Fartyg

Mariner 2-cylindrig marinångmaskin -- del 2

2017-01-10 22:25 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.



petzon jobbar vidare med sitt bygge.

Länk till tidigare tråd:

Anmäl
2017-01-11 22:10 #1 av: petzon

Haft en riktigt trevlig fräskväll, kunde idag fortsätta med stötstängerna som skulle fräsas till Z-form, har lagt två kvällar på att tillverka fixtureringsdetaljer till mitt lilla maskinskruvstycke.  Köpte ett par speciella fästjärn till skruvstycket redan när jag köpte det, men de är borrade M6 och min fräs har 12 mm T-spår och 12 mm T-muttrar har M10-gänga. Det finns (mig veterligen) inga T-muttar med annat än standardgängor att köpa så det blev till att tillverka egna T-muttrar, det var en hel del fräsning i stål så det tog sin tid, passade dessutom på att göra några M8 T-muttar när jag ändå höll på.

Med de nya T-muttrarna klara gick det som en dans att spänna upp det lilla skruvstycket utan att fästjärn blockerade frässpindeln. Fräste sedan bort 1/4" på respektive sida

Anmäl
2017-01-11 22:12 #2 av: petzon

Fräsningen klar, skall dock runda av ändarna med hjälp av mitt nyinköpta rundbord, men det får bli en annan kväll, måste svarva mig ett par tappar som skall loctitas fast i de brotschade 1/8"-hålen först.

Anmäl
2017-01-11 22:14 #3 av: petzon

Passade också på attt göra färdigt tärningarna, fick hem nya borr igår så att jag kunde gänga pinnarna BA8 invändigt, kostade mig en gängtapp, BA8 är ungefär 1,8 mm i diameter och går väldigt lätt av när man skall gänga djupa hål i stål. Har dock köpt hem 3 st tappar så jag har reserv.

Anmäl
2017-01-11 22:14 #4 av: petzon

Provmontering av tärningar, behöver dock justeras lite, de går för trögt just nu

Anmäl
2017-01-12 11:50 #5 av: Banjoman

Fortsätter att imponera så det står härliga till, detta! Tummen uppDreglar


Anmäl
2017-01-15 21:34 #6 av: petzon

#5 Tack.
Det har inte varit någon bra helg, har kört av flera 8BA-gängtappar trots att jag använde skärolja, backade vareje halvvarv för att bryta spånen och backade ur helt och rensade tappen från spån flera gångar, att gänga 10 mm djupt i stål med en tapp som är 1,9 mm är inte det lättaste. Skall prova att borra med 5 hundradelars större borr nästa gång, No 49 drill är 1,85 mm i diameter och värt att prova, får beställa några sådan borr när jag beställer fler gängtappar.

Fick dock fräst ett par stötstänger, använde för första gången mitt rundbord när jag gjorde dessa. De blev inte helt jämna och jag funderar på att göra om dem, men det får bli en senare uppgift. De duger ju i alla fall för en provmontering

Anmäl
2017-01-15 21:34 #7 av: petzon

Gjorde även en del monteringsarbeten, som att montera i O-ringar och skriva fast täcklocken.

Anmäl
2017-01-15 21:35 #8 av: petzon

Monterade även lagerbockarna, men dessa kräver lite justering för att axeln skall rotera fritt

Anmäl
2017-01-18 21:44 #9 av: petzon

Har de senaste dagarna fräst två vinkelarmar till slidstyrningen samt svarvat till glidlager av brons. Fräsningen av dessa var rejält tidskonsumerande

Anmäl
2017-01-20 21:30 #10 av: Inghans42

Ser ut som att du bygger en kopia på TVR1A en liten 2 cylinders maskin du har samma typ av slidstyrning. Köpt i byggsats av Hobbyakuten 2009  lite lurig att skruva ihop dj-ligt små skruvar tappade dom i golvet hittade dom inte.. maskinen står som prydnad på hyllan..intressant att följa dit bygge

Anmäl
2017-01-21 21:54 #11 av: petzon

#10 Detta är en helt nykonstruerad maskin , men konstruktionen är inspirerad av en annan mindre maskin, vet dock inte vilken. Skruvarna på denna maskin är också löjligt små, mitt problem är att få gängtapparna att håll. 8BA är klent.

Idag har jag börjat med storändarna till vevstakarna. Dessa görs av stål, två bitar som skruvas ihop och därefter borras, ursvarvas och brotchas hålet för lagret. Dessvärre sjönk ena änden av biten in i 4-backchucken utan att jag märkte det, chuckens borrning var för stor för att ge stöd på ena sidan. Detta gör att hålet lutar 2 tiondelar, bara att skrota biten och göra en ny. Cirka tre timmars jobb.

Anmäl
2017-01-21 21:55 #12 av: petzon

För att undvika samma fenomen på nästa bit har jag gjort ett stöd av aluminium som lag lägger in mellan chuckens backar, blev lite lustig form för att ge stöd, men samtidigt frigång för chuckens backar

Anmäl
2017-01-22 01:38 #13 av: Dioramabyggare

#11:

Ack,  dessa tiondelar som kan ställa till så mycket (både när de fattas och när de sitter på fel plats)... jag önskar dig massor lycka till med ditt projekt. Det är jättespännande och jättetrevligt att följa!

Anmäl
2017-01-22 21:36 #14 av: petzon

#13, som om inte tiondelar vore not så finns det ju hundradelar att hålla reda på ocksåKämpar

Idag gick det bättre med ursvarvningen.  Just ursvarvning är ett moment som jag inte tycker om, det är lite lurigt att ha koll på vad man gör när man inte ser spetsen på stålet, ofta är det ont om plats vilket gör att man får ta ett klenare stål än önskvärt med risk för vibrationer

Anmäl
2017-01-22 21:37 #15 av: petzon

När ursvarvning var klar så skulle undersidan rundfräsas, gjorde en liten fixtur för detta

Anmäl
2017-01-22 21:41 #16 av: petzon

Slutligen skulle det fräsas en hals på bitarna, tog en rejäl stund att centrera bitarna i fyrbackschucken, men till slut gick det, har nu brännmärken på handflatan efter att varma spån regnat ner över handen när jag skruvade på matningsveven, en liten svarv har nackdelen att spånsprutet kommer rakt över matningsveven och spå kna bli varma, en lätt doft av bacon i garaget när jag svarvade Ledsen.

Efter svarvning av halsen borrades denna ur och brotschades med 3/16" varefter 1,6 mm oljehål borrades längst ner.

En hel helgs arbete och resultatet är inte mer än såhärZombie

Anmäl
2017-01-23 21:58 #17 av: petzon

Idag var det dags för vevstakslagrena till storänden. Började med att klyva en bronsstång med 0,7 mm slitssåg i fräsen.

Anmäl
2017-01-23 22:00 #18 av: petzon

Mjuklödde ihop halvorna och svarvade till presspassning i vevaxeln. Blrjade sedan borra ur med tanken att till slut brotscha lagret. Tanken var sedan att löda isär för att få två identiska halvor till ett delbart lager. Dessvärre tänkte jag inte på hur varm biten blev i svarven och hur lite material det var kvar till att lagra värmen. Lödfogen brast redan i svarven och jag det är bara att kassera resultatet av två timmars arbete för att börja om imorgon

Anmäl
2017-01-24 09:25 #19 av: Banjoman

#18 Surt! Arg


Anmäl
2017-01-24 14:42 #20 av: petzon

"Surt sa modellbyggare om storändslagren", en modern variant på räven och rönnbären

Anmäl
2017-01-24 22:15 #21 av: petzon

Misslyckats ytterligare två gånger ikväll. Trots att jag flödat med T-röd för att kyla så smälter lödningen, sista försöket drog borret snett vilkt påskyndade värmeutvecklingen. Skall försöka på nytt imorgon, men skall då prova med att borra ur först och svarva utvändigt därefter, värmeutvecklingen borde bli lägre på svarvning än borrning och dessutom lättare att kyla.

Anmäl
2017-02-05 21:14 #22 av: petzon

Efter många försök har jag nu lyckats att tillverka lagren. Svarvade ur lagrena invändigt istället för att borra och svarvade ytterdiameterns sist då det är lättare att kyla utvändigt än invändigt. Ena lagerparet blev inte perfekt i ytan på innderdiametern, eventuellt gör jag om dem senare, men får duga för nu. Totalt gick det åt 6 försök om vardera cirka 2 timmar för att lyckas.

Anmäl
2017-02-05 21:15 #23 av: petzon

Med lagrena för storänden klara kunde jag gå vidare och svarva kolvstängerna. Dessa är urborrade invändigt för att ge en oljereservoar, en smörjnippel mitt på gör att man kan spruta in olja.

Anmäl
2017-02-05 21:18 #24 av: petzon

Till slut var det dags för lilländen, ett par gaffellänkar frästes fram i stål. Sidorna skulle snedfräsas i 60 grader och då jag saknar ett lutningsbart frässkruvstycke fick det bli till att luta fräspelaren istället. nackdelen med detta förfarande är att jag blir tvungen att kalibrera in fräspelaren vinkel efter avslutat snedfräsjobb

Anmäl
2017-02-05 21:20 #25 av: petzon

Färdiga kolvstänger, dock utan storändslagrena monterade. Ett fel på ritningen gjorde att jag fick göra om de båda 5BA-skruvar som sitter i gaffellänkarna, de skall vara 1/2" långa inte 3/8" som det står på ritningen. Cirka en timmes extrajobb

Anmäl
2017-02-05 21:21 #26 av: krutgubben

Vilket fint jobb du lägger ned och jag imponeras av vilken skicklighet du gör det med. Skoj för en "plast nörd" att se!

"If you're going throug hell, keep going." -Winston Churchill
Anmäl
2017-02-06 21:06 #27 av: Banjoman

Trägen vinner! Pokal Mycket, mycket tjusfullt blir detta!!! Tummen upp


Anmäl
2017-02-12 09:07 #28 av: petzon

#26-27 Tack.

Har fortsatt med att tillverka gängade bussningar till slidstyrningen. Det var dessa bussningar jag hade stora problem med i #6, gängtapparna gick av hela tiden. Provade nu att borra 0,05 mm grövre innan gängning, inte helt lätt att få tag på 1,85 mm borr, men det visade sig att s.k. number drills i storlek #49 hade just denna diameter, köpte fem sådana borr och tio st 8BA-tappar från Tracy tools i England. Nu gick det mycket lättare att få till gängorna, på 6 gängbussningar knäckte  jag bara en gängtapp vilket får ses som en seger. s st gängbussningar är inte mycket att visa upp i byggtråden, men de tog mig närmare fyra timmar att tillverkaZombie

Anmäl
2017-02-12 09:13 #29 av: Skalski

#28 Starkt jobbat!!Tummen upp

Anmäl
2017-02-12 18:25 #30 av: petzon

#29 Tack, här kommer bilderna jag tänkte lägga upp i morse innan jag blev avbruten vid datorn

Anmäl
2017-02-12 18:26 #31 av: petzon

andra bilden

Anmäl
2017-02-12 18:33 #32 av: petzon

Fyller på med dagens resultat: Två kolvstänger i rostfritt

Anmäl
2017-02-12 18:34 #33 av: petzon

Och ett slidskåpslock, återstår att göra ett till. Tar tid eftersom hålbilen måttas från slidskåpet

Anmäl
2017-02-12 19:13 #34 av: rocc1

Mycket imponerande och spännande projekt

Anmäl
2017-02-25 18:58 #35 av: Inghans42
besk-patrik-stllgren-lok-bygge-2017-0221-018.avi

De går ju stadigt framåt med bygget av din TVR1A maskin ...läger en film om Patrik Stellgren hans bygge av smalspårslok där hjulen ligger innanför ramverket lite speciellt

Anmäl
2017-04-11 22:26 #36 av: petzon

Det har varit lite mycket annat senaste tiden så det har inte blivit så mycket byggt på ångmaskinen, men idag tog jag mig i kragen och svarvade och fräste lite. Detaljerna är svarvade med ett planförsänkt hål i mitten, runt detta fräste jag ett cirkulärt spår med en 3 mm fräs 9 mm djupt, ganska marigt fräsjobb i rundbordet, knäckte en fräs men klarade biten. Som tur var hade jag en extra fräs hemma så jag kunde fortsätta fräsningen, ännu mera noggrann med att blås bort spån med tryckluft under jobbet. Därefter skulle navet i mitten sänkas med en grövre fräs

Anmäl
2017-04-11 22:27 #37 av: petzon

Två ämnen tillverkade

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.