Annons:
Etikettpågående-projekt
Läst 6958 ggr
Roca
2010-03-31 21:34

Eidai 1/76 V-2 Raketbatteri

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var det dags att börja med ett av mina drömbyggen - ett V-2 raketdiorama i skala 1/72 - 1/76!

Jag kommer att använda mig av Eidai's (Arii/Grip) byggsats i 1/76, som förutom raketen innehåller flera batterifordon, som t.ex. SdKfz 7/3 Feuerleitpanzer. Sen kommer jag troligen att komplettera med andra specialfordon ur Planet Hobbys sortiment, Academy och Mac tankbilar, samt Airfix Opel Blitz i olika ombyggda varianter. Preiser och Airfix figurer kommer säkert också till användning. Mer bilder snart, sätter nog igång redan ikväll med bygget.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
StefanW
2010-03-31 22:00
#1

Som du skrev i en annan tråd: underbar stavning!

Stefan - Modellbyggare

PonCar
2010-03-31 23:36
#2

GARMAN…?? Undrar vem som korrläste innan den boxen gick till tryckning… Hur som helst; superspännande byggsats som det ska bli väldigt intressant att följa vartefter den tar form! När man ser figurerna i förhållande till raketen inser man vilket fruktansvärt "vernichtigungs-Waffen" det handlar om…

WilcoX
2010-04-01 11:21
#3

Spännnnnande !! jag vill redan se mer av denna Glad

Desert-Erik
2010-04-01 11:37
#4

S Zaloga byggde en V2 uppskjutning med alla fordon mm i 1/72.

Han skrev en artikel i Military Modeling om bygget (tror det var Februari 2004), väl värd att leta rätt på.

Öken-Erik

Roca
2010-04-01 12:16
#5

#2: Mmm, den var bra Flört. Och javisst, ett fruktansvärt vapen var den, A4/V-2. 14 meter lång, maxfart 5400 km/h, räckvidd kanske nuförtiden inte så imponerade ungefär 32 mil, 738 kg sprängämnen i stridsspetsen. Nådde i varje fall t.ex. London och Antwerpen, avskjutna från Holland och norra Tyskland.

#3: Det ska jag försöka åstadkomma! Har grundat en del plastdelar till dragfordonet och ska ta bilder så snart min påskledighet har inträtt, det blir efter 12 idag, och jag har hunnit färga några ägg med kidsen Glad

34: Tack för tipset Erik! Det ska jag leta reda på. Steven J Zaloga är ju för övrigt även den som skrivit Ospreys bok i ämnet.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

holst
2010-04-01 13:04
#6

Oh yes … and no … Skrattande

Helt makalöst underbar boxart. Men, men … det är väl inte en samlarmodell du tänker bygga. Det skär i så fall i mitt hjärta.

Vet du om det är samma som Revell gav ut en gång i tiden? Revelll angav sin till 1/76 men den var väl egentligen 1/87 eller något liknande.

/h

Annons:
Roca
2010-04-01 13:05
#7

Förresten WilcoX, om du vill se bilder av själva byggsatsen obyggd, innan jag kommer igång, så finns det här (långt ner på sidan):

Henk of Holland - ARII-EIDAI and GRIP-Scale 1/76

Och en mängd information om förebilden finns här:

V2ROCKET.COM-The A-4/V-2 Resource Site

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2010-04-01 13:13
#8

Hej Holst!

Ja, boxarten är fantastisk, har dreglat över den flera år innan jag plötsligt fick syn på byggsatsen till salu på eBay. Jo det är en samlarmodell jag tänker bygga Flört jag tror inte jag kan sälja den igen och tjäna något på det just nu, då det var en rätt dyr affär, så jag gör med den vad den var tänkt för: bygger! Glad

När det gäller Revell så har de antagligen gett ut V-2 i åtminstone två olika skalor: 1/54 och 1/69. Den sistnämnda återutgavs härom året och den har jag också. Den innehåller dock endast raketen, som i och för sig är detaljerad inuti, samt Meilerwagen och några "crew"-figurer som ser på tok för stora ut. I övrigt passar den nog in med 1/72-prylar.

Jag vet inte om en Revell V-2 i 1/76, så jag vet inte om det är samma som den här, men det skulle i så fall vara intressant. Den här japanska modellen har i varje fall sålts som både Arii, Grip, och som i mitt fall, Eidai.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

peliasson7
2010-04-01 14:13
#9

Hej!

Det här är intressant.

Jag var på "studieresa" till Peenemunde i höstas.

Hittade bland annat denna bild på det av tyskarna standardiserade  kamouflaget till V2.

V2 Kamouflage

Är det någon som vill se mera av hur det ser ut i Peenemunde idag så kolla detta bibliotek, massor med bilder från hur det ser ut i terrängen idag och ett par väldigt bra museum.

Peenemunde

Mvh

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

[Hayabusa]
2010-04-01 14:30
#10

Cool byggsats, Peter. V2 (eller kallades den inte egentligen A4?) blev ju den första interkontinentala missilen vilket i sin tur ledde till diverse rymdprojekt. Paradoxalt nog, så hade Von Braun i fredstid aldrig fått resurser för att utveckla detta projekt.

/Stefan

holst
2010-04-01 14:59
#11

Roca skrev: Jo det är en samlarmodell jag tänker bygga Flört

Aaaarrrggghhh!Skrikandes … och där gick jag ner för räkning … Flört.

Allavrligt talat, lycka till med ditt bygge. Men spara kartongen när du är klar. Det här med "Garman" är ett tidsdokument från en mindre globaliserad värld.

Och tack för uppdaterigen av Revells modell. jag byggde den en gång i tiden. För länge sedan …

/h

Roca
2010-04-01 19:39
#12

#9: Intressant, Peter! Och tack för länkarna!

#10: Jo precis Stefan, A4 är den egentliga beteckningen. Sen så inordnades den under de olika Vergeltungswaffen som tyskarna använde för att "hämnas" på de allierade, därav V-2. V-1:an är ju också intressant om än inte lika stor och mäktig, och V-3 var väl en enorm tryckluftskanon om jag inte missminner mig. Just kopplingen till framtidens rymdprojekt, samt även ryssarnas olika missiler som t.ex. R-11, "Scud" är intressant.

#11: Flört Tack ska du ha! Jag lovar att spara boxart, ska nog rama in också.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

peliasson7
2010-04-01 20:10
#13

#10

Jo, den hette projekt A4 för Verner von Braun och hans forskare i Penemunde.

V2 var propaganda minister Goebbels och Hitlers namn "Hämdvapen" 2 på A4:an och det som användes av militären.

Intressant också är att A4 projektet stötte på så mycket problem under utvecklingen och blev försenat. För att ta en genväg startade man ett nytt projekt A5 som var en halvskale A4 för att få något att göra provflygningar med och rota ut vissa problem. Detta fick upp projekt A4 på banan igen.

Sedan hade man också A9 på ritbordet som var en tvåstegs uppskalad V2a som kunde nå New York med hjälp av vingflykt. Det det första projektet för en interkontinental missil, jag skulle nog kalla A4 för en IRBM (Intermediate Range Ballistic Missile) för jag tror inte england är en egen kontinent… ;-) , eller ligger mer än 500 mil från avskjutningplatsen.

Ryssarnas R7 var den första interkontinetala missilen, användes bla för att skjuta upp Sputnik. Mycket baserad på erfarenhter från erövrade V2 och en egen V2 kopia.

Atlas var den första ICBM som USA lyckades få iväg, en konkurrent till Redstone som von Braun utvecklade. Redstone var dock den bärare som först bar en kärnladdning och även satte USAs första sattelit Explorer 1 i omloppsbana. Atlas användes sedan till Mercury programmets senare del när man gick in i omloppsbana.

Jag tror att det var redstone som var bärare tillde första Mercury skotten som bara var upp och ner igen, där bland annat Grissom blev av med sin kapsel då den sjönk.

Oj, vad jag drar iväg och blir engagerad, nu får jag lugna mig…

Hälsningar besserwissern…. (sorry)

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

Annons:
peliasson7
2010-04-01 20:21
#14

Oj, jag blev så engagerad att jag inte såg att Roca han med att svara…

V3 var helt korrekt en kanon men inte en tryckluftskanon.

Det var en kanon som var enormt lång oxh med massor med anslutningar till Pipan. Sedan avfyrades massor med laddningar där krutgaserna succesivt leddes in i pipan när proektilen passerade för att hålla gastrycket uppe och fortsätta accelerera prjektilen.

Enligt den här principen V3.

Skall se om jag kan hitta en bild jag har på ett diorama från La Cupole museet i frankrike.

Besserwissern igen. ;-)

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

Roca
2010-04-01 20:32
#15

Ingen fara Peter, det är mycket intressant att läsa! //Peter Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2010-04-01 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så, det finns många intressanta aspekter på A4/V-2, och också många som man skulle kunna tänka sig att förverkliga genom modellbygge.

Den här gången håller jag mig dock till det operativa användandet under andra världskriget, då ett antal tyska enheter avfyrade dessa raketer mot mål i England, Frankrike och Belgien. Det blir i första hand bygge av alla de prylar som ett batteri använde sig av för att lösa sin uppgift.

I anslutning till det kan det också bli ett lite MJ-bygge, då jag har ett par A4/V-2 i skala 1/100 också, som jag tänkte bygga och lasta på järnvägsvagnar för att illustrera också den logistiska delen av operationerna.

Hur som helst, först ut dragfordonet Hanomag SS-100, som hade raketen på sin Meilerwagen eller Vidalwagen på släp, på väg från järnvägsavlastningsplatsen mot fältverkstäderna och förvaringsplatserna, där det sista färdigställandet skedde och vidare till avfyrningsplatserna. Delarna är lite lätt grundmålade och nu är det dags att börja bygga och måla!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2010-04-01 20:57
#17

En fundering förresten; vad kan det vara för storhjulat fordon som drar en A4 på den här bilden?

A4 på Vidalwagen, bogserad av…?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

peliasson7
2010-04-01 21:31
#18

#17 Har faktiskt ingen aning. Jag har aldrig sett något sådant där.

Den ser ju helt oproportionerlig ut… Ser nästan ut som två Segways sammankopplade men utan styren…

Jag skall kolla lite i min porrsamling…  Öhhhh Referensbiblioteket menar jag….  ;-)

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

Chevy-54
2010-04-01 21:40
#19

Det är en Italiensk bil men jag kommer inte riktigt ihåg namnet nu; Porletto eller Portello typ men det ena där är ju en dricka;)

Btw. detta bygget ska bli riktigt skoj att följa och mycket intressan info i denna tråd redan:)

/Bengt J.

WildeSau
2010-04-01 22:34
#20

#17, 19 Samma fälgar som t.ex Saharienne och Autoblinda.
Portello är väl en stad med lfa Romeo-anknytning?

Detta kommer att bli ett intressant bygge, synd bara att Planet models prylar är så dyra om man ska ha en komplett samling.

Vidalwagen finns iofs från Special Armor också .

Jag har några fler länkar i mitt R1-projekt.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Desert-Erik
2010-04-01 23:19
#21

Tror ni tanler på Pavesi.

Detta är dock en Fiat/Spa TM40 eller som tyskarna kallade den "Radsclepper 110 PS Spa (i) TM40", kort o komcist!

Öken-Erik

Chevy-54
2010-04-02 02:11
#22

Jag for nog efter Protetto men det är ju en bepansrad Fiat det -stora hjul har den iaf;)

Tack Erik

/B

Roca
2010-04-02 02:43
#23

#18-22: Tack ska ni ha! Det vore kul, att bygga Fiaten också och ha med i ett diorama!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

peliasson7
2010-04-02 03:35
#24

Hej igen.

Jag hittade inte bilen någonstans i bokhögen.

#12 angående V3 Hittade diot för den projekterade V3 installationen riktad mot UK. Man hade börjat gräva hålet för att gömma den här kanonen. Fem parallella pipor, schysst hagelbrakare….

V3 Dio

Det fanns även ett Dio motsvarande ditt: Urban V2

Publicerade hela bildserien från La Cupole museet. Museet är i en jätte bunker avsedd för att skjuta V2:or ifrån. Här finns en massa detaljbilder på V2 i första hand men även V1 och massor med dioramor som beskriver V1, V2 och V3 och även en hel del annat. En jäkla massa tunnlar och betong inte att förglömma.

Här finns bildserien La Cupole

Besserpeter

P.S. Vem skulle vilja sätta sig i den här och dra iväg???

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

Roca
2010-04-02 11:37
#25

#24 Hej Peter! Tack ska du ha för bilderna! Otroligt kul att se bilderna från museet och det fina V2-diot.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2010-04-02 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Egentligen hade jag tänkt presentera gjutramarna innan jag sätter igång, men jag kunde inte hålla mig. Jag har nu börjat limma och måla en del. Här ett par delar till Hanomag-dragaren. De flesta bilder viar fordonen som enfärgade verkar det som, så jag gissar på Dunkelgelb eller Panzergrau, men jag tror det blir en del variationer och flera färger inblandade på de flesta fordonen.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2010-04-02 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Raketen ihopsatt - det gick snabbt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2010-04-02 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Och så SdKfz 7/3, eldledningsvagnen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WilcoX
2010-04-02 12:52
#29

Här byggs det så det ryker Glad

Azgaron
2010-04-02 13:55
#30

Tack för all kul info om raketerna!

Ditt bygge går framåt fint Peter! Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Roca
2010-04-03 01:06
#31

#29: Jajamen! Glad

#30: Tack Håkan! Kom dock på att jag satt banden upp och ned på halvbandaren, var nog lite trött, men det gick att bända isär och sätta dit rätt igen Flört nu måste jag bara komma på ett bra sätt att måla/vädra banden realistiskt och snyggt - några tips?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

peliasson7
2010-04-03 02:35
#32

Jag satt och stirrade länge på chassiet och kunde inte komma på riktigt vad det var som inte stämde. Men sen såg jag din kommentar om att banden var upp och ner… Shit happens.

Här är en bild på min Sd.kfz. 7 som jag håller på med, så jag sitter inte bara och ordbajsar här på forumet… Tyst

Vädring av banden…

Vad hade du tänkt dig som underlag för fordonen i diot?

Är de på grus, eller kullersten eller i terrängen… Det är nog det som får avgöra hur vädringen skall se ut. Knyt den till underlaget.

Snyggt och snabbt jobbat.

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

peliasson7
2010-04-03 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hej

Måste bara dela med mig av den här bilden…

"RAF picture used as overlay was taken exactly when missile was launched right out of the center of the horse racing course."

Förvånad pilot eller?  Kunde ha varit världens första lyckade SAM nedskjutning….

Här finns en fil över hollands avskjutnings platser som .kmz för google earth.

Hälsningar

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

peliasson7
2010-04-03 12:49
#34

Hur får man bilden att visas bland texten direkt utan att man behöver hålla på med länkar och skit???

Klicka på visa bild i posten ovan för att se bilden…

P

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

Annons:
Chevy-54
2010-04-03 13:09
#35

#34

Vet inte om det var denna bilden du menade men det är rätt enkelt. Jag fattade inget först men fick det förklarat för mig.

När bilden är infogad i rutan så så är det bra att klicka på den och sedan kopiera.

Gå sedan tillbaka till redigera inlägg och klistra in den där.

Hopas det funkar:)

Chevy-54
2010-04-03 13:23
#36

#28

Rätt som det sägs i #32. Men om man ska gå mer in på tillvägagånssätt så skulle jag måla banden med en mörk brun.

Sedan stöppla/dutta med olika nyanser av smutstoner. Blanda och ljusa upp så det blir liv i ytan.

När det är tort så skrapa ihop en hög med blyerts (skalpell mot blyertspenna) och gnid sedan in detta med ett finger på banden.

Det tonar ut den flammiga stöpplingen och ger ett realistisk lyster.

Vill man så kan yttersta kontaktytan markeras med antingen fin pensel och silverfärg eller som jag tror det räcker med, att dra med blyertspennan över topparna:)

/Bengt J.

Roca
2010-04-03 13:24
#37

#32: Snygg SdKfz 7 Peter! Vad är det för skala och märke på byggsatsen?

Jag tror det ska bli i skogsterräng. Utöver kopplingen till underlaget, som är logiskt och bra, så tänkte jag fixa till lite rost. Den tekniken skulle jag uppskatta lite tips på!

Ja den piloten måste ha blivit något överraskad Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2010-04-03 13:29
#38

Förresten Peter, vet du kanske också något mer i detalj om den s.k. "Leitstrahlstellung", alltså enheten som mot slutet användes för styrning av A-4:an (?), placerad 6-8 km från pjäsplatsen? Skulle vara kul att få reda på hur fordon och antenner såg ut t.ex.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2010-04-03 16:07
#39

#36: Tack för tipset Bengt! Det ska jag prova med!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

peliasson7
2010-04-04 02:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#37 Det är en Trumpeter i 1/35. 848 delar…. 300 delar är banden där varje länk är tre delar… Var en tråkig kväll när man plockade ihop banden….

Har tagit en jäkla tid men det börjar närma sig. Jag tänkte mig den som dragare till en Dragon 88:a. (också med en jäkla massa delar…)

Nu kommer en lång harrang….

#38 Njaeh…  Det jag vet är att antennen var en dipol och de kan i se ut lite hur som helst. Antingen som typ en TV-antenn eller utsträckt wire beroende på våglängden….

I början så körde man en enkel radiostyrning av raketen. Raketen gick automatiskt in på en förprogramerad kurs typ V1, via radiostyrning så stängde man av motorn på förhoppningsvis exakt rätt tid för att komma rätt i längd.

De mättes även in av radar för att kunna stänga av motorn vid rätt tidpunkt via en radiosignal. Jag tror inte att man kunde påverka kursen via radar avläsning.

Leitstrahl var ett försök att få V2 på rätt kurs och korrigera kursen under färd då kompassen inte räckte till.

Det var endast ett fåtal V2:or som leddes via leitstrahl. I början var detta en fast bunker men även detta flyttades sedan till en mobil platform i form av Opel Blitz. Se nedan.

Vad jag vet fanns det två mobila leitstrahl enheter, en SS enhet och en enhet i vid hague i holland. Det var endast SS enheten som det finns bekräftat att man använde leitstrahl.

Mer info från V2.com:

To hit a target within a 250 meters radius and 250 km's away, the side deviation of the flightpath of the V2 had to be not bigger than 1:1.000, and a curve of some arc minutes. Deviations in the height corner of 45 degrees were of small influence but, the speed at burn stop had to be within 0.5 % exact. That is why, high criteria was required for the steering gear of the rocket. In practice, they could reach a corner of plus or minus 1 degree, so that, in a shooting distance of 250 km, at least 50% of the A4 fell in an line of 10 km wide. To enhance this they already started devoloping (during the first developing phase of the A4), the "Leitstrahl" and radio measurement to electronically adjust a V2 already in flight.

The development of the instruments was given to the navigations department of the firm "Lorenz". They delivered "Leitstrahl-(LS)-facheranlage Viktoria" appearing in Nov. of 1940 as a 500 watt adjusting transmitter for the UKW beaken. This transmitter had a frequency of 45 Mhz and was probably devoloped from a landing beaken. It was a "Phasedreiglieder" twice with a deflector contained a horizontal dipole antenna, that was set up at a distance of 8-15 km's behind the launchpad. One of the antennas was direct connected to the transmitter and the other was attached to a "drehkondensator" in a tastverhaltnis 1:1 and 30 times per minute changed in phase. You can see the opposing V2 rocket dipole attenna attached on later production V2 pictures, coming out of the trailing edge of the rocket fins. The plans for this bunker were drawn up in September of 1943.

Synchronous switching of the modulation tone was to take place between 5-7 kHz. Two fan-shaped signals, with different modulation tones, formed the beams of only 0.0125 degrees. These would overlap in places, resulting in an amplitude difference of the modulation of about 5%. The system had to be adjusted very exactly, since the strength of the main beam in relation to the inversly formed counter beam only amounted to 2 degrees.

När man lyckades få detta som en mobil lösning såg det ut så här:

Vehicles of the Leitstrahl unit

One Fz.Pos nr 205 = LKW 3t geschl. (Maultier ) LS-sende-KW
One Fz.Pos nr 206 = LKW 3t geschl. (Maultier ) LS-gerate-KW
Two Fz.Pos nr 207 = LS-Antennen-Anhanger (1achs) 2
One Fz.Pos nr 208 = LS-Kontroll-Anhanger (1 achs)

Further a Sd AH 24 generator set with a pulling vehicle ( Opel Blitz or a third Maultier )

The Maultier Opel Blitz where equiped with enclosed rear superstructure like the normal Blitz radio trucks.
Take a look at the V2rocket site section suport vehicles there you will find a picture of the Fz Pos nr 206 Gerate Lkw.

Själva fordonet var en Opel Blitz som nämns ovan med radio påbyggnad enl. (klippt från V2rocket.com)

Opel Blitz (3t) type A 305 - test truck I - test truck II carried the launch site radio transmitters. This vehicle contained the radio equipment that interacted with the Leitstrahlstellung guide-beam apparatus some 6-8 kilometers from the launch site.

När vi pratar styrning av raketerna kommer jag in på några bilder jag har av världens enda V1:a med orginal kamoflaget kvar. Den finns på Arboga robotmuseum. Den har öppnade service luckor så man kan se hur den fungerade. Laddar upp bilderna för påseende.

Första bilden är hur V1:an ser ut där den står…

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

peliasson7
2010-04-04 02:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Nästa bild visar styrautomaten och hur man ställde in avstånd, kurs och höjd.

Längs till höger trolig höjd inställning.

I mitten närmast kameran sitter inställningen för om roboten skulle göra en höger eller vänstersväng för att komma in på rätt kurs och hur länge den skulle vänta innan den påbörjade svängen.

Bakom i mitten sitter gyron.

Till vänster sitter kurs inställningen eller inställnig för hur många varv nospropellern skulle rotera innan motorn stängdes av.

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

Annons:
peliasson7
2010-04-04 02:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Sista bilden visar servon för höjd och sidroder.

Dessa servon jobbar med tryckluft som man hade en egen tank för.

När propellern längst fam hade roterat så många varv som man bedömde att det var till målet stängdes motorn av och en liten sprängladdning sköt av ett stag och höjdrodren ställdes in för dykning.

Så enkelt egentligen….

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

peliasson7
2010-04-04 03:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#37 och #36.

Håller med om tillvägagångsättet men frågan är hur rostiga dessa band är egentligen. Stillastående fordon har rostiga band ja, men fordon som körts nyligen har sällan så mycket rost på banden. Jag misstänker att man omgrupperade ganska ofta för att undvika bombning, så dessa fordon har nog inte jättersostiga band.

Nu är jag inne lite på hårklyverier och det är du som bygger….

Jag och två kompisar var på Panzerfahrschule utanför Berlin och provkörde T-55 och BMP-1 i höstas och banden på den T-55:a jag körde såg ut så här på efter 90 minuters körning i jord och sand.

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

peliasson7
2010-04-04 03:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Passar på med en till på mig själv i förarsätet.

Men kolla hur blanka banden är….

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

Roca
2010-04-05 14:01
#45

Peter, tack för informationen om Leitstrahl! Ska nog gå att få till något intressant bygge. Men först har jag säkert nog att göra med att bygga alla fordon omedelbart runt avfyrningen. Och tack också för funderingarna, bilderna och infon kring banden! Ska fundera på detta. Tyvärr har jag inte hunnit bygga så mycket som jag hade tänkt i dagarna, mest påskfika har det blivit Flört - men snart är det dags igen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

peliasson7
2010-04-05 14:54
#46

Ja, jag vet vad du menar med ont om tid…

Jag har sneglat på mitt eget bygge men alrdig kommit fram till bänken….

Skit sedan i det jag säger och bygg som DU vill, det är du som skall vara nöjd.  Det är du som bygger och inte jag….  Skäms

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

Roca
2010-04-06 02:35
#47

Det är lugnt, Peter! Tack för tipsen och så får vi se vad det blir av det hela i slutändan Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
2010-04-06 03:07
#48

Det här spännande bygget fortsätter i del 2.

Glad

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: