Detta är så roligt bygge att följa, du är duktig du 👍👍👍
😃 Tackar ödmjukast!!
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Byter arbetsmoment lite kort för att se om man kan få till en reling runt aktern 🤔
Upptäcker då till min förskräckelse att de mässingspinnar jag har är 305mm = 15mm för korta 😡.
Dags att leta runt efter 0,5-0,6 mm rak mässingstråd som är minst 350mm.
Hojta gärna till om ni vet var det finnes 👋
Nåja… här kommer en bild med de för korta trådarna så man får ett hum om hur det ska se ut när det blir klart. 😎
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Hej.
Hittade detta, om det kan vara något
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/metall/ror-stanger-trad/massingtrad-pid2760
#5 Nu skall jag naturligtvis inte svara i Skalskis ställe, men jag misstänker att han är ute eter hårddragen mässingsstång, snarare än mjukglödgad; den senare är nämligen just mjuk, och i stort sett omöjlig att få att ligga i en snygg, halvrund kurvatur.
Macc Models i England säljer 0,5 mm mässingstråd i både 12-tums och enmeterslängder; minimikvantitet om man vill ha fullängd verkar vara fyra meter, men det kan du kanske leva med?
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#4. Imponerande arbete. Hur f…n får du till det så snyggt o exakt? Ar du ngn jigg för att få till de exakta avstånen?
//håkan
Tack för all glada tillrop… jag hittade mässingstråd i enmetersländer på väldigt nära håll. Eskader!
#7 Just på den bilden hade jag endast använt ögonmåttet 🤪… när jag skulle till att löda så tog jag fram linjalen och mätte mellan varje lödning… int f*n blev det bättre för det 😂
Men för att vara ett första försök till helt hemlödd reling så känner jag mig nöjd! 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#8 Se där ja – Eskader är ändå alltid Eskader … 🤓
Mycket, mycket tjusigt ser det dessutom ut att bli! Verkligen stiligt åstadkommet, detta … 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#8 Ögonmått är bra, men det är viktigt att det är kalibrerat, lämpligtvis kalibreras det med en synvinkel.😈
#10 😂
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Idag så blev det ett premiärdopp i fontänen på Millesgården 🥳
Jag var lite orolig eftersom maskinen är lite svårmanövrerad vad gäller justering av ångpådrag… det vill gärna bli ALLT eller inget 🤔.
Denna oro visade sig ganska befogad då S/S Silja gjorde sin absolut bästa imitation av kustjagare och sköt iväg som om hon hade eld i baken 😮
Tror jag måste gå ner rätt häftigt i propellerdiameter 🤪
Ber om ursäkt för bilden då jag klippt ut den från ett skakigt videoklipp 😞
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#12 Spännande! Och jo, man ser verkligen på bilden att det är full snurr därinunder i aktern …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Fartyget blir bara vackrare och vackrare!
Antar att listerna målas i samma färg som skrovet, eller??
Det blev ju väldans fint i aktern med "pinnarna"
//h
#19: Det ser jättefint ut! Vilken metod har du använt för att simulera svetsfogarna?
Är öppningarna i brädgången spygatter?
Öppningarna är helt riktigt spygatter.
Jag har använt "kurvtejp"… det är sådan tejp man använder när man bla gör handgjorda kretskort.🤓
Men jag gissar att man kan använda smal maskeringstejp också.☝️
På detta sätt kommer skarvarna att vara diffust synliga efter att jag sprayat färg på skrovet. I alla fall är det vad jag hoppas.😉
Eventuellt kommer jag även att lägga en preshade på skarvarna för att få till en lätt skuggning. 🤔
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Fortsatt mycket stiligt, detta! Jag undrade just om du hade planer på att markera plåtskarvar – och, si! det hade du! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#22: det verkar vara en effektiv metod att simulera svetsfogar!
Kanonfint, svetsskarvarna blev ju pricken över i:et 👍
//h
Svetsfogarna är otroligt fina, väldigt imponerande. 👍
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
#25 & #26 Verkligen mycket, mycket snyggt! 🤤
Intressant, också, med ett svetsat skrov redan 1915 -- jag hade spontant förväntat mig nitade förband! Men hon kanske fick nytt skinn i ett senare skede?
Intressant läsning i ämnet svetsförband vid fartygskonstruktion står för övrigt att finna i Teknisk Tidskrift, häfte 11 och häfte 12; bägge från 1940 … 🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Blir ju riktigt snyggt, svetsfogarna var ju en detalj som verkligen höjde helhetsintrycket tycker jag, mycket stiligt
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Tack alla! #29 Jag gissar att hon blev svetsad i samband med stora ombyggnationen på 50-talet. Troligen så var hon i alla fall delvis nitad från början.
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#31 Det låter rimligt! Efter vad jag kunnat googla mig till var världens första (eller i alla fall ett av de allra första) helsvetsade fartyg MV Fullagar, sjösatt 1920 …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Mycket snygga skarvar
Tack! 🙂
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Snyggt arbete
Sällar in mig i hyllningskören! Fasiken vilket grannt bygge…😃
Mvh / Janne
#22. Kurvtejp mins jag sedan billackartiden, liksom "tygaktigt" material om jag minns rätt. Har du ngn aning om vart man köper slika produkter i Sverige?
//h
Det är relativt svårt att hitta numera… i alla fall i de dimensioner jag använt. Jag köpte upp hela lagret av en elektronikfirma (4 rullar). :-) Det var mycket letande på nätet… :-/
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
OK, jag har erfarit detsamma. Undrar dock om man inte kan hitta liknande hos lackerare, dom som gör lite mönsterlack. Skall kolla då jag kommer till Sverige.
/
Stämmer in i kören snyggt.
Kurvtejp kretskortstejp
http://www.elektrobygg.com/system/webshop_show.asp?HID=889&HSID=16191&FID=845&KID=9286_9342
Angående kurvtejp. Hittade i mina gömmor ngt som liknar kurvtejp väldans mkt. En vit taejp som är liksom "tygig", går att göra kurvor med. Den minsta storleken är 1,5 mm, sedan finns det uppåt i storlekar. Jag har förmodligen köpt dessa på Ali Baba, verkar funka bra
//håkan
Jag har ju ett antal ventiler på Titanicen. De är visserligen förborrade men efter slipande o spacklande har vissa blivit allt annat än helt runda. Knepigt att fila faktiskt, lätt att det blir ett ovalt hål. Jag har nu kört alla hål med en försänkare, bara ytterst lätt på handen alltså. Resultatet blev bra och alla (nåja, de flesta) blev helt runda med en fin kant
//håkan