Annons:
Etikettfordon
Läst 7051 ggr
Exelon
2009-05-21 13:56

Baureihe 52 mit Steifrahmentender 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu har jag tagit steget och börjat med min Br 52á

Märket är av Trumpeter och det har jag uppgraderat med det största lionroar setet till detta tåg.

Etc Setet från Lionroar

Annons:
Exelon
2009-05-21 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har börjat lite med "panncentralen" som är mest pill jobb på hela modellen.

Först bytte jag ut Orginal golvet mot ett av plastic card och balsa, men vet inte om jag ska använda det till tåget för det har en tendens att böja sig. (levande material är alltid kul)Skrattande

Orginal golvet.

bosnafly
2009-05-21 14:30
#2

VAD GICK ALLT PÅ I PRIS?NYFIKEN

SANI

www.bosnafly.n.nu

Exelon
2009-05-21 15:40
#3

Ja loket köpte jag av samma ägare som jag köpte kanonen av. Så fick loket för 500 men om du köper den i butik så ligger den mellan 900-1300 beroende på affär. Och etc arken kostade från Hong Kong 570 spänn i sverige ligger det på tusenlappen.

Så jag fick det det för runt 1000 spänn då är inte frakten med.

johannespanzer
2009-05-21 19:06
#4

Ojojoj!

Du är min idol just nu Exelon! Skrattande

Behöver jag nämna att jag gärna ser mycket bilder samt härligt nördiga historier om alla detaljer och Allmänt gotta!

Exelon
2009-05-21 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jodå nog ska du få bilder, har ju som sagt "tjuvstartat" med en vecka så har kommit så långt att pannan inte har alls många timmar kvar.

Så här ser den ut har tagit bort massa saker som ska vara etcade ist.

Så här såg den ut förra helgen.

Så här ser den ut i skrivande stund.

IKV91
2009-05-21 19:41
#6

Hej!

Ser helt otroligt ut!

Vad har du för ets böjare?

Roger

Annons:
Texxas
2009-05-21 20:11
#7

Ser riktigt bra ut! Det här bygget ska bli jätteskoj att följa.
Vill se många bilder.

bosnafly
2009-05-21 20:14
#8

helt otroligt….

sani

www.bosnafly.n.nu

Exelon
2009-05-21 20:23
#9

#6 hej IKV91 90% av all den etcen jag har använt till pannan är bokad med tång(utan tänder) och pincett har en kopia av en etchmate som jag använder till stora saker som ska bockas.

#7 Kommer det tar sin lilla tid, kommer upp fler senare här ikväll.

#8 Ångesten kommer krypande vill jag lova tror det är 11 etc ark i detta kit och massa mässingsrör som är mellan 0.2mm och uppåt.

Ett rent h-vete att mäta när jag inte har digitalt skjutmått.Gråter

Exelon
2009-05-21 22:33
#10

Nu har jag snart hjärnsläpp så detta blir dagens resultat.

WilcoX
2009-05-21 22:40
#11

gösses vilket bygge ! Ska bli roligt se mer Glad

NBISaladin
2009-05-21 23:54
#12

Ap-läckert! Ser ut att vara ett grymt komplett ets-set, det där!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Greenhorn
2009-05-22 00:12
#13

Härligt bygge Exelon!! Hoppas få se fler bilder under projektets gång. Vilken typ av lim använder du till fotoetsen?

Annons:
WildeSau
2009-05-22 00:33
#14

#10 Riktigt schysst kamin det där


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
2009-05-22 01:34
#15

#12 Ja det finns uppdelat för dom som vill ha etc till spisen och till resten, har inte sett något annat företag som haft lika komplett etc set som lionroar. Kanske är nåt för dej efter kung´s kissen?

#13 Super attack och Gator glue, Gatorn är suverän att använda om man vill få lite tid på sig att få dit etcen och att göra handtag av dom platta etcs handtagen ser inte bra ut så på med lite gator och volá nu är dom runda.Skrattande

#14 Blir mer på den kaminen imorrn lite fler mätare och vred och kedjor och dom fruktansvärda rören som jag kommer att drömma mardrömmar om inatt.

Joppo
2009-05-22 01:35
#16

Mycket intressant bygge! Ser mycket bra ut också!

Azgaron
2009-05-22 03:23
#17

Spännande! Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Exelon
2009-05-22 18:14
#18

Å nu är iaf själva pannan klar kommer fler rattar och instrument men då måste väggen resas först.

 Ska rikta upp lite mätare som fick lite stryk när den tippade. Även så ser man stora klumpar med Gator men dom är ny lagda så därför ser dom giganstiska ut.

Sidan

Andra sidan

johannespanzer
2009-05-22 18:20
#19

Tackar för bilderna, Exelon!

Bättre än internetporr! hihihi Skrattande

Azgaron
2009-05-22 18:25
#20

Mycket fina detaljer!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
[Henke29]
2009-05-22 21:32
#21

Otroligit vilken fin detaljering Skrattande
Snyggt lok också du bygger.

linusorn
2009-05-25 04:02
#22

Var köper man lion roars grejer i Sverige?

Exelon
2009-05-26 00:32
#23

Tack Johannespanzer,Azgaron ja det är kanon detaljer hade säker blivit bättre med en som har erfarenhet med etc än mej.Skäms

#21 Tack Henke kul att se dej på forumet igen.

#22 Ingen aning om jag ska vara ärlig. Men svenska priser på etc är hemskt och utbudet är inte det bästa. Så jag beställer från japan/asien. Finns säkert i Tyskland,England också.

Kommer fler bilder imorrn på själva chassit som jag börjat montera ihop.

pelleb
2009-05-26 10:28
#24

Urläckert så här långt. Se till att inte limma på taket så att det går att lyfta av så man kan se skönheten. Man ser inte mycket genom dom små fönstrena.
PeO

johannespanzer
2009-05-26 13:55
#25

#23 Exelon - oj vad kul! Svårt att tro att du inte hållt på med sånt här tidigare? Det här är mitt favoritbygge att följa! Skrattande

#24 pelleb - låter som ett bra tips, det här "karrat" vill man se!

NBISaladin
2009-05-26 17:18
#26

#25: Karra! Är det till att komma från de högre stående delarna av riket? Det där har jag bara hört från frugan (från Tuolluvaara så klart!) Skrattande

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
2009-05-26 21:39
#27

Nu har jag fått nog för idag. Håller på att få etc feber.

 

Annons:
pelleb
2009-05-26 22:47
#28

Det här är tok-snyggt, kan inte vänta på att se mer av det här bygget. Alla tummarna upp Skrattande

PeO

[Henke29]
2009-05-27 00:37
#29

Wow vilket bygge allstå Tungan ute
Dregel dregel.

sponny
2009-05-27 00:51
#30

Ett jäkla coolt bygge, men när jag ser det kan jag inte låta bli att tänka på vad farsan undrade en gång när jag var liten. "Ska du ha bröd till pålägget?" när jag tog några extra skivor skinka på mackan. Och jag undrar ungefär det samma när jag ser detta: "Ska du ha lite plast till allt ets?" Tungan ute

Azgaron
2009-05-27 01:01
#31

Snyggt Exelon!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

WilcoX
2009-05-27 09:36
#32

Oj oj oj vilket bygge det kommer att bli Glad

Följer med beundrande ögon!

Pushzer
2009-05-27 14:38
#33

Mycket intressant, Har också samma lok och ets set, men har bara börjat lite på underredet, med min byggtakt kommer det ta minst ett år att få det klart.

Kul att följa ditt bygge!

Exelon
2009-05-27 18:15
#34

#30 Blir aldrig för mycket pålägg!!Obestämd

#33 Ja då är det bara att lägga in en högreväxel på loket…Skrattande

Tack för era positiva inlägg. Det skyndar på mitt byggande.

Här är lite små pyssel som jag hållt på med, dom där bultarna som ska vara på allt håller jag på att få psykbryt på.

Mer små detaljer som är bockade

 

Annons:
[Henke29]
2009-05-27 20:53
#35

Snacka om goa prylar du har där hehe Tungan ute
Mycke pilleri som sakt..

Henke

Exelon
2009-05-27 21:38
#36

Det kan jag lova henke. Men det går ganska fint, lite dålig beskrivning och fel nummer i beskrivningen men annars går det fint.

Nu har jag kommit en bit igen.

 

 

Azgaron
2009-05-27 22:02
#37

Pilligt ets! Ser bra ut!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Exelon
2009-05-27 23:43
#38

Såg en tråkig sak på dekalerna. Upptäckte först på byggbeskrivningen(framsidan) att hakkorset var svartmålat. tänkte inte något mer på det tills nu när jag av en slump tittade på dekalarket så är även dom över kludrade av tipex liknande färg. Så dekalerna är i princip förstörda. Har sett i nån länk om ett br 52 bygge och han hade dekaler från Archer. Vart får man tag i företag som säljer dessa dekaler??

ElLobo
2009-05-27 23:50
#39

#38: Archer Fine Transfers säljs av en hel del handlare. Här är den officiella listan: Dealers

NBISaladin
2009-05-28 12:19
#40

#38: Om du menar Riksörnen som ska sitta på hyttsdan, så kan du definitivt skippa dessa istället. Det var ytterst ovanligt att dessa märken fanns på loken. Jag har sett typ 1 eller 2 bilder i alla mina BR52-referenser. Det blir mer kotrekt om du skippar dom helt enkelt.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
2009-05-28 17:45
#41

Ja du har säkerligen rätt Hasse, för loken tillhörde ju inte armen utan tyskabanverket. Ska även skippa vingarna på sidorna då dessa kom först efter kriget. Du råkar inte ha någon gammal bild på något lok?? Finns ytterst få gamla hederliga svart vita kort. Söker även efter en lokförare+medhjälpare. Mest för att se hur deras kläder ser ut. För hittar inga färdiga gubbar så jag får väl scratchbygga en.

Annons:
NBISaladin
2009-05-28 19:12
#42

#41: Får kolla hårdisken efter bilder.

Det finns ett par gubbar från nån tillverkare jag inte kommer ihåg namnet på. Men dessa var så usla att jag, just det, glömde namnet på dom!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

PonCar
2009-05-28 23:08
#43

Fantastiskt lokbygge! Jag är grymt impad!!Glad

johannespanzer
2009-06-02 03:11
#44

#36 Exelon - det blir ett riktigt långlopp det här ser jag! Ta det lugnt i uppförsbackarna, drick mycket vatten jag står vid vägkanten och hejar på!! Skrattande

#26 Hasse  - bara  från Sundsvall, men när jag var liten sa vi ofta karra, härligt med lite gamla fina ord ibland tycker jag! Skrattande

NBISaladin
2009-06-03 02:12
#45

#44: Bara o bara, Sundsvall, det är fint det!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
2009-06-16 14:32
#46

Har haft ett lite bygg uppehåll på loket men det nu har jag smått börjat igen.

Har slipat på "kokaren" och pannan har även lagt igen där skärmarna satt ska modifiera det snart och montera på dessa igen.

Så efter allt är spacklat ska jag ta till slipmaskinen och ta bort alla rör som finns där och ersätta dessa men mässingrör.

 

En liten storleks jämnförelse med en skrotad j3á.

starhawk
2009-06-16 19:08
#47

"ta bort alla rör som finns där och ersätta dessa men mässingrör"

Ja må då säga, du är ambitiös Exelon! (fast det lär ju bli tusan så mycket snyggare)

Storleksjämförelsen haltar! du måste tala om vad det är för skala på JS3:an

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Exelon
2009-06-16 19:15
#48

Hehe inte då! fick med alla rör i etc setet så det är bara att börja polera ner dessa. Ska dock bocka mässingrören(fast det står koppar o beskrivingen) efter "orginalet" då går det mycket fortare istället för fri handsbockning som jag gjorde med pannan.

Den är i samma 1:35 skala som tåget.

Annons:
Azgaron
2009-06-16 21:48
#49

Tjusigt Exelon! Då har du lite att göra!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

TuveB
2009-06-24 00:19
#50

Hej! Registrerade mig för att kunna ge en hjälpande hand! Kul att fler bygger 52:or!

Då börjar vi. Endast ett lok hade de rökskärmar T skickar med, 52 180. Witte skärmarna som L-R o Ed har började dyka upp under slutskedet av kriget. Som Hasse skriver, finns några få bilder, tror jag set 6 eller 7 nu, men vilka nummer, det vette tusan… Ett lok under kriget ska vara helt svartgrått, RAL 7021, röda chassin fanns först efter kriget. ModelMaster har rätt färg men deras vattenlösliga är lite ljus. Dekalen 56.15 ska sitta på hytten inte tendern, den betyder: 5 drivna axlar av 6 lokaxlar o 15 tons axeltryck på drivaxlarna.  Riksörnen fanns men på ytterst få lok. Hjulringarna (kontaktytan med rälsen) ska vara blanka (kromad). I hytten var standard att bara det vänstra nivåglaset fanns, men det verkar som om lok hade dubbla, om det var ett få tal, hälften eller de flesta som hade enkla, det är frågan, eftersom det byggdes 6700 på ca 2,5 år så fanns säkert vartiationer. Bromsreglagen vill T ha på vänster sida ( enhet <>)??? Matarvattenpumparna på vänster sida om eldstaden, på hytt franväggen saknas. Efter kriget hade många lok Bosch centralsmörjning, en box som satt därenhet <> "ska sitta enl T". När de fick den vet jag inte, den fanns att tillgå före kriget, satt på Br 50. Kopplen, glöm reservkopplet som hänger under, däremot ska det finnas en upphängningskrok, man undviker att använda lokets koppling utan man sliter på vagnarnas koppel. Till sist, Google bilder Br 52, Baureihe 52 eller kriegslok ger dig massor av bilder, ca 90 % är efterkrigsbilder. OBS använd inte östtyska Br 52.80 hyttbilder som referens, de blev totalt ombyggda på 60-talet.

Frågor? Ställ dem ska jag försöka besvara dem!

Exelon
2009-06-24 01:47
#51

All hjälp jag kan få är bra. Vart ska 56.15 dekalen sitta på hytten sett på en bild att den sitter längst ner framför hyttdörren, är det rätt?

Har  sett på flera referensbilder att det bara är ett nivå glas, men sett på dålig bild att just det loket hade två, men det är en enkel modifikation att ta ett mässingrör och ersätta den vänstra nivåglaset. Har sett denna klump med centralsmörjning på ett br 50 lok. Men hade 52án även denna klump och i så fall vart placerades bromreglarset(<<>>)??

Du menar kopplingen bakom tendern(svensk översättning???) eller mellan tender och loket??

Ja angående färgen så har jag titta på lite sidor och  tamiya XF-63 German Gray så borde den bli ganska lik Ral 7021 kanske lite ljusare. Och helgrå ska den vara, ser lite för civilt ut med massa rödfärg(måltavla).

Om du snubblar över någon bild med besättningen på så vore jag ytterst tacksam för dom bilderna verkar vara få. Kommer snart till den kritiska delen när jag måste ge mej på hytten, all etc ger mej mardrömmar.Skrattande

TuveB
2009-06-27 16:09
#52

Det är rätt G56.15 ska sitta nere framför dörren på båda sidor. Kopplen jag menar är skruvkopplen, fram o bak. Färgen har inget med civilt eller militärt att göra, alla lok tillhörde DRG ( Deutsche Reischbahn Aktiengesellschaft), det gick åt mindre tid att måla en färg. Bromsreglagen ska sitta på höger sida, då loket är högerstyrt, problemet är att det inte ser ut som på T:s model. Nivåglaset på höger sida fanns inte alls på höger sida enligt en dålig ritning i en bok, där var helt tomt. Bosch centralsmörjningsaggregat fanns på lok typer tillverkade före kriget. Br 52 hade centralsmörjning för att man skulle slippa stanna och smörja sådär varannan timma. Om det var Bosch det vet jag inte, inte heller placeringen. Den kan ha suttit i lådan på gångbordet på vänster sida precis framför hytten, vilket verkar mest troligt. Vad som ska finnas på väster sida i hytten, mot framväggen är: vid golvet ett reglage för ångvärme med rattventil till ev. pass.vagnar, ovanför det två mavapumpar och så alla småventiler som T missat men som PE tillverkarna har. En mycket bra bildsida är den på Prime Portal. Eftersom du är så ambitiös så tycker jag att du ska googla lite bilder på Br 52. Lokpersonalen klädsel ser ut som civila med lite uniformssnitt över dem, dock utan "sallad på bröstet och skrot på axlarna", båtmössa eller skärmmössa av officerstyp, med riksörn framtil eftersom all statligt anställd personal hade den. Färgen av de få färgbilder jag sett från tiden direkt efter kriget verkar var ungefär som Humbrols RAF blå, kanske lite gråare.

Bra referens förteckning finns på: http://www.kriegslok.com/  dock är de OOP. Jag har snart allt jag behöver för min DB 52:a från 1963, saknar lite ets, jag kör på Eduards.

TuveB
2009-06-27 18:04
#53

Studerade ritningen, enhet <> är tågvärme/ångväärmeventilen. Det är framför denna på väggen som mavapumparna ska sitta, litwe under framrutan.

Glömde en annan fadäs av T, till tenderns hjul måste bussningar göras, jag tog ett passande Evergreenrör, limmade i, kapade snyggt, borrade upp med 3,1 eller 3,2 mm borr, tror jag. Det är två eller tre år sedan jag byggde den.

WildeSau
2009-06-27 18:22
#54

Här är några "moderna" länkar.

Führerstand der BR 52, #1 och #2

Lite blandat, #3, #4, #5, #6, #7, #8


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

TuveB
2009-06-28 01:31
#55

En bild på förarens plats i en 52:a http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=250916

Lilte kommentarer till detektiven VildeSau. VildeSau:s första länk, den märkt Br 52 är inte en Br 52, dock liknar den märkt Br 44:a liknar mer 52:s. Den andra länken visar hytten i en 52:80, ombyggd från Br 52 av DR i DDR 1961. direktlänk till 528029 på en sida om 50.35-37 o 52.80: http://www.reichsbahndampflok.de/blaetter_52_8/52_8029.html  Hytten i 52.80 ändrades lite, bl.a. pådragsreglaget, de där slangarna som hänger på vänster sida av eldstaden samt montering eller "inflyttning" av centralsmörningsapparat.

De andra länkarna var intressanta, ska undersökas.

Jag vill tillägga att jag är långt ifrån en expert på Br 52 men jag har lagt många timmar på research på detta lok, redan innan T:s modell. Jag hittar nytt hela tiden.

Annons:
Exelon
2009-06-28 02:40
#56

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men på lionroar setet så har jag två vred som jag tror är bromsen och två till som jag inte vet vad dom har för nytta och en en storspak på golvet. Så om jag tycker så ska <>  ska flyttas in där <> ska vara och kopplas vidare bara via golvet och in på sidan på pannan och <>.  <> ska kapas om och sänkas ner till golvplan.

<> behövs modifieras lite med två rör och ingen mätare så den liknar mavapumparna som du skriver om. en av dessa lär scrath´s byggas. Så med lionroar setet så är det mesta med utom Trumpeter´s missar med sina plastbitarna,

Så på Eduard setet men lionroar hade mer "godis" till pannan när jag valde etc så lejonet fick det bli.Skrattande

Prime Portal har jag varit och letat mycket på. Men tycker att google inte har så mycket matnyttigt som jag blir så mycket klokare av,(intresset för tåg har inte blivit aktiverat än)

TuveB
2009-06-28 13:59
#57

<> ska vara på andra sidan men egentligen inte riktigt se ut så.  Hela matarvatteninstallationen får scratchas. Du har rätt i att <> bör sänkas. <> ska vara som den är. På bild 54 i hyttavdelningen på PPs 52 del är en mycket bra bild över vänstersidan med värmeventilen vid golvet och mavainstallationen över det.

Exelon
2009-06-28 18:50
#58

Håller med för mitt etc ark har alla dom reglars som finns på  bilderna på högersidan i 52án så <> är igentligen över flödig totalt. Och som det verkar så är det snyggare och smidigare att bygga nya mavapumar och tillhörande vred och rör. Har inte allt för mycket kvar av pannan. Så snart ska jag ge mej i kast med hytten och modifiera panncentralen lite, med den info som har kommit fram.

Exelon
2009-07-27 02:34
#59

Nu har jag mjukstartat igen efter ett par veckors frånvaro från byggbordet. Har en liten valp som kräver den tiden som jag byggde på förut. Men nu har lillan blivit lugn och jag kan bygga på kvällarna och nätter.Skrattande Har nu gjort klart alla rör på utsidan ska putsas men det blir senare har "lite" annat som ska vara klart först och jag har inte monterat alla fotsteg och platåer för dessa är det första som ryker när den tippar(som den har tendenser att göra).

 

Andra sidan fick jag göra av tunn ståltråd för det saknas 0.4mm mässingrör dom kan har åkt med när jag använde mej av 0.5mm till pannan.Skrattande

Exelon
2009-07-27 02:39
#60

Ja nu till gråhårs terapi. Ska bygga en låda till tåget med fungerande gångjärn och låsning. Har rullat till gångjären men nu börjar det svåra att passa in dessa med varandra.Gråter

johannespanzer
2009-08-09 18:23
#61

Halloj Exelon! Hoppas du tar lite semester i sommarvärmen! Skrattande

Sitter och bläddrar i preisers lilla folder från 2007 och där har de (färdigmålade) lokpersonal 6 gubbar artnr: 65353. För mitt otränade öga ser de ut att passa finfint till loket. EDIT - åhnej, nu ser jag att de är i 1:43! Usch! Preiser blandar storlekarna på varje sida i katalogen. Foten i munnen

Azgaron
2009-08-09 18:27
#62

Kul att du kommit igång igen Exelon!

Vilket pill med all ets!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Exelon
2009-08-09 18:44
#63

#61 Har faktiskt hittat två lokgubbar på jadarhobby, är inge bra huvuden men det går att byta ut. Dom där såg lite för "moderna" för mitt lok. Tyskalokförare ser ut som en skitig tysk ubåtskapten utan emblem ungefär!Skrattande

#62 Tack! jodå men har tagit en paus från all etc har det värsta kvar nu.. det är att passa in pannan och hytten som kommer att vara helt i etc. Så jag måste till "feltema" och köpa en ny lödkolv då min inte fungerar. vet inte om det är kolven eller apparten som det är fel på. För jag tror att jag löder ihop väggarna, taket kommer att bli löst så man kan titta in.

johannespanzer
2009-08-21 23:29
#64

Inte helt politiskt korrekt affisch för deutsche reichsbahn (?)

Upp till toppen
Annons: