… så nu fattas bara två plankor innanför styrbords röstjärn, så är hela däcket tillkapat se'n! 🥳
jag får tillstå att detta känns rätt skönt – jag har börjat få valkar på höger hands fingertoppar av den senaste tidens flitiga skalpellhantering … 🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… för att sedan limmas fast.
Även kantplankorna i aktern samt den rundade biten i själva fören limmades dit medan alla övriga plankor låg kvar fasttejpade för att säkerställa limning av dessa nyckelplankor i exakt rätt lägen.
När limmet väl härdat lunde så äntligen all maskeringstejp tas bort, och samtliga torrpassade plankor lyftas bort …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… och över till arbetsbordet, där borrning av dymling av de plankor som ännu inte fått sådan behandling vidtog.
När det var dags att sluta för kvällen var samtliga plankor till styrbordssidan färdigdymlade, medan babords bara var borrade …. men nå't skall jag ju ha att göra under nästa byggpass också … 😎
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#16 det tycker jag att du har all anledning att vara
Det är ju så vackert så man blir alldeles 😭😉
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Snyggt arbete
Riktigt snyggt blir det!
#17–#20 Tusen varma tack skall ni ha för era vänliga ord!
I dag har jag fortsatt limma plank, nu om babor, inklusive en liten olycka då jag slant med den vinkelpassbit jag använder för att trycka varje planka ordentligt på plats mot föregående … 😮
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Det var dock inte större problem – när omkringliggande plankor kom på plats gick det helt geschwindt att reparera till så gott som osynlig nivå, och de märken som eventuellt fortfarande syns kommer med all säkerhet försvinna i det kommande slipningsarbetet. 😎
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
och till vilka det har gått åt ungefär 45 meter 1x5 mm päronträlist samt omkring 750 cm2 päronträflak.
För min del får jag nog tycka att det varit värt både tiden och besväret och virket – det återstår förvisso att se hur det blir sedan det slipats och ytbehandlats, men oavsett detta har det, tycker jag, blivit mycket snyggare än vad det där screentryckta plywooddäcket någonsin hade kunnat bli … och så har jag ju haft roligt, också! 🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Huvudsaken är ju att man har roligt… lyckas man sedan med det man tänkt sig är det ju bara en extra bonus 🥳
Snyggt utav bara den är det i alla fall 😍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Det blir definitivt något visst med ett riktigt trädäck. Variationen i både färg och ådringens täthet hos de olika plankorna ger ett otroligt liv.
Snyggt.
/johan
#29 Stort och varmt tack! Och jo: det allra viktigaste är, tycker även jag, att man har roligt på vägen; blir man sedan någorlunda nöjd också är det en bonus! 😎
#30 Exakt! I mina ögon har ett förtryckt däck två stora nackdelar:
Allt som skapar mönster (nåtningslinjer och eventuell dymlingsmarkering) har samma färg och oftast lätt oskarpa linjer, eftersom underlaget suger åt sig av tryckfärgen.
Hela underlgaet har så gott som samma färg men framförallt, och vad värre är, ett och samma ådringsmönster över hela stycket.
Att varje planka i ett lösplankat däck ser lite annorlunda ut än de närmaste grannarna skänker, som du säger, ett helt annat liv åt däcket. "Äkta" nåtning i bemärkelsen ett material instoppat mellan plankorna blir också, i alla fall i större skalor så som här är fallet, snyggare eftersom det syns att det fyller ut ett riktigt mellanrum. Dessutom blir linjerna mycket skarpare.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Haha, när Banjoman tillstår sig nog "riktigt nöjd" har vi andra sedan länge svimmat av beundran 😃
Att se sitt egenlagda trädäck "mogna" fram under slip och lack är en av de bästa känslorna i båtbygge tycker jag, vajjert!
Fantastiskt fint arbete du gjort med det trädäcket, ett sannerligen vackert och beundransvärt hantverk!👍
#32 Jag förstår inte vad du menar *säger han och rodnar*
#32 & #33 Tusen tack skall ni ha!
Den här veckan är det av diverse skäl (årsmöten, jazzfestivaler m.m. m.m.) glest mellan byggpassen, men i dag hann jag i alla fall ner i hobbyrummet ett par timmar och började jobba med att jämna till däcket.
En första grovtilljämning gjordes med hjälp av skalpell (till att skära av eventuella utstickand dymlingsändar), fiolbyggarhyvel och (framförallt) en skrapa i form av kortändan på en stållinjal …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
men sedan de värsta ojämnheterna åtgärdats var det dags att ta fram slipklossen och ett ark 320-kornigt slippapper.
Det börjar redan bli hyfsat slätt, och alla limfläckar är helt borta, men det kommer att kräva några timmars arbete till, med omväxlande skrapa och slippapper (320, 400 och till sist 600).
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Ettotroligt snyggt arbete tror det inte går att göra snyggare än så här
36 Tusen tack skall du ha! 🙂 Visst går det att göra sån't här ännu betydligt mycket snyggare än vad jag är kapabel att åstadkomma (tro mig – jag har sett modeller som får en att verkligen trilla baklänges!), men det är ju så det är: man gör så gott man kan till dess man uppnått något med vilket man åtminstone själv är tillräckligt nöjd … 🤓
Hur som haver: jag fortsätter bearbeta däcket med omväxlande fiolbyggarhyveln och sandpapper, och med fingertopparna som kontrollinstrument …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
På detta har jag sedan börjat blåsa på klarlack, och även om det är svårt att få till ett tydligt foto som visar skillnaden i effekt så är det alldeles tydligt, redan efter två minuters torktid, att det obehandlade träet suger åt sig mycket mer lack, samt att grundfillern inte ger några synbara missfärgningar eller har andra negativa effekter.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… och jag konstaterar alltså att, även om skillnaden inte är enorm så skall jag definitivt lägga på två eller tre skikt med grundfiller innan däcket lackas! Färgdjupet blir bättre på det viset och mättnad uppstår (som väntat var) betydligt tidigare, dvs. med märkbart färre skikt … det blir helt enkelt en annan, och bättre glans i'at! ☝️
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Efter avslutad slipning har jag dammsugit med borste på såväl längden som tvären – det sistnämnda är ett mycket effektivt sätt att bli av med slipdamm. Dessutom har jag torkat det hela med en fuktig (men absolut inte blöt!) wettexduk, så i morgon blir det dags att börja stryka på grundfiller …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"