Idag kom det en hög med lysdioder från England, Lite lödande, borrande, filande och limmande senare hade jag en fungerande fotogenlampa. Men jag måste erkänna att jag fuskat lite, det går inte att reglera ljusstyrkan genom att vrida på den lilla mässingsratten. Lysdioden är en 0805 eftersom 0603 var slut måtten är 2*1,25*1 mm
Uj uj uj! Detta var verkligen läckra grejor! 🤤
Fotogenlampan ser helt enkelt otroligt snygg ut … mycket, mycket imponerande åstadkommet! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Verkligen effektfullt med ljuset i lyktorna, Snyggt!!👍
Kan nog inte bli snyggare än så här (Supersnyggt)
#2 Snyggt, snyggare läckert ;)
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#4-7 Tack, känner mig riktigt nöjd själv, men det är inte så svårt som det ser ut, prova själva skall ni ser hur lätt det går, de små ytmonterade lysdioderna är så små att de går lätt att gömma undan, men det är ett sjuhelsikes tryck i ljusstyrkan och det finns många olika färger tillgängliga. Dessutom går det förvånansvärt lätt att löda fast tåtar på dessa små tingestar, 0,4 mm spets i lödstationen, rejäl värme sisådär 350 grader, jag håller fast lysdioden med en bit dubbelhäftande tejp, förtennar ändarna på anslutningskablarna, sedan är det bara att löda dit dem, gärna med lite extra lod 0,32 mm lödtenn är verkligen guds gåva till modellbyggaren.
Idag har jag roat mig med diverse målnings och limningsarbeten men även byggt ett par balkar som sitter i maskinrummet och håller upp ett stag till taket och handledarna till maskinrumslejdaren
Idag har jag byggt dörrhandtag, hasp och nyckelhål. Dörrknoppen är en mässingskula som är fastlödd på en mässingstråd med en lika dan kula fastlödd på andra sidan. Haspen med skyddsplåt är tunn mässingsplåt som är klippt filad och bockad, fastsatt med CA. Skar upp fingertoppen på plåten innan filning, rakbladsvass. Nyckelskylten är en avklippt spikskalle från mässingsspik limmad i borrat hål
Jag blir så avundsjuk blir så attans snyggt.
#9 Fortsätter att vara riktigt jämrans genomtjusigt, detta! 🤤
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
[busvissling] Wow! Ditt detaljarbete fortsätter på sedvanligt vis att imponera! Vad är det för trä? Lind eller lönn eller … ?
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#14Tack, plasticcard och mässing, plattjärn i orginal, funderade först på mässing, men vill inte ha metall så högt upp p.g.a tyngdpunkten
Glasar fönster, ett tålamodskrävande jobb. Rutor av 0,25 mm genomskinlig plasticcard slipas till presspassning, limmas på plats med canopy glue. 8 lister 0,6*0,9 mm kapas och slipas till rätt längd och limmas sedan på plats, när limmet är torrt skall jag pusta rutorna med t-röd, omöjligt att inte få lim på dem. Det är bara 24 rutor så totalt blir det 220 delar (framrutorna är tredelade) ungefär lika många delar som en rejäl plastbyggsats🤔. Konstaterar att listerna inte kommer att räcka, blir till att beställa mer,
Många fönster blir det… 🤪, men attans vad snyggt det blir 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Snyggt
Verkligen strålande snyggt! 👍 Och jo, repetitiva moment får man ganska snart småspel på – men biter man samman och tar sig igenom blir ju resultatet så mycket bättre sedan! 🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#19: 220 delar, och listmaterial av klenvirke (minst sagt, hmm hmm)… puuuh, vilket finlir. Men, snyggt blir det!👍
Lycka till så mycket med det fortsatta bygget!
#24 Mycket snygga bänkar! Den ärggröna färgen gör sig verkligen mot de olika bruna nyanserna.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#24: jättefin bänk! Den påminner mig om "Långa soffan" i hamnen i Oskarshamn 😍… fast den soffan är "snäppet längre" än bänken ombord på din fina färja 😇.
#26 & 27 tackar, bänkarna är lite skeva m.a.p mellanrummet mellan ryggstödsplankorna, det var iunte helt enkelt att få plankorna på plats när takstolarna redan är på plats, men jag hade inte kunnat montera i omvänd ordning då takstolarna bestämmer väggarnas vinkel. Det hela blev som en titthålsoperation fast utan snygga sjuksköterskor. tor inte att skevheterna kommer att synas så mycket när taket är på.
#26 färgsättningen ger en tydlig tidsstämpel till året då färjan togs ur drift och man har sedan bevarat färjan i just detta skick. Året var 1972, färjan gick sin sista ordinarie tur 1970 men avvecklades först 1972, året innan jag föddes. Färgsättningen kan varken beskrivas som snygg eller tidlös, men charmig är den helt klart.
Jag har roat mig ikväll med att montera lampor, lite pyssligt att gömma kablarna, i orginal är det kulokabel och sladdanslutning finns således bara från ett håll till de parallellkopplade lamporna. Jag har seriekopplade lysdioder med tunnaste ClasOhlsonkablen, men den är ju enkelledare så jag får två tåtar, vill inte dra två parallella kablar, men kom på att jag kunde gömma den ena parten under en av takstolarna och leda ner den i maskinrummet, pilligt, men blev väldigt bra. Återstår att fästa några kablar mellan lamporna, men det får bli morgondagens nöje
Jag har även målat taket invändigt, det är vitmålat i salongen, klarlackat över för och akterdäck. I maskinrummet är det antingen rejält skitigt klarlackat trä eller gulmålat, svårt att se på mina referensbilder. Då jag inte fått tag på pärlspont av trä i skala har jag limmat min egen pärlspont av plasticcardremsor och dito rundprofil (tror jag tömde Cornwall model boats hela lager av 0,75 mm rundprofil, det är rundprofil för åtskilliga hundralappar i detta tak, vill minnas att det är cirka 50 meter totalt) . För att få den klarlackade känslan har jag penselmålat (för att medvetet få det oljämnt) med maskinrumsgul Vallejo premium och därefter tunnt strukit på burnt sienna konstnärsoljefärg
Man är mållös så bra så fint ..Handlar du allt från Corwall model ?
#31 Tackar, det mesta som är färdigköpt kommer från Cornwall Model boats, men det är inte mycket färdigköpt på denna skuta: Ankare, Skylights, Livbojar (fast dem byggde jag om rätt så rejält.), propelleraxlar, kompasser, klockor, resten är lösvirke, mässingstråd/profiler samt plasticcard.
Nu bygger jag vidare på beslysningarna under för- och akterdäck. Ytmonterade lysdioder i storlek 1206 från The component shop. Egentligen avsedda att lödas fast på kretskor, men det går att löda fast lösa sladdar också.
I salongen sitter en rekoderligt ful orange papperskorg (färjan är bevarad i det skick hon var när hon togs ur trafik 1971) med en grå plastpåse i. Har funderat ett ta på hur jag skall få till papperskorgen, tog tag i det i helgen och bockade lite tunn mässingsplåt på frihand och lödde lite. Några lager orange färg och till slut knöcklade jag till en plastpåse av en bit vanlig aluminiumfolie från köket och blaskade på lite ljusgrå färg.
Oj vilka små detaljer. Ett fantastiskt jobb du gör!
Lika tjusfullt som alltid! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#28, #33, #34… kanonsnyggt meckat 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#39 Tänkte först att bilden var på förlagan, det ser verkligen bra ut det här!👍
Ja, det börjar bli riktigt svårt att skilja byggbilderna från referensbilderna - fantastiskt fint jobb!!
Fortsätter att vara stiligt bortom ord och beröm, detta! Vekrligen mycket, mycket snyggt, och som de andra säger: svårt att veta om det är förlagan eller modellen du fotograferat!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#40-43 tack för de vänliga orden.
Idag har jag limmat taket på plats, lite struligt jobb då jag samtidigt som jag tryckte taket på plats var tvungen att spänna åtta tunna kopplingstrådar som går från för och akterdäckstakens lampor in i salongen och dolda ner genom skåp. Fick ta hjälp av äldste sonen då det behövdes fyra händer samtidigt.
😍👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#43: Supersnyggt bygge!
Wow vad du är duktig!!! Det blir ett supersnyggt bygge detta. Alla tummar upp.