Fortsätter med byggnaderna som skall monteras på övre däck. Väldans vad det var kluddigt och ojämnt då man ser förstoringen. Denna del hade jag ju tidigare byggt ihop som en del. När jag u fick för mig att renovera så sprätte jag isär delarna för att unna slipa trädäcket. Blev lite ojämnt då jag monterade ihop igen.
Som jag tidigare nämnt skall det dit fotoets runt fönstren/ventilerna, Dessa är ju större än fönstergluggen och på vissa ställen lyser det vitt emellan. Har därför kluddat brunfärg i fönstersmygen, samma kulör som jag målat (gått våld på) fotoetsen…). Förhoppningsvis blir detta bra.
Lustig sak, många svär ve o förbannelse över dessa pyttesmå etsbitarna och som om inte det räckte så föreslår stavningskontrollen "fotsvett" i stället för fotoets,, ett omen? 😮
Nu är första byggnaden i princip klar för montering, det som julle doris menade kunde vara ett rundhus. Just då jag skriver kommer jag på att det skall vara ett litet tak över dörrarna. Möjligen skall det dit reling, länge sedan jag kollade ritningarna.
Nåja, tror att det blev hyfsat detta med att måla fönstersmygarna i samma färg som etset. Inser dock att det blir inköp av mindre penslar, förfärligt svårt med rollern..
Vet inte om jag blivit hemsökt av ngt ont,men då det nästan var klar o jag skulle bara pilla dit lite färg med mina nyinköpta småpenslarna så blev det liten klump på sidan. Fram med skalpellen (och naturligtvis inte ta sig tid att vänta på att spillet torkat) och skrapade eller rättare sagt, smetade ut den bruna färgen.
Tog ett djupt andetag och sneglade lite på etsbitarna. Visst var den en som satt snett o hade lite väl mkt färgklumpar. Med samma skalpell som jag smetat ut brunfärgen med, började jag pilla på etsbitarna. Om nu någon ens ids läsa detta kan jag meddela denna person att övrig beskrivning av vad som följde, vill jag utelämna. Kan bara informera om att etsbitarna pillades bort (för tredje gången) och jag slipade bort all jäv… färg igen. Lade på två varv primer och efter ett dygn har jag nu slipat ner o lagt ytterligare ett lager.
Skulle vara intressant att veta hur många ggr ni andra fått göra om och om och om igen.
Funderar på ett ngt "trögare" lim än superlimmet typ cyan. Blir gärna ngn extra droppe som liksom flyger omkring
Kanske jag kan skylla på min klantighet och okoncentration på att jag haft massa gäster från Sverige på besök under 2 månader nu. Sista gänget far hem i morgon och kanske får jag tid att koncentrera mig på bygget (gudarna skall veta att då man har långväga gäster (ca 1000 mil!!) på besök så må man ta hand om dom väl!!)
Nåväl, återkommer då det börjat bli ljusare och oturs-spöket lämnat byggnaden😟
#5 Det är alltid surt och segt att behöva göra om, och extra illa när det beror på att man tillfälligt tappat koncentrationen eller tålamodet att vänta, men det är något som jag är säker på händer de flesta av oss. För egen del tenderar jag att utgå från en bedömning av hur mycket jag tror att jag i framtiden skulle komma att reta mig på en mista -- verkar detta sannolikt vet jag med mig att det är värt besväret att göra om eftersom jag annars alltid kommer känna mig missnöjd varje gång jag ser felet. Inte så att det blir roligare att göra om för det, men det känns åtminstone mer meningsfullt när jag tänker på det i de termerna.
Så heja på, bara, och bra jobbat! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Tack för uppmuntringsorden Banjoman. Visst, man får ju tänka på hur mkt man kommer att se och retas på små misstag man gör. Mellandäcket på Titanic är ju väldigt i skymundan, detaljer syns knappast. Trots detta pulade jag på med att göra så bra som möjligt och som du skriver, det blir mer meningsfullt då. Nu är i alla fall huset tomt och jag kan pula i lugn o ro till den 23 då min bästa kompis med fru kommer o firar jul/nyår. Tror jag lägger ner byggandet under den tiden..😃
Starkt jobbat kamrat! Jag blir lika impad varje gång jag är inne på din tråd. (För sällan bara) /Erik
snyggt och intressant bygge tummen upp
#8 o 9. Tankjo boys, alltid värdefullt med glada tillrop. Mitt i allt "elände" så tycker jag på ngt konstigt sätt att det är förbaskat roligt. Låt vara att man får göra om, kanske både en o flera ggr, men ser man det det krasst så blir det mkt byggande för pengarna (Titanic kostar ca 10 000 SEK) om man håller på länge. OK, kanske lite skämtsamt men de facto är att man ju lär sig hela tiden.
Kan meddela att jag för väldans länge sedan åkte mkt slalom, hade en polare som var utbildad och mkt duktig slalomtränare. Han sa att om man inte ramlar lite då o då så utvecklas man inte, oj vad jag ramlade och visst, jag blev ganska duktig till slut. Får jag bara hålla på,några år till med fartygsbyggande så kanske jag blir duktig på detta åxå, vem vet??
🙂Har lärt mig att man lär sig lite nytt varje gång man gör något åtminstone i sin hobby vilken den kan var
Kommer ihåg när man skulle bordlägga första gången höll på i två dagar innan det kom på plats
#12. BARA TVÅ DAGAR, känns för mig som att det tar två dagar att få dit en (1) pinne😉
OK, återuppbyggnaden har nu nästan hunnit ikapp innan jag började riva.
Övre däck börjar bli klart, byggnaderna likaså. Har torrlagt för att se hur mina reparationer blev så att byggnaderna kommer rätt och so far so good. Som jag tidigare nämnt, det skall ju till en himla massa foto-etc.
Kan meddela att jag nu tror mig kommit på varför vattenlösliga färger och jag inte kommer överens, bara en teori:
Luftfuktigheten härnere gör att torktiderna blir väldans långa och man får vänta i veckor innan man kan slipa o justera färgen. Målar nu med MR Color o det funkar superbra.
//h
bild 1 av 3
Lite mer torrpassning, blir ju o-bra om en byggnad hamnar på tok liksom. Tog en fikapaus och som det kan bli ibland då man vänder ryggen till, ngt helt oförutsett inträffar.
Ett gäng fåglar landade, kanske tog dom fel på Arken och min båt, eller vad vet jag.
Fortsätter med mer seriöst jobb efter jul
//håkan som önskar God Jul o Gott nytt år
#16 Och flygande kaniner har ni också i Thailand! 😮😉
Skämt åsido: God Jul, och Gott Nytt Byggår önskas du tillbaka! 🙂
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Rackarns snyggt bygge detta, även med roller! 😃
God Jul & Gott Nytt!
God Jul & Gott Nytt Byggår
Någon som tyckte att den bruna färgen kring fönsterkarmarna o dörrarna verkar snurrig så kan jag meddela att ni har alldeles rätt, väldans snurrig färg
Glömde också meddela att alla bevingade gäster (dit hör också några kaniner ) har lämnat fartyget🤪, alltså dags för lite träarbete inom kort
//håkan
Oj vad det går sakta. Ideligen får jag göra om då resultaten blir allt sämre. Dock inget mysterium jag vad detta beror på.
Kolla in bilden på några vitmålade detaljer Luftintaget (eller utblåset?) längst till vänster i bild. Skrovligt o ful yta. Detta ser jag inte direkt utan att först fotat av och förstorat. Låt vara att det är i skala 1:144 och vissa detaljer blir ju små. Problemet är att jag i princip är halvblind med en väldans suddig skärpa och har därför svårt att se detaljer. OK, detta går att fixa med en ögon- operation och detta skall givetvis göras. Tills dess kommer bygget att ta lite längre tid, alltså bygga, fota, framkalla filmer, göra kopior, förstora kopiorna…. nåja, kanske inte riktigt så men sjösättningen blir i alla fall ngt förskjuten (men f…n den som ger sig)
//håkan
ps, glömt att ta med min fina lackbox i tråden "nytt i verktygslådan"
Lackat om bryggan ett antal ggr. Det skall till en teaklist på toppen av bryggvingarna samt ngn form av list ovanför ventilerna. Upptäckte att det kommer att fattas ngn mm mellan ventilerna o taket, beror ju helt enkelt på att jag höjt byggnaden (inkl. taket alltså) med just ngn mm. Kan bli ganska ok med en list, kanske i teak också..
Ser också att det blir till att duka upp för en operation, ventilgluggarna får justeras med skalpell då de har lite väl mkt "skägg"
//h
Kan meddela att det ju kommer ett tak samt sidostycken till bryggan. Figurer o det "tjusiga" rodret (en liten bricka o lite träbitar..) kommer knappast att synas. Men det är som det är, när man väl kommit igång o har lite figurer liggande (tror att gubbarna är 1:150) så blir det gärna lite extra kludd..
Mer spännande än så här blir det inte,,, . Främre överbyggnaden hade slagit sig lite, den är ju ganska lång. Blev till att spänna tvingarna ordentligt för att golvet skall "täta" mot däcket. Gick hyfsat tror jag. Inte helt enkelt kan jag meddela då man numera är inne i dimman, men bara till hälften och bara temporärt
#33 Jag får nog hålla med dig om att dina teaklister -- annars mycket snyggt åstadkomna! 👍 -- ser lite oskalenliga ut. Hur tjocka respektive breda är de? Törs man gissa på 1 x 3 mm? I så fall skulle de motsvara 14,4 x 43,2 cm i fullskala, vilket är ganska rejäla dimensioner för en dyilk kantbräda.
Jag brukar för mig själv kalla det här problemet för dockskåpssyndromet. Dockskåpsmöbler och andra inredningsdetaljer brukar nämligen ofta prioritera materialtrohet (ett mahognybord skall vara gjort av riktig mahogny eller i alla fall av mahognybetsat trä, porslinsfat skall vara av riktigt porslin, osv. osv.) på bekostnad av skalenlighet. Surfar man runt lite på sajter som säljer dockskåpstillbehör slås man snart av att allt ser väldigt fint ut men samtidigt lite klumpigt och grovt, eftersom de material man använder inte (eller i alla fall inte till rimliga kostnader) inte går att reducera så mycket i framförallt tjocklek som skulle behövas.
Samma problem uppstår förstås även inom modellbygge. Om vi rent hypotetiskt antar att ett teakräcke sådant du velat lägga till i verkligheten vore, säg, 35 mm tjockt skulle det i 1:144 behöva hålla 0,24 mm. Det är svårt att slipa trä så tunt -- fibrerna är helt enkelt för grova! Tricket är att använda konstmaterial (läs: styrenplastlister, typ Evergreen, som utan vidare går att göra så klena som behövs), och sedan måla dem så att de ser ut som trä! 🤓Kolla t.ex. min Moonbeam-tråd för några bilder på vad man kan åstadkomma med oljefärger!
Man har givetvis alltid ett visst manöverutrymme på måtten. Visst, niträknarbrigaden anmärker naturligtvis även på de minsta avvikelser, men för praktiska ändamål är det viktigste att det ser bra ut, inte att det är på en hundradels millimeter när i exakt skala. Däremot är det alltid en god idé att tänka efter före, dvs. att innan man tillverkar en del fundera på vilka mått den skulle kunna ha haft i verkligheten, vad detta skulle bli i skala, och hur stor avvikelse man är i färd med att göra från de exakt skalenliga måtten.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Nu är det bara att fylla brädan med resten av byggnader
#34 då. Jodå, måttet på listen ligger kring 1x3 mm. Jag var dock väl medveten om detta. Tror att den lilla gubben förstärker storleken, han riskerar att få mönstra av.
Intressant detta med konstmaterial och jag har nog följt Moonbean och oljefärger. Jag skall hålla ögonen (nåja, ett då..) öppna på "plastlister", bra tips.
Ser att jag fått lite problem med klarlacken, vissa områden har blivit vita. Känner igen detta men hur f…n löste jag det då?? Tips??
//h
Just då jag publicerade kom jag att tänka på att jag ju lika gärna kunnat använt en 1x1 mm list som teaklist på toppen av räcket.
Varför jag envisades med att ha en bredare list beror helt enkelt på att jag breddade själva vingen med en stående 1x 4 mm trälist så att jag kunde ha en bredare list upptill. Någon som fattar!!!
Tro jag tar på mig dumstruten o sätter mig i ngn vrå
Det blir nog snyggt när det blir färdigt
MEN… limmet var rent kasst, allt släppte eller satt halvlöst eller hur man nu uttrycker det.
Blev till att sprätta bort (vilket ju var den enkla biten..), Det sitter ju några "läppar" på skrovet, som ngn form av styrning där sidstyckena skall passa in. Kom på att dessa ju kommer att synas och man måste spackla-slipa-måla för att det inte skalls e alltför fult ut. Men hur f…n maskerar man insidan då, det lär bli mkt damm o färgdimma där.
Kom på att det enklast borde vara att slipa bort "läpparna" från skrovet och fylla igen springorna på sidostyckena. Visserligen blir det en skarv på mitten, men det får man nog tåla.
#34. Den grova listen slipas ner lite, men jag låter gubben (1:150) mönstra av och mönstrar på jätten (1:100), då kanske listen krymper…😭
Intressant info ang dockskåpen förresten, mkt man inte vet alltså
Foton kommer..😕
Sidostyckena har fått två lager topplack med mellanslip 800 korn
Kollar man där det blänker (och förstorar) så syns det att det behövs minst en slipning till. Enligt mitt tycke är det en bra metod att lacka med en färg med lite blänk i, då syns (blänker) ojämnheterna bra. Skall man ha en matt yta så sprutar man matt sista lagret.🤓
#23: vad är "propeller color"? Fartygspropellrar brukar ju vara av omålad mässing… 🤔
#44: Brunaktig färg egentligen avsedd att passa japanska flygplan från tiden för andra världskriget.
#44 Jag tror inte att mässing varit något förekommande material att tillverka fartygspropellrar i fullskala av; de vanligaste materialen har snarare och så vitt jag vet varit antingen brons eller gjutjärn.
Brons är, efter vad jag har förstått, överlägset vad gäller såväl hållbarhet som slitstyrka, men också betydligt dyrare, medan gjutjärn varit ett intressant val på fartyg där man velat ha en billigare "offerpropeller", dvs. en propeller som, om ett blad slår i något under vattnet, tenderar att gå sönder/tappa ett blad, snarare än att vidarebefordra kollisionskraften till axel och maskin.
Fartyg som seglar mycket i grunda och/eller trånga vatten, och således löper större risk att stöta i propellern, kan på så sätt spara en hel del pengar genom åren; även om det givetvis inte är roligt att behöva byta propeller blir det oftast både enklare och billigare än att sätta in en ny propelleraxel eller behöva totalrenovera i maskin …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#45, #46: det jag (mest) tänkte på är att propellrar "i allmänhet" ju inte brukar ha någon speciell kulör. I varje fall inte flygplanspropellrar.