… och hobbyrummet iordningplockat efter målningsarbetet, och i alla fall hjälpligt städat – det är smått otroligt vilka mängder ljuslila (rött blandat med blått ger lila) färgdamm som landat på alla tänk- och otänkbara ytor de senaste veckorna … 🤪
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag kommer inte ha säskilt mycket (läs: knappt någon alls) byggtid de närmaste veckorna, men har i alla fall börjat putsa på vitmetalldelarna till fästet till storbommen liksom de som hör till salningen, dvs. några av de viktigare bitarna som hör till mast och toppmast.
Givet tidigare erfarenheter av vitmetall för bärande delar har jag långt gångna planer på förstärkande mässingsövningar; här t.ex. i form av i varandra passande rör förenade med mastfoten … 🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Håller med om vitmetall jag brukar byta ut det och byta till mässing
#4 Vitmetall är alls inte oanvändbart, och duger förstås utmärkt till sådana i huvudsak dekorativa detaljer som ändå skall målas.
Det fungerar också i belastade positioner under förutsättning att bitarna i fråga är tillräckligt kraftiga och/eller solida, men jag har av erfarenhet lärt mig att se kritiskt på alla sådana delar, och att i mån av behov antingen byta ut eller förstärka dem med stadigare grejor i t.ex. mässing.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Efter två och en halvveckas bygguppehåll – släktbesök, plättlaggskliande och andra bestyr har kommit emellan – törs jag tro och hoppas att klarlacken i skrovets botten är torr nog att tåla trycket mot stället, och jag vände således hela apparaten rätt igen; förhoppningsvis nu för gott …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Riktigt tjusigt skrov, tycker målningsjobbet ser mycket bra ut!
I alla fall. Innan det är dags att lägga klarlack även på däcket vill jag ta upp alla de hål som behövs för däcksdetaljerna, och först ut på denna punkt är mastfoten.
Enligt byggsatsinstruktionerna skall maständan stickas genom den 9 mm höga mastfoten i vitmetall och vidare 12 mm ner i ett hål borrat i den underliggande stödklossen av trä.
Detta tror jag inte blir riktigt så starkt och stabilt som önskvärt vore, och jag har därför bestämt mig för att fixa förstärkning i form av mässingsrör. Det första av dessa skall sättas som foder i stödklossen, och det grundhål jag tidigare tagit upp i den samma var det nu dags att utvidga till god passning med hjälp av ett frässtift i rotationsverktyget.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Efter att ha fräst upp kanten på hålet till precis rätt diameter toh jag sedan bit för bit upp även på djupet, under det att jag kollade vinkeln mot den på ritningen angivna till dess röret gick ner fullt och helt i hålet, och när man sedan släppte det med handen behöll rätt grad av lutning.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Enligt bygginstruktionerna skall foten fästas med träskruv, vilket givetvis skulle givit ett starkare förband än gängor skurna i trä, men bultskallar ser mycket snyggare ut, tycker jag, och med mässingsfodret och ett schysst epoxylim kommer det hela bli starkt nog ändå; även bultarna kommer jag förstås extrasäkra med en liten klick epoxy i varje hål.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… samt fäste en bit 2,5 mm mässingsrundstång i hålet med hjälp av en klick tjock-CA, så att det gick att sätta upp mastämnet i svarven nutan att behöva klämma sönder ändan i chuckkäftarna.
Masten är givetvis alldeles för lång för att kunna spännas upp i en så liten svarv, men genom att låta den vila i vaggan som kan ersätta pinolen, och med lite skumplastduk som skydd mot vaggan, gick det att köra den på lågt varvtal …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
…. som i sin tur som redan nämnts passar precis i foderröret!
Jag har kunnat konstatera att hela mastämnet om man jämför med de mått som anges på ritningen är något för kort – 898 mm i stället för de 913 mm det borde vara – vilket innebär att den här mässingsskoningen inte bara är en förstärkning och ger exaktare passning. Den är också ett smidigt sätt att något lite förlänga mastämnet, närmare bestämt med cirka 11 mm, så att hela masten kommer bli bara 4 mm för kort, vilket borde ligga inom felmarginalen för att seglen skall passa. Tomrummet i mässingsskoningens underkant kommer jag sedan fylla med Milliput, så att det hela blir så solitt som möjligt. 🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… varpå jag kunde plocka bort lappen med riktmärkena; detta ser ut att bli precis som jag tänkt när jag de senaste veckorna gått och fördrivit stunder av mitt bygglov med att fundera ut precis hur jag skulle gå tillväga med det som blev dagens id.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Bland det jag fick gjort i går var att fräsa ur spår i mastfotsringen för att skapa tillräcklig plats för bultskallarna när det så småningom blir aktuellt att fästa den i däcket; dessutom rundade jag av skarven mellan ring och mässingsrör med en linje Zap-A-Gap-CA …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Medan mastfoten sattes att torka viadre började jag titta på masttoppen. De översta 6 mm av masten skall vara ca 8x8 mm i fyrkant för att hålla salningstoppen i rätt läge, och enligt instruktionerna skall detta åstadkommas genom att slipa masttoppen fyrkantig.
Som redan nämnts var dock mastämnet något för kort – från däcket till masttoppen skall den vara 901 mm, men även med den redan åstadkomna förlängningen nertill nådde den bara 894 mm, dvs 7 mm för kort. Jag beslöt mig därför att i stället förlänga masten med en kort bit 8x8 mm fyrkantstav!
Till det ändamålet centrumborrade jag först gradvis allt större hål i masttoppen, till dess jag hade ett sådant med 7 mm diameter som gick ca 40 mm ner i masten. Detta hål filade jag sedan fyrkantigt i åtminstone dess mynning …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Sedan gårdagkvällens limfog fått härda till i dag på eftermiddagen satte jag med hjälp av den överskkjutande biten fyrkantlist på nytt upp masten i mikrosvarven, och skalade bort +/- 0,7 mm från de översta 9 mm av den runda masten.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Kring masttoppen satte jag sedan en 10 mm lång bit mässingsrör, och kapade sedan fyrkantstaven till 6 mm ovanför mässingsrörets kant. Och si: en färdig mast som kommer nå precis 901 mm över däck … 😎
Utöver att förlänga masten runda del med 1 mm har mässingsringen dessutom den ytterligare funktionen att förstärka och skydda masttoppen från att spricka om toppmasten under trycket av seglen skulle fresta för hårt på salningen … 🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Med allt detta åstadkommet lyfte jag ned båten på golvet, samt satte mastfot och mast med salningstopp på plats och justerade mycket noga alltsammans till dess salningstoppen befann sig så parallellt med mittlinjen som jag bara kunde åstadkomma.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Med handborrhållaren kom jag dock inte längre än till mitten från bägge håll, ity jag där stötte på patrull i form av den mässingsstång jag häromdagen limmat dit för att kunna sätta upp masten i svarven … 🤪
Med hjälp av rotationsverktyget kom jag dock igenom även denna hårda kärna, och masten kan nu med en sprint låsas i rätt läge mot mastfoten.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Alldeles förträffligt stiligt utfört… på min ära!! :-O :-)
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Snyggt jobbat
Alltså… man blir ju gråtmild av allt fint hantverk! :-)
#42–#44 Tusen varma tack skall ni ha för de vänliga orden! 🙂
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Fantastiskt vackert och stiligt, samt vilken otroligt utförlig arbetsbeskrivning. 👍👍👍
#46 Stort tack skall du ha för dina blott alltför vänliga ord! 🙂
Jag tycker det är roligt att sätta ord på mina funderingar kring bygget -- inte minst eftersomd et hjälper mig att tänka och planera framåt -- medan många bilder gör det lättare att förklara vad jag menar …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Håller med de andra, snyggt och pedagogiska ord/bilder. Kom att tänka på skruvarna i mässing som håller mastfoten. Antar att det inte finns "fransk-skruv" i rätt dim och i mässing, för i så fall hade det ju varit enklare. Bultskallar är ju snyggare och mer realistiska än philips eller spår.
//h
#48 Tusen tack skall du ha! 🙂
Nej, jag har inte lyckats hitta mässingsträskruv i klena dimensioner med sexkantskalle, så det fick bli mikrobult i stället; som jag nämnde ovan innebär ju dessutom det faktum att mastringen och hålet nu förstärkts med en bit rör, och att allsammans givetvis skall epoxylimmas på plats också, att förbandet sammantaget tör bli mer än starkt nog. 😎
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"