Tyvärr ingen videosnutt än, jag kommer att videofilma när hon är helt färdigbyggd, än så länge saknas två skrovventiler, två surrningskrokar, en trälåda och en liten glasbur för navigationsinstrument, Forsvikskylten sakll på i aktern och signalkanonerna skall på, dessutom skall kronan bytas ut och jag måste göra något åt relingen på akterdäck som jag slår sönder vid varje körning, får nog silverlöda den istället.. Provkörningen gick huvudsakligen bra, dock tappade jag radiokontakten, på slutet, vilket resulterade i att min kompis fick ta en simtur för att knuffa in båten. Nu får det bli felsökning för att ta reda på vad som hänt med radion, verkar vara fel på mottagarsidan
Ståtlig var bara förnamnet!! Så där ska en ångbåt se ut 🥳👍👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Aj! 😮 Inte roligt när sådant händer 😕. Svårt när det gäller felsökning i elektroniska fartreglage… men det är väl inte omöjligt att så är fallet 🤔
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Om det hade gått att få isär fartreglaget så hade jag kanske kunnat laga det, men hela reglaget är ingjutet i silikon så det är bara att kasta och köpa nytt
I dom där lägena kan man ju vara tacksam att det är en båt. De två gånger jag har fått radiotrubbel har det handlat om flygplan 😭
Hoppas det går bättre nästa gång.
/johan.
#9 Snyggt
Har du föresten kollat på "Peter Apelgrens semesteräventyr"? I tredje avsnittet åker de en sväng med EN
/johan
Snyggt koppararbete 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Avdelningen för löjligt små detaljer som jag inte kan låta bli att montera fortsätter: Sponsingsskylten är fotograferad, storleksanpassad i Photoshop och beställd som pappersfoto från ett fotolabb, utklippt och limmad på plats. Skall tacka över den med klarlack som fuktskydd.
Har även ägnat kvällen åt att bygga om påkörningsskydden, de går sönder varje gång jag kör med båten då lödningarna inte tål dragpåkänningarna,
Mycket snygga detaljer som kommer upp!👍
#9 Fint jobb med kronan, visst blev denna bättre än den förra?
/Dan
#16 tack. Jodå, metall är ju alltid metall, plast tycker jag inte har på en skalabåt att göra, men ibland är det praktiskt med plast. Ikväll har jag byggt om de aktre relingarna, varje gång jag lastade in båten i bilen så slog jag emot dessa och en eller flera lödningar brast. Ikväll lödde jag isär dem, filade rent och hårdlödde alltsammans. Lite lurigt att fixturera men med en hög eldfasta tegelstenar så gick det. Hädanefter kommer det att bli mer hårdlödning, lite lurigare, men mycket starkare än mjuklödning, dessutom ganska kul när det väl funkar. Betar mässingen över natten och börjar måla imorgon
Har beslutat mig för att skrota skrovventilerna av koppar, de blev så tunga att de inte kommer att sitta kvar på skrovet. Har påbörjat nya av plasticcard istället. Det innebär att cirka 5 timmar arbete i söndags är bortkastat😕.
Akterrelingarna och de lagade påkörningsskydden är grundmålade och jag har skurit ut en mask till namnet på hjulhusen. Tänkte först fixa egna våtdekaler, men kom fram till att det nog inte är någon bra idé att ha 175 mm stora våtdekaler så jag maskar och sprutmålar istället. Upptäckte dock några missar i den vita färgen som jag bättringsmålade ikväll.
#3 Hon är mycket ståtlig med röken på och vatten under kölen! #5 Har du separat strömkälla till radion (och därmed bortkopplad [eller obefintlig] BEC [Battery Eliminator Circuit] på fartreglaget, med ty åtföljande lös sladd för strömmatning till mottagaren), eller? Hur som haver låter det ju inte helt otänkbart om det funnits en sådan tåt som du beskriver att det är den som hamnat i närkontakt med 12V-kretsen och därmed stekt dit fartreglage … ?!? #9 Mycket tjusig kopparkrona! #12 & #18 Var och hur är de bägge skrovventilerna placerade? #15 Avdelningen för härliga små detaljer om jag får be! Synnerligen tjusigt åstadkommet! /Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#19 jag kör medBEC för att slippa att ha separat mottagarack,:Med mina dubblafeta blycakarhar kommerjag attha ström så det räcker och blir över jag har 14,4Ah vilket gör att jag kommer att tröttna på att köra båt långt före jag tömt ackarna. Motorn drar 2,8A påf fullsula, men en hjulångare går sällan på fullsula så runt 2A är nog en mer rimlig medelström. Rökagget drar 0,7 A och räknar man med 0,3A för allt annat jox så blir summan 3A vilket teoretiskt ger 4,8timmars drifttid.
Skrovventilerna sitter strax över vattenlinjen framför skovelhjulen se bilden från orginalet
#20 Man fattar, man förstår! Då antar jag att skärmarna är till för att skydda själva ventilerna från stänk och svall från skovelhjulen?!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Det där var riktigt snyggt gjort! 👍👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#22 Mycket snyggt, imponerande!
/Dan
Ser mycket fint ut!
Snyggt! :)
Idag kom det paket från Cornwall Model Boats med ett nytt fartreglage och BECC vinylbokstäver och primsolmärken
Idel goda nyheter, två tummar upp! :-D
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#33—#35 Mycket, mycket snyggt! Dessutom en fiffig teknik, att fotografera originalet och sedan få gjort fotoutskrifter i rätt skala. Noteras och lägges vederbörligen på minnet!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Snygga skyltar, även jag tar till mig tipset!👍
/Dan
#36-38 fick idén från en artikel om Modelljärnvägar i AoH , där gjorde de anslagstavlor och vägskyltar samt mindre byggnader med grafitti på detta sätt. Ibland lönar det sig att läsa om andra hobbygrenar och korspollinera
Tjusig panel… ska det komma fler detaljer i lådan? 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Det går att detaljera med ytterligare några knappar, men jag nöjer mig såhär just nu, jag har inte så bra referensfoton av panelen
#46 Bortsett då från att jag bara bär slips på begravning – annars är det alltid fluga som gäller om det skall vara uppklätt … 😎
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#54😂