Det är häftigt så jag har svårt att hitta ord!! Bra jobbat :-D
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Tack! Skrev visst i början att det skulle vara ett helmetallbygge. I allt bärande o mekaniskt är det aluminium, stål eller koppar. Men det blir rätt mycket trä också när allt kommer omkring! Den går upp i vikt hela tiden och har nu passerat nio kilo. Väntar på ett paket från Conrad med lite grejer, bland annat nya motorer med mer skalenlig utväxling! Sen ett gäng M2 gängstänger och muttrar i mässing som ska bli lejdare och skyddsräcken.
MVH//Robert C
Väldigt imponerande bygge, verkligen. Gillade "trappstegen" Skarpt. 👍 🙂
Mvh Jocke
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
Tack. Ja dom blev bättre än jag trodde! Det börjar likna en hjullastare nu i alla fall! Även om denna inte har nån förebild direkt. Har "snott" designen från en massa olika maskiner och det passar ju mej som inte kan hålla mej till varken manus, noter eller ritningar😃Den maskin som fått släppa till mest av sitt utseende är nog CAT 992G men en Volvoliknande huv! Bilden jag tittar på när jag bygger:
Har idag gjort däcket runt hytten klart. kommer kläs med sträckmetall innan det lackas i gult. Har även varit på Biltema och handlat på mej lite grejer, reflextejp bland annat så jag kan göra LGF skyltar till den.
Huven har jag satt fast i gångjärn och kontakter till fläkten sitter på plats så jag inte behöver dra en lång sladd ända upp till gångjärnet bakom hytten.
Avgasrör gjorde jag ag lite kopparrör som jag geringssågade och mjuklödde ihop för att få den rätta böjen på toppen.
Däcket med hytten på blir lite special, det sitter bara fast med magneter, (Tack Petzon) Så det går att ta bort den på ett enkelt sätt!
Tyvärr inga bilder idag….
MVH//Robert C
Här går det fort framåt, blir avundsjuk på byggtakten. Kul att magneterna kom till användning
Efter nästan två veckors väntan som kom äntligen paketet med dom sista två motorerna med rätt utväxling! Så i förmiddags monterade jag dom och drog elen till dom! Kopplade ihop allt och skulle prova så det funkade! Ställde upp den på arbetsbänken med framhjulen mot väggen bakom och pillade i sladdarna i kontakten till batteriet. Jodå alla hjul snurrade åt samma håll, men jag blev förvånad när den började klättra upp på väggen och rev ner massa verktyg från tavlan! Den väger ju ändå runt tio kilo nu! Skulle vilja påstå att den är rätt stark!
Nån bild blev det också…..
MVH//Robert C
ledig fredag innebär byggtid! Så idag var jag på Biltema och handlade på mej lite belysning och elkomponenter, hämtade mina varningsdekaler som kompisen gjort till mej och sen bar det av ner i skyddsrummet. Gjorde framskärmarna och styrapparaten idag.
MVH//Robert C
Håll i hatten… här går det undan!! 😉 Snyggt blir det!! 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Tack, den blir kanske inte i klass med Gunnars modell, men det är inte meningen heller då jag bygger på frihand och har en del egna lösningar på saker och ting! Den har förresten passerat 11 kilo nu! Nu ska jag bygga skopan, men först måste jag ha en bockmaskin som klarar1.5 mm plåt och 35 cm. Ner och bygga!
MVH//Robert C
Den är snygg och stor
Bocken funkar perfekt! Utan den hade jag inte kunnat göra denna skopa till den. Det är en av dom fyra redskapen jag tänkt att ha. Dom andra tre är Planeringsskopa, chaktblad och gafflar. Jag hittade ingen 1.5 mm:s plåt så det blev 2 mm istället! Nu är det lite fästen och annat som måste göras innan det blir färg på grejerna! 80 cm lång och närmar sej 13 kilo nu! Den blir stadig i alla fall!
Snyggt!
👍
Tack, jo den blir rätt trevlig faktiskt! Nu väntar jag bara på motorn till lyften så jag kan få den helt klar mekaniskt sett. Det blir en växelmotor där jag kommer byta ut själva motorn till en mer lågvarvig RC-lastbilsmotor som har mycket högre vridmoment. Tills dess kommer jag göra hytten och allt annat klart. Det är lite lysen, räcken, brandsläckare och annat som ska dit innan jag är nöjd.
Sen är det dags att börja bygga nästa modell. Måste ju ha nåt att lasta också! Men det blir en annan historia…….
Riktigt snyggt hantverk, hatten av 👍
Jäkligtläckert bygge o smarta lösningar.. Har du räknat på vad de 2,4 kilona skulle motsvara i 1:1? 10-12 ton eller så..?
#23: Hur har du löst konstruktionen av cylindern/kolvstången för skopans tiltrörelse? Gängstångens infästning i "parallellföringsarmarna" medger ju inte att stången kan rotera…
#30, Tack! det är ju så kul att fundera ut design och lösningarna och sen se att det faktiskt funkar! Som den matteidiot jag är så har jag naturligtvis räknat på det. 2.4 kilo blir i skala 1:14 6,6 ton. ( 2,4 X 14 upphöjt till 3 ) En full skopa grus/sand kommer att ligga på ungefär 3.5 kilo har jag räknat ut.
#31, Växelmotorn sitter längst inne i bommen. Nästan helt osynligt monterad! På utgående axel sitter det ett knutkors av stål. Sen har jag lött fast ett kopparrör där. I andra änden av kopparröret så sitter det en nedsvarvad skarvhylsa till gängstång, även den är fastlödd. Så när motorn snurrar så tvingas gängstången utåt eller inåt beroende på vilket hål den snurrar. Så det är faktiskt hela "kolven" som roterar medans kolvstången står still som du mycket riktigt påpekar!
Totalvikten i skala är i nuläget ca 35.5 ton och det är för lite om man jämför med motsvarande hjullastare i den här storleken. Volvo L350 som är lite mindre än denna om den skulle vara en exakt skalamodell skulle väga 22 kilo när denna "endast" väger 13 kilo.
MVH//Robert C
#29, Även du ska ju ha tack för berömmet!
MVH//Robert C
#32:2:
Smart! 👍
Här går det framåt, ruskigt häftigt
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Fick hem grejerna till lyftet idag, ledig fredag innebär ju byggfredag!! Hade beställt en växelmotor som är betydligt starkare än dom som sitter på alla andra ställen i maskinen. en "fullvuxen" 540 motor med utväxling 11:1. Problemet var bara att elmotorn varvar ca 15000 varv/min och det ger ca 1450 varv/min på utgående axel. Så jag beställde samtidigt en annan elmotor som bara varvar 5500 V/min och har betydligt högre vridmoment satte dit på växellådan istället. Så nu roterar utgående axel med ca 500 v/min, vilket passar bättre. Så nu kunde jag bygga fästet till motorn och fixa till "kolven". Det sista ska göras i morgon och då kommer jag få veta om jag har räknat rätt eller om det blev kattskit! Några bilder på det då:
Det är för övrigt exakt sammalikadan motor som Petzon har i varje ända på Färjan- dock är min lite ombyggd då. Fästet som är gjort av en avgasklammer kommer sitta i framkroppen och vrida sej tillsamman med kolven när lyftbommen rör sej. "kolven" sitter direkt på utgående axel och fästet är gjort så att centrum kolv ligger mitt vridcentrum för att det inte ska bli några snedbelastningar.
MVH//Robert C
Då är maskinen klar om man ser till det mekaniska. Allt funkar som det är tänkt och lyftet blev nästan onödigt snabbt och starkt! Men det gör inget! Provade lite med sladdarna direkt på batteriet och 4 kilo i skopan var inte ens jobbigt att hantera för motorerna. Nu är det lite slutmålning och installation av radio och all annan el som ska vara med. Det är väl mest körbelysning och arbetsbelysning, men även fläkten ska ju kopplas in! Lite bilder på testet med en burk spackel och den numera välkända flaskan med blästerkulor:
#38, 39, 40: "styrkelyft" 😉.
Bra gjort!👍
Skalenlig vikt på det som ligger i skopan är 11 ton. Men det finns kapacitet för några kilo till tror jag. Ska bli kul att få in radion och sen ut och prova sandlådan igen! Det var många år sen nu……
MVH//Robert C
Jag har installerat radion och provat lite. Farten på maskinen är perfekt när man jobbar i ett grustag, långsam och urstark. Bomlyftet är väldigt starkt och något snabbare mellan ändlägena på den maskin jag haft som referenspunkt, tilten till skopan är urstark! tiltar jag neråt med skopan på backen lyfter den maskinen i fronten! Men den är lite för långsam i mitt tycke, Så det blir samma typ av växelmotor som jag har till lyftet där. Styrningen är oacceptabelt långsam, så även där kommer det bli någon form av ombyggnad med annan motor. Första gången på säkert 30 år som jag körde nåt radiostyrt och det var kul! När allt är klart så är det bara att leta upp närmaste sandlåda och skyffla lite sand!
MVH//Robert C
#43: 👍!
Och lycka till så mycket med ny motor till styrningen!
Har du förresten möjlighet att lägga upp en filmsnutt som visar din lastare "in action"?
Grejer är beställda nu så det kommer bytas troligtvis nästa helg! Ja jag har tänkt att filma sen, både på stativ utanför, och sen kommer ju actionkameran kunna spara filmer inspelade inifrån hytten! Jag har fotat aktivt i över 35 år, men detta är första gången jag kommer försöka mej på att filma!
Har börjat slutmonteringen av elen nu! Många sladdar blir det……… Detta är två av dom fyra reglagen som ger rätt ström till motorerna. Dom andra två reglagen kommer sitta på samma sätt fast på högersidan i maskinen. Det är 7 kablar till varje reglage så jag har lite att pyssla med! Använder mej av Biltemas kabelskor för enkelhetens skull.
MVH//Robert C