Annons:
Etiketterfartyg-båtarartiklar
Läst 6064 ggr
ElLobo
2014-07-13 22:56

Eric Nordevall II -- del 10

Fartygsbygget av Eric Nordevall II fortsätter.

petzon fortsätter med bygget av Eric Nordevall II.

Länkar till tidigare delar:

Annons:
petzon
2014-07-13 23:02
#1

#50 det finns två skylights över maskin och vid mörkerkörning kommer ljusskenet att återspeglas här, om än ganska svagt

petzon
2014-07-13 23:12
#2

Nu har jag beställt lanternor från Elfa, min lödförmåga kommer att ställas på sin yttersta spets när jag skall försöka löda på anslutningstrådar på dessa lysdioder. Ytterligare ett avsteg från skalriktigheten blir topp och akterlanternornas spridningsvinkel kommer att avvika från stipulerade 135 respektive 225 grader, jag kommer att ha 140 grader åt båda håll, det går inte att hitta lysdioder med korrekt spridningsvinkel.

Banjoman
2014-07-14 12:02
#3

#1 Man fattar, man förstår!

#2 Spännande! Jag ser själv med inte så lite darrande händer fram emot att behöva löda loss de gamla sladdarna från samt löda dit nya på vetekornslamporna till topp- och ankarlanternorna. De som sitter på just nu är dels alldeles för korta, dels fel färg (vita, vilket kommer sticka ut lite väl bra) och dessutom i grövsta laget.

Har förresten du, med din större erfarenhet av elektronikpyssel, koll på var man skulle kunna få fatt i riktigt, riktigt tunn (svart) sladd (helst enkel, så att man kan tvinna samman de två trådarna)? Ett tips jag såg nå'n stans (var det t.o.m. du som nämnde det i nå't inlägg?) var att slakta en telefonsladd eller annan tunn multikabel, men finns det att få tag i fix och färdig är det ju inte så dumt heller …

Vad gäller det där med lanternornas spridningsvinkel: går det inte att fixa det så att säga mekaniskt, dvs. så som lanternor tradionellt är konstruerade, med ett lamphus som skärmar av till rätt sprdningsvinkel? Eller har det att göra med det du nämnde om att EN II har "gömda" lanternor, och därmed kanske saknar egentliga lamphus? Jag antog i alla fall när jag läste det du skrev om att du inte såg lanterorna ens när guiden pekade på dem att originalet (EN I, alltså) var igång för så pass länge sedan att det ännu inte fanns formella krav på lanternor, och att man därför när man byggde kopian (för vilken moderna regler förstås gäller) valt att göra dem så föga iögonenfallande som varit möjligt. Eller tänker jag helt uppåt väggarna här?

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-14 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Vetekornslamporna är väl flera mm i diameter, mina dioder är 3*2*1 mm😈

Tunn sladd och annat matnyttigt hittar man bäst hos Elfa, de har allt mellan antenn och jord. Det är svårt att hitta tråd som är tunnare än 1 mm, men det går. Jag har en spole med 0,73 mm svart tråd i garaget, om du vill kan jag skicka över några meter. Tänk dock på att så klen tråd inte tål höga strömmar. Tråden är AWG 32 (American Wire Gauge) och enligt tabellen i Elfakatalogen kan man skicka 93 mA genom tråden om man skall hålla sig till rekommenderade 3A/mm2. Håller man sig med någorlunda korta trådar (några meter) som det oftast är på modellbåtar går det att skicka på mer ström, skulle inte själv tveka på att dra åtminstone 150mA genom en sådan tråd. Att plocka tråd ur telekabel går men det är inte så troligt att du hittar svart tråd i en telekabel eftersom standardfärgerna är blå, vit, lila & ljusgrön för de två första signalparen.

EN II har moderna LED-lanternor som saknar egentliga lamphus, men jag tror inte att någon kommer att märka att det är fel spridningsvinkel, man kommer mer att se  lanternorna som ljuspunkter i denna skala. Din tanke om att gömma lanternorna tror jag är helt riktig.

Kika på närbilden och se hur väl dolda sidolanternorna är. Skulle kunna bli en ny partylek: "Hitta lanternan" Ungefär som att sätta knorren på grisen.

petzon
2014-07-14 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har ikväll försökt måla en flagga. Nordevall går under unionsflagg, provade att måla upp denna på en bit tunn segelduk som var över från Gladan. Jag skar ut masker i vanligt rutat papper, och airbrushade med Vallejo, men fick överspray som letade sig in under maskerna. Någon som är AB-erfaren som kan tipsa mig om hur man undviker detta. Masker i plast med lim på baksidan? Var får man tag på sådant material?

Banjoman
2014-07-14 22:11
#6

#4 Huvva! Jo, det är förvisso sant att vetekornslamporna jämförelsevis mer liknar vanliga 60 W glödlampor med E27-sockel … 🤐

Tusen tack, också, för ELFA-tipset – där hittar jag t.ex. svart virtråd i AWG 30 med en isoleringsdiameter på futtiga 0,55 mm, så det tror jag att jag skall ta och skicka efter en rulle utav! Icke desto mindre ett riktigt stort och varmt tack för ditt vänliga erbjudande att skicka några meter av den tunnsladd du har liggande! Eftersom jag alldeles nyss beställde ovanförmälda virsladd från ELFA så vill jag inte besvära dig med att skicka mer sladd ändå, men jag är som sagt var djupt tacksam för den genomhyggliga gesten! 👍

Jag förstår också hur det kommer sig att du hade svårt att hitta lanternan! Vet man att den skall finnas inom det ganska begränsade fält som bilden visar är det inte jättesvårt att pricka in den, men i full skala och en hel fartygssida att söka av med blicken … 🤪

Än en gång tack! 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
petzon
2014-07-16 08:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu är bänkarna slutligen lackade tre gånger och monterade på däcket. råder verkligen bot på känslan av öde salsgolv som präglade akterdäck tidigare. En femte bänk står på fördäck

Skalski
2014-07-16 09:20
#8

Riktigt snygga bänkar måste jag säga :-D

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2014-07-16 10:00
#9

Håller helt och fullt med Skalski -- mycket tjusiga bänkar, och precis så lika varandra (vilket naturligtvis krävt ett noggrant mätande och byggande för att åstadkomma) som sig bör. Och som du säger, petzon, de lyfter verkligen helheten genom att fylla ut vad som avrit ett ganska stort tomrum med objekt som på samma gång bildar en enhet och har gott om detaljer! Schyrrans, helt enkelt! 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-16 12:40
#10

#8-9 Tack, det var inte så svårt att få till bänkarna lika, jag kapade upp allt viker på en gång så att alla bitar blev lika och limmade sedan ihop. Ribborna i ryggstöd och armstöd fick rätt delning genom att jag använde en listbit som tolk för mellanrummen. Det är bara 53 ihoplimmade bitar per soffa. Bänkarna kommer inta att vara tomma, jag har figurer under målning som skall sitta på dem

Banjoman
2014-07-16 12:59
#11

#10 Just, jo: bara 53 delar …

Kommer det se'n rentutav finnas en petzon bland folket ombord?!? 😉

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2014-07-16 13:15
#12

Jag tippar att hela familjen kommer att finnas ombord 😃

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2014-07-16 13:41
#13

#5 Jag har ingen egen erfarenhet ännu av att maska och sprutmåla på just textil, och inte heller av produkten i fråga, men jag misstänker icke desto mindre att det skulle kunna vara värt att försöka med s.k. frisket film, som är ett tunt, genomskinligt maskerings- och schablonmaterial. Det finns olika fabrikat, liksom film med blank respektive matt yta, och du hittar det hos i stort sett vilken AB-nätbutik som helst. Jag misstänker dessutom att det går att finna även i välsorterade konstnärsmaterielbutiker, om du hellre vill köpa över disk.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
petzon
2014-07-16 13:46
#14

#13 tack, jag kom till samma slutsats efter några googlingar: att maskeringsfilm är lösningen. Besökte Gredelin Norrköpings största Konstnärsbutik och när jag frågade efter maskeringsfilm tittade de på mig som om jag skulle kommit från en annan planet. Har lagt en order hos Hobbex som hade bäst pris inkl frakt bland de  nätbutiker som för maskeringsfilm som jag hittade vid en snabb Googling

Skalski
2014-07-17 13:12
#15

Jag har just letat i din tråd i hopp om att finna en referens till hur snabbt du låter skovelhjulen rotera 🤔, antingen så är jag blind eller så har du inte skrivit detta.

Jag har inte en aning om hur många RPM jag ska lägga på utgående axel, tips?😞

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2014-07-17 15:20
#16

#15 Jag tror inte jag har nämnt varvtalet någonstans. Hjulångare är i fullskala förvånansvärt lågvarviga, uppgifter om varvtal ner mot 20 rpm förekommer. Modellerna måste ha högre varvtal eftersom paddelytorna är nerskalade i kvadrat med skalan och motvind och strömmar är i fullskala. Att ha något för högt varvtal är inget problem det är ju bara att dra av på gasen, måste ju inte köra fullgas. De generella rekommendationer jag hittat för modeller är 120-150 rpm, Nordevall har elmotor MFA 919D med fullvarv på 13360, på denna sitter en växellåda med nedväxlingen 50:1 vilket ger 267,2 rpm ut, därefter har jag en kuggremstransmission med ett kuggremshjul på 30T och ett på 18T vilket ger nedväxlingen 5:3 vilket ger mig ett maxvarv på 160,3. Kuggremstransmission är väldigt trevligt för den går tyst, mekaniska växellådor rasslar. Kuggremmar och hjul finns bl.a. hos Hobbytronik

Skalski
2014-07-17 15:44
#17

Tack för det… det innebär att om jag siktar på 200 RPM på hjulen och ångmaskinen toppar 4000 RPM vid 35PSI så borde 20:1 vara lämplig utväxling 😃

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2014-07-17 15:52
#18

#17 Om du sedan dessutom bygger utväxlingen (t.ex. med kuggrem) på ett sådant sätt att du har möjlighet att skifta ett eller bägge kugghjulen kan du ju, i ett senare skede, relative enkelt öka eller minska utväxlingen om du inte är nöjd med resultatet … ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-17 17:51
#19

#18 tänk bara på att om du byter kuggremshjul så behöver du förändra avståndet mellan hjulen eftersom diametern ändras. Men detta går enkelt att lösa genom att säatt maskin på en skjutbar släde som jag gjorde och visade i tidigare tråddel, kan det varit avsnitt 6 eller 7?

petzon
2014-07-17 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Idag kom mitt paket från Elfa, Jösses det var små komponenter

Annons:
Banjoman
2014-07-17 21:13
#21

#20 Oj! Oj, oj, oj … små va' ordet, sa' Bull 😮

Jag antar att detta är LED-lamporna till topp- och akterlanterna? Och jo – nu förstår jag vad du menar; vetekornslampor är glödlampsstora i jämförelse. You're a better man than I am, Gunga Din …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2014-07-17 21:40
#22

Ingick lupp?? 😮

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2014-07-17 22:32
#23

#21 grön sidolanterna, topp och akterlanterna är några tiondelar större. Måste erl

känn att även jag blev förvånad över hur små de är.  Har egentligen inte rätt grejor för att löda dessa så jag skall prova det gamla djungeltricket att lina en stump koppartråd kring lödspetsen och löda med en utstickande trådbit

#22 ingen lupp ingick

petzon
2014-07-18 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Idaq kom det livbojar och mässingstråd från England, Livbojarna är av Billing Boats fabrikat och de enda jag hittat i rätt storlek till vettiga pengar, såg jättesnygga livbojar som gick på drygt 7 pund styck och jag behövde 6 st så det vart orimligt dyrt. De gjutna  repen på livbojarna så¨g inte så snygga ut så jag kapade loss dem, våtslipade bort re3sterna samt de fula märkena för reflextejpen och limmade fast riggtråd. Skall spraymåla med floucerande orange Humbrol imorgon.

Skalski
2014-07-18 22:36
#25

Snygg bojförbättring 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2014-07-19 23:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 tack, ena sidan målad. ligger på tork.

Har roat mig med att måla flagga ikväll. Började med att skära ut masker i maskeringsfilm

petzon
2014-07-19 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Slutresultatet blev såhär. En mask blev lite fel så det saknas lite vitt, men det går lätt att måla i med pensel, lite underspray på det blå, men även där bör det går att bättre med pensel. Svårt att få masken att sluta riktigt tätt mot tyget. När jag målar baksidan imorgon skall jag prova att lägga fler och tunnar lager genom att öka sprayavståndet, bör minska risken för att lufttrycket tar tag i maskens kant och lyfter den

Annons:
Banjoman
2014-07-19 23:17
#28

#27 Icke desto mindre en klar och tydlig förbättring, jämfört med ditt första försök! 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-20 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#28 och tittar man riktigt noga så ser man att jag bytt variant av Unionsflaggan, upptäckte på en bild att Nordevall har den gamla unionsflaggan och inte den nya som jag tog för självklart. NU är flaggan hissad och livflottarna är på plats

Banjoman
2014-07-20 20:10
#30

#29 Mycket, mycket, mycket snyggt! Åtminstone av bilden att döma fick du styr på/har du kunnat finjustera flaggmålningen på "baksidan" – linjerna ser riktigt skarpa ut, och flaggan synnerligen realistisk! 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-20 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#30 Tack, körde baksidan från lite längre håll och la fler och tunnare lager så gick det bättre, men det kröp ändå in under masken på några ställen. En fin pensel fixade dock detta. Ett av problemen är att tyget jag använder är lite ulligt så masken rider på ulligheten och smiter inte  riktigt åt. Skulle haft ett slätare och tunnare tyg kanske siden så hade det gått bättre, men detta resultat skämmer inte skutan så jag känner mig nöjd. Har även fått till vimpeln i masttoppen. Egentligen skall det stå E. Nordevall i svart i mitten men jag klarar inte att göra tillräckligt bra masker i maskeringsfilm. Kanske skulle det gå att fotoetsa ut masker i mässingsfolie eller försöka hitta någon lämplig tuschpenna och handtexta dit bokstäverna

Banjoman
2014-07-20 22:29
#32

#31 Än en gång: tjusigt!!! 👍

Jag vet inte om det skulle fungera vad gäller typsnitt etc., men en variant som eventuellt skulle kunna vara värd ett vimpelförsök är vinylbokstäver från BECC?!? 🤔 De är rejält tunna, och skulle därmed inte nödvändigtvis upplevas som alltför höga i förhållande till underlaget, och de finns från till 2 mm (som är ganska pilliga men ändå mycket bra att jobba med) upp till 25 mm, och säljes bl.a. av våra hovleverantörer hos Cornwall Model Boats … Men om det inte bara är texten som sådan som skall dit, utan den har nå'nslags logotypkaraktär blir det ju svårare – BECC-bokstäverna finns bara (och dessvärre) i Arial, nämligen …

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-20 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#32 tack för tipset, men det skall vara rätt typsnitt också, det är ett seriftypsnitt inte helt olikt en kondenserad variant av Times New Roman. för texten på hjulhusen tänker jag använda dekalfolie för laserskrivare, men tror inte det funkar med dekalfolie på vimpeln då ytan inte är tillräckligt slät.

Banjoman
2014-07-20 22:42
#34

#33 Nej, då funkar det ju definitivt inte! Jag tror som du att dekalfolie inte skulle göra sig på en såpass begränsad och "oslät" yta.

En variant vore ju möjligtvis utskrivbara värmetransferdekaler av det slag som säljes för att strykas på t.ex. en t-shirt eller ett liknande plagg – sådana borde sitta mycket mer "inpå" underlaget, och om man först stryker på dekalen och sedan skär till och målar borde det inte vara alltför svårt att få formerna rätt(are) … 🤔

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
MarkusN
2014-07-21 10:30
#35

Detta bygge är på en nivå där jag oftast inte hänger med i all elektronik och utväxlingar och grejor, men jag måste säga att det inte desto mindre är både inspirerande och glädjande att följa med i allt trixande, tipsande och briljerande! Tummen upp Skrattar

Att jag själv någon gång ska lyckas ljussätta en modell är en framtidsdröm!

petzon
2014-07-22 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Tack för de snälla orden, Det är inget svårt att ljussätta en modell. Ett gäng lysdioder och ett motstånd är allt som behövs. Hör av dig när det blir aktuellt så hjälper jag dig.

Ikväll var det sjösättning. Tog en provtur i Torshagskärret, an konstatera att några detaljer behöver justeras. Skutan är framtung och har slagsida åt styrbord, får minska ballasten i fören något kilo eller så. Hon läcker vatten vid skovelhjulen, verkar som det smiter in mellan däcket och skrovet, får hitta på något smidigt sätt att täta, det blir en hel del skvätt som skovelhjulen river upp. Manöverförmågan är väldigt realistisk, hon svänger som en pråm, vändradien vid full fart är cirka 2-3 meter. Gummiupphängningen av motorn får kuggremmen att kugga över ibland, skall ändra till fast upphängd motor.

petzon
2014-07-22 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Det är tungt att lyfta upp 21 kg modellbåt ur vattnet

Dan016
2014-07-22 22:26
#38

Stort grattis till sjösättningen!👍 Hon ser ut att trivas i sitt rätta element! (och du med..😉)

/Dan

Banjoman
2014-07-23 09:24
#39

Härliga tider, strålande tider -- det ser verkligen riktigt stämningsfullt ut! Hatten av och tummarna i vädret! 👍👍👍

Många hjärtliga gratulationer till uppnådd sjösättning! 🥳

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2014-07-25 22:17
#40

Sent grattis till sjösättningen… men man missar en del när man är på semester😉

Ett tips är att du bygger någon form av sjösättningsställning så du kan sjösätta samt ta upp båten ståendes på bryggan. ☝️

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2014-07-29 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#38-40 tack.

#40 skall fundera på lämplig sjösättningssele.

Nu kan mina modellgubbar tryggt åka med båten för nu finns det livbojar ombord

Annons:
Banjoman
2014-07-29 19:58
#42

#41 Snyggt! Och väl i klass med de där sjupundarna du nämnde! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-29 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#41 tack, Livbojen är målad med Humbrols fluorescerande Fire orange, skitsvår att måla med, transparent och högblank. Täcker uselt och rinner lätt. Blåste på min med AB men det blev ändå ojämnt.Reflexränderna är målade på frihand med pensel, försökte maskera först men gav upp, Maskera dubbelkrökta ytor i denna storlek är mer än vad till och med Tamayiatejp klarar. Hållarna är klippta ur ölburksplåt.

Måste bara visa upp vad jag lyckades med ikväll: Att löda på trådar på mina minimala lysdioder. Det är första gången jag löder på SMD (ytmonterade komponenter) och de är inte alls avsedda att lödas mot trådar, de skall lödas in på mönsterkort. Inom industrin löder man dessa komponenter under stereolupp, men efter som en sådan saknas bland hushållsverktygen blev det till att löda under naked eye. Känner mig riktigt stolt över att ha lyckats på första försöket och dessutom utan att överskrida gränsen på 350 grader i 3 sekunder som anges i databladet

Dan016
2014-07-29 23:01
#44

Mycket snygga livbojar och den lödningen borde komma med i rekordboken!👍 Undrar om nån har lyckats med detta tidigare…

/Dan

Dioramabyggare
2014-07-30 07:23
#45

#41, #43: jättegrattis till supersnyggt målnings- och  lödningsjobb! Helt enligt regelboken, absolut! Guldpokal till dig!

🏆

Banjoman
2014-07-30 11:30
#46

#43 Oj, oj. oj … det där får en annan stackare att känna sig fasligt enkel! 🤐👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-30 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#44-46 tack, utan den nya lödstationen och det nya lödtennet hade det aldrig gått. Faktiskt är den största svårigheten att skala kabeln. Den har är 0,7 mm i diameter och har teflonisolering. Jag får skära mig genom isoleringen med en skalpell och skär jag för djupt så skär  jag av kabeln. Att skala med tång går inte tråden är för tunn och isoleringen för seg. Har provat båda mina skaltänger och min minsta avbitare, ingen funkade.

har tillbringat hela dagen, med att installera lanternorna. Syns min styrbordslanterna?

petzon
2014-07-30 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Frontlanternorna är också ganska diskreta

Annons:
petzon
2014-07-30 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Men när de är tända är det rätt bra tryck i dem. Eftersom det är olika spänningar och strömstyrkor på de olika lysdioderna har jag serikopplat de båda frontlanternorna och parallellkopplat med resten. Tre olika motstånd för att få rätt spänning till respektive slinga

Banjoman
2014-07-30 19:00
#50

#47 Svar: ja, den syns! Just och jämt, nota bene, och det hjälper att ha sett ditt foto från härförleden av förebilden … Tjusigt jobbat! 👍

Jag tar också dina kommentarer om kabelskalning ad notam, i väntan på leverans av 0,5 mm-kabeln jag har beställt …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dan016
2014-07-30 21:18
#51

Makalöst snyggt jobbat!👍

/Dan

Skalski
2014-07-30 21:21
#52

Ahh… riktigt snyggt det där 👍👍😍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2014-07-30 22:03
#53

Jag missade bilden på de tända lanternorna innan, och återkommer därför med ännu ett "tjusigt jobbat", för det är det verkligen! Schyrrans åstadkommet på alla sätt och vis! 👍👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2014-07-30 22:23
#54

Briljant lysande det där! Härlig stämning, så mycket fattar jag att rätt motstånd är viktigt. Har sett en del Titanicbyggen med belysning, där man undrar om det pågår någon form av kärnreaktion invändigt 😉

petzon
2014-07-30 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

#50-54Tack. Det är inte bara motståndet som spelar roll det är även vilken form av ljuskälla man har. Olika lampor och lysdioder ger olika mycket ljus. Men om man kör på fullstyrka så beräknas motståndet enkelt med ohms lag. R=U/I. U är spänningen över motståndet d.v.s. drivspänningen minus arbetsspänningen för lysdioden (eller lysdioderna om man har flera i serie. I är arbetsströmmen för lysdioden: Parallellkopplar man dioderna så adderas strömmarna från alla grenar.

Tycker man att det sedan lyser för mycket är det bara att öka motståndet.

Idag fick jag paket från Cornwall Model Boats med switchar som jag skall koppla till R/C-mottagaren, då kan jag styra två effekter med en spakkanal. En switch skall styra lanternor och innerbelysning, en switch skall styra tuta, men först måste jag få hem reläerna som är restade hos Elfa. De hade helt slut på alla varianter av 6V effektreläer. Igår fick jag hem den nya rökgeneratorn (även den från CMB, den har varit restad där ett tag), den förra råkade jag krasha genom att slå sönder keramikkroppen, skall sätta någon form av mekaniskt skydd över den nya

Annons:
ElLobo
2014-07-31 00:09
#56

Fortsättning i del 11.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: