Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2298 ggr
Roca
10/6/09, 5:48 PM

GB 14, 23, 66: Matchbox 1/72 Meteor NF 14

Bäst att jag startar en tråd även för detta bygge, som jag tänker påbörja ikväll! Mera bilder kommer, just nu har jag bara en på lådan:

Det rör sig i alla fall om en Gloster Meteor N.F. 14 med tidigare RAF-nr WS804, som civilreggades G-AXNE i augusti 1969. Flygplanet köptes som överskott genom en bulvan, av Tony Osborne, en engelsman som förmedlade militärt stöd till den afrikanska utbrytarstaten Biafra, i Nigeria. Osborne hade etablerat ett eget "flygmuseum" i Southend och bland annat kommit över en J29F (!)(29640). Den kom att plundras på sin akan-beväpning, som istället installerades i Meteoren efter att denna maskin flygits till Faro, Portugal. Sen försökte Osborne få ner sitt nyvunna stridsplan till Biafra via Funchal (Madeira), Dakar och Bissau (Portugisiska Guinea, numera Guinea-Bissau). Maskinen kom dock inte längre, då de brittiska myndigheterna fått nys om affären och stoppade vidare smugglingsförsök.

Flygplanet var i stort sett omålat/metallfärgat, men med en del oranga day-glo-markeringar, samt reggnumret och blufftiteln "Enterprise Films" skrivet i svart färg på flygkroppens sidor.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Azgaron
10/6/09, 6:01 PM
#1

Låter som en intressant kärra!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
10/6/09, 6:11 PM
#2

Kul historia, jag tror jag sett den där varianten på nåt flygmuseum i England, det är ingen skönhet precis men likväl ett intresant plan. Tänker du bygga den engelska versionen eller Biafra-varianten?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Roca
10/6/09, 6:33 PM
#3

#1,2: Ja det är en intressant maskin och bakgrund!

Jag kommer att bygga den som den såg ut när Osborne försökte exportera den till Biafra, med "enterprise films" och allt! Har fina bilder och en profil att gå efter i denna bok:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
10/6/09, 11:25 PM
#4

Låter som ett spännande projekt!

starhawk
10/7/09, 9:51 AM
#5

Det kommer att bli intressant att följa denna tråd!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Roca
10/7/09, 12:39 PM
#6

Tack ska ni ha, ja jag hoppas komma igång ordentligt snart! Hann bara med att plocka lite med cockpitdelarna igår.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
10/8/09, 11:59 AM
#7

Har nu målat alla cockpit-delar, får lägga upp lite bilder sen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/17/10, 1:38 PM
#8

Ja, jag tänkte att jag kanske kan få flytta över även det här projektet till GB 23? Så ska jag nog se till att få nåt gjort på den här Meteoren!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
3/17/10, 5:03 PM
#9

#8: Klart du får! Jag lägger in den där.

Roca
3/17/10, 8:35 PM
#10

#9: Tackar tackar! Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
5/5/10, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har det hänt saker med Meteoren! Mycket är ihopmonterat, men det behövs en del spackel.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

PonCar
5/5/10, 11:42 PM
#12

Intressant maskin. Utvecklade britterna den parallellt med att tyskarna tog fram sin Me 262? Fast Meteoren kom väl aldrig i luften före krigsslutet, eller?

Roca
5/6/10, 2:34 AM
#13

Jo då, den kom i luften under -43 och blev operativ sommaren -44 faktisk! Fast det här är en senare variant i och för sig. Har byggt vidare en bit ikväll, så snart är det dags att spackla!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
5/12/10, 12:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Uppspacklad och fin för kvällen Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WildeSau
5/12/10, 1:17 AM
#15

#14 Uggha, knappt något att spackla alls. Glad


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
5/12/10, 2:24 AM
#16

#15; Nej då, knappt nåt Flört, puh jag är helt slut efter allt slipande, men det börjar bli bättre.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: