Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 7266 ggr
starhawk
5/24/09, 2:55 PM

GB 37, 66: Airfix BAC TSR-2 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja eftersom ingen kom med någon gissning på var mina "mysterie-piloter" hörde hemma så kommer avslöjandet här, jag började pula med den här innan jag bröt armen, sen när jag kom igång igen vart det Buccaneer för hela slanten för att få den färdig i tid. Nu är man väl någorlunda byggmässig igen så nu sätter jag igång igen, så här ser lådan ut

Under helgen har jag passat på att limma ihop  och måla "kontoret" åt gubbarna, och näe dom två gubbarna till höger är inte dom som skall sitta i det kontoret

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Azgaron
5/24/09, 3:34 PM
#1

Intressant modell Starhawk! Ska bli kul att följa!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
5/24/09, 3:53 PM
#2

Efter att ha kliat sig gråhårig över hur sjutton den där resin-klumpen från Aviation Heritage skall sättas samman var den här en gudagåva, när jag har byggt färdigt den här har jag ju ett "orginal" att utgå från vid hopsättningen av AH:s modell. Instruktioner typ "limma på bukplåtarna" utan minsta anvisning var på buken dom skall limmas dit är minst sagt frustrerande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
5/24/09, 4:24 PM
#3

Detta flygplan har man allt velat köpa.
De kanske blir framöver.
Nu får man se den byggd också så de ska bli kul att följa detta bygge.

Lycka till Starhawk

starhawk
5/31/09, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3: Det blir nog tufft Henke, i den här skalan går det knappt att få tag på någon, men Airfix släpper ju en i 1/48 i tredje kvartalet, men den blir ju rätt stor, redan i den här skalan är dom rätt långa

Besättningen provsitter "kontoret" det skall på några färgfläckar till och sen får man väl klarlacka där dekalerna skall sitta, det skall in åtta! stycken i det här utrymmet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
5/31/09, 5:45 PM
#5

Ser bra ut Starhawk! 8 dekaler blir lite pill kan jag tänka mig!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Henke29]
5/31/09, 8:25 PM
#6

Okej!
Man får hoppas på turen då :)
Ser kanon ut Starhawk..

Henke

Annons:
starhawk
6/3/09, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag hade fel om dekalerna, det var inte åtta stycken, det var nio (missade en i sammanräkningen). Nu har jag i alla fall fått dit dom, och det var ett pill må jag säga, bakre instrumentpanelen består av fyra stycken! Nu skall det få torka och sen blir det mattlack

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
6/3/09, 5:46 PM
#8

Coolt flygplan! Snygg inredning.

/Stefan

Azgaron
6/3/09, 8:10 PM
#9

Ser bra ut Starhawk!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
6/6/09, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Cockpiten mattlackad, och den här gången är det ingen provsittning, besättningen på plats, fast jag fick bryta loss vapenofficerns instrumentpanel, man skall kolla hur sån här inredning passar i planet innan limmet torkat, jag hade slarvat på den punkten, inredningen i planet har fått första skiktet får se om det räcker

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bosnafly
6/6/09, 11:27 PM
#11

snygg cokcpit

sani

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
6/7/09, 1:36 AM
#12

Ser bra ut Tycker jag!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Proosen
6/7/09, 10:38 AM
#13

Cockpiten ser lysande ut!

Niclas

Annons:
starhawk
6/7/09, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Avdelningen onödiga delar: här har jag limmat på onödiga delar, kunde inte lura ut varför dom skulle sitta där men limmade dit dom utifall att, tydligen är det fråga om att göra luftintagets inre delar men dom sitter så illa till att man bör ha gastroskop för att se dom från intagets sida. Från den här sidan syns dom inte alls eftersom en mellanvägg kommer på där vid haken och fullständigt stänger av denna del. den onödiga delen är den till vänster

Efter det var det dags att spackla lite runt luftintagen och då var jag i tillfälle att testa en Vallejo-produkt som jag faktiskt gillade

Ett krämigt spackel som man applicerar med pensel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bosnafly
6/7/09, 6:30 PM
#15

var köpte du den spackel?är det en sån flyttande spackel?

sani

www.bosnafly.n.nu

starhawk
6/7/09, 6:40 PM
#16

Det köpte jag hos Hobbybokhandeln, en annan kund föreslog det som ersättning för Mr Surfacer 500, det har konsistens ungefär som tjock gräddfil, så jag skulle väl inte kalla det flytande precis, men snudd på. Namnet är tydligen 400 plastic putty

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
6/8/09, 2:58 AM
#17

Snygg cockpit och håller med dig om det där spacklet.

Har lånat en sådan flaska några gånger och det är faktiskt en riktigt användbar Vallejoprodukt.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

bosnafly
6/8/09, 5:50 PM
#18

¤16

fick email från hobbybokhandel att de inte har den produkten,hhmm,konstigt?

sani

www.bosnafly.n.nu

starhawk
6/9/09, 9:50 AM
#19

#18: Måste vara namnförbistring, skicka med min bild så förstår dom väl vilken det är

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bosnafly
6/9/09, 11:11 AM
#20

¤19

skickade bilden nu så får vi se.

sani

www.bosnafly.n.nu

Annons:
starhawk
6/15/09, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vid torrpassning av kroppshalvorna med cockpit blev det en stor springa därfram som inte fanns vid torrpassning utan cockpit. Efter diverse probande med universalverktyget, den trogna hobbykniven, fann jag problemet. Pilotens instrumentpanel var för bred! men efter lite filande så försvann det mesta av springan så här är resultatet

Det mesta färdigt? Nix! halvvägs mellan cockpit och luftintag till rumpan är magen öppen, där skall det in diverse jox, som inte kommer att synas eftersom jag tänker ha luckorna stängda, dock skall denna modell ha landställen ute, och varför inte lite luftbromsar Obestämd fast iofs om jag ställer den på en glasskiva så kan man ju kika in i bombrummet och se en Big Bomb, vi får se hur det går

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/16/09, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Det blir en stadig modell det här, nu har jag limmat på två extraplåtar på ryggen på den och nu är det dags för stabben, den skall vara lite vridbar återstår att se om den sitter tillräckligt stadigt för det, annars får det bli en "steloperation". Till höger syns utblåset och bomben, jag misstänker att det är en nukleär dylig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/16/09, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Stabbar, fena och vingen på plats, vingen skulle nog sitta kvar utan lim, det var en mycket "tight fit" och krävde en del filande innan den gick att trycka in på plats. Nu får det här torka ordentligt innan jag ger mig på undersidan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
6/16/09, 9:34 PM
#24

Ser bra ut Starhawk! Bättre att det är tajt än för löst!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
6/18/09, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Limmat på rumpan och sen var det dags för huvarna, baksitsens huv passade överraskande bra

Hade just fått dit framsitsens huv då jag snabbt fick slita loss den, det skulle ju sitta en plåt där! Plåten passade inte alls och det var lätt att konstatera varför, Pilotens instrumentbräda var åter boven i dramat, den skulle för övrigt hamna långt under plåten så jag tog fram radiotången och plockade helt sonika bort instrumentbrädan, då passade plåten hur bra som helst.

 Nu skall den målas svart varvid framhuven åter kan placeras på plats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
6/18/09, 9:23 PM
#26

De där ser ju kanon ut.
Kul att följa detta bygge.

Henke

PonCar
6/18/09, 10:08 PM
#27

Oj vilket häftigt plan! trodde inte det var SÅ stort.

Annons:
Texxas
6/18/09, 11:10 PM
#28

Ser bra ut Starhawk och jag håller med PonCar att den ser stor ut, måste vara ett monster i verkligheten.

StefanW
6/19/09, 2:32 AM
#29

#28 Titta bl.a. på detta klipp på YouTube så ser du hur stor den är.

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
6/19/09, 2:39 AM
#30

Klart maffig! Tom större än RA-5C!

Inte kul när det strular i slutänden, men det ser ju bra ut annars!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

bosnafly
6/19/09, 9:58 AM
#31

vad heter låter som man hör i filmen?Skäms

snygg är den,iaf.

sani

www.bosnafly.n.nu

Alvhult03
6/19/09, 10:14 AM
#32

Det ser kanonfint ut.Jag gillar verkligen den där kärran.Har den i 1/48,och det blir en best. Blir intressant att se den där färdig/Lennart

Byman83
6/19/09, 10:35 AM
#33

Kämpa på starhawk, ser ju bra ut såhär långt.

Stor elegant skönhet ;)

starhawk
6/19/09, 10:46 AM
#34

#29: Intressant! jag funderade på landställsluckorna, modellbeskrivningen förutsätter att samtliga var öppna men på det här filmklippet syns tydligt att bara dom små vid fästet var öppna

Den här modellen är hittills helt okey, med undantag för pilotens instrumentpanel, inga stora fel, kroppen passade fint ihop utan någon direkt springa

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Azgaron
6/19/09, 11:21 AM
#35

Så är det nog, men sen när den fäller in ställen så ser man tydligt att de inre luckorna också är öppna!

Frågan är ifall det är så att den inre luckan är stängd och öppnas vid in-resp utfällning av ställen för att sen stängas när stället är helt ute?

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

classeman
6/19/09, 12:02 PM
#36

#31 Låten är Mad world med Gary Jules.

Spännande bygge.

starhawk
6/19/09, 2:01 PM
#37

#35: Ja, det var väl närmast det jag menade, när ställen är ute så är endast dom mindre luckorna vid fästet öppna, det är endast när ställen fälls in resp. fälls ut som dom större luckorna öppnas, men enligt Airfix så skall dom större luckorna också vara öppna när stället är ute, jag tvivlade så fort jag såg det på byggbeskrivningen, och på filmklippet så syns det att endast dom mindre luckorna är öppna när den flyger med ställen ute

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
6/19/09, 2:17 PM
#38

Misstänker att det är ett förekommande fel på vissa modeller där det fungerar likadant som på denna!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

WildeSau
6/19/09, 2:23 PM
#39

#36 Lite lugnare version än originalet med blippblopp-synth från Tears for Fears. Glad

#-25 Det ser ut att bli ett snyggt bygge.

Kommer den att stå horisontellt eller med förhöjt nosställ ?


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
6/19/09, 2:24 PM
#40

#31 Du har kanske också hört den som: CSI Las Vegas Theme Song Mad World Gary Jules

Stefan - Modellbyggare

WildeSau
6/19/09, 2:24 PM
#41

#37 Här är en bra walk-around


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
starhawk
6/19/09, 3:35 PM
#42

#39: Tja jag tänker då inte förlänga nosstället, så det blir horisontalt. Den aktuella planen är att den skall stå på en glasskivehylla i bokhyllan nos mot nos med AH-varianten (när den nu blir byggd)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/21/09, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

smådelar ställer till förtret, små utblås som vägrar att låta sig behandlas av pincett vilket nästan resulterade i att mattmonstret åt upp den ena, dom är mindre än riskorn domhärna. Men så kom jag på den här metoden: en tandpetare med lite häftmassa på

Sen återstår undersidan så här ser den ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/22/09, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Ibland får man ta det piano. Först satte jag på ett par klämmor, men dom bara tryckte in bukplåten i magen. Men även med ett mjukare tryck buktade sidorna ut en aning så det fick bli en tving för att hålla in sidorna också, sen fick man försiktigt justera trycket på dom tills det passade ihop, sen var det bara att pensla fogarna!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/27/09, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Bombluckorna har kommit på samt dom stängda landställsluckorna, dom var det en hel del pill med, passningen kunde varit bättre. Efter att ha limmat om främre huvarna så var det då dags för landställen. Huvudlandställens fästen var bredare än öppningen så dom fick stoppas ner på diagonalen och sen pressas in i spåren på sidorna med hjälp av kniven. Det var knivigt Glad, men det gick till slut. Hjulen sitter på en "vagga" så dom vågar man inte limma förrän den står på ställen, likaså pinnen som håller vaggan i läge (ej i bild)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
6/28/09, 12:05 AM
#46

Ser bra ut!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
6/28/09, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Den här mystiska riggen fick jag ta till, den står på nosstället med vingarna uppbackade med en färgburk+en glasspinne+en tandpetare per vinge. Lagom höjd för hjulvaggorna, hålet i hjulvaggorna är större än pinnen på stället så om man vill få alla hjulen med makkontakt så fick man lov att göra så här

Annan vinkel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
6/28/09, 4:40 PM
#48

#47 Ser ut som mina uppallningar. Glad

Bara för att fem minuter senare komma på, att just "den" färgburken behövdes till nästa projekt man börjat på, medan man väntar på att det första ska torka. Flört


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
starhawk
6/30/09, 9:45 AM
#49

Dom här huvudställen var en riktig huvudvärk, började spreta direkt när jag trodde att jag kunde ställa kärran på dom, tagit isär, kortat pinnen och limmat igen, nu tänker jag låta dom torka ordentligt innan jag ställer kärran på dom.

Undrar hur det kommer att gå med AH-modellen?den är ju ännu tyngre kommer pewterställen palla trycket?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/28/09, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Efter att praktiskt taget ha gjutit fast hjulställen vid benen och låtit det hela torkat ordentligt står den nu på ställen utan något spret. Och nu är vibrationsdämparen på plats samt hjulluckor och nos

Nu återstår lite försiktig spackling och slipning innan dom mer delikata delarna sätts dit

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
7/28/09, 10:44 PM
#51

Så där ja, nu börjar det verkligen likna något! Snyggt jobb med ställen.

Azgaron
7/29/09, 2:54 AM
#52

Tjusigt Starhawk!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
9/6/09, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Nu är den spacklad och slipad, nossprötet och övre luftbromsarna är också ditlimmade

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/6/09, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Undre luftbromsarna och antennen under hakan innebär att den här är färdigbyggd nu. Då återstår maskering och sen får den väl ta premiärturen i sprayboxen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
9/7/09, 12:12 AM
#55

Härligit bygge starhawk :)

Annons:
Azgaron
9/7/09, 2:04 AM
#56

Snyggt Starhawk! Ska bli kul att se den målad!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
9/7/09, 9:28 AM
#57

#56: Tja det blir väl inte så stor skillnad mot nu eftersom den skall vara helvit, tänkte använda Tamiyas primer som slutlig färg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
9/7/09, 11:10 AM
#58

Samma färg kanske, men du slipper ju plastigheten!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
9/13/09, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Maskad och nu har prime-ningen satt igång

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/19/09, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Prime-ning avslutad och avmaskad så ser den ut så här

Och efter den första strykningen runt huvarna ser det ut så här, hoppsan! var får man tag på akrylstavar? det får väl bli Clasisjön skall ändå kompletteringsbeställa lite därifrån

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/24/09, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

MMs Flat white hade inte riktigt samma kulör som Tamiyas vita primer så jag testade med Citadels Skull White, ser bättre ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
9/24/09, 2:05 PM
#62

Ser bra ut tycker jag!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Roca
9/24/09, 9:35 PM
#63

Här händer det saker! Snyggt bygge av en mäktig maskin.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Penguin
9/25/09, 1:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Snyggt jobbat!

Den där maskinen fick mig att minnas att jag en gång som snorvalp byggt en A-5 Vigilante, som påminner mycket om den där maskinen. Torde väl ha varit plan inom samma genre så att säga! Stora och mäktiga är de i alla fall.

Länk till A-5 info!

starhawk
9/25/09, 12:18 PM
#65

#64: Byggde också en Vigilante som snorvalp och visst, dom har vissa gemensamma drag, annars utmärker sig väl Vigilanten med sin speciella bombfällningsmetod

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
9/25/09, 3:27 PM
#66

#61 Den ser bra ut, men hur gick det med resinklumpen från Heritage?

Hur komplett var den, t.ex landställ, balkar inredning m.m?

#64 A-7A är nog något snyggare än TSR.2.

#65 Råkade de inte ut för några missöden vid katapultstart att planet flög iväg fint, men släden med bomblasten lossnade och trillade ut på däck?


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
9/25/09, 5:28 PM
#67

#66: Tja den är rätt komplett, så när som på besättning, ingen inredning i bombrum och så men kabinen har full utrustning med etsade instrumentbrädor och ställ med belastade hjul är med.

A-7A ? Det är Corsair II:an det, nog tycker jag att TSR-2:an är snyggare än den i alla fall, men var det inte Vigilanten det handlade om? jag har lite svårt att bestämma mig mellan den och TSR-2 ,tycker båda är snygga.

Jo det där bombsystemet var väldigt innovativt men det fungerade visst inte nåt vidare i praktiken

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
9/25/09, 9:03 PM
#68

#67 Jo det var A-5A jag menade. Oskyldig

Sedan kan man ju fråga sig om RA-5C är snyggare än A-5A. Glad


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
12/6/11, 6:24 AM
#69

Supersnyggt bygge!

Och jag gillar också Vallejos spackel, redan efter första gången jag använde det. Jag köpte det på Modellex i Örebro. Jag rekommenderar definitivt ett besök där, med tanke på synnerligen trevlig innehavare och det enorma sortimentet!

Annons:
ElLobo
1/11/13, 8:08 PM
#70

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: