Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Silja -- del 3

2016-03-24 10:46 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.




Skalski bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare trådar:

Anmäl
2016-03-24 16:02 #1 av: julle doris

Ska det vara gardiner också

Anmäl
2016-03-24 17:04 #2 av: petzon

Härligt med en extra byggdag, går verkligen framåt och snyggt blir det

Anmäl
2016-03-24 17:43 #3 av: Skalski

#1 Tror inte det blir gardiner... målade gardiner möjligtvis Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-03-26 11:41 #4 av: Skalski

Limmade fast ett par delar igår Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-03-26 11:44 #5 av: Skalski

Idag så fick jag roderservot på plats... så nu kan jag styra Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-03-26 12:04 #6 av: Kjell_R

Snyggt, börjar längta ut till garaget igen men hela bordet är fullt med nedplockad svarv. Väntar på nya delar som är på väg

Anmäl
2016-04-02 18:53 #7 av: Skalski

Äntligen har jag fått lite gjort på ångpannan... Partajar

Flamröret är nu lött... vi får se imorgon efter ett välgörande bad om något måste bättras FunderarSkämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-02 20:25 #8 av: Banjoman

Se där ja! Dreglar Även du tillverkar alltså egen panna nu?! Tjusigt värre! Tummen upp


Anmäl
2016-04-03 09:01 #9 av: Skalski

Nybadad Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-03 09:02 #10 av: Skalski

Stilstudie framifrån Skämtar... rätt coolt!Cool

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-03 12:35 #11 av: Kjell_R

Snyggt, 200mm stor panna

Anmäl
2016-04-03 13:37 #12 av: Rone

Riktigt coolt!

Anmäl
2016-04-03 18:10 #13 av: flyingdragon

Läckert. Skrattar

Gör du ditt bästa så är det gott nog.

Anmäl
2016-04-03 21:52 #14 av: petzon

Man tar sig för pannanSkämtarKanonsnyggt, nu blir jag väldigt nyfiken på denna panna vad är det för storlek på den? Egenkonstruerat eller efter ritning? Var har du isåfall hittat ritningen?,

Anmäl
2016-04-03 23:36 #15 av: Puttejonsson

Jösses vad coolt!

Anmäl
2016-04-04 07:41 #16 av: Skalski

#14 "Egen" kontruktion fritt efter många olika pannor på nätet ;-). Storleken på inköpt kopparrör fick styra storlek :D

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-04 12:30 #17 av: MarkusN

Får ju lätt ångest bara över att titta på allt fint ni skapar och kreerar - jag har över huvud taget inte kommit igång med byggsäsong 2016 än! Skäms

Anmäl
2016-04-04 13:52 #18 av: flyingdragon

#17 Själv håller jag fortfarande på med byggsäsong 2015, har ännu inte fått upp styrfart där......Looser

Gör du ditt bästa så är det gott nog.

Anmäl
2016-04-04 14:54 #19 av: MarkusN

#18 En utomordentlig taktisk undanmanöver Skrattar

Anmäl
2016-04-04 16:37 #20 av: bommen99

Skalski, enastående må jag säga. Inte för att jag begriper ngt av ångmaskiner, de var för dyra då jag var lite pöjk.. Jag följer dock ditt bygge med stort intresse och har bara en simpel (dum) fråga just nu: hur får du ånga? Bränsle alltså?

//håkan

Anmäl
2016-04-04 18:10 #21 av: Skalski

Tackar för allt glada tillrop...Skrattar

#20 Jag eldar med gas genom en keramikbrännare, tyst och fin tack vare en mjuk låga.

Om man använder en spetsbrännare kan flamröret ibland få för sig att låta som en mistlur eftersom det brukar bli lite för hög fart på genomflödet  Cool

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-05 21:30 #22 av: Skalski

Idag har jag gjort ett enkelt test av flamröret och konstaterar surt att 3 lödningar inte är täta Arg... nåja, det är bara att värma på igen Djävlas

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-09 19:52 #23 av: Skalski

Attans vad kinkigt det var att täppa till läckorna... när jag lött om två dök det upp en helt ny Arg... men nu verkar det som flamröret äntligen är tätt! Bara det nu klarar av att testas under högre tryck Kämpar.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-09 21:07 #24 av: Skalski

Tjohoo Partajar. Nu är det tätt... trycktestat med 50% övertyck över drifttryck!

Testet genomfördes med att jag mjuklödde fast ett par gavlar samt skruvade dit en nippel till manometern samt en backventil Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-19 20:52 #25 av: Skalski

Hur mycket det än bär mig emot så måste jag krypa till korset och inse att jag inte har verktyg för att kunna slutföra denna panna i dagsläget Storgråter

Så jag har dämpat sorgen med ett litet inköp Oskyldig... leverans nästa vecka Tyst

Hembygget hamnar i "att göra någon gång i framtiden"-hyllanSover

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-19 21:55 #26 av: petzon

Vad är det du går bet på?

Kan jag hjälpa dig med något?

Anmäl
2016-04-20 08:31 #27 av: Skalski

#26 tack för erbjudandet... men jag måste helt enkelt se till att jag har mer värme och bygga upp bättre värmesköld innan jag kan försöka igen. Kämpar

Så därför skjuter jag upp vidare konstruktion till semestern i sommar... pannan ska fortfarande bli byggd, bara inte just nu Vinkar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-20 22:28 #28 av: petzon

Har du lust att åka till Norrköping så kan du löda hos mig, har ingen jättebrännare men den räckte till till min panna, tar ett par minuter att få upp tillräcklig värme i kopparn.Jag har ingen värmesköld utan lägger pannan på ett par eldfasta tegelstenar av den typ man har i braskaminer. Dessa skall enligt vad jag läst mig till inte vara de bästa då de absorberar värme, helst kall man hitta eldfast tegel som man murar smältugnar med, men de vet jag inte var man hittar. Leta annars reda på någon som har gassvets och hyr in dig där en stund, med en acetylenlåga skall det inte vara några problem även om det är stora lödjobb.

Anmäl
2016-04-21 23:19 #29 av: JaGa

Imponerande bygge! Och en väldigt trevlig byggtråd...Tummen upp

Anmäl
2016-04-26 18:50 #30 av: Skalski

Idag kom det "tröstpaket" jag nämnde i #25 Skrattar... någon som vågar sig på en gissning? Oskyldig

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-26 19:02 #31 av: Banjoman

Något att ta med ner i din källare, kanhända ... ?! FunderarSkämtar


Anmäl
2016-04-26 19:24 #32 av: Skalski

Tämligen välpackat var det i alla fall Förskräckt... det var en massa chips även i den bruna lådan Galen

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-26 20:42 #33 av: Skalski

Fy vilka hemskheter som dolde sig under alla chips Cool...

Denna blir på alla sätt bättre att montera i S/S Silja då den blir nästan kilot lättare totalt Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-26 21:01 #34 av: Dioramabyggare

#33: åååh så vackert innehåll i den lådan!Kär

Anmäl
2016-04-26 22:35 #35 av: petzon

Tjusigt

Anmäl
2016-04-27 11:01 #36 av: Banjoman

DreglarDreglarDreglar!

Tummen uppTummen uppTummen upp!


Anmäl
2016-05-09 20:05 #37 av: Skalski

Utformningen på fören har stört mig ett tag... den kändes liksom inte rätt.

Men eftersom jag inte lyckats få tag på någon ritning eller spantruta av SS Silja får jag fortsätta att gissa.Funderar

Tittar jag på andra fartyg så verkar ju fören vara mer eller mindre lodrät under vattenytan på fartyg från denna tidsperiod.Får idé

Så PGA detta så har jag nu limmat dit lite träbitar i fören som kommer att putsas till lite innan det är dags att spackla hela skrovet Pustar

Jag hoppas att i slutändan kommer skrovformen att se mer korrekt ut Glad

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-14 15:58 #38 av: Skalski

Nu har hela skrovet fått ett första lager spackel samt lätt påbörjad slipning. Pustar

Man börjar skönja hur det kommer att se ut Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-14 16:12 #39 av: bommen99

Ser ju riktigt lovande ut. Vad anv du för spackel?

Keep up the good job

//hakan

Anmäl
2016-05-14 19:22 #40 av: Skalski

Jag har använt PP100 tvåkomponent för att få fäste på glasfibern. Efter det kommer jag köra vanligt snickerispackel för att få en fin yta innan lack :).

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-21 18:46 #41 av: Skalski

Det går sakteliga framåt... fy hundan var det dammar när man slipar spackel Yrar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-22 19:04 #42 av: Skalski

Lite motvilligt har jag blivit tvungen att tänka om layouten i båten Funderar

Men om jag lyckas få till det så att allt lirar med denna placering borde jag vara på banan igen Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-26 21:35 #43 av: Skalski

Nu har jag sågat, borrat gängat och limmat mig till detta Galen... delarna börjar få sin slutgiltiga placering i maskinrummet. Pustar

De flesta rören är tillverkade... bara anslutningarna till oljeavskiljaren återstår Glad.

Med lite tur så borde jag hinna så pass klart till den 6/6 så jag kan få till en provkörning på Millesgården Funderar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-26 21:36 #44 av: Skalski

Bild akterifrån...

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-26 21:36 #45 av: Skalski

... och slutligen snett uppifrån fören sett!

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-26 21:42 #46 av: Skalski

Äh... jag slänger in en bild till Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-26 22:30 #47 av: JaGa

Tjusigt...Tummen upp

Anmäl
2016-05-27 08:19 #48 av: bommen99

Snyggt o prydligt,, menar båten alltså, inte arbetsbänken Skämtar

Ser fram emot överbyggnaden etc.

//håkan

Anmäl
2016-05-27 08:34 #49 av: Skalski

#48... Förstår inte alls vad du syftar på ;). Min arbetsbänk brukar vara spotless! Alla prylar på bänken bara poppade upp ur tomma intet när jag tog fram kameran :-D

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-27 08:35 #50 av: Banjoman

Mycket, mycket stiligt, detta! Tummen upp

En stilla fråga: jag antar att förebilden inte var ångdriven, utan att du vald den frandrivningsmetoden för att du du gillar det där med ånga?! Funderar


Anmäl
2016-05-27 09:05 #51 av: Skalski

#50 Jo... S/S Silja hade en 3-cylindrig ångmaskin på 1430 hk, toppfart 12 knop.

Fartyget hette ursprungligen S/S Heimdall och var byggt 1915 Nörd

Jag skulle inte sätta en ångmaskin i ett fartyg som inte hade detta från början Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-27 09:47 #52 av: Banjoman

#51 Man fattar, man förstår! Får idé

Var hon, när hon gick som S/S Silja, kol- eller oljeeldad?

Vad beträffar det där med ånga som modellfartygsdrift så tycker jag för min del att det är ett giltigt alternativ i vilket motorfartyg sm helst, även ett som i original har annan framdrivingsform. Huvudalternativet för ett modellfartyg är ju annars eldrift, och det är det ju inte så många verkliga motorfartyg (annat än ubåtar) som använder ... Nörd

Se'n kan man naturligtvis diskutera huruvida det är värt det större besväret och den betydligt högre kostnaden om det man bygger inte i orginal var ångdrivet ...


Anmäl
2016-05-27 10:20 #53 av: bommen99

#49, Aha, du har köpt din arbetsbänk på samma ställe som jagSkrattar

//håkan

Anmäl
2016-05-27 10:28 #54 av: Skalski

#52 Inte helt säker... men jag gissar på oljeeldat Funderar

#53 Gapskrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.