Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 9120 ggr
starhawk
2010-11-27 20:11

GB 33,37,38,66: Char St Chamond skala 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här har jag velat bygga ett tag, problemet är att det endast fanns byggsatser i skala 1:72-76 och jag ville ha den i 1:35. Så när det här gruppbygget dök upp började jag fundera, scratchbygge Obestämd Den knepigaste biten borde vara bandaggregatet, men den tyska A7V Sturmpanzerwagen hade väl också ett Holt-aggregat? En snabb koll visade att dom är inte identiska men rätt lika så en konvertering borde vara möjlig, så först gällde det att skaffa den här, för den finns i skala 1:35

Nästa steg är att skaffa "ritningar" på St Chamonden och det fanns en fri pappersmodell på nätet, den är i skala 1:72 så om man dubblar dimensionerna så blir det ju ungefär 1:35, jag skrev ut den och skannade den och sen gjorde jag den dubbelt så stor i Photoshop och skrev ut valda delar, dom ska ju få plats på en A4. Sen behövs förstås diverse plast av olika dimensioner. Det följde faktiskt med diverse profiler i lådan kanske förre ägaren var inne på samma ide som jag?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
PonCar
2010-11-27 23:37
#1

Vilken utmaning! Klart spännande projekt. Blir spännande att följa. Men huvaligen för att möta fienden i en sån där "stålkista"…

starhawk
2010-11-28 12:41
#2

#1: Ingen större risk att möta fienden i den, den hade usla terrängegenskaper och körde fast innan man kom alltför nära fienden, men mot slutet av kriget fungerade den utmärkt som rörlig kanon, till skillnad från den brittiska och den tyska stridsvagnen hade den ju en 75 mm kanon

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PonCar
2010-11-28 23:44
#3

Aha -ett slags mobil bunker alltså! På box-arten ser det ut som om det hänger en hockeyklubba fastspänd på sidan…Glad

starhawk
2010-11-29 08:54
#4

#3: Tja, nu skrev jag om St Chamonden alltså, men den tyska varianten hade inga vidare terrängegenskaper den heller, hockey-klubban fanns på båda sidor och är alltså avgasrören, St Chamonden hade det klassiska arrangemanget med ljuddämpare och avgasrör på taket

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
2010-11-29 09:22
#5

Här har du några bilder på St.Chamond ifall du behöver fler referenser.

Militaryphotos


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
2010-11-29 09:39
#6

Referenser är alltid bra! det fanns ett par intressanta varianter med där

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
LarsaQ
2010-11-29 18:20
#7

Det där ju ganska cool ut, måste säga att jag är nyfiken på de däringa vagnarna från perioden. Ska kolla vad du gör och passa på att lära mig samtidigt.

mvh

Larsa

[Orso]
2010-11-30 02:33
starhawk
2010-11-30 08:21
#9

#8: Dom bilderna har jag redan, men tack i alla fall Orso

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Desert-Erik
2010-12-01 14:04
#10

Polska AJ-Press har gett ut ett suveränt verk på St Chammond o Schneider.

I boken som är på 135 sidor i stort format finns 1/35 ritningar (fem vyer) på flera olika varianter, walkaround foton från Samour (inkl inredning), färgplancher, "in action" foton samt historia över dessa användning, målning o märkning och man hinner också med lite om besättningens utrustning.

Jag skulle tro att det är det bästa i bokväg hittintils som skrivits om vagnarna.

Boken ingår i AJ-Press "Gun-Power" serie och har nummer 29, den heter "Scneider CA, St Chamond" , givetvis är hela texten bilunfual (polska/engelska) .

ISBN: 978-83-7237-196-6

Öken-Erik

starhawk
2010-12-01 14:45
#11

Har redan beställt "frontline illustrations" (rysk) bok om Scneider och St Chamond samtidigt som dekaler till St Chamond för 1:35, kanske samma bok? får kolla vidare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2010-12-01 15:00
#12

Hittade deras hemsida men dom har ju ingen sökfunktion, hittar inte boken

Hittar inte kanonen heller den hade en 75mm model 1897 och jag har hittat den i skala 1:72 men det finns tydligen inga i 1:35, skulle helst slippa konstruera den där dragkroken längst ut på pipan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
2010-12-01 15:35
#13

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Desert-Erik
2010-12-01 17:05
#14

Tror inte det är samma som FI. Jag har en hel del FI häften och dom är iofs mycket bra, misstänker dock att AJs är meer omfattande (samt dessutom möjligt att läsa för oss som inte läser ryska).

75mm kanonen finns i 1/35, inga problem. Den finns i resin från bla DES som gör ett par riktigt fina modeller, men dom kostar naturligtvis en del. Sedan finns den också från TOM/RPM/Mirage, detta är samma modell (finns säkert boxad av några till).

Den är basal och mår bra av en del detaljering men den funkar absolut. Du bör kuna hitta den för några tior (beroende på boxning) om du letar lite, kolla med Jadar om inta annat.

Mojängen längst ut på eldröret (inte pipan, det är inget handeldvapen) är ingen dragkrok, det är en fortsättning på rekylsläden. Den franska 75an hade så lång rekyl så detta behövdes för att eldröret skulle hålla sej i rekylslädens spår. Tyvärr är just denna "mojäng en del av det som mår bra av lite detaljer. jag vet inte om du sett hur pjäsen monterades i vagnen? I princip bultades hela lavetten med hjulaxlar, lavetsvans (tom dragkrok!) o alltihopa fast i vagnen! Det enda som verkar saknas är hkulen o pjässkjölden.

Öken-Erik

starhawk
2010-12-01 19:43
#15

#13: Tack Sau det är så där när man söker, jag sökte på förlaget inte titeln och vad kanonen beträffar så sökte jag på Gun inte Cannon

#14: Jo, den där mojängen ser ju lite kufisk ut, hur det ser ut inuti vagnen är inget jag intresserat mig för, min variant kommer inte att ha någon interiör, men jag vill ju att eldröret (dom flesta jag känner, även militärer säger pipan) med tillbehör skall se rätt ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2010-12-01 20:12
#16

#14: Boken är nu beställd kanonen är det värre med har kollat både på Jadar och ett par ställen till, inget napp förutom två i skala 1:72

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Desert-Erik
2010-12-01 22:57
#17

Jag föreslår att du ställer en fråga på något mer forum, ex vis IPMS Stockholms "köp o sälj". Jag vet att det ligger en hel del av dessa kanonerna hemma i stugorna, själv har jag tre stycken tex.

Jag har kollat Jadars hemsida och det ser ut som om dom endast säljer den tillsammans med dragare numera, det framgår heller inte säkert att pjäsen ingår i modellerna av dragarna. Polackerna är "sådär" ibland vad gäller vad som ingår o inte ingår…

Ang hur pjäsen monterades så förstår jag att du inte tänker satsa på inredning men jag tänkte det kunde vara bra att veta att hela pjäsen med fältlavett o allt monterades i vagnen eftersom det rimligen borde underlätta bygget för dej. Du kan ju då göra på liknande sätt som i verkligheten minus detaljer o så.

Öken-Erik

starhawk
2010-12-02 11:56
#18

#17: Jag får väl försöka med det då! Annars har jag en svarvad pipa, javisst ja eldrör var det visst, i kaliber 76mm som har blivit över, den kunde ju gå att fixa till.

Angående inredniningen hade jag bara tänkt att lyfta av kanonen och sätta in den i gluggen, men ett stöd behövs ju nog och att man kunde använda lavetten till det tänkte jag inte på just då

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2010-12-04 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Igår kom ett platt paket från Jadar det innehöll först och främst detta häfte

På ryska förståss men det innehåller en hel del bilder och dessa uppslag

Det finns tre stycken till på olika St Chamond-varianter verkar vara i skala 1:35, är dom samma som dom du tipsade om Desert-erik? Nåja jag får ju straxt veta det, det häftet är också på ingående. Inväntas med stor spänning, detta häfte är bra men man kan ju inte läsa ryska. Vidare i paketet fanns dessa dekaler

Dekaler i 1:35 till en St Chamond! ett riktigt fynd ur min synpunkt sett, vem hade väl kunnat tro att det fanns att få tag på?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2010-12-04 17:42
#20

   SLÄNG ALDRIG NÅGOT!!!

Det vet vi alla, jag var på jakt efter en 6mm rundstav av plast jag behövde till bärhjulen, Evergreen hade bara rör av den dimensionen, Wenzels hade visserligen den dimensionen men bara av trä, då kom jag och tänka på min FB-111 hade visst en redig gjutstam, plockade fram den och kollade med skjutmåttet, gissa dimensionen  6mm kan det bli bättre!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
PonCar
2010-12-11 11:34
#21

Yes! Ibland har man tur. Gjutstammar är guld värda- speciellt om dom e runda o fina (finns ju mer kantiga varianter okså…). Måste återigen säga att jag tycker detta är ett väldans spännande projekt att följa. Tänk att det finns böcker om -och dekaler till- nästan vad som helst. Fantastiskt!

ElLobo
2010-12-11 12:13
#22

>"Tänk att det finns böcker om -och dekaler till- nästan vad som helst."

Nu vandrar vi kanske ut lite från ämnet igen, men det är intressant att det finns t o m dekaler till modeller som inte finns. Skrattande Där gäller det att scratchbygga ordentligt.

starhawk
2010-12-11 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

För några dagar sedan trillade den här hem, mycket välmatad med allehanda bilder bl.a. femvy bild på den modell jag tänkt bygga i färg

Det är samma femvy skisser i svartvit i den här som i den ryska men det är en viss skillnad på tjockleken

Och så kan man ju läsa den! En klar fördel

Kom hem från Wentzels igår med fem Evergreen-påsar och ett flak, så det är väl dags att börja bygga nu, letade igenom min skrotlåda efter lämpliga attiraljer att bygga Hotchiss-kulsprutor av, fanns inget utom en överbliven kulspruta från Lysander-bygget, men den såg ut som en Hotchiss åtminstone den del som syns, men tittar man på fotografier av vagnen så har den som regel inga kulsprutor alls, så jag antar att det räcker med en

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2010-12-23 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Insåg att det är nog dags att sätta igång med den här nu, bärhjulen från Sturmpanzern var för små och dessutom med ekrar så det behövs nya, lyckligtvis följde den med diverse plastprofiler i kartongen bl.a. en rörprofil med yttre diameter 8 mm vilket stämmer väl överens med St Chamondens bärhjul, mätte ungefärliga bredden och satte igång och sågade, 32 såganden senare är det här resultatet, fast gradningen var faktiskt besvärligare framför ligger gjutramen från FB-111an som skall "fylla ut" rörbitarna och ovan till vänster bandbitarna som hjulen skall rulla på

Då återstår bara att såga iording 16 axlar då Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
2010-12-23 20:20
#25

#24 (Dec) ;-) Ser ut att bli ett skoj hjulpyssel.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

PonCar
2010-12-24 22:47
#26

nu är det hjul igen…Flört

starhawk
2011-02-20 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Hjulen har hamnat på axeln, det var lite glapp här så jag tog till "krämlim" för att få lite utfyllnad, här är dom putsade och försedda med axelhål, dom "stulna" spännhjulen från Sturmpanzern är även dom putsade, längs ner ligger "bukplåten" där tänkte jag lite fel så den blev för smal (den vänstra delen), så den får väl tjänstgöra som ryggrad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2011-03-20 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Fräsen invigd! här är drivhjulen tillverkade, lägg märke till storleken kontra spännhjul och bärhjul

Bygget står still i väntan på inredning, väntar fortfarande på Hotchkiss-kulsprutorna, lite knöligt att få in dom i efterhand, jag får väl koncentrera mig på bandaggregatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Desert-Erik
2011-05-29 18:05
#29

Jag har hittat ditt eldrör!

Dragons 7,5 cm PAK 97/38 (Kit no 6123) är en Pak 38 lavett med den franska 75mm m1897 på. Här finns ett utmärkt eldrör med rekylsläde mm. Det enda man behöver göra är att kapa den tyska mynningsbromsen och "fixa" till mynningen.

Öken-Erik

starhawk
2011-05-29 18:55
#30

Tack för den Desert-Erik men du är för sent ute, jag har redan sedan länge Dragons kit 6445 "7,5 cm PaK 97/38 w/Heer Gun Crew" som jag väl skall börja sätta ihop rätt snart det är som sagt bara att såga av mynningsbromsen, lavetten är av modernare snitt men den kanske funkar i alla fall och syns ju inte utifrån. Vad resten av inredningen beträffar så har jag i alla fall fått tag på två av dom fyra Hotchkiss kulsprutorna så jag får väl nöja mig med dom och sätta igång

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2011-06-06 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här har jag "smygbörjat" med kanonen mynningsbromsen är bortsågad och halvorna av eldröret hoplimmade mynningen blev helt okey

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2011-06-14 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Lite mer smygstart, här har jag börjat skrapa med Scribern, bottenplattan och lite plåtar i nedra fronten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2011-06-18 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Två eller tre av dom föregånde delarna får kasseras, jag utgick ifrån min pappersmodell av en Mk I, men jag bygger en Mk II och jag utgick ifrån att det inte var nån större skillnad på frontens lägre del, men det var det!

Idag gick jag in på lite mer komplicerade delar, sidorna, så här blev dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2011-06-18 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Dom raka snitten är lätt att skära till med Scribern men dom rundade snitten vid hjulupphängningen gav mig en del huvudbry, till jag kom på, jag har ju en sån här: Dremels fräsbord!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2011-07-01 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Kanonen är hopsatt i tillämpliga delar, lavetten skall ju endast fungera som ett stöd och kommer ej att synas

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2011-07-01 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Här pågår boggie-bygge till skillnad från Sturmpanzern som har identiska boggies har St Chamonden tre olika boggies på varje sida

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Charlie82
2011-07-01 17:21
#37

Ser ut som ett riktigt petjobb, men fint blir det.

AATC-86
2011-07-01 19:00
#38

Ett imponerande arbete!

starhawk
2011-07-01 19:14
#39

Det stora petjobbet återstår, spännanordningen till spännhjulet, får se hur jag gör med det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2011-07-01 22:05
#40

Mycket scratchande, men det ser ju fint ut!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2011-07-02 14:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Alla hjulen på plats i boggierna, då var det dags att knipsa av hjulaxlarna, det såg precis ut som strössel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2011-07-08 07:31
#42

I grevens tid har nu äntligen Hannants fått in kulsprutorna, beställde den senare varianten det verkar endast skilja på bakänden och den syns ju inte, jag hade iofs nöjt mig med tre kulsprutor eftersom den bakre inte syns men alla fyra på plats är ju inte fy skam. Tittade tidigare på en fransk pansarbil som eventuell donator, den hade ju en Hotchkiss, men det fanns en bild på gjutramarna och den var hemsk!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2011-07-08 12:42
#43

Hjulboggierna blev fina Starhawk!

Kul att kulsprutorna har kommit!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Orso]
2011-07-09 14:51
#44

Har du sett. Ännu en byggs: ipmsstockholm.net

starhawk
2011-07-09 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Ser man på! han bygger samma version som jag, fast han har kommit betydligt längre än jag. Vete tusingen om min blir färdig till sista juli, det får nog bli en fortsättnig i GB 37 Återvinning

Idag var det dags för gafflarna för spännhjulen, först gjorde jag fel och limmade ihop tre 2 mm flak, sen limmade jag bara två flak, gafflarna skall ju bara var 4 mm. Nu hade dom torkat så då var det dags att såga till ett par bitar och putsa dom på den här, samtidigt fixade jag till avfasningen på änden av första boggien som spännhjulet sitter på

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2011-07-09 18:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Hupp här blev det elavbrott! Förvånad

Åter till ordningen, efter att ha putsat bitarna var det dags att göra gafflar av dom då fick den här ta plats på arbetsbordet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2011-07-09 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Dom två gafflarna på orginalet var gjutna med vad som ser ut som en T-profil så dom frästes fram också, här är dom två gafflarna färdiga, skall bara finputsas/gradas

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2011-07-14 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Främre boggien är nu hoplimmad, eventuellt skall jag limma dit dom där "spännrundjärnen" också, även fästena för bakre drivhjulet är konstruerade men det skall vara lite rollers på den innan det är klart, åsså har jag börjat med kulsputornas sköldar i sidorna, den där frammme får vänta lite så den inte hamnar i galen vinkel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
ElLobo
2011-07-14 20:00
#49

Det är lika bra att vi fortsätter tråden i nästa del.

Del 2

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: