massa alias, precis som du nämner Christer, mera seriöst. Jag själv har aldrig försökt gömma mig bakom alias eller så. Inte så lätt heller när mitt alias på de flesta forum är taget rätt ur mitt efternamn och dessutom hör det inte till de vanligare heller.

Niclas Proos, alias Proosen både i cyberrymden och i verkliga livet.

starhawk
4/9/09, 7:38 PM
#5

Jag tycker att det är bra att man håller trådarna på straxt under 100, är inne och huserar på andra forum där trådarna får bli hur långa som helst, då undviker man dom längsta, att skriva under alias är väl inget problem så länge man har en bra presentation på den personliga sidan, jag gillar mitt alias.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

berfrund
4/9/09, 7:43 PM
#6

#4 Hepp samma här mitt alias kommer ur efternamnet och jag har just ett udda efternamn.

#3 Förnedrande post hem, hot och folk som jävlats både på det ena och det andra sättet, visst har det även hängt ihop med mitt dåvarande arbete men när familj och andra drabbats av eländet  så ledsnar man… och det rejält.

Sen kan jag hålla med att det känns och är mer seriöst men inte för min del, Då är nej tack som gäller om forumet väljer att gå den vägen.

Då kan det vara så att vi satt fingret på problemet Tunnan sökte tidigare i en annan tråd.

Jag har själv upplevt att det finns en inrekrets som känner varandra sedan länge men inte på något negativt sett vilket jag också påpekar i inläget ovan.

Man blir väl mottagen och får all hjälp man önskar även om frågan ställs för 1000 gånger innan…

Annons:
pryzze
4/9/09, 8:04 PM
#7

En sak som gör att många trådar sväller ut är att många
inlägg bara består i en Skrattande på gott och ont

På många forum försöker man skäa ner på sådana
kommentarer utan vill ha mer substans bakom
inläggen.

Men det är väl en balansfråga. Ju störra formet blir så
måst aman nog försöka att strypa dylika inlägg även om
de kan var nog så trevliga.

//Pryzze

ElLobo
4/9/09, 8:20 PM
#8

Samt att vi här på Modellbygge iFokus i de flesta fall inte bryr oss om att en tråd spårar ur eller att det blir en massa OT i trådarna. Förr eller senare hittar vi tillbaka till ursprungstråden och fortsätter där.

Emo
4/9/09, 8:59 PM
#9

Det tar tid att lära sig hur ett forum fungerar.

Alla har sina regler, skrivna så att de är lätta att förstå eller oskrivna och underliga.

Så länge man känner att de övriga på forumet är vänliga är allt (eller åtminstone det mesta) bra.

Min uppfattning är att det fungerar bra här.

Tack till dem, som försöker hålla ordning och se till att trivsel råder.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
4/20/17, 4:02 PM
#10

Än en gång ha jag gått igenom många gamla trådar och ännu en gång tycker jag att denna är så intressant att jag ännu en gång vill berömma denna sajt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarmvred
4/20/17, 10:18 PM
#11

Jag tycker att det fungerar bra så som det är nu. Långa trådar brukar väl snarast bero på aktiva och engagerade medlemmar och jag tycker inte att de blir långa på grund av att diskussionerna spårar ur.

Något jag dock stör mig en del på är butiker som lägger upp reklamtrådar. Trådar som "Nu har (fyll i valfri produkt) kommit in till butiken" tycker jag inte har någonting på forum att göra.

ElLobo
4/21/17, 12:42 PM
#12

#11: Det är väl en smaksak, men sådan trådar tycker jag och de andra administratörerna absolut ska finnas med på forum. Just sådana trådar har vi bestämt att tillåta. De räknar vi inte som reklam.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JaGa
4/21/17, 1:41 PM
#16

Tror att det kan vara bra att ha lite tålamod och förstå att att saker och ting kan ta lite tid. Det finns ingen admin som har det här som arbete, utan dom gör det helt ideellt på egen fritid! Det är inte så många admin på vårt forum och dom som finns gör så gott dom kan. Dessutom har dom har säkert som alla vi andra, också en massa annat på sin agenda. Som t.ex arbete, familjeliv m.m. som gör att tiden inte alltid räcker till… Stort TACK! Alla ni admin som lägger ner ett sådant fantastiskt fint arbete, så att vårt forum fungerar så bra….😃 Mvh / Janne

Denna kommentar har tagits bort.
flyingdragon
4/21/17, 8:54 PM
#18

Instämmer med JaGa till fullo. 👍 👍
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Upp till toppen
Annons: