#1 - #3 Snyyyggt! Två tummar upp!
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Läckert!
/Dan
#1–#3 Instämmer till fullo med #4 och #5! 👍
Jag noterar också att svärtningsvätska verkar ha varit inblandad, och att du löst problemet med schacklens ganska grova bultögon (som gör det svårt eller omöjligt att få dem igenom vad som annars är lagom dimensionerade hål) genom att sätta lite större ringar i kedjeändarna samt i fästjärnen … 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#4-6 tack. Visst har jag svärtat mässingen, Blacken-it, som vanligt lite svårt att få den att ta jämnt, avfettade i aceton innan, men ändå vill den inte ta riktigt överallt.
Ringarna finns även på orginalet fast bara i fästjärnet, tog mig friheten att lägga till dem även i kättingänden. Tittar man noga på oginalbilden ser man att jag flyttat fram fästjärnet något, jag har delning mellan de två losstagbara däcken brecis vid skottväggen och om jag skulle satt fästjärnet som på orginalet hade jag varit tvungen att ta loss kättningen varje gång jag skulle lyfta på däcket för att exempelvis ladda ackarna och så roligt vill jag inte ha
Ikväll har jag gjort något som jag förmodligen aldrig kommer att upprepa under hela min modellbyggarkarriär, jag har dragit hela den stående riggen på en kväll, normalt tar det minst en veckas hårt arbete att få till den stående riggen. På Nordevall är riggen dock enkel, endast fem vant. Vanten är spända mellan två jungfrur, undre är metallstroppat och bultat i fästjärnet. Jag klippte 2 mm breda mässingsremsor av 0,15 mm plåt och svärtade dessa, de CA-limmades mot jungfrun, ett hål borrades och en M1 bult fäste jungfrun mot fästjärnet. Inte ett dugg pilligt😈. Jag tycker själv att det blev väldigt snyggt med den ljusa tråden mellan jungfruna och svart tråd i vantet
Jösse, här går det undan! Vackert arbete, speciellt med jungfruarna.. Kort sagt, det ser väldigt bra ut!
/Dan
Svårt att hitta ord… riktigt, riktigt snyggt!
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#7 Man fattar, man förstår! ☝️Inte bara en praktisk lösning, med ringarna, men en (så gott som) förebildsriktig också … schyrrans! 👍
Vad gäller det där med avfettning före svärtning har jag haft ganska god erfarenhet av följande teknik:
- Putsa delen noggrant med Häxans kopparputs.
- Grovskölj.
- Tvätta ordentligt rent i ultraljudstvätten (en sådan bör ju som bekant finnas i varje lyckligt hem 😉).
- Gnugga/borsta med en tandborste i denaturerad sprit.
- Finskölj i destvatten. I stället för köpevarianten använder jag vattnet från uppsamlingskärlet i torktumlaren. Det kan i sig innehålla spårämnesmängder av tvätt- och mjukmedel, men är i övrigt så gott som fullständigt avhärdat (jag har testat hårdheten och fått ett resultat på mellan 0 och 1 dF).
Givetvis använder jag vinylhandskar i alla moment som innebär risk att vidröra objekten som skall svärtas.
#8--#10 Mycket snygga vantinfästningar, och otroligt tjusiga pollare! De senare ser verkligen solida och realistiska ut! Här lyftes å hatt!!! 👍👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#13 tack. Då blir det till att prova kopparputs nästa gång, Naturligtvis finns det en ultraljudstvätt i garaget, bor i ett lyckligt hem👋.
Ikväll har jag roat mig med att att tillverka pollarna till fördäck, det är två dubbelpollare av metall och två dubbelpollare av trä samt två enkelpollare av trä. Trädubbelpollarna har en genomgånde järnstång genom ena pollaren. Denna har en krage som är bultad mot pollaren. Jag borrade istället ett genomgånde hål , lödde på två mässingsrör på min 2 mm mässingstråd så att YD kom upp i 4 mm. Eftersom jag inte har några sexkantsbular som är mindre än M1 hoppade jag över bultskallarna, hade nog behövt vara M 0,3 och det är som bekant en gyllene regel inom skalabygge att hellre utesluta detaljer än att göra dem grova. Träpollarna är betsade och ligger på tork i pannrummet. Metallpollarna skall få torka tills imorgon (bada dem i betbad efter lödning) sedan skall topparna spacklas med Plastic padding
#16-#19 Riktigt fint knåpat & micklat 😉. Gillar skarpt kranen 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Smäckra och fina metallarbeten!
/Dan
#20-21, tack för de glada tillropen, måste dock erkänn att jg fuskat lite med kranen. I fullskala är kranarmen gjord av kraftiga plattjärn som nitats ihop till ett fackverk. Jag tog istället ett fyrkantsrör och lödde ihop, lödde på några plåtremsor på tvärs. Tror inte att hållfastheten hade blivit tillräcklig om jag hade byggt helt förebildsenligt. Jag tycker dock att det blev tillräckligt likt originalet för att jag skall känna mig nöjd
Gårdagskvällen gick åt till att löda ihop diverse avluftningsrör och påfyllningsrör till färskvattentankar mm.I original är rören försedda med en fläns av plåt som skruvats mot däcket, jag har istället lött på några rörstumpar och kommer att montera dessa så att rörförtjockningarna sticker upp någon halvmillimeter över däcket, mycket kättare än att försöka löda på en plåtbricka på tråden som simulerar röret. Bitarna har liggat i betbad över natten och torkar nu inför grundning imorgon.
Verkligen otroligt tjusiga metallarbeten!!! 👍🥳👍
#23 Vad är dina tankar bakom valet att löda samman den här sortens relativt små delar, snarare än att CA-limma dem? En lödfog blir naturligtvis starkare på alla sätt och vis, men riskerar de att utsättas för sådana påfrestningar att en limfog inte skulle hålla, tror du? Eller är det helt enkelt mer än fråga om teknikpreferenser? Missförstå mig rätt: frågan är på intet vis kritiskt menad – jag är bara nyfiken … 😇
Än en gång många lyft på kannan för de synnerligen schuckra metalldetaljerna! 😃
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#25 Stort tack. mässing ber liksom om att bli lödd. Jag gillar att löda, på gymnasiet fick jag smeknamnet "Martin med lödpennan".
Blir det inte som jag tänkt mig så är det bara att värma på och justera, passformen måste inte heller vara på tiondelen, eventuella glipor fylls lätt ut med tenn,. Dessutom starkare och visst luktar lödrök godare än CA-ångor.
Dessutom är det ju så lätt att löda, limma tycker jag många gånger är svårare, det är svårt att få limmet på rätt plats, det brukar sluta med att detaljen sitter CA-limmad mot fingertopparna, med lödning är det bara att rengöra ordentligt, på med lödvatten eller lödsalva, värm på lite och dit med tunnt tenn, tennet styr man ju sedan med värmen, det drar sig åt värmen. Lim drar dit det vill.
Nästa lödprojekt blir stegen till bryggan, det är en grundstruktur av stålrör med påsvetsade plåtsteg, tänker mig göra detta av 2 mm mässingstråd som jag hårdlöder och sedan tennlöder dit stegen. Jag är inte så erfaren på hårdlödning så det blir en liten utmaning, gäller att hitta något sätt att fixturera trådbitarna mot varandra
Tjusiga detaljer 👍, hatten av ✨
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#26 Man fattar, man förstår! Tack för utläggningen – det är alltid lika intressant med andras funderingar kring tekniker och angreppssätt! 🙂
#27–#29 Mycket, mycket snyggt! I #28 Har du dessutom fått till belysning och kameravinkel så att man nästan kunnat tro att bilden vore tagen ombord på förebilden! 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#30-31 Tack, ställde bara kameran på däcket och belyste med lysrör uppifrån,
Har nu roat mig med att bygga stegen till brygga. Eftersom stegpinnarna skall ha pålödda steg av plåt bestämde jag mig för att hårdlöda stegen. Klippte till och bockade två vertikala pinnar av 2 mm mässingstråd. Bockade en 1,5 mm mässingstråd i en fyrkantig meanderform, på så sätt behövde jag bara fixturera pinnarna mot slingan och inte krångla med varje lös pinne. Silverlod i pastaform avsett för silversmide varje skarv, la alltihop på en eldfast tegelsten och tog fram stora gasolbrännaren. Gick mycket lättare än jag tänkt mig
Klippte bort överskottet, filade lite och badade sedan i betbad över natten. Bilderna med pålödda plåtsteg blev suddiga så ni får ge er till tåls tills stegen är målad och monterad. PÅ bilden syns även en mojäng spm skall gå upp till bryggan (maskintelegraf????) ihoplödd av diverse mässingstråd och plåtbitar och sedan filad till rätt form
Snyggt!
Silverlod i pastaform verkar smidigt, måste man använda gasbrännare eller går det även att använda lödkolven för att smälta detta?
#34 Eftersom smältpunkten ligger på 650-700 grader så är det gasolbrännarn som gäller. Småsaker går att löda med en köksbrännare (Cremé Brule) större saker kräver rejälare eldkastare. Körde denna med näst minsta brännaren till min 6 kg flaska och jag fick värma en stund för att få upp värmen.
Alltså… Jag är grymt imponerad över bygget i denna tråd. Brukar dyka in m jämna mellanrum för att se vad nytt som skett.
Otroligt j*vla snyggt bygge.!!
#36 & 37 Stort tack för de vänliga orden. Inget moment på Nordevall har varit jättesvårt byggtekniskt, tor att de flesta byggarna här på forumet skulle gå iland med att bygga likadant, Utmaningen är att ha tillräckligt tålamod och att komma på hur man löser vissa problem. Stegen har jag gått och funderat på i några veckor…. Är dock säker på att det kan finnas många andra lika bra eller till och med bättre lösningar på många utmaningar. Jag tycker att det bästa med byggloggar är att man får inspiration i nya byggmetoder och nya sätt att lösa olika problem samt var man hittar olika material och detaljer, det är t.ex. Banjomans förtjänst att jag hittade kausen som jag använde till förliga vantet i #9
Fick hem en leverans från Conrad idag med diverse elektronikkomponenter för att ställa till med olika ljud- och ljuseffekter på skutan. Dessvärre envisas mina leverantörer med att skicka fel saker. 😡Jag fick 100 st LM 317T istället för NE 555, det är en viss skillnad på spänningsregulatorer och timerkretsar🤮. Dessutom hade man missat att packa ner kugghjulssatsen som jag också beställt. Skickade ett surt mail till kundtjänst och hoppas verkligen att jag får rätt saker i ersättningsleveransen. När jag nyligen handlade färg från MJ-hobbyexperten krävdes två ersättningsleveranser innan det blev rätt.
#39 Oj oj…. stackare 😮💣, hoppas Conrad löser sin miss å det kvickaste! 😡😉
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Glömde bort att visa upp att jag fick lite plock från den Engelska sydkusten igår. Cornwall model boats som vanligt, tror det var fjärde leveransen från dem till denna skuta. Ett servo och en Y-kabel för att få rörelse i "roderpinnen", stötstångsändar och mera servokablar för att få till diverse ljud och ljuseffekter. En hög med batterikontakter, är inte helt nöjd med första installationen så jag skall göra om den.
# 42 Mycket snygg riggning! Ser både smäcker och hållbar ut!
Jag brukar också handla riggdetaljer från Eskader, dyrt men enastående kvalitet och utseende..
/Dan
#44 tack,
Byggeet går sakta men säkert framåt, har gjort massor av pill som inte funkar så bra att visa på bild. bla dragit om elsystemet, fixat halva förornamentet, tillverkat flaggstången och masttoppskulan. Dessa deetaljer väntar på att målas, bilder kommer. Även den löpande riggen är på plats
#42 & #45 Mycket, mycket snyggt! 👍
Kranen blev synnerligen realistisk, och trippelblocken från Eskader gör sig verkligen! För att inte tala, se'n, om lyftstroppen med kaus i med tillhörande stroppknap, i #45 – snacka om schyrrans jobbat! Synnerligen imponerande och mycket vackert! 😃
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
# 27, 28, 42 mfl… alltså jag kan inte skilja på om jag tittar på förebilden eller din modell… Så snyggt gjort!! 👍
Banjoman har konkurrens i VM i finish! 😃😉
Håller fullständigt med MarkusN 😮👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#46-48 tack.
# 47 det är stora ord, att jämföra med Banjoman är ungefär som att säga att en fotbollsspelare är i klass med Zlatan.
Igår kväll roade jag mig med att karva ut namnskyltarna som skall sitta i fören. Skissade upp texten med blyerts i 2 mm lindlist och karvade sedan ut bokstäverna emd ett frässtift i Dremel. Därefter målades skylten svart och under dagen förgyllde jag bokstäverna med äkta Humbrol. Helt jämnt blev det inte, svårt att få till bokstäverna. Funderar på om jag på sikt skulle försöka byta ut skyltarna mot 3D-prinatade skyltar. Men de fpr duga denna säsong.