Apropå dina topplanternor verkar du att döma av bilden i del 10, #48 ha dragit ledningarna inuti masten, och jag minns att vi i ett skede diskuterade ihålig mast just för ledningsdragande [en snabb sökning ger vid handen att jo, det gjorde vi: i Salama-tråden]. Blev det till sist den lösningen du valde på EN II, och hur åstadkom du i så fall denna goda cigarr?
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#1 Nix, att dra ledningarna inuti masten hade varit att avvika från orginalet som har utanpåliggande kabel. Dock har originalet kabeln på mastens framsida, jag har den på baksidan för att inte belasta mina lödningar med en 90 graderskrök på ledningen alldeles intill lödstället, det hade säkert lett till kabelbrott.. Jag borrade mig igenom masten och har dragit ledningarna på baksidan, just hu hänger de löst eftersom det inte går att limma fast teflonisolerad kabel . (Hur tusan får de fast teflonet i stekpannan? Den moderna varianten av Columbi ägg) Eventuellt får jag ta till den variant jag gjort på däckets undersida där jag "limmat" fast kablarna med badrumssilikon. Det är så kletigt att ledningarna fastnar trots sin glatta yta.
Arbetet med detaljering av däck fortsätter. Jag har några detaljer som jag dragit mig för eftersom jag inte visste hur jag skulle göra dem, men när jag väl började prova mig fram så gick det på en timme. Det finns två kranar på däck vars axlar går genom en lagring på däck ner i maskinrummet. Den första är nu klar. Totade ihop den av mässingstråd och mässingsrör. Lagringen i däcket är gjort av tre dimensioner mässingsrör som är lödda i varandra, i dessa sitter en bit 1,5 mm mässingstråd som går genom en konsol av 0,7 mm mässingsplåt upp till själva kranvredet som består av två dimensioner mässingsrör och en bit 0,7 mm mässingstråd som jag bockade till blomform med min Klein böjtång. Lite lödning och så vart det klart. Nu skall jag bara göra en lika dan till. På bilden är kranen bra torrpassad, den skall givetvis monteras i ett hål i däcket så att lagringen bara sticker upp någon tiondel
#2 Man fattar, man förstår! En variant, om du inte lyckas limma sladdarna på något sorts vis, kunde kanske vara att fixera dem mot baksidan av masten med hjälp av ett lagom antal riktigt små och smala märlor, tillverkade av tunnast möjliga metalltråd?
Vad gäller kranen: WOW! Otroligt snyggt åstadkommet -- den ser verkligen otroligt realistisk och skalenlig ut! Hatten av och tummen i vädret! 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#5 IMPONERANDE😮
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#5 Yikes! Och trippel-yikes!!! Du är verkligen i ditt fullständiga mässingsesse här – så snyggt att jag knappt vet hur jag skall hitta superlativer som räcker för att berömma. Oj, oj, oj, oj, oj … 😮👍🏆
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#6 & 7 Den fungerar ju inte, det hade den gjort om du byggt den Banjoman👍
Mycket skickligt hantverk, imponerande!👍
/Dan
Inspirerande bilder… verkligen!! 🏆
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#9 & #10 Med en beundrares envishet upprepar jag "snyggt, snyggt, snyggt!!!" 🏆
Jag tackar också som allra ödmjukast för den höggradigt överdrivna (och alldeles osannfärdiga, så det så!) men icke desto mindre värmande komplimangen i #8 👋
Apropå diskussionen i del 10 av den här tråden om riktigt tunn virtråd har du kanske hunnit se att jag i dag fick en leverans av sådan från The Component Shop, som jag måste säga verkar vara riktigt, riktigt bra! Tråden är AWG 30, dvs. 0,25 mm i diameter och alltså med en ledaryta på 0,049 mm2, vilket enligt ELFA-tabellen gör den lämpad för sisådär 150 mA. Det bästa är dock den extremt tunna isoleringen, nominellt 0,5 mm i diameter men, vilket en koll med mikrometern visade, i själva verket så tunn som 0,47 mm! Isoleringen är såpass tunn att man dessutom utan nämnvärt besvär kan skala sladden genom att skrapa den längsmed med en vass skalpell. Den är inte heller oöverstigligt dyr: 30 pence ≈ 3:50 per meter.
Jag har dessutom testat, och isoleringen tar lim! Med tunn-CA var det inga som helst problem att limma fast en bit i vare sig mässing eller vimetall (som ver de två underlag jag testade mot). 🙂
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#13 Den ser väldigt trevlig ut, enda nackdelen är att den är enkardelig och därmed styv och lättare att bryta av. Säger också som en av mina icke modellbyggande väner sa när jag la upp ett foto på Facebook med en tändsticka som storleksreferens: "Är det inte väldigt opraktiskt med så stora tändstickor"
Måste dyka lite djupare i The Component shops hemsida, har bara kikat lite snabbt och de ser ut att ha en del intressant.
Under dagen har det blivit lite handlade 1,5mm lödtenn som skall bli brandslang på slangspolarna jag gjorde igår. Väntar på att det fjärde lagret med röd färg skall torka, hopplöst dålig täckförmåga på Humbrols brandkårsröda i satin finish. DC-jack och dito sladdkontankter inköptes på Kjell och Co. Dessa monterade jag sedan så att det går att sära på däck och skrov, lanternorna sitter på däckssidan och alla annan el på skrovsidan. Roade mig under kvällen med att koppla in en switch så att jag nu kan tända och släcka lanternorna med radiostyrningen
Smart att använda lödtenn till brandslang! Mycket snyggt!👍
/Dan
#22: vad är de där kranarna till?
#23 jag har inte en susning, men de ser förbaskat trevliga ut
Som sista moment ikväll kunde jag bara inte låta bli att testa att montera innerbelysning i akterskeppet. En snutt LED-strip från Kjell & Co grävdes fram ur skåpet och kopplades in mot samma switch som styr lanternorna. Kan såldes slås av och på med radiostyrningen. Ger lagom ljusflöde och kostar mig bara 50mA i ström.
#24: Ok; en anledning så god som någon, ju😉
Jag bugar mig djupt i beundran över din skicklighet 😮, fy f*n vad snyggt gjorda brandposter! 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#24 Öppna bottenventilerna, månne, om kapten en dag blir trött på hela alltet … ?!? 😉 Eller kanske inte!?! 😇
Nä, men mera allvarligt alat: det här går verkligen från klarhet till klarhet! Du påstadkommer helt enkelt alldeles synnerligen genomtjusiga detaljer, inför vilka jag bara kan buga mig i djup beundran! 👍👍👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Ja det är ju tur att det skymtar fingrar på vissa foton så man fattar att det är modellen man tittar på och inte originalet! ✨
#29-30 tack för de vänliga orden.
#29 ifall de går till bottenventilerna så är det tur att jag nu färdigställt nödssändaren som aktiveras automatiskt ifall skutan går till botten.
Från vänster
Radarantenn som skall monteras i masten
Radio(?)antenn som skall sitta på aktersta däckhuset
Nödsändare som skall sitta lång förut på styrbords hjulhus
Brandlarm som sitter under bryggan
#36 Håller med… det hade varit riktigt kul 🤪. Snygga detaljer är det i alla fall! 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Den kronan prydde sin plats 👍😉
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Snygga detaljer, förhöjer verkligen helhetsintrycket!👍
/Dan
#43-44 tack.
Fick hem mina miniatyrreläer som varit restade hos Elfa ett tag. Upptäckte dock att jag gjort en tankevurpa och beställt 6V när jag behövde 12V, men det fixade jag med ett förkopplingsmotstånd på 180 ohm. Det ökar visserligen effektförbrukningen, men jag kan leva med att det drar 0,22W extra de korta stunder som jag tutar. Reläerna är verkligen små, väger 4g styck och har en spoleffekt på 220mW vilket ger en spolström på bara 33mA
Verkligen mycket snyggt – dina lika snitsigt som snyggt åstadkomna detaljer gör sig verkligen på plats och fortsätter lyfta ett redan högt beläget bygge mot nya toppar! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#46 tack.
Nu är ackarna fulladdade, en avsliten kabel ihoplödd, rökgeneratorn utbytt, stagkedjorna till skorstenen fixade. en de sista betsade detaljerna lackade och ligger på tork, den elektroniska ångvisslan installerad, eldsimulatorn likaså. Dessvärre bröt jag sönder skorstenskronan, får göra en ny i metall men det får vänta till efter morgondagens körning i Torshagskärret